Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Åsnes Finnmark iforhold til Åsnes Breidablikk?


Fjelljentaaa

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg fjelkski for første gang. Har hunder så det står nå mellom Åsnes Finnmark og Åsnes Breidablikk. 

Skiturene mine i fjellet blir nok ikke nødvendigvis toppturere, det blir nok mere fra hytte til hytte relaterte turer. 

Helst utenfor skiløyper, men noen ganger blir det å følge skiløyper i på deler av turen. Er klar over at ikke Breidablikk går i skispor. 

Hvordan et Finnmark i løs snø? 

Ønsker generelle erfaringer med både Breidablikk og Finnmark 😊 

 

Endret av Fjelljentaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Fjelljentaaa skrev:

Skal kjøpe meg fjelkski for første gang. Har hunder så det står nå mellom Åsnes Finnmark og Åsnes Breidablikk. 

Skiturene mine i fjellet blir nok ikke nødvendigvis toppturere, det blir nok mere fra hytte til hytte relaterte turer. 

Helst utenfor skiløyper, men noen ganger blir det å følge skiløyper i på deler av turen. Er klar over at ikke Breidablikk går i skispor. 

Hvordan et Finnmark i løs snø? 

Ønsker generelle erfaringer med både Breidablikk og Finnmark 😊 

 

Eg reiser på vidda i morgo med mine nyinnkjøpte Finnmark. Blir halvanna veke, kjem med attendemelding når heime :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fjelljentaaa skrev:

Tusen takk!! Da spørs det om tålmodet mitt klarer å vente 😂 Håper å få bestemt meg og kjøpt før vinterferien på 1 uke 🤔😅

Men jeg vil veldig gjerne høre fra deg om dine erfaringer. God tur!! 

Hadde eg vore deg hadde eg gått for Finnmark til det skisserte bruk. Med oppakning og litt km så er det greit med litt meir spenn enn Breidablikk.

Eg har Amundsen og Nansen frå før, og har venta med å kjøpe hundeski til eg fekk fatt i ei med smørjelomme/spenn og kortfellefeste. 

Skulle eg gått mykje i skauen, med bikkje, til dømes på jakt, hadde det vore annaleis. 

Breidablikk kan og vere utfordrande å få kantane til å sitte i sidetraversar om du er fersk på ski. Er du ikkje fersk er det nok greit nok, krev dog litt trøkk, spesielt om du går med BC - binding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig nyttige tips!! 

Har gått mye på langrennski, men turer utenom løyper har det blitt lite av så jeg er vel fersk på det området. 

Vurderer også Cecilie ski, å da slipe kantene.. Mye å sette seg inn i her med forskjeller og diverse 🙈😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Fjelljentaaa skrev:

Tusen takk for veldig nyttige tips!! 

Har gått mye på langrennski, men turer utenom løyper har det blitt lite av så jeg er vel fersk på det området. 

Vurderer også Cecilie ski, å da slipe kantene.. Mye å sette seg inn i her med forskjeller og diverse 🙈😊

 

Ceciliesnia blir noko heilt anna. Dei er veldig mjukt spenn i, og noko eg ikkje hadde kjøpt om eg var van med langrennski og sku gå frå hytte til hytte med litt oppakning. 

Cecilie er ei totalt anna ski enn til dømes Finnmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Tessatroll skrev:

Eg reiser på vidda i morgo med mine nyinnkjøpte Finnmark. Blir halvanna veke, kjem med attendemelding når heime :)

Åh så heldig du er. Alene eller med flere? Jeg drømmer om å tørre å dra på tur alene. Men jeg tør ikke helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tessatroll skrev:

Ceciliesnia blir noko heilt anna. Dei er veldig mjukt spenn i, og noko eg ikkje hadde kjøpt om eg var van med langrennski og sku gå frå hytte til hytte med litt oppakning. 

Cecilie er ei totalt anna ski enn til dømes Finnmark. 

Oi, jeg har kjøpt cecilieskiene...skal gå med pulk på rett og slett vidde. Hedmark først og så finnmark ( hjem kjære hjem)...hakke peiling på ski. LIker ikke engang å gå på ski. For meg er det bare et fremkomstmiddel for å komme dit jeg skal sette opp telt - det er DET som er greia for meg. Å kose meg i teltet :) :) med bok og det hele. Og hvis vinden rusker litt utenfor, er det helt perfekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mayen skrev:

Åh så heldig du er. Alene eller med flere? Jeg drømmer om å tørre å dra på tur alene. Men jeg tør ikke helt...

Denne gongen skal eg saman med venner og bikkjer. Reiser også gjerne åleine. Kva hindrar deg? Er du mørkredd, eller usikker på egne ferdigheiter? 

I begge tilfeller er det vel gradvis eksponering som gjeld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mayen skrev:

Oi, jeg har kjøpt cecilieskiene...skal gå med pulk på rett og slett vidde. Hedmark først og så finnmark ( hjem kjære hjem)...hakke peiling på ski. LIker ikke engang å gå på ski. For meg er det bare et fremkomstmiddel for å komme dit jeg skal sette opp telt - det er DET som er greia for meg. Å kose meg i teltet :) :) med bok og det hele. Og hvis vinden rusker litt utenfor, er det helt perfekt.

Om du ikkje går mykje/har gått mykje, tenker eg du har det fint på dei, og om du kjem dit at du treng noko anna, pga behov eller auka ferdigheiter, sel du dei og kjøper andre. Ingenting er hogd i stein, prøv å feil er fine måtar å lære på, og eige sin egen prosess på utstyrvalg :)

God tur! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Denne gongen skal eg saman med venner og bikkjer. Reiser også gjerne åleine. Kva hindrar deg? Er du mørkredd, eller usikker på egne ferdigheiter? 

