Gå til innhold
Fjelljentaaa

Erfaringer med Åsnes Finnmark iforhold til Åsnes Breidablikk?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg fjelkski for første gang. Har hunder så det står nå mellom Åsnes Finnmark og Åsnes Breidablikk. 

Skiturene mine i fjellet blir nok ikke nødvendigvis toppturere, det blir nok mere fra hytte til hytte relaterte turer. 

Helst utenfor skiløyper, men noen ganger blir det å følge skiløyper i på deler av turen. Er klar over at ikke Breidablikk går i skispor. 

Hvordan et Finnmark i løs snø? 

Ønsker generelle erfaringer med både Breidablikk og Finnmark 😊 

Endret av Fjelljentaaa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Fjelljentaaa skrev:

Skal kjøpe meg fjelkski for første gang. Har hunder så det står nå mellom Åsnes Finnmark og Åsnes Breidablikk. 

Skiturene mine i fjellet blir nok ikke nødvendigvis toppturere, det blir nok mere fra hytte til hytte relaterte turer. 

Helst utenfor skiløyper, men noen ganger blir det å følge skiløyper i på deler av turen. Er klar over at ikke Breidablikk går i skispor. 

Hvordan et Finnmark i løs snø? 

Ønsker generelle erfaringer med både Breidablikk og Finnmark 😊 

Eg reiser på vidda i morgo med mine nyinnkjøpte Finnmark. Blir halvanna veke, kjem med attendemelding når heime :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk!! Da spørs det om tålmodet mitt klarer å vente 😂 Håper å få bestemt meg og kjøpt før vinterferien på 1 uke 🤔😅

Men jeg vil veldig gjerne høre fra deg om dine erfaringer. God tur!! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Fjelljentaaa skrev:

Tusen takk!! Da spørs det om tålmodet mitt klarer å vente 😂 Håper å få bestemt meg og kjøpt før vinterferien på 1 uke 🤔😅

Men jeg vil veldig gjerne høre fra deg om dine erfaringer. God tur!! 

Hadde eg vore deg hadde eg gått for Finnmark til det skisserte bruk. Med oppakning og litt km så er det greit med litt meir spenn enn Breidablikk.

Eg har Amundsen og Nansen frå før, og har venta med å kjøpe hundeski til eg fekk fatt i ei med smørjelomme/spenn og kortfellefeste. 

Skulle eg gått mykje i skauen, med bikkje, til dømes på jakt, hadde det vore annaleis. 

Breidablikk kan og vere utfordrande å få kantane til å sitte i sidetraversar om du er fersk på ski. Er du ikkje fersk er det nok greit nok, krev dog litt trøkk, spesielt om du går med BC - binding. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for veldig nyttige tips!! 

Har gått mye på langrennski, men turer utenom løyper har det blitt lite av så jeg er vel fersk på det området. 

Vurderer også Cecilie ski, å da slipe kantene.. Mye å sette seg inn i her med forskjeller og diverse 🙈😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Fjelljentaaa skrev:

Tusen takk for veldig nyttige tips!! 

Har gått mye på langrennski, men turer utenom løyper har det blitt lite av så jeg er vel fersk på det området. 

Vurderer også Cecilie ski, å da slipe kantene.. Mye å sette seg inn i her med forskjeller og diverse 🙈😊

Ceciliesnia blir noko heilt anna. Dei er veldig mjukt spenn i, og noko eg ikkje hadde kjøpt om eg var van med langrennski og sku gå frå hytte til hytte med litt oppakning. 

Cecilie er ei totalt anna ski enn til dømes Finnmark. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
17 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg reiser på vidda i morgo med mine nyinnkjøpte Finnmark. Blir halvanna veke, kjem med attendemelding når heime :)

Åh så heldig du er. Alene eller med flere? Jeg drømmer om å tørre å dra på tur alene. Men jeg tør ikke helt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Tessatroll skrev:

Ceciliesnia blir noko heilt anna. Dei er veldig mjukt spenn i, og noko eg ikkje hadde kjøpt om eg var van med langrennski og sku gå frå hytte til hytte med litt oppakning. 

