Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa BC A/P/S GTX M Gnagsårhelvete


wessern

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nevnte  Alfa BC A/P/S GTX M fjellskisko. Gått noen turer med de og de gir veldig lett gnagsår. Jeg får sjelden gnagsår, men av disse skoene. HVER gang.

Har hørt rykter om at det er mulig å gjøre tiltak for å bedre gnagsårproblemet: Banke ut hælkappen eller lignende. Noen som har prøvd denne metoden?

 

Har forsøkt sportstape, linersokk osv.. Ikke noe hjelper. Virker som det er hælkappen som er problemet... 

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, Aneande skrev:

Hei.

Har du prøvd ullkartanker? Har du kjøpt skoene i samme størrelse som du bruker i vanlige sko? :smile:

Hoi! Jeg har ikke prøvd det. Jeg har kjøpt den i str 43 som er det jeg bruker til vanlig. Tror ikke det er plass til noe ullkartanker oppi der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Omnilite skrev:

Ta på skoen, sett hælen mot underlaget ca 45° vinkel, trykk foten ned og kjenn etter om den fjærer nedover. Gjør den det, prøv en halvsåle bak i skoen, eventuelt bygg den opp 4-5mm ved hælen og prøv.

God ide. Skal prøve. Bygge opp hælen kan funke! Skal teste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, wessern skrev:

Hoi! Jeg har ikke prøvd det. Jeg har kjøpt den i str 43 som er det jeg bruker til vanlig. Tror ikke det er plass til noe ullkartanker oppi der :D

Ok. Jeg har Alfa Polar A/P/S GTX BC. Så de er nok ikke så sammenlignbar selvom de ligner. Polaren er ment med liner og/eller ulkartank inni, og er vel ganske ubrukelig uten. Men ble en fantastisk myk passform med ulkartank inni 😊

Er alltid kald på beina, så valgte dermed Polar. 

Endret av Aneande
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde samme problem selv på de første turene med nye Alfa sko.

Prøv linersokk/ tynn ullsokk innerst, så putter du på en vanlig plastikkpose, og så en ullsokk på utsiden. Ikke knyt for stramt, slik at foten kan «slippe» litt. Dette gir veldig lite friksjon ved hælen, og plastikposen fungerer også som fuktsperre slik at skoen ikke blir våt fra innsiden. 

Du blir søkkvåt innerst, men det har fungert utmerket for min del i forhold til gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på mitt andre Alfa Skarvet BC par, og må bruke sportstape HVER gang. Selv da kjenner jeg det blir ømt. Og jeg går mye på ski.

Hadde så god erfaring med vanlige Alfa sko (høye og lave) at jeg tenkte det merket passer meg. 

Nå gir jeg opp og har bestilt meg nye BC sko av et annet merke, så får vi se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg gikk 100 mil med nye Alfa Fjellskisko i fjor vinter. Etter en kort prøvetur i forkant av langturen skjønte jeg at det kom til å gå galt uten tiltak. Redningen ble hælsokker i neopren fra eZeefit. Disse kjøpte jeg i en butikk for lengdeløpsskøyter. Hadde ikke gnagsår etter dette. Må også nevne at jeg supplerte med tykk damenylonstrømpe innerst og sportstape på kritiske steder foran ved tærne. Dette funker bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lars Erik Moen skrev:

ezeefit_.jpg

Er dette gnagsårsokk?

Jeg har prøvd gangsårsokk som har gelè på innsiden. Jeg synes dette ble mye værre når svetten kom. Da ble det som å ha en frosk liggende å gnikke mot huden i skoen. Men den modellen jeg har er en annen farge og fabrikat enn den på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marius Engelsen said:

Er dette gnagsårsokk?

Jeg har prøvd gangsårsokk som har gelè på innsiden. Jeg synes dette ble mye værre når svetten kom. Da ble det som å ha en frosk liggende å gnikke mot huden i skoen. Men den modellen jeg har er en annen farge og fabrikat enn den på bildet.

Hei.

Ja det er en gnagsårsokk, brukes mye av skøyteløpere. Jeg brukte disse med stort hell i fjor på NPL tur. Først med nye Alfa fjellskisko, deretter videre i to nye par Alfa Bever fjellstøvler. Sokkene er veldig slitesterke og holdt hele turen på 3000km. 

En ting som bør nevnes: En kamerat som gikk sammen med meg en uke lånte disse en dag for å prøve men han fikk en allergisk reaksjon der han hadde sokken på. Jeg har aldri hatt allergisk reaksjon. De svarte parene jeg brukte er av den tykke typen. Jeg har seinere kjøpt et par fra samme merke som er mye tynnere. Disse har jeg ikke prøvd, men vil tro de fungerer bra. Kan være vriene å få tak i. De har dem på Skøytebutikken på Hamar OL-amfi. Har også sett dem på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe av problemet at du er for varm og svetter for mye? Jeg bruker bare en tynn sportssokk av den syntetiske typen du får kjøpt på kiwi. Blir ikke for varm eller kald, transporterer svette bra. Mindre klær på beina kan også fungere. Det er vanskelig å få gnagsår på tørr hud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor lang tid tar det før man får gnagsår? Har gått en tur, tur/retur på 2timer uten å merke noe som helst.