I begge tilfeller er det vel gradvis eksponering som gjeld :)

Jeg er nok ennå usikker på egne ferdigheter. Det vil si, jeg kan absolutt mye, men ikke navigasjon. Så å sette av gårde tør jeg altså ikke. MEN neste uke skal jeg på KURS!!! Lengetur-kurs på hedmarksvidda! Der skal jeg lære om ting som kan være smarte å kunne på tur. Blant annet navigasjon! Herregud som jeg gleder meg! Etter det har  jeg ikke noen unnskyldning og skal ut på tur alene! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tessatroll skrev:

Om du ikkje går mykje/har gått mykje, tenker eg du har det fint på dei, og om du kjem dit at du treng noko anna, pga behov eller auka ferdigheiter, sel du dei og kjøper andre. Ingenting er hogd i stein, prøv å feil er fine måtar å lære på, og eige sin egen prosess på utstyrvalg :)

God tur! 

takk nå ble jeg litt roligere, hehehehe. Mine første fjellski...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mayen skrev:

Jeg er nok ennå usikker på egne ferdigheter. Det vil si, jeg kan absolutt mye, men ikke navigasjon. Så å sette av gårde tør jeg altså ikke. MEN neste uke skal jeg på KURS!!! Lengetur-kurs på hedmarksvidda! Der skal jeg lære om ting som kan være smarte å kunne på tur. Blant annet navigasjon! Herregud som jeg gleder meg! Etter det har  jeg ikke noen unnskyldning og skal ut på tur alene! 

Orientering er greit å ha litt kål på, og det må praktiseres for å få under huda. Høres ut som det blir kjekt kurs :) lukke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mayen skrev:

takk nå ble jeg litt roligere, hehehehe. Mine første fjellski...

Ikkje noko å stresse over. At ein rådgir ut frå det ein sjøl tenker som optimalt har ein tendens til å stresse mange inn i optimaliseringssyka. Den prøver eg unngå. Har du noko som funkar greit for deg, nyttar du det til du finn ut at behovet ditt er annaleis :) enkel filosofi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
På 14.2.2019 den 18.49, Tessatroll skrev:

Eg har Amundsen og Nansen frå før, og har venta med å kjøpe hundeski til eg fekk fatt i ei med smørjelomme/spenn og kortfellefeste. 

Jeg har Amundsen fra før, men etter noe kaving med pulk i nysnøpå Hardangarvidda vurderer jeg en breiere ski. Hvordan vil du si @Tessatrollat Nansen egner seg til pulkturer på Hardangervidda ift. Amundsen? Nedkjøringsegenskaper har ingenting å bety for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Helge G skrev:

Jeg har Amundsen fra før, men etter noe kaving med pulk i nysnøpå Hardangarvidda vurderer jeg en breiere ski. Hvordan vil du si @Tessatrollat Nansen egner seg til pulkturer på Hardangervidda ift. Amundsen? Nedkjøringsegenskaper har ingenting å bety for meg.

No har eg både Nansen, Amundsen og Finnmark. Både Nansen og Finnmark bær meg betre, men det er no ei grense for kor store forskjel det er.

Er ikkje slik at om eg står "til knes og lårs" i djupsnø (som eg sjølv har opplevd med pulk på Hardangervidda) med Amundsen, at Nansen ville løyst "alle mine problem". Er det verkeleg djupt er det igrunn berre ski som ikkje er kompatible med vidda og km som funkar. 

Eg merkar størst forskjell når ein snakkar moderate mengder laussnø, då mest i forhold til oppførsel nedover og korleis tuppen løftar seg når eg går i front og brøyta. Også til dels hekt i bakski. 

Spenn og oppakning spelar sjølvsagt ei rolle, så sidan eg stort sett går med pulk eller storsekk så ligg eg ei vektklasser over det eg "skal". Får også slik meir lengde og då bæreflate. 

Eg er veldig glad i mine Nansen som eg no har tatt BC-bindingen av og sett ein 75 mm på til bruk med storsekk på høgdemeterturar. Den er ei skikkelig artig og manøvrerbar ski, som har gitt både meg og venninner under "skitrening" mykje nedoverglede. 

Men, så lenge eg har Amundsen i skistallen vil eg nok nesten alltid foretrekke den for Km-turane. Den gir størsteparten av tida meir tilbake for trøkket lagt i tråkket. 

Dog imponerar Finnmark meg med sin kombinasjon av spenn, styrbarheit og løft i front, den taklar mange forhold veldig bra. Eg ville difor vurdert ei Gamme (som skal vere lik som Finnmark men med stålkant) om eg var deg og skulle ha ei ski med andre eigenskapar enn Amundsen. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Marius Engelsen skrev (På 29.12.2019 den 21.11):

@Tessatroll. Synes du det er stor forskjell på nedoveregenskapene til Nansen med 75 mm vs BC? (Har du kabel på 75mm? Og var det BC Magnum du hadde?)

Hva med gåkomforten?

Denne har eg altså ikkje sett før no. Kan no svare for trådens skuld.

Ja det er stor forskjell, både med og utan kablar (kan tas av og på).

Hugsar ikkje om det var magnum eller vanleg, har gått med nokre bc-bindingar her i hus. Merkar dog heilt ærleg lite forskjell mellom desse vanleg og magnu. Kva bc-støvlar ein har er meir avgjerande.

Gåkomforten var super, spesielt i Andrew St.Moritz. 

Dog blir 75 mm no bytta ut med xplore. Rett og slett fordi eg har problemstillingar i føter som gjer at eg ikkje lenger toler 75 så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.