Gå til innhold
  • Bli medlem

Anorakk i Bommul


Salaren

Anbefalte innlegg

Hei. For å si det rett ut, jeg er møkkalei av ytterbekleding av syntetiske moderne materieler som "puster". For til mitt bruk så gjør de ikke det. Når jeg ferdes ute på ski i hei og fjell gjerne med ryggsekk så blir det litt svetting, sånn er det bare og jeg synes det er en del av turen å kjøre kroppen littegranne. Har jo prøvd diverse skalljakker som oppgis å ha slike suverene pustende egenskaper men opplever aldri noe som er bra, det blir kondens inni og det blir vått og da fryser man fort. Pleier å gå med enkel ulltrøye under og hvis kaldt så blir det en ullgenser i tillegg. På dager med lite vind, ikke for kaldt og tørrvær så går jeg helst uten skalljakke og har det jo bare helt vidunderlig. Men jeg trenger en bomulsanorakk som man kan vokse selv for jeg mener disse puster bedre og jeg tåler godt at en slik bomullsanorakk ikke er helt vindtett, det er vel derfor den puster. Elendig lite av slike produkter å få tak i nå men fant disse her på nett https://www.ludostore.no/blue-anorakk-herre.html man kan velge i mellom rød eller blå. Ser jo greie ut og de er av bomull og litt nylon men jeg lurer jo på hvordan hetten er. Er det noen som kjenner disse anorakkene her og kan gi en liten tilbakemelding så hadde jo det vært fint. Er 187 høy og tenkte å bestille en XL og håper denne er så stor at den kan strammes nederst med strikken slik at den blir værende under rompa. Samt at armene er så vide at en tykk ullgenser under gir rom for ventilasjon også i armene. Noen som vet..?

Endret av Salaren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke de fra Ludo men du kan prøve www.nansensport.no

Jeg var innom den fysiske butikken og ble veldig positivt overrasket over hvor god kvaliteten var og hvor bra det passet på meg med lange armer. Anorakkene var gode og lange over rumpa og ganske slanke i XL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ha med i bakhue at den svetten som tidligere ikke forsvant ut av gore-tex jakken din, vil sette seg i bomullen. Sover du da i telt, så er jakken spekt neste morgen. 
Jeg har ved enkelte anledning jobbet så hardt i dårlig føre at hele jakken var fuktig selv i svært mange minus. Da var jakken et eneste stor is skall neste morgen. I motsetning til gore-tex jakken hvor jeg bare kostet av isen som hadde lagt seg på innsiden i løpet av dagen.

Ellers, så har jeg Rimfaxe 2.0. kjempe jakke. Men, flere dager i telt så blir det gore-tex.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker min Fjellreven Tur jacket. Dessverre er den gått ut, men jeg tror det finnes lignende i sortementet?

Ulempen med bomull er at klærne blir litt tunge og våte av svette, og jeg mistenker at dunjakken som jeg tar på ved pauser blir en del våtere enn om jeg tar den over skallkjakken.

Ikke helt vindtett, men det er ikke noe problem, for jeg har med mellomlag og eller varmejakke (og vindsekk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tid siden jeg ble møkk lei skalljakker som skal "puste" så bra, men det gjør de altså ikke. De er flotte til turer i regn og vått vær (fordi de er stort sett vanntette), men lite egnet i kaldt vintervær.
Så jeg har sluttet sirkelen og gått tilbake til bomullsanorakk (eller egentlig en blanding av bomull og syntetstoff, ofte 65 og 35 %). Vinterstid er de mye bedre. De puster mye bedre, og de er stille! Mange skalljakker bråker infernalsk, og det høres kanskje ut som en dustete bagatell, men det er faktisk temmelig slitsomt i lengden.
Jeg har Norrøna Svalbard og Fjällräven Singi anorakker. Førstnevnte er lett og tynn, og utrolig behagelig å ha på. Men det er ikke et plagg du krysser Hardangervidda med, for å si det sånn. Super til småturer og dagsturer.
Singi er en annen klasse, tung, robust og laget i kraftig bomullsblanding. Mye tettere enn Svalbard. Den kan du gå på langtur med!
Ulempen med alle slike anorakker er at de ikke er vanntette, og de bruker tid på å tørke. Derfor er de best egnet i godt gammeldags vintervær - hvis noe slikt finnes lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke en syntetisk vindjakke? Eller softshell? Disse skal puste mye bedre enn goretex ol. Jeg er en svett og varm type, og har for egen del funnet ut at kombinasjonen lite og pustende klær og vindjakke ved behov fungerer bra, selv i minusgrader. I vinter har jeg brukt en Rab vapour-rise (som jeg ikke blir klam i) og en tynn vindjakke ved behov. 