Cecilie er ei totalt anna ski enn til dømes Finnmark. 

Oi, jeg har kjøpt cecilieskiene...skal gå med pulk på rett og slett vidde. Hedmark først og så finnmark ( hjem kjære hjem)...hakke peiling på ski. LIker ikke engang å gå på ski. For meg er det bare et fremkomstmiddel for å komme dit jeg skal sette opp telt - det er DET som er greia for meg. Å kose meg i teltet :) :) med bok og det hele. Og hvis vinden rusker litt utenfor, er det helt perfekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Mayen skrev:

Åh så heldig du er. Alene eller med flere? Jeg drømmer om å tørre å dra på tur alene. Men jeg tør ikke helt...

Denne gongen skal eg saman med venner og bikkjer. Reiser også gjerne åleine. Kva hindrar deg? Er du mørkredd, eller usikker på egne ferdigheiter? 

I begge tilfeller er det vel gradvis eksponering som gjeld :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Mayen skrev:

Oi, jeg har kjøpt cecilieskiene...skal gå med pulk på rett og slett vidde. Hedmark først og så finnmark ( hjem kjære hjem)...hakke peiling på ski. LIker ikke engang å gå på ski. For meg er det bare et fremkomstmiddel for å komme dit jeg skal sette opp telt - det er DET som er greia for meg. Å kose meg i teltet :) :) med bok og det hele. Og hvis vinden rusker litt utenfor, er det helt perfekt.

Om du ikkje går mykje/har gått mykje, tenker eg du har det fint på dei, og om du kjem dit at du treng noko anna, pga behov eller auka ferdigheiter, sel du dei og kjøper andre. Ingenting er hogd i stein, prøv å feil er fine måtar å lære på, og eige sin egen prosess på utstyrvalg :)

God tur! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Denne gongen skal eg saman med venner og bikkjer. Reiser også gjerne åleine. Kva hindrar deg? Er du mørkredd, eller usikker på egne ferdigheiter? 

I begge tilfeller er det vel gradvis eksponering som gjeld :)

Jeg er nok ennå usikker på egne ferdigheter. Det vil si, jeg kan absolutt mye, men ikke navigasjon. Så å sette av gårde tør jeg altså ikke. MEN neste uke skal jeg på KURS!!! Lengetur-kurs på hedmarksvidda! Der skal jeg lære om ting som kan være smarte å kunne på tur. Blant annet navigasjon! Herregud som jeg gleder meg! Etter det har  jeg ikke noen unnskyldning og skal ut på tur alene! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Om du ikkje går mykje/har gått mykje, tenker eg du har det fint på dei, og om du kjem dit at du treng noko anna, pga behov eller auka ferdigheiter, sel du dei og kjøper andre. Ingenting er hogd i stein, prøv å feil er fine måtar å lære på, og eige sin egen prosess på utstyrvalg :)

God tur! 

takk nå ble jeg litt roligere, hehehehe. Mine første fjellski...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Mayen skrev:

Jeg er nok ennå usikker på egne ferdigheter. Det vil si, jeg kan absolutt mye, men ikke navigasjon. Så å sette av gårde tør jeg altså ikke. MEN neste uke skal jeg på KURS!!! Lengetur-kurs på hedmarksvidda! Der skal jeg lære om ting som kan være smarte å kunne på tur. Blant annet navigasjon! Herregud som jeg gleder meg! Etter det har  jeg ikke noen unnskyldning og skal ut på tur alene! 

Orientering er greit å ha litt kål på, og det må praktiseres for å få under huda. Høres ut som det blir kjekt kurs :) lukke til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Mayen skrev:

takk nå ble jeg litt roligere, hehehehe. Mine første fjellski...

