Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i telt (Splittet fra Hvordan pakke en pulk)


Mayen

Anbefalte innlegg

@rayun og dere andre om dere leser - hvor mye  lufter dere når dere fyrer i teltet? sett at man fyrer for å ha det litt lunkent i teltet så man kan ligge og lese etc, holder det å ha luftegangene åpne? Eller må døra også opp litt? Der er jeg også veldig usikker. Hva er nok lufting til fres på multifuel/gassbrenner? @marius Engelsen, vet du? Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ingen som kan gi deg ert svar på hvor mye lufting du trenger dessverre, men jeg kan komme med noen fakta som kan hjelpe deg på vei til ett svar. Og generelt, luft så mye du kan i begynnelsen, uten at poenget med brenner i teltet er borte. Luft godt med kjelen på, lukk litt mer igjen for å holde på varmen når du er feridg med koking/kjele.

Over tid opparbeider du deg trolig en viss erfaring, og kan gjøre bedre vurderinger, forhåpentligvis. Men CO er jo luktfri, og forgiftning kan oppstå akkutt, så hvordan kan man egentlig vite noe sikkert?

Bruk hodet og fornuften, kjenner du friskluft fra ventilen? Eller sitter du i en hermitisk lukket bakerovn? Er det 5 minutter, eller 5 timer det skal fyres? Er det ett stort lagstelt, eller ett lite enmannstelt? Alt dette er momenter å ta hensyn til.

- Ytterteltet er sjeldent like tett som ett lukket innertelt. Både med tanke på varme og CO.

- Gul flamme indikerer mer CO

- En flamme som blir nedkjølt av en kald kjele produserer mye mer CO enn ingen kjele.

- Høy avstand mellom flamme og kjele gir mindre CO.

- Kjele med flammeveksler gir enorme utslipp av CO, bruk flatbunnet kjele om du ikke skal lufte fullt under koking.

- Tette vindskjermer (jotun malingsspann etc.) kan gi mye co

- Ingen kjele på gir generelt veldig lite CO

- Forskjellige brennerenproduserer forskjellig mengde CO. (Styr unna coleman om du skal ha kjele på!).

- Parafin produserer normalt mer CO enn bensin. Gass og rødsprit kan produsere svært mye CO

- Ett telt som har godt med snø pakket rundt hele veien, også ved inngangsdøren, blir ganske tett med lukkede ventiler.

- MSR XGK gir meget lite CO produksjon i følge målinger. Men den bråker.

- Utsettelse for CO gir akkumulering i kroppen over flere dager. Ville vert mer påpasselig med ekstra god lufting på langtur, for toleransen blir lavere ettersom dagene går hvis man puser inn CO.

- Sigarettrøyking gir en ekstra risikofaktor, det er mye CO i en sigg.

 

Dette er det jeg kom på i farten. Kjenner jeg at det kommer frisk luft inn en ventli eller det blåser inn under døren er ikke jeg bekymret, personlig. 

Jeg vil tro at mange overdriver faren fullstendig, og noen undervurderer faren. Men CO er luktfri, så hvordan skal man vite hvor man er på skalaen?

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig fyrer jeg aldri i innerteltet. Det er kun disse gravlysene for min del og jeg bruker de ikke for varmens skyld, men mer for kosens skyld.

For meg hører primusen til i ytterteltet og lufting er i stor grad avhengig av hvilken brenner jeg har med og av vær og vind forøvrig. Prøver vist det er praktisk mulig å ha en lavtsittende ventil på vindsiden og høytsittende på lesiden der jeg har primusen. Eventuelt bruker døra som åpnes fra oversiden og litt ned. Prøver å oppnå skorsteinseffekten viss mulig. Generelt lufter jeg mest når jeg bruker parafin eller bensin som jo er mest aktuelt på vintertur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Det er vel ingen som kan gi deg ert svar på hvor mye lufting du trenger dessverre, men jeg kan komme med noen fakta som kan hjelpe deg på vei til ett svar. Og generelt, luft så mye du kan i begynnelsen, uten at poenget med brenner i teltet er borte. Luft godt med kjelen på, lukk litt mer igjen for å holde på varmen når du er feridg med koking/kjele.

Over tid opparbeider du deg trolig en viss erfaring, og kan gjøre bedre vurderinger, forhåpentligvis. Men CO er jo luktfri, og forgiftning kan oppstå akkutt, så hvordan kan man egentlig vite noe sikkert?

Bruk hodet og fornuften, kjenner du friskluft fra ventilen? Eller sitter du i en hermitisk lukket bakerovn? Er det 5 minutter, eller 5 timer det skal fyres? Er det ett stort lagstelt, eller ett lite enmannstelt? Alt dette er momenter å ta hensyn til.