Masse bommulsanorakker på finn.no forøvrig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Bergans Finse fjellanojakke som har vært med meg i noen år nå.  Laget i epicbomull som er silikonimpregnert før veving. Den kan jeg greit komme inn i dagen derpå i kaldegrader. Er kjempefornøyd, men ser at Bergans ikke lengre har den i sitt sortiment.  Ser at Finn er nevnt. Ikke dumt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fjellreven Singi anorakk jeg fant på finn som jeg er veldig fornøyd med ift passform og tetthet stoff. Hadde ikke brukt den så mye omveg fortsatt bodde på Vestlandet tror jeg, men her på Østlandet er den genial ift at været er mer stabilt (og tørt).  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bokhylla said:

Har en Fjellreven Singi anorakk jeg fant på finn som jeg er veldig fornøyd med ift passform og tetthet stoff. Hadde ikke brukt den så mye omveg fortsatt bodde på Vestlandet tror jeg, men her på Østlandet er den genial ift at været er mer stabilt (og tørt).  :)

Ja, enig i at Singi er en god og robust anorakk. Et minus er at kartlommen er like dyp som vottelommene, slik at alt samles på et punkt over magen. Fruen modifiserte min Singi med en søm slik at kartlommen er mye grunnere.
Info til de som ønsker en slik: Den er svært stor i størrelsen. Jeg bruker normalt XL i jakker ( Lfra Norrøna og Arcteryx - de er mer normale.) Denne Fjällrävenanorakken måtte jeg ned i M for at den skulle passe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilltrek i Skotland har veldig gode anorakker i Ventile bomull. 

Velger du «dobbel ventile» er de i praksis vanntette. Disse er forøvrig også helt vindtette. 

Har hatt min i 7 år nå, brukes hele året, på alt fra toppturer, heisbasert skikjøring, lengre teltturer, kajakk og jakt. Anorakken blir bare mykere og bedre med årene. 

Vinterstid brukes den også på jobb, som tømrer/lafter, og skogsarbeid. 

Solide og varige produkter, som kan leveres etter mål/spesifikke ønsker. Jeg fikk utvidet hetta, slik at den går utenpå hjelm. 

Prismessig ligger de faktisk under de fleste kjente merkene som leverer skalljakker m feks Gore Tex. 

Anbefales. 

Vh

GTL 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bomullsmaterialene Ventile eller Etaproof er i praksis samme materiale og er 100% tettvevd bomull. Puster bra, tørker fort, er "værtett", med en dobbel variant (2 lag) er det vanntett. Er et relativt kostbart stoff, og det er ikke så mange som lager produkter i det, men noen finnes.

Jeg er ikke noe anorakk-fan, så har gått for jakke i Ventile, en Sasta Taiga. Den er bygget som en skalljakke og har tapede sømmer. Finnes i samme materiale som anorakk, den heter Peski.

Videre har Klattermusen 3 modeller jakker i Etaproof: Rimfaxe, Midgard og Enride.

+-0 (pluss minus null) har en jakke i Ventile (lager på bestilling, levering oktober)

Amundsen sports har en anorakk modell i Ventile.

Ellers er det en del Engelske/Skotske produsenter som lager 'Smock", Hilltrek er nevnt, Mountainmetod er en annen.

 

Når det er skikkelig kaldt (-15 eller mer) bruker jeg en Norrøna Amundsen Svalbard anojakke, den er desverre utgått, du kan finne restopplag, men ikke alle størrelser, er noen ganger å få kjøpt på finn. Det er ganske tykk bomull i den så den er tung, ordinærprisen på den var faktisk så lav som 2K.

Du kan også snuse på Bergans Antartic Expedition i microfiber som et alternativ til bomull.

Jeg har også brukt den lette vindjakken Bergans Microlight ned til -10, det har fungert strålende med kun ulltrøye under (HH Lifa Merino)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ble det en Fjellreven Gutulia i XL størrelse. Har brukt denne nå flere dager i vind, duskregn og snøvær. Kjempefornøyd. den er sid og god og sitter godt over rompa. Bruker da den skrævstroppen så er man sikker på at anorakken ikek sklir oppover når man går. Genialt med de store luftehullene i armhulene såvel. Kjempefine og store lommer. Kort fortalt et skikkelig gjennomført kvalitetsprodukt. Prøvde også den som heter Singi men den var ikke så sid som Gutulia.

Godt å være fornøyd 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.