Gå til innhold
  • Bli medlem

holde varmen


varmtvann

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, men jeg prøver her. 

Jeg var på tur i går, med masse klær (ikke noe som strammer), varm pose og godt underlag, og likevel var jeg ikke ordentlig varm om natta. Kollegaen min som jeg var på tur med foreslo at jeg kanskje hadde for mye klær på meg, og at dunposer varmer bedre hvis man har litt mindre på seg. Vi var begge enige om at det ikke hørtes helt intuitivt ut, men så ble jeg nysgjerrig på om det er noe i det. Stemmer dette? Det var bare -7 på det kaldeste, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke var rimelig god og varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi om alt er for stappa så mister man alle de små luftlommene, som holder på varmen og som er isolasjonen. Og det høres ut som du hadde en sperre mellom deg og denne lufta. 

Et pelsdyr som fryser vil fluffe opp pelsen så den holder på ekstra på varmluften. Om pelsen blir pressa inn til huden, vil dyret fryse for den mister da isolasjonsevnen. (Så man kan faktisk gjøre dyr en bjørnetjeneste ved å ta på dekken). Nå tror jeg ikke du et pelsdyr, men duna og klærne er din «pels». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et varmt måltid, varm drikke, tømme blæra + litt hopping og spretting og kanskje slå floke før du entrer posen kan også hjelpe😀

Det hjelper i utgangspunktet godt å opparbeide litt kroppsvarme før du inntar horisontalen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull ❤️ Alltid ull. 

Et bilde av våt ull vs våt bomull. Ulla er like fluffy. Den holder derfor bedre på temperaturen. 

F4DEE45A-230C-4C4B-92B4-6F0226AED98C.jpeg.b240b67af2b9e0fd281485d58104c3c5.jpeg

Men mange her på forumet vil sikkert anbefale dampsperre også. Det har jeg selv aldri testa ut. 

Og en ting til. Folk er forskjellige og der noen tror de skal fryse ihjel så svetter andre. Jeg er personlig en frossenpinne av meg og synes ull er det mest fantastiske produkt som finnes, sammen med fluffy dun. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også frossenpinn. Da skrelller jeg av meg fleece og holder på ull og dun neste gang. Og hoppe litt mer enn jeg gjorde i går før jeg går i køya 😀 hadde varmeflaske også som var digg, og tom blære. Derfor litt overrasket over at jeg våknet senere og ikke var god og varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legg ei kald pølse i en kald thremos vert ho ikkje varm. No har du som menneske heldigvis evne til varmeutvikling sjølv, men likevel gjeld prinsippet delvis. 

Dersom du ikkje får varma opp soveposen med kroppsvarmen din fordi du sjølv er for kald, eller fordi du isolerar all kroppsvarmen din inne med masse kle, vel...så vert posen aldri gjennomvarm og det stilleståande varme luftlaget den skal representere rundt deg vert aldri som tenkt. 

Du kan anten kle av deg meir, og varme opp posen med din kroppsvarme, for så evt å spe på litt med plagg på dei punkta du kjenner at du treng det (knehaser, trompe , føtter). Eller du kan få hjelp av ei varmeflaske til å varme opp posen. Mykje kle i posen forhindrar/forsinkar mao posen i å gjere jobben sin skikkeleg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre allerede har nevnt er vi forskjellig og individuell dagsform har også betydning. Selv ligger jeg i litt tykke ullstrømper, ullstilongs og ulloverdel utenpå der en fleecegenser/jakke og lue. Bruker varmekragen i posen og tetter godt til. Om jeg synes det blir kjølig legger jeg dunjakka over posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har googlet litt:

Soveposen er designet for å holde på varmen.

Ekstra klær på kroppen vil gi ekstra isolasjon og dermed være gi mer varme.

 

Unntak:

Du har på så mye klær at isolasjonen i soveposen komprimeres, da kan ikke soveposen holde på den varme luften.

Våte klær trekkes inn i isolasjonen til soveposen og svekker egenskapene til soveposen.

For mye klær når du legger deg som gjør at du svetter, samme effekt som våte klær.  

 

Hvor mye klær du kan ha på deg avhenger derfor mest av alt om hvor stor sovepose du har.

 

Personlig gikk jeg til innkjøp av en vintersovepose som var alt for stor for meg (kjøpt online). Det ble for mye luft å varme opp. Men ved å legge inn en sommerpose holder jeg på varmen og blir god og varm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å kle på seg mer klær i soveposen for å holde varmen, er det riktig å gjøre. Kler man på seg så mye at man presser sammen isolasjonen i soveposen har man for mye klær på, eller en for trang posen (men hvem gjør det?..).

Det er kroppen som skal være varm, ikke posen. Kroppsvarmen inni klærne vil heller ikke bare bli i klærne, den vandrer ut i posen etterhvert, energi forsvinner ikke.

I boken «hvorfor er det så kald å være våt», vises det til forsøk gjort med dette å kle på seg ekstra klær i soveposen for å holde varmen bedre. I 100% av tilfellene holder man varmen bedre av å kle på seg mer isolerende klær inni soveposen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det hjelp med meir isolasjon på kroppen. Men mitt poenget er, at det stillestående luftlaget rundt deg sin temperatur spelar ei rolle. 