- Ytterteltet er sjeldent like tett som ett lukket innertelt. Både med tanke på varme og CO.

- Gul flamme indikerer mer CO

- En flamme som blir nedkjølt av en kald kjele produserer mye mer CO enn ingen kjele.

- Høy avstand mellom flamme og kjele gir mindre CO.

- Kjele med flammeveksler gir enorme utslipp av CO, bruk flatbunnet kjele om du ikke skal lufte fullt under koking.

- Tette vindskjermer (jotun malingsspann etc.) kan gi mye co

- Ingen kjele på gir generelt veldig lite CO

- Forskjellige brennerenproduserer forskjellig mengde CO. (Styr unna coleman om du skal ha kjele på!).

- Parafin produserer normalt mer CO enn bensin. Gass og rødsprit kan produsere svært mye CO

- Ett telt som har godt med snø pakket rundt hele veien, også ved inngangsdøren, blir ganske tett med lukkede ventiler.

- MSR XGK gir meget lite CO produksjon i følge målinger. Men den bråker.

- Utsettelse for CO gir akkumulering i kroppen over flere dager. Ville vert mer påpasselig med ekstra god lufting på langtur, for toleransen blir lavere ettersom dagene går hvis man puser inn CO.

- Sigarettrøyking gir en ekstra risikofaktor, det er mye CO i en sigg.

 

Dette er det jeg kom på i farten. Kjenner jeg at det kommer frisk luft inn en ventli eller det blåser inn under døren er ikke jeg bekymret, personlig. 

Jeg vil tro at mange overdriver faren fullstendig, og noen undervurderer faren. Men CO er luktfri, så hvordan skal man vite hvor man er på skalaen?

tusen takk for utfyllende svar! Jeg fikk egentlig et ganske godt svar her! Jeg tenker at kanskje det å ha talgelys på også er en indikator på CO2 innholdet i lufta. Dårlig flame sier vel litt - men da er det kanskje gått så langt at man har sovnet..? Er uansett veldig takknemlig for at du tok deg tid til å svare meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mayen skrev:

tusen takk for utfyllende svar! Jeg fikk egentlig et ganske godt svar her! Jeg tenker at kanskje det å ha talgelys på også er en indikator på CO2 innholdet i lufta. Dårlig flame sier vel litt - men da er det kanskje gått så langt at man har sovnet..? Er uansett veldig takknemlig for at du tok deg tid til å svare meg.

Bare hyggelig :)

Ett stearinlys gir ingen indikasjon på farlig CO innhold i luften. Bare lite oksygen, men det er sjeldent ett reelt problem ;) (Kilde: gammel tråd på fjellforum. Kan jo være feil det og).

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, rayun skrev:

Personlig fyrer jeg aldri i innerteltet. Det er kun disse gravlysene for min del og jeg bruker de ikke for varmens skyld, men mer for kosens skyld.

For meg hører primusen til i ytterteltet og lufting er i stor grad avhengig av hvilken brenner jeg har med og av vær og vind forøvrig. Prøver vist det er praktisk mulig å ha en lavtsittende ventil på vindsiden og høytsittende på lesiden der jeg har primusen. Eventuelt bruker døra som åpnes fra oversiden og litt ned. Prøver å oppnå skorsteinseffekten viss mulig. Generelt lufter jeg mest når jeg bruker parafin eller bensin som jo er mest aktuelt på vintertur.

Du lever med at det er iskaldt i teltet, slik jeg gjør. eller gir primus varme nok til hele teltet selv om det står i ytterteltet? For jeg tør ikke ta den greia inn i teltet. Da må jeg i så fall har en bombesikker løsning på at ingenting velter osv. Jeg er litt overforsiktig mht dette. Gravlys er jo en fantastisk ide. SKulle bare ønske de het noe annet. Takk for ditt innspill igjen - er svært takknemlig over at du tok deg tid til å dele dine erfaringer med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mayen skrev:

Du lever med at det er iskaldt i teltet, slik jeg gjør. eller gir primus varme nok til hele teltet selv om det står i ytterteltet? For jeg tør ikke ta den greia inn i teltet. Da må jeg i så fall har en bombesikker løsning på at ingenting velter osv. Jeg er litt overforsiktig mht dette. Gravlys er jo en fantastisk ide. SKulle bare ønske de het noe annet. Takk for ditt innspill igjen - er svært takknemlig over at du tok deg tid til å dele dine erfaringer med meg.

