Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i telt (Splittet fra Hvordan pakke en pulk)


Mayen

Anbefalte innlegg

Kullos i telt er litt som å blande saft. 

Du starter med et full glass med bare vann (ren luft). Starter brenneren, og tilfører saft (kullos). Hvis du ikke fjerner noe av det som er blandet, blir safta sterkere, Men jo større glasset er, jo tynnere blir safta til å begynne med. Jo lengere tid du blander inn safta jo sterkere blir den. Problemet er at det ikke er smak eller farge på safta, så du vet ikke blandinga. 

Så når vi vet at brenneren lager mer kullos når den start opp, er det lurt å la den bli sikkelig varm før du setter kjele over. Jeg gjennomlufter også teltet etter jeg har startet brenneren. Bruk gjerne en brenner du hører hvordan har det, og brenner rent. 

Jeg har på lufting, fra bunn i ene enden og til topp i andre enden. Sitter aldri med hode rett over brenneren, for der er det mest kullos. Gjennomlufter teltet ca hvert 15 minutt ved snøsmelting. 

Gjennomlufter også når jeg er ferdig med å bruke brenneren, så jeg vet at lufta er ren.

Vær edru når du bruker brenneren i teltet. 

Og det viktigste kanskje av alt, ikke sov med brenneren igang, ei heller lov å legge hode på puta, hvis du er alene på tur. 

Det blir gjennomført ganske mange teltdøgn i året, som ikke hadde vært mulig uten å fyre i teltet. Så med enkle forhåndsregler, går det bra. 0e893080030e106265ecc3293478a1c51fe3f704.thumb.jpg.4a0fc4fe5b29f1c1b7eefecfdf818ed6.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 timer siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Hva var det man fyrte med?

Jeg må slå opp i «hvorfor er det så kaldt å være våt», så skal jeg finne ut av det ;) I kveld hvis jeg husker det.

Boken er veldig artig, men kort. Den tar for seg det meste vi snakker om på fjellforum på en mer vitenskapelig måte. Alt fra kullos til soveposer, undertøy, membranklær, underlag osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 2/12/2019 at 3:02 PM, whistler said:

Det finnes mange tilfeller av CO-forgiftning i telt. Vegard Ulvang er et kjent eksempel. Mener å huske at forumedlemmet @zyrpe hadde en skummel episode i fjor vinter.

@Tor-Erik-L-77 henviser til en episode lenger oppe i tråden der vi to fikk kjenne på alvoret for akkurat to år siden. Vi hadde frem til da fyrt mye brenner i telt og mente vi hadde god kontroll på det. Problemet var at vi var blitt for komfortable med fyring i telt og tenkte ikke på å rengjøre ventilene for snø ofte nok. Det snødde og blåste kraftig slik at to av tre ventiler tettet seg helt på veldig kort tid. I tillegg satte vi på en kaffekjele med kaldt vann. Dette var nok dråpen som gjorde av CO-konsetrasjonen ble (for) høy.

Man lærer så lenge man lever.. Etter denne episoden er jeg mye mer bevisst, men jeg kosefyrer fortsatt i innerteltet. Hadde rett og slett kuttet ut vinterturer om jeg ikke tok sjansen på å fyre i teltet.

Hei det stemmer ja. Var rimelig sliten. Du kan se kor på bærtur æ e 07:30 min inn i videoen. https://www.youtube.com/watch?v=9IkOiCa99QE.

On 2/12/2019 at 8:58 PM, Erlend Gudvangen Bjørkeng said:

Den jeg har har display som viser co konsentrarsjonen i ppm. Da ser man om konsentrasjonen er for høy, og om man bør lufte mer/fyre mindre.

Batteriet på min skal vare i 7 år. Når batteriet begynner å bli tomt vises et batterisymbol i displayet, og det kommer et pip fra den hvert minutt.

fireangel.jpg

co.JPG

Hvor får du kjøpt denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen.......Friluft del 3.

 

Kullosdelen fra 07:30. Beklage dårlig filming fra redningsaksjonen. Men æ va heilt blåst i hauet. Va litt artig når redningsmannen kom tel mæ, og æ ikje ville dra fra utstyr, bikkja og våpen. Han klappa mæ på skuldra og sa: Morten, Morten Mikalsen, Ymsetjenesta........vi har jo jobba ilag" :)        Kjente piloten også, og har vært på hjertestans med Anestesilegen.....så va en liten reunion i helikopteret   :)

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Memento mori skrev:

27822CF9-DD93-41FE-8536-ABCF02444C47.thumb.jpeg.689f189021d5dc2a89f132329f0a3a6a.jpeg

MSR XGK med Primus ETA pot på 3 liter. 