Ein varm pose eller ein iskald pose, kan me vere samde om vil oppleves ulikt i forhold til egen kroppstemperatur? Eg vert i alle fall kald på kroppen når eg legg meg under ei kald dyne. Legg eg meg med kle brukar eg lenger tid på å få opp tempen på dyna og madrassa under meg. 

Ut frå det er det eit poeng å få posen varm, i alle fall for meg. 

Korleis ein vel å gjere det kan vere ulikt. Med eigen kroppsvarme (krev at kroppsvarmen ikkje er isolert inne) eller varmeflaske eller anna varmekilde. 

Å kle på seg og på same tid bruke ein ekstern varmekilde, til dømes varmeflaske, er ein effektiv og god kombo. 

Eg kler gjerne på meg ekstra i posen, om eg blir kald, men som regel når posen er varm, og eg kjenner at eg likevel har kalde punkt som vil plage meg ila natta. Isolasjon i form av kle i startfasen synes meg dog føre til lenger tid brukt på å få alt varmt. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at det ikke trenger å være klær og utstyr som er "feil" når man fryser. I løpet av en flere netters tur kan jeg godt ha helt ulik opplevelse av varme/kulde de ulike nettene, selv med samme bekledning, pose og temperatur ute. Det jeg har funnet ut at utgjør forskjellen for meg er mat og aktivitetsnivå før leggetid.

Jeg har lagt meg litt kald rett etter en god middag, men sovet godt og varmt hele natta.

Og jeg har spist en god middag, og så lekt meg på ski i leirområdet i flere timer, før jeg krøp i posen god og varm - og våknet om morgenen og kunne nesten ikke kjenne tærne.

Når kroppen forbrenner protein skapes det visstnok en overskuddsvarme, og det synes jeg stemmer godt med mine opplevelser. Hvis jeg går "tom" for brensel i løpet av natta, da våkner jeg kald.

Jeg anbefaler å eksprimentere litt med det her, og finne ut hva som funker for deg. Jeg prøver i alle fall alltid å gå ganske nyspist i seng nå vinterstid, og ha nøtter eller ost liggende i nærheten hvis jeg skulle våkne og fryse i løpet av natta. God tur!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill! 👍

Fremgangsmåten helt konkret forrige gang var: tisse og hoppe litt opp og ned før jeg la meg (men kunne ha hoppet mer), hadde varmeflaske i posen, spiste ca 1,5 time før jeg la meg. Hadde døra på teltet åpent (Unna). Hadde på meg varme-bokser-short, ullstrømpebukser, fleecebukse, ullsokker, leggvarmere i ull, varmeskjørt, ull-singlet, tynt ullundertøy med lange ermer, semi-tykk ullgenser, relativt stor dunjakke og lue og skjerf. Altså mye klær, men ikke noe som strammet og fremdeles litt plass i soveposen i bredden (men ikke alt for mye, tror jeg). Synes posen er litt stor nederst ved bena, men ellers bra dimensjonert til meg. La varmeflaska nederst i enden. Snurpa ikke soveposen helt igjen øverst. Svettet ikke (det gjør jeg omtrent aldri når jeg sover ute). 

Neste gang jeg skal ut (om ti dager) skal jeg varme meg opp mer før jeg går ned i posen, vurdere annen kombo på bekledning, lukke døra til teltet, spise nærmere leggetid og kanskje teste med tynn sommerpose inni vinterposen. Og så snurpe posen bedre. Så får vi se hvordan det går. 

Og så skal jeg kjøpe noen sånne varmeposer som @In reach lenket til. De så smarte ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket liggeunderlag brukte du? (Du skriver innledningsvis at du brukte et godt liggeunderlag, men ikke hva.) Evt. kuldetap nedover er vanskelig å få gjort noe med. (sovepose etc. klemmes flat under deg og underlaget er det som stopper varmetap.)

Som du også er inne på i siste innlegg så er det stor forskjell på varmetap om man ligger med "åpen" sovepose rundt hode/bryst eller snurper skikkelig igjen. illustrasjonsfoto nedenfor er henta herfra: https://www.expeditionsalaska.com/ramblings/winter-camping-in-alaska/

13_dec-aurora-borealis-6900-460x307.jpg.e9361c6f09ed99cd255cd1930b6d8e9d.jpg

 

En siste kommentar, dagsformen har også mye å si. Er du sliten eller ikke 100% i form så har kroppen en del og jobbe med og man fryser lettere en om man er frisk og rask. (Samme soveposeoppsett og samme temperatur kan oppleves forskjellig ut dagsformen.)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Hvilket liggeunderlag brukte du? 

Bruker denne her:

https://www.fjellsport.no/mountain-equipment-aerostat-synthetic-7-0-regular-ombre-blue.html?gclid=EAIaIQobChMIouzhl_e74AIVwVQYCh122wrHEAQYASABEgJEsvD_BwE

På FS står det både at det er tresesongs og at det går ned til minus 25 🤔 men jeg opplever det som godt og varmt. Vet ikke hvor mye forskjell et exped i dun hadde gjort? Pleier ofte å ta med reinsdyrskinn på vinteren men droppet det denne gangen her. Men hadde et par sitteplater i reinsdyrskinn som jeg la mellom underlaget og posen. 

Endret av varmtvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.