Blir grei varme om jeg bruker den i mitt yttertet. Spa snø rundt teltduken på utsiden, slik at det blir lunt.

Jeg fyrer bare en liten stund til jeg har fått spist ferid, skiftet, og tørket hanskene litt. Så sitter jeg med dunjakken i posen uten brenneren på ;)  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mayen skrev:

Du lever med at det er iskaldt i teltet, slik jeg gjør. eller gir primus varme nok til hele teltet selv om det står i ytterteltet? For jeg tør ikke ta den greia inn i teltet. Da må jeg i så fall har en bombesikker løsning på at ingenting velter osv. Jeg er litt overforsiktig mht dette. Gravlys er jo en fantastisk ide. SKulle bare ønske de het noe annet. Takk for ditt innspill igjen - er svært takknemlig over at du tok deg tid til å dele dine erfaringer med meg.

Det er helt klart godt å være forsiktig og å ta forholdsregler når en fyrer primus i telt. Så lenge en en trygg på primusen, plassering, lufting og hvordan den oppfører seg er det vel ikke noe i veien for å ha den i innerteltet. Det er flere som gjør det, men for egen del har jeg rett og slett ikke sett nytteverdien i å ha den med inn.

Jeg gjorde det noen ganger for mange år siden, men synes overgangen fra varmt til kaldt var både brå og ubehagelig. Noen minutter etter at primusen er slukket er også varmen borte og det føltes om mulig enda kaldere ut syntes jeg. 

Nei jeg holder meg til (grav)lysene. Ikke mye varme, ikke mye lys, men kos så det holder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var for tre uker siden på tur med ungene (6 og 9 år) i 21 minus på det kaldeste, Fjellheimen 3 Camp, Whisperlight brenner i forteltet. Ungene satt i ullgenser med beina nedi soveposene og spilte kort i innerteltet. Komfortabelt og trivelig. Mye varmere oppunder taket enn langs gulvet da... Vinterstid  står brenneren alltid på til vi skal sove. Vi har med nok av bensin siden pulken brukes og et par kg fra eller til ikke betyr noe på våre turer. 

Endret av SnorreL
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, SnorreL skrev:

Var for tre uker siden på tur med ungene (6 og 9 år) i 21 minus på det kaldeste, Fjellheimen 3 Camp, Whisperlight brenner i forteltet. Ungene satt i ullgenser med beina nedi soveposene og spilte kort i innerteltet. Komfortabelt og trivelig. Mye varmere oppunder taket enn langs gulvet da... Vinterstid  står brenneren alltid på til vi skal sove. Vi har med nok av bensin siden pulken brukes og et par kg fra eller til ikke betyr noe på våre turer. 

hvor mye utlufting har du? jeg er så redd denne CO2`en....takk for innspill tror jeg skal satse på det du gjør. Fortelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Kanskje bare en skrivefeil, men jeg nevner det allikevel. Det er CO (karbonmonoksid) som er farlig, ikke CO2 (karbondioksid).

Huff jeg er ikke helt inne på dette her. Så det var ikke skrivefeil, jeg trodde faktisk det var co2, hahahaha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Erlend Gudvangen Bjørkeng said:

Det går jo an å kjøpe seg en alarm hvis man er bekymet... men verdt å merke seg at den bare fungerer hvis temperaturen er over -10... 

Kan jo skyte inn en liten kommentar på akkurat dette. Jeg og @whistler har brukt en sånn billig CO alarm fra Clas ohlson. Det er riktig at den ikke garanteres å fungere i mange minus. MEN når du fyrer i innerteltet å legger CO alarmen på tørkeloftet i teltet så blir det garantert aldri minusgrader så lenge du fyrer. Jeg kan også bekrefte at alarmen fungerer utmerket på vinteren noe jeg og @whistler er veldige glade for etter en episode for to vintre siden 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg kan også bekrefte at alarmen fungerer utmerket på vinteren

Jeg har alarmen jeg linket til selv. Modellen viser også temperatur i displayet i tillegg til å vise co konsentrasjon i ppm.

I tillegg veier den lite, koster ikke stort, og kan tilogmed berolige bedre halvdeler som er bekymret for fyring i telt...

skikkelig multifunksjon :-)

Fortell gjerne om episoden deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

:-)Fortell gjerne om episoden deres?

