Gå til innhold
  • Bli medlem

Kan Are Kalvø være inne på noe i sin bok "Hyttebok fra helvete"


REJOHN

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest Are Kalvøs bok «Hyttebok frå helvete». (Det er noen år siden jeg leste en bok på nynorsk, ganske mange faktisk.....) Ikke noe galt med boka. En flott fortelling fra kjente turområder, og Are Kalvø har fått med seg mye av det som er spesielt med fjellturer. Både at det er kjedelig, og at det er skikkelig kjekt.

Han møter en del «fjellfolk» og ikke mange av disse kommer fra møtet med æren i behold. Han påpeker at de fleste ikke klarer å fortelle på en objektiv måte om hvilke utfordringer det virkelig er å gå i fjellet, og over Besseggen spesielt. De fleste «fjellfolk» han treffer har også et litt underlig forhold til avstand og tid, mener han.

Han beskylder en del av de han møter for å lyve – ikke fortelle sannheten, og jeg tror dessverre han har rett.

For noen vil avstand og tid være de de selv mestrer og gir råd på bakgrunn av dette. For andre kan det være hva de håper å kunne prestere – og ønsker å imponere mer en å informere. Jeg har selv opplevd «fjellfolk» som mener en familie med unger fint klarer å holde samme tempo som en godt trent voksen, og at de anbefaler ruter som jeg synes er «på kanten».

Are Kalvø har rett i sin kritikk av "fjellfolk", og løsningen kan være å «ikke lytte til erfarne fjellfolk».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lest boka til Kalvø, men er det ikke litt sånn generelt blant folk da? At man tror og håper at man mestrer mer og bedre enn hva man faktisk gjør. To av tre sjåfører mener at de er bedre enn gjennomsnittet til å kjøre bil.

Endret av Lurifax
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terka skrev:

Vi alle ser verden med våre egne øyne og ut fra egne erfaringer og ønsker. Ikke alltid like lett å da gi riktige/gode råd til andre med helt andre behov, erfaringsgrunnlag og kapasitet. Skjer også her inne på forumet. 😉

Det er ikke alltid så lett å få det til, men det er nokså lett å prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange har godt av å se seg selv utenfra 😉 de fleste skryter på seg høyere, brattere og hardere enn det ofte er om det er til beste for en selv. Eventuelt motsatt om det er best for en selv. Meg inkludert 😂 men jeg er ikke redd for bli tatt på kornet selv heller. Så den boka har jeg veldig lyst å lese. 

Digger Are. Han er direkte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Så den boka har jeg veldig lyst å lese. 

Det var en bok vel verdt å lese, lett gjennkjennelige situasjoner og folk. Selv om forfatteren forsøker å fremstille "fjelltur" som noe herk, så er dette likevel en kjempefin beskrivelse av noe flott og kjekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, REJOHN skrev:

Det var en bok vel verdt å lese, lett gjennkjennelige situasjoner og folk. Selv om forfatteren forsøker å fremstille "fjelltur" som noe herk, så er dette likevel en kjempefin beskrivelse av noe flott og kjekt....

Jeg har sans for Are. Og han har rett i at mange turfolk er litt vel selvhøytidelige 😂 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, tubbs skrev:

Den der gjorde meg småkvalm. For jeg vet det er slik. Jeg har sett det så mange ganger selv. Og også opplevd det på nært hold. Det er så mye stigma rundt handikap fortsatt 😭 

Har også opplevd at nære har blitt så hardt skadet av andre, med vilje, av skifolk at hen aldri kunne jobbe en dag videre i sitt liv     Og også opplevd voksen trenere oppfordre barn på trening om å ikke vise hensyn, men bevisst å ta sin plass. 

Takk skal du faen meg ta @tubbs for å minne meg på hvor elendige menneskeheten kan være 😂😂🙈 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Gittiamo skrev:

Den der gjorde meg småkvalm. For jeg vet det er slik. Jeg har sett det så mange ganger selv. Og også opplevd det på nært hold. Det er så mye stigma rundt handikap fortsatt 😭 

Jeg tror ikke nødvendigvis dette har så mye med handikap å gjøre, jeg har opplevd lignende episoder i marka med mine egne barn, det er en gjeng (typisk menn i alderen 35-50 eller damer i alderen 60+) som bare har tanke for seg selv, og det spiller ingen rolle om de er på ski, sykkel eller bak ett bilratt. Stakkars den jævelen som kommer i veien for de!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arcticpeak skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis dette har så mye med handikap å gjøre, jeg har opplevd lignende episoder i marka med mine egne barn, det er en gjeng (typisk menn i alderen 35-50 eller damer i alderen 60+) som bare har tanke for seg selv, og det spiller ingen rolle om de er på ski, sykkel eller bak ett bilratt. Stakkars den jævelen som kommer i veien for de!