Ikkje noko å stresse over. At ein rådgir ut frå det ein sjøl tenker som optimalt har ein tendens til å stresse mange inn i optimaliseringssyka. Den prøver eg unngå. Har du noko som funkar greit for deg, nyttar du det til du finn ut at behovet ditt er annaleis :) enkel filosofi :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Stig Stormo
      Hei!
      Er på utkikk etter fjellski for å fortsette turen etter der løypa tar slutt. Terreng hovedsaklig lett kuppert, men bør tåle en tur til topps også. Går som oftest med sekk, men pulk kan også bli aktuelt.
      Har fått anbefalt Fisher sine Traverse 78. Dette er en smørefri ski, med mulighet til feller i tillegg.
      Ønsker erfaringer på denne skia, hva fungere godt og hva fungere ikke fullt så godt.
      Ser de er litt brede for spor. Hvordan går de i litt slitte spor og hvor retningsstabile er de for å gå utenom sporet men likevel på preparert område?

Mvh
      Stig

• Av elisati
      Jeg er på jakt etter en god allround fjell og markaski uten stålkant.  Har noen erfaring med en eller begge disse modellene fra Åsnes?  Jeg har  vanlige langrennski i tilegg, så det er ikke viktig at skien skal fungere bra i løype. Jeg er ca 168 høy med en vekt på rundt 60kg. Jeg kommer nok enkelte ganger til å gå med litt  tyngde på sekken, men ikke pulk.
    • Av siapelan
      Jeg har hytte ved løypenett. En av løypene er ca 40 minutter 'rett opp', og deretter forholdsvis flate løyper så langt øyet ser  . For oppoverbakken trenger jeg feller, og siden jeg trenger spikerfeste og ikke glid i det hele tatt (i bakken) tenkte jeg på syntetiske fullfeller, som funker på alle føre og som jeg tar av når jeg er oppe. Jeg har prøvd/lånt noen av naboen, de festet jeg på tuppen med et metallfeste, og lim bakover, 'rundt' bak-kanten og resten oppå bakskia. Han sa de var ca 20 år gamle.
      Jeg har søkt litt på fullfeller, og de fleste har feste bak og framme, men litt uklart om det er lim på de. Jeg har derfor et par spørsmål:
      Jeg var ganske fornøyd med de jeg lånte - lette å ta av/på, og de satt som støpt. Er det en fordel å ha 'lim' på fullfellen, slik at de sitter skikkelig på skia? For meg (syntetiske fullfeller) - hvilke feller anbefaler du for spikerfeste til en grei pris? Skal ha til hele familien på 5. I utgangspunktet tenker jeg fullfeller, kan ikke akseptere mindre enn spikerfeste når ungdommen skal gå oppover ... Takk for alle tips du kan ha  

• Av Æljmækk
      Jeg har behov for ski som bærer litt som også går fint i spor.
      Tenk 2 milsturer med noen få km i terreng og resten i spor.
      Bør fungere greit i terrenget.
      Når det gjelder integrert fell så er jeg helfrelst.
      Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med disse:
      Åanes mountain race skin
      https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-skin/
      Eller noen andre ski med lignende egenskaper dere vil anbefale...
    • Av Aadnef
      Jeg går mye hytte til hytte-turer om vinteren. Jeg har lenge hatt med meg forsvaret sine fotposer på tur, og vært svært fornøyd med disse.  Mine Alfa bc-fjellskisko passer fint inni disse og de brukes både ved pauser med skiskoene på, og alene når jeg må ut fra hytta for å hente ved/på toalettet . 
      Jeg har nå gått over til skisko med 75mm binding (Alpina Alpinist 75mm), og får ikke disse ned i forsvarets fotposer. 
      Finnes det noen andre fotposer, gjerne med såle, som fungerer med 75mm-sko, og i tillegg kan brukes alene? Jeg har str 45-46.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.