Eneste jeg kan si at  når det kommer til relativt mange døgn i både militære telt, lavo, nye og gamle fjelltelt er at det går helt greit å fyre både gass, parafin og bensinbrennere i telt :)
Men vi har alltid hatt en klipe i døra og passet på at det har vært lufting ut (selv i knappetelt)
Den dagen inkompetansen min er så lav at jeg må ha med en slik en varsler på tur så setter jeg meg foran peisen.    Da er turlivet over for min del :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Forskjell på folk. Alle kan ikke være like kompetente som deg, vettu :-)

Er ikke det jeg mener Erlend :)
Læringskurven som mange har vært igjennom er faktisk mye sunnere enn å ty til
mange hjelpemideler. Mye handler om lære fra generasjon til generasjon.
Husker at jeg spurte min far for noen år siden om hvordan han og en familie borti gata lot en kompis av meg på 15 år og meg på knapt 14 kunne dra på en 5 dagers tur oppi Nittedal aleine.   Svaret var at det visste de at kom til å gå bra pga at vi begge som dro hadde vært så mye på tur med familiene våre. 
Og begge våre fedre hadde gjort det samme (rett etter 2.verdenskrig)
Kansje ufarliggjøre ting enn å lage farlige ting ut av "ikkeno" ? :)

 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, tubbs skrev:

Er ikke det jeg mener Erlend :)
Læringskurven som mange har vært igjennom er faktisk mye sunnere enn å ty til
mange hjelpemideler. Mye handler om lære fra generasjon til generasjon.
Husker at jeg spurte min far for noen år siden om hvordan han og en familie borti gata lot en kompis av meg på 15 år og meg på knapt 14 kunne dra på en 5 dagers tur oppi Nittedal aleine.   Svaret var at det visste de at kom til å gå bra pga at vi begge som dro hadde vært så mye på tur med familiene våre. 
Og begge våre fedre hadde gjort det samme (rett etter 2.verdenskrig)
Kansje ufarliggjøre ting enn å lage farlige ting ut av "ikkeno" ? :)

 

Noen ganger er det lettere å velge minste motstands vei :-) Fikk du med deg setningen om å berolige min bedre halvdel? Hun kan være litt bekymret av seg... Når vi ble sammen, så ville hun at jeg skulle ta en hiv test... Jeg gikk til legen, men han trodde ikke en slik test var nødvendig siden jeg hadde vært i et monogamt parforhold over lengre tid, og hadde heller ikke vært på reise til risikoområder... jeg ba likevel om å få ta testen... for husfredens skyld :-) Når sant skal sies, så har jeg ennå ikke hatt den med på en eneste tur der ikke hun har vært med... Men når hun har vært med så har jeg brukt den, og kan stolt vise frem at det er trygt å fyre :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Det går jo an å kjøpe seg en alarm hvis man er bekymet... men verdt å merke seg at den bare fungerer hvis temperaturen er over -10... 

Denne så genial ut Erlend, skal på ukestur med kona og hun er mere betenkt enn meg. 

Hvor kjøpte du din og hva veier den? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, tubbs said:

@Tor-Erik-L-77 hiv deg på så er du snill !

Hiver meg på! :) 

Jeg er forsåvidt enig generelt at med mye erfaring så trenger man kanskje mindre "hjelpemidler". Samtidig sier ofte statistikken at det er de mest "erfarne" som oftere havner i ulykker. Hvorfor det? Jo fordi når du kan noe eller har bedrevet noe i veldig lang tid så blir hjernen litt sløv og man føler at man kan ting så godt at man hopper over ting som bare gjelder "nybegynnere". Ref f.eks endel arbeidsulykker.

Akkurat når et gjelder CO så er problemet at denne gassen er helt totalt smaksløs og luktfri, det er derfor ikke mulig å oppdage dette i praksis uansett erfaring. Selv om brenner visuelt ser ok ut så betyr jo ikke det at det ikke kan produseres CO alikvel. Derfor mener jeg en enkel alarm som vel kostet 199 spenn eller noe på clasern er en billig forsikring. Samtidig mener jeg heller ikke å bedrive skremsel for den reele faren for CO - viktig at det ikke spilles opp for mye heller. Vil si faren er størst (selv om den erliten) når man fyrer i fortelt på vinteren. Da blir gjerne teltet mindre luftig og det pakkes mer inn og ventiler kan tette seg om man ikke følger godt med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teori: Ikkje fyr primus inne i teltet.

Praksis: fyr primus inne i teltet.

Masse fokus på CO her men ingenting på brannfare, som burde vera fokusområde. Finnes det eit einaste tilfelle av CO-forgiftning i telt?

Telt er luftige saker. Eg fyrer i yttertelt og har primus på dersom det er kaldt og surt, det er jo nesten like koselig som å ha fyr i peisen. Har litt lufting på telt slik at det vert mindre kondensasjon. Primus må stå stabilt og med klaring til teltvegg/tak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.