Nå blir jeg mer skeptisk. Leser at mange får gnagsår av Alfa skoene, og skal snart på lengre tur. Bør kanskje bruke sportstape for å forhindre friksjon før man starter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med samme problem på mine alfa quest skisko. Men e kjøper gnagsårsokk på sporten med silikon inni. Funker men kan flytte seg når man blir skikkelig svett, å da e det bare å stoppe å fikse det. men å bygge opp hælen skal e jaggu prøve.Har 70 mil ca i skoene mine men gnager enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 23.53, Aneande skrev:

Ok. Jeg har Alfa Polar A/P/S GTX BC. Så de er nok ikke så sammenlignbar selvom de ligner. Polaren er ment med liner og/eller ulkartank inni, og er vel ganske ubrukelig uten. Men ble en fantastisk myk passform med ulkartank inni 😊

Er alltid kald på beina, så valgte dermed Polar. 

Absolutt ikke ubrukelig uten liner og Kartanker.."Slitt" ut et par ved bruk uten begge deler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2019 den 19.17, tberg4 skrev:

Absolutt ikke ubrukelig uten liner og Kartanker.."Slitt" ut et par ved bruk uten begge deler :)

Oj, da har jeg lært noe nytt. Kjøpte du da i din egen størrelse? Mine er altfor store uten ullkartanker uansett men. Fikk beskjed av Oslo sportslager at de er laget for å bruke liner eller kartank, så de var ikke brukbare uten. Fornøyd med dine? Du har Polarutgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er Polar jeg har, Bruker størrelse 44 men kjøpte 47 for å bruke kartanker, men kartanke ble for store, så jeg har  brukt en sports sokk og flere tjukke ullsokker, har fungert opptiamalt for meg..Liker konseptet med hel Gamasj, fint når man skal ut av teltet på do og lignende..Har vell brukt mine ca 2000 Km, men nå sendes de in til Alfa sin skomaker da det er flere ytter sømmer som  er gått opp, Burde vært hel kalosjering over ytre sømmer for å spare de for slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette problemet med mina Alfa-sko: 
 

Jeg fant perfekt løsning: Jeg konverterte til Crispi. 




Det skal sies at jeg tidvis går på meg gnagsår når jeg trekker pulk i enkelte terrengtyper så ved mye pulktrekking så tar jeg noen forholdsregler og taper hælene med Leuko-tape....


 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit enkelt grep som ofte hjelp både for gnag og varme er jo å bruke ein plastpose mellom sokkane. Får eit friksjonslag. Eg er ikkje plaga av gnagsår, men har med hell anbefalt det til folk eg er på tur med, samt brukt det sjøl ved kulde. 

Det same gjeld gnagsår/trykkavlastningsplater. Dei hjelp for gnag og trykksmerter. Eg har sjøl brukt det i enkelte typar terreng  for å unngå trykksmertene eg fekk av Alfa. Brukte også slike plater på foten til @Elisabethsk ved forrige tur på Hardangervidda, på eit allereie oppstått gnagsår. Det hjalp veldig iflg henne. 

Når eg bytta til hhv Crispi Stetind og Crispi Svalbard vart eg imidlertid meir eller mindre kvitt problemet, kan kjenne litt moderat stivheit i høgre fot ved langvarig tøff stigning med pulk, men det skuldast forhold i foten min, ikkje skoa. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tessatroll skrev:

Eit enkelt grep som ofte hjelp både for gnag og varme er jo å bruke ein plastpose mellom sokkane. Får eit frikajonslag. Eg er ikkje plaga av gnagsår, men har med hell anbefalt det til folk eg er på tur med, samt brukt det sjøl ved kulde. 

Det same gjeld gnagsår/trykkavlastningsplater. Dei hjelp for gnag og trykksmerter. Eg har sjøl brukt det i enkelte typar terreng  for å unngå trykksmertene eg fekk av Alfa. Brukte også slike plater på foten til @Elisabethsk ved forrige tur på Hardangervidda, på eit allereie oppstått gnagsår. Det hjalp veldig iflg henne. 

Når eg bytta til hhv Crispi Stetind og Crispi Svalbard vart eg imidlertid meir eller mindre kvitt problemet, kan kjenne litt moderat stivheit i høgre fot ved langvarig tøff stigning med pulk, men det skuldast forhold i foten min, ikkje skoa. 

 

Jepp! Funket utmerket. Og så er jeg veldig glad jeg byttet mine skisko etter gnagsårpåsketuren i fjor. Veldig fornøyd med Crispiene! Var som natt og dag! (hadde alpina). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.