Gå til innhold
  • Bli medlem

Undertøy som ikke klør


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei !Har et spørsmål til dere der ute som noen kansje har et svar på.Jeg er mye ute i skauen og fjellet på vinters tid,og da er det viktig å ha på seg undertøy som holder seg varmt og som samtidlig er fukttransporterende. Men problemet mitt er at jeg synes ALT klør. Både ull og syntetisk. Gikk til innkjøp av en Devold active i vinter i håp om at den kunne være behagelig å ha på,men den gang ei. Den klær og stikker som pokker den og. Så mitt spørsmål er: Finnes det noe undertøy som er egnet til disse formålene som absolutt ikke klør? Har sett at Nprrøna har ei tynn fleece trøye. Kansje det er en løsning? Men fungerer fleecetrøyene på samme måte som feks. ei ullvangtrøye i merinoull? Jeg har også hørt at Angoraull skal være kløfritt,men de angoraulltrøyene jeg har sett,inneholder også saueull og litt syntetisk materiale. Håper noen tar seg tid til å svare,for dette problemet ødelegger litt av komforten ved å være ute.ettersom jeg må bruke bomullstrøyer når jeg er ute på tur,og dere skjønner sikkert at det kan bli en kald fonøyelse...

Mvh Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jaggu være fintfølende :wink:

Jeg har brukt Hagløfs undertøy i Polartec og er godt fornøyd med det, bortsett fra at det er syntetisk og lukta setter seg godt. Jeg har dog sluttet å se på vaskeanvisningen når jeg vasker, 40 grader er berre jåss!

Jeg har også en trøye fra Brynje som er veldig behaglig. Jeg ble veldig positivt overrasket over hvor varm den er.

For min del er det ull(-vang) ved neste innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe undertøy som er egnet til disse formålene som absolutt ikke klør?

Hei Even!

Er nok kanskje enig i at du er fintfølende. Jeg har også hatt ditt problem, men har bare blitt bedre og bedre. I begynnelsen så brukte jeg nettingtrøye fra Brynje under ulltrøya (fra DNT), og det har funka greit. Brynje har også en "ekstrem" serie, som jeg tror heter polar, der de har sydd ull utenpå nettingen. Nettingen frakter fuktigheten ut i ulla. Du er tørrk, og ulla varmer også når den er våt. Veldig praktisk + at også ulla tørker fort igjen sånn.

Det funka for meg, men vi er veldig forskjellige når det gjelder ull. Lykke til!

-lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke ullvang er særlig bra. Hadde en ulltrøye en gang, den ble tynnslitt lovlig fort. Devold derimot er jeg godt fornøyd med...

Interessant. Jeg har ikke noe Ulvang selv, så jeg har nødvendigvis heller ikke noe erfaring med det.

Hva er andres erfaring med Ulvang-undertøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvang holder ikke mål. Jeg har gitt opp Ulvang forlengst. Mulig har det noe med hvordan tøyet vaskes, men jeg har brukt ullvask også.

Jeg har prøvd litt flere:

Devold er jeg fornøyd med, virker slitesterk og varmer godt.

Brynje funker utrolig bra, varm og god, også når den blir våt.

Lowe Alpine Dryflo er veldig bra, klør iallfall ikke! Finnes i tykk og tynn utgave. Tørker utrolig fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste som kommer fra Ulvang er triste greier ja. Synes det er synd at mange mennesker blir lurt til å tro at det er kvalitetsprodukter fordi prisen er høy og produktene heter det samme som en kjent skiløper.

Ullsokker, luer osv synes jeg man får best og billigst på armyshop og lignende butikker. Devold har jeg prøvd. det er bra men rimelig dyrt da.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kløen som er det store problemet, så kan eg tipse om at det er råd å få kjøpt vanlige ulltrøyer/underklær (100% ull) som er ganske tynne og behagelige. Men, då er det ikkje hjelp i å gå på diverse sportsbutikkar!

Har kjøpt eit merke Felicity på Cubus. Hadde ingen plan om å bruke dette til turtøy. Tilfeldig vart det no slik ein gong, og det har resultert i at Ullvang, Norheim og andre ulltrøyer i skapet ikkje blir brukt. Ikkje berre er plagget mykje meir behagelig, men det er og så tynnt at det tørka på ei kort stund. Til no har det og klart seg med litt kraftigare vask enn med ullprogram og milo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve undertøy i et nytt stoff fra Malden Mills som lager Polartec fleece.

Stoffet heter noe så flott som Polartec Powerdry med X-Static !

Kort og godt et det et syntetisk stoff med gode fukttransporterende egenskaper, og med sølvfiber for å hindre vond lukt.

Både Norrøna og Mountain Hardwear lager undertøy i dette materialet.

Jeg har selv et sett fra MH, og er meget godt fornøyd.

Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Devold har produkter som kombinerer fleece og ull. God erfaring med disse, myke og behagelige på kroppen. Erfaringen min er imidlertid at ren ull synes å tørke langt raskere på kroppen :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Even - har du prøvd ullfrotte- plaggene til Norheim? Myke og lette plagg. Skulle det også klø, hva med en brynjetrøye under ulla, da får du jo ulla vekk fra kroppen?

Neste forslag; det finnes fleece-undertøy (blant annet på Prima Villmarksliv i Oslo) som er skikkelige myke koseplagg. De veier imidlertid 550 gram for et sett, så det bli kanskje noe tykt til aktiviteter med høy intensitet.

Klør du av dem også - ja da får du mure deg inne og vente på sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.