Du har rett i det. Kan bare være litt mer påfallende om man kjører litt annerledes enn mafiaen. 

Trist at folk blir sånn. 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg går fort på gata. Jeg er en sånn som haster fra A til Å her i byen. Men det er fordi jeg ikke orker inntrykkene og maset. Jeg vil bare fort frem for å slippe den tiden med transport. Men jeg går ikke på folk av den grunn. Ikke slår jeg de heller, uansett hvor trege de måtte være. Jeg bare overser de så godt det lar seg gjøre 😂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Arcticpeak skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis dette har så mye med handikap å gjøre, jeg har opplevd lignende episoder i marka med mine egne barn, det er en gjeng (typisk menn i alderen 35-50 eller damer i alderen 60+) som bare har tanke for seg selv, og det spiller ingen rolle om de er på ski, sykkel eller bak ett bilratt. Stakkars den jævelen som kommer i veien for de!

Enig.

Det er skummelt hvor fort enkelte glemmer hvordan det var å ha barn selv og hvor mye slike ting påvirker barn. Eller andre som ikke klarer seg like bra som andre for den del. Vi andre kan heller prøve å skryte litt av de som sliter, det er mye hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endre "alle" til "veldig mange" eller "stadig flere"

Tror det handler om at veldig mange og stadig flere viser mindre hensyn i dag enn tidligere. Nå vil jeg selvsagt understreke at barn med handikap er unntaket, men generelt er voksne med barn ikke det minste opptatt av at barna også skal vise hensyn. Barn skjønner hva som er riktig og galt hvis de blir fortalt det. Veldig mange gjør som de vil uten tanke på andre, om de går, sykler eller kjører bil. Og kurven er oppadgående med stadig flere.

Igjen handler det om holdningsendring som må skje, og det gjelder alle grupper. Men de verste er selvsagt de som i tillegg blir fysisk eller verbalt aggressive.

Endret av Friluftsnoob
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arcticpeak skrev:

Jeg tror ikke nødvendigvis dette har så mye med handikap å gjøre, jeg har opplevd lignende episoder i marka med mine egne barn, det er en gjeng (typisk menn i alderen 35-50 eller damer i alderen 60+) som bare har tanke for seg selv, og det spiller ingen rolle om de er på ski, sykkel eller bak ett bilratt. Stakkars den jævelen som kommer i veien for de!

Det er vel litt forskjellig grunn her vil jeg tro. Menn i alderen 35 - 50 (hvor jeg selv er) skal vel gjerne fort fram og slippe stopp som ødelegger treningsutbyttet og er sånn sett egoistisk av egeninteresse.  

Mens damer over 60 får meg til å huske to møter i skiløypa i Bodø, i begge tilfeller er jeg på vei oppover på rett side (dvs høyre) med hund i bånd og helt ute på siden. I det ene tilfellet står den eldre fruen på toppen og vifter meg mot venstre, noe jeg overhodet ikke har det minste planer om å gjøre fordi jeg da må krysse løypa i en en uoversiktlig bakke med sving med hund i band (og følgelig får skylden om mann mellom 35 og 50 kommer ned i et helvetes tempo og treffer badet) - på toppen får jeg høre at hun skulle ha yttersvingen og at jeg var lite hensynsfull mot de eldre... I det andre tilfellet er den eldre fruen på vei nedover på feil side av løypa med full plog i innersving og vil ha meg over på venstre side - jeg fortsetter ufortrødent på rett side da det er 3 meter med god plass på den sida hun skal være og får da høre at høyrekjøring ikke gjelder i bakker... og jeg tenker i mitt stille sinn at jeg håper hun ikke har førerkort. Men i begge disse tilfellene er det ikke fart som gjør at de krever å hensyntas, men antakelig redsel for bakke og fall. Eller tenker jeg for snilt om eldre damer nå?   

Det er jo enkelt i skiløypa som regel, gå på høyre side, ikke gå mer enn to i bredden, følg med bakover. Går du på skøyteski i kondomdrakt slipp folk med vorsther og anorakk forbi - du har nemlig ikke sjans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, ASI skrev:

Det er vel litt forskjellig grunn her vil jeg tro. Menn i alderen 35 - 50 (hvor jeg selv er) skal vel gjerne fort fram og slippe stopp som ødelegger treningsutbyttet og er sånn sett egoistisk av egeninteresse.  