B3AA65BA-4BC7-43DF-8A4A-34E3829CA1A8.thumb.jpeg.509cbe66cdd290fd3a66d38ece2ffe0d.jpeg

Her blir det mye luft mellom kjelen og brenner. Må teste om hvor effektiv den faktisk er. Men komboen har CO på 9 målt av Randulf.

D3002608-545A-4CA3-85F0-8CE75BBC3F6C.thumb.jpeg.dad2f5c8294c9a26f57281e69e0bfc54.jpeg

Spent på å høre resultatet 👍

XGK II har 14 cm i diameter på kjelestøtten. Hvor stor er indre diameter på kjøleribbene på den saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Memento mori skrev:

31F7CEBF-C74F-4A43-8D36-4B1D711619B5.thumb.jpeg.dffc725528a2d1390226eb334c306a5d.jpeg

Innvendig 15 cm. Så da står brenneren din rett på kjelebunn. 

Ja, det gjør den da.

Kanskje mer effektiv snøsmelting, men mulig høy CO produksjon. Flammene på XGK II går jo ikke så langt ut at de vil kjøles ned av kjøleribbene, så jeg vet ikke. Ville uansett ikke tatt kjangsen annet enn å sitte med åpen ytterdør i forteltet.

Jeg låner den selvfølgelig vekk for testing om interessen er der, om du skulle anskaffe utstyr og finner en måte å måle CO utslippene på 👍

Jeg så ett bilde av en metode her: https://www.ffi.no/no/Rapporter/2012-00404.pdf

 

 

9A9E8E3B-82F8-4D25-AC99-5143765B7D14.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, zyrpe skrev:

Kullosdelen fra 07:30.

Dette er fint at du deler. Hunden fikk vel sin dose også. Ser du brukte 2 brennere samtidig hvorav en Whisperlight. Syns ikke XGK’en brant rent heller på bilde. Du må ha lært mye på den turen og veldig bra å dele slike erfaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja trur nok Einstein var litt medtatt han også. En stor takk til Ambulansetjenesten i Hammerfest som tok han heim å passa på han mens æ va innlagt.

Æ blir nok ikke å dra på tur uten CO måler igjen. Helsport tar jo helt avstand fra fyring i telt, men det trur æ e ganske urealistisk. Man må nesten kunne varme når det e 25 blå og nedover.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, zyrpe skrev:

Helsport tar jo helt avstand fra fyring i telt, men det trur æ e ganske urealistisk. Man må nesten kunne varme når det e 25 blå og nedover.

 

Vil ikke si Helsport tar helt avstand - de sier hvertfall litt om det.  Her klippet fra deres nettside:

"Hvis du skal fyre inne i teltet, les dette:
Det er mange som velger å bruke primus og koke inne i teltet, og da bør man vurdere høyden på teltet der du fyrer opp primusen. Å fyre inne krever erfaring, og vi vil nok anbefale å koke ute dersom det er mulig. I alle våre telt vil du finne en advarsel om at det ikke skal fyres eller brukes åpen ild i våre telt. Vi vet allikevel at det er mange som gjør det, spesielt på lengre turer når vær og føre ikke tillater å gjøre dette utendørs. Men vær oppmerksom på at dette gjøres på eget ansvar, og utvis stor varsomhet. Sørg også for god gjennomlufting i teltet."

https://www.helsport.no/tips-til-valg-av-vintertelt

 

 

De skriver også: 

"7. Kan jeg bruke en brenner eller et stormkjøkken inne i teltet?
Man må være ekstremt forsiktig med brennere og stormkjøkken i teltet. Er det dårlig vær og du vil lage mat i teltet er det mulig, men du som sagt du må være forsiktig. (...)"

https://www.helsport.no/om-produktene/telt/tips-og-rad/sporsmal-og-svar

 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, zyrpe skrev:

Helsport tar jo helt avstand fra fyring i telt, men det trur æ e ganske urealistisk

