Gå til innhold
  • Bli medlem

Vest som mellomlag?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd vest som mellomlag undr forflytning? Noen ganger er det så kaldt at jeg tar på mellomlag, eller på ski når det er mye nedover.

Synes det ser ganske smart ut. Pakker mindre og veier mindre enn andre mellomlag som ullgenser/ulljakke.

Aclima - lars monsen

Aclima Vest herre

Brynje - polar fleece vest

(Syntetiske jakker som eks. Arcteryx atom LT er fleksible fungerer helt okei som mellomlag, men som dedikert mellomlag synes jeg andre ting er bedre)

Ikke at jeg har tenkt å kjøpe noe, jeg klarer meg med det jeg har. Men jeg er nyskjerrig:

- Noen som har prøvd vest? Erfaringer?

- Blir det for lite på armene?

9CFAE126-A682-4DBD-AE3B-621223104E69.jpeg

CEA998C9-247B-4D3C-A5EC-A1017DFC9C7D.jpeg

6838AC8F-FFC6-4A6D-BF04-9763EF238A2A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Eg har det som deg, dersom eg må ha meir enn netting vert det for varmt med to lag. 

Eg har to vestar. Ein fleecevest og ein dunvest. Er det vedvarende kaldt og stabilt tek eg gjerne fleecevesten, utanpå netting. Likar best fleece då det transportere fukt betre. 

Dunvesten utanpå skall om det varierar meir, då denne er enklare å regulere ila dagen, utan å måtte av med skall og eksponere meg for veret. 

Dog veldig sjeldan eg ofrar plass til begge på tur, så eg ser an den "generelle vertypen". 

På enkelte turer erstattar den ullgenseren, slik at saman med netting og dunjakke er det dette eg har av kle for overkropp. 

På andre turar kan eg finne på å ha med ei ulltskjorte til samme formål. Det varierer rett og slett litt på vertype og tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Slike janus ulljakker synes jeg er helt rå som mellomlag. Passelig tykke, gode glidelåser, passe høy hals, ullklaff bak glidelåsen, tommelgrep og forlenget ryggparti. Veier 520 gram, og er skikkelig god ullforttèkvalitet. Bruker de daglig på jobb:

19BB4D6D-D503-4BBA-A29A-646DAF3B8F38.thumb.jpeg.ede5bdf02a60d4a33131b404afe00c0e.jpeg

 

Så var det dette med vest. Jeg hadde en som var sliten i armene, og en mor med symaskin:

8896F1AF-643E-4A24-9437-3730788C46D4.thumb.jpeg.cbe6947581c42bd143dda9eb1cdd13c3.jpeg

340 gram. Kostnad: 0kr 👍👍👍👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den Aclima Woolshellvesten. Som tillegg ulltrøye under skalljakka blir den som regel altfor varm. Jeg har brukt min i stedet for skalljakke når været generelt er fint, dvs. lite vind og noen plussgrader. Ellers har den blitt brukt som et lett mellomplagg sommerstid når en full ullgenser er unødvendig varm. Forøvrig et veldig bra plagg. Følte meg litt ukomfortabel med den vel sporty passformen i starten. Den er ganske elastisk og tettsittende, men den er komfortabel, gir gos bevegelighet, varmer godt, og den tar for en del vind. Perfekt når bare ulltrøye blir for kaldt, og ull og skall blir for varmt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.