Mens damer over 60 får meg til å huske to møter i skiløypa i Bodø, i begge tilfeller er jeg på vei oppover på rett side (dvs høyre) med hund i bånd og helt ute på siden. I det ene tilfellet står den eldre fruen på toppen og vifter meg mot venstre, noe jeg overhodet ikke har det minste planer om å gjøre fordi jeg da må krysse løypa i en en uoversiktlig bakke med sving med hund i band (og følgelig får skylden om mann mellom 35 og 50 kommer ned i et helvetes tempo og treffer badet) - på toppen får jeg høre at hun skulle ha yttersvingen og at jeg var lite hensynsfull mot de eldre... I det andre tilfellet er den eldre fruen på vei nedover på feil side av løypa med full plog i innersving og vil ha meg over på venstre side - jeg fortsetter ufortrødent på rett side da det er 3 meter med god plass på den sida hun skal være og får da høre at høyrekjøring ikke gjelder i bakker... og jeg tenker i mitt stille sinn at jeg håper hun ikke har førerkort. Men i begge disse tilfellene er det ikke fart som gjør at de krever å hensyntas, men antakelig redsel for bakke og fall. Eller tenker jeg for snilt om eldre damer nå?   

Det er jo enkelt i skiløypa som regel, gå på høyre side, ikke gå mer enn to i bredden, følg med bakover. Går du på skøyteski i kondomdrakt slipp folk med vorsther og anorakk forbi - du har nemlig ikke sjans.

 

Helt sikkert redd. Og det er jo faktisk ingen big deal å flytte seg selv om det er imot kjørereglene. Det er når alle skal stå på sitt det blir konflikt. Det er ikke farlig å svelge en ørliten og ikke så strihåret kamel i ny og ne og gi plass til andre  (tar meg selv i dette når jeg blir for selvopptatt der jeg haster avgårde) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Gittiamo skrev:

Helt sikkert redd. Og det er jo faktisk ingen big deal å flytte seg selv om det er imot kjørereglene. Det er når alle skal stå på sitt det blir konflikt. Det er ikke farlig å svelge en ørliten og ikke så strihåret kamel i ny og ne og gi plass til andre  (tar meg selv i dette når jeg blir for selvopptatt der jeg haster avgårde) 

Njaa... uten hund er det helt greit, å trekke med seg en hund som man har brukt lang tid på å lære at skal være på høyre side rett over ei uoversiktelig skiløype... nei, jeg tar heller noen ukvemsord fra dame 60 + enn stavslag på hunde og eier fra herre 35-50 som kommer ned bakke i fart langt over eget bremsekompetansenivå og går på trynet :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ASI skrev:

Njaa... uten hund er det helt greit, å trekke med seg en hund som man har brukt lang tid på å lære at skal være på høyre side rett over ei uoversiktelig skiløype... nei, jeg tar heller noen ukvemsord fra dame 60 + enn stavslag på hunde og eier fra herre 35-50 som kommer ned bakke i fart langt over eget bremsekompetansenivå og går på trynet :-) 

Litt uenig og litt enig. Faktisk. Når jeg hadde hund så skulle den aldri være i veien for andre. Selv om jeg ofte møtte på birkensykler som hata hunder og gjerne prøvde å sikte på de. Fortsatt min hund og mitt ansvar at den ikke er i veien for andre. Man jeg er enig i at den som kjører feil bør ta seg en bolle. I det minste være ydmyk på at hen er helt på villspor uten kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Må innrømme at jeg brukte en stund på å begynne på denne juvelen av en bok. Og hvilken bok! Digger skråblikket på lyvekulturen og den homogene masse friluftsfolket egentlig er. Are oppsummerer gang på gang de samme samtalene. Fint vær, godt å få brukt kroppen litt, dårlig sikt men uansett fin tur. Det er ikke langt. Grønn (skismøring). Jeg gjenkjente mange DNT folk i boka, og humret godt. Alltid er det noen som skal skryte av hvor lett en tur var, eller at de har gått en mye lenger og hardere tur før. Det har forresten ikke slått meg at DNT hyttene på Hardangervidda og Jotunheimen kan sammenlignes med leirskole, men jaggu stemmer det ganske godt.

Are Kalvø snakker forresten ganske nedsettende om Fjellforum.no, og gjentar flere ganger løgnene han fikk servert her inne. Besseggen er lett som en plett, uansett hvilken kondis du er i. Det høres ut som Fjellforum ja, litt snøblinde på oss selv med normalt god form 😁

 

Endret av Fjellfilmeren
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 12.42, Terka skrev:

Vi alle ser verden med våre egne øyne og ut fra egne erfaringer og ønsker. Ikke alltid like lett å da gi riktige/gode råd til andre med helt andre behov, erfaringsgrunnlag og kapasitet. Skjer også her inne på forumet. 😉

Dunning-Kruger er en fellesbetegnelse for dette, og det skjer med alle mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.