Helsport Patagonia er et flott telt, med mange ventiler. Men det er et lite aber, og det er at det er både myggnetting og tett duk i alle 4 ventilene i ytterteltet og i de 3 i innerteltet. Det blir da utrolig med muligheter til å justere, men med 14 justeringsmulighet pluss dører er det lett å gå litt surr. Hvis du tetter helt i innerteltet og da ser du ikke hvordan de tre i fotenden er justert eller føyket igjen. Eller glemmer å sjekke. Så jeg lufter alltid litt med døra også, ventilen i forteltet ser en jo rett på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. 
Interresant lesing.
Men, ut i fra hvordan enkelte skriver i det vide å brede rundt hvor farlig det er osv. Så skulle en jo nesten tro at annenhver person som fyrte primus i telt døde. 
Kullos er vel 1,5 gang tyngre enn CO2. Det vil jo si at CO legger seg først ned i arbeidsgropen (vinter), deretter yttertelt, før den vil spre seg utover hele teltets areal og deretter opp mot taket. Jeg vil tro de fleste brennere begynner å brenne urent når mengden CO øker. Da forsvinner jo en av de tre faktorene som skal til for å brenne, nemlig CO2.
Whisperlite er rimelig tydelig på at noe er feil iallfall, tydelig gule pulserende flammer som dukker opp om man er litt sløv med trekken i teltet. Konklusjonen må være at man må være tilstede og være oppmerksom. De tilfellene hvor det har gått ille, eller nesten ille. Så vil jeg tro alle hadde vært unngått om man var oppmerksom.

Misforstå meg rett,. Jeg er veldig for fokus på saken. Jeg respekterer at enkelte har mye større respekt for problemet enn andre. Og gjør tiltak som enkelte synes er unødvendig. Men ikke prakk dette på alle og en hver. Slikt kan misjonærene få drive med, (eller... helst ikke de heller..).
Det er mange som ikke vet om faren med kullos, da vil slike tråder være opplysende. Men synes de trådene på forumet går mildt sagt litt langt, og er mer en slags skremselspropaganda som gjør at uerfarne misforstår og blir regelrett redd for å bruke primus, ikke bare i telt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hammer skrev:

Kullos er vel 1,5 gang tyngre enn CO2. Det vil jo si at CO legger seg først ned i arbeidsgropen (vinter), deretter yttertelt, før den vil spre seg utover hele teltets areal og deretter opp mot taket. Jeg vil tro de fleste brennere begynner å brenne urent når mengden CO øker. Da forsvinner jo en av de tre faktorene som skal til for å brenne, nemlig CO2.

Dette er direkte feil, og en ganske utbrett misforståelse. 

 Karbonmonoksid har tetthet 1,25 g/L3 ved 0 °C og 1 atm, og er litt lettere enn luft (tetthet 1,29 g/L3).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mottatt CO måleren nå, fikk meg en overraskelse under testen.

Trangia 27 og oppkok på kjele ga 180 ppm i måling med peisbrensel

MSR windburner viste 0 i ppm under oppkok.  Det må testes igjen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet min i garasjen, som ikke blir en helt riktig måling, men med oppkok av ca snø til ca 1 l vann med min msr dragonfly fikk jeg 0 ppm ca 15 cm på skrå over brenneren. Mistenkte at det var noe feil med måleren, men den gikk i taket når jeg testet med en pappplate som "ulmet".

Hvordan tester dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Oslo skrev:

Jeg testet min i garasjen, som ikke blir en helt riktig måling, men med oppkok av ca snø til ca 1 l vann med min msr dragonfly fikk jeg 0 ppm ca 15 cm på skrå over brenneren. Mistenkte at det var noe feil med måleren, men den gikk i taket når jeg testet med en pappplate som "ulmet".

Hvordan tester dere?

så å si likt. I garasjen og ca. 15 cm over og vertikalt rett over ytterpunktet på kjelen  slik at jeg var sikker på at varmen kommmer til sensoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere trakt slik som dette i innlegget mitt over?

 

En svak svak bevegelse i luften kan være nok til å dra all co-gassen over på en side av kjelen. Kanskje det er like bra å teste inni en stor kasse, stort skap eller sette opp teltet i garasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg gjør ikke det. Orket ikke å styre med og finne en trakt så håpet det jeg gjorde var tilstrekkelig. Må nok nesten bare teste i teltet neste gang så blir det ihvertfall riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Bruker dere trakt slik som dette i innlegget mitt over?

 

En svak svak bevegelse i luften kan være nok til å dra all co-gassen over på en side av kjelen. Kanskje det er like bra å teste inni en stor kasse, stort skap eller sette opp teltet i garasjen?

Ikke trakt denne gang .  Den virkelige testen blir å teste i telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.