Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Power LIghter- Skjøre saker !!!


Blaser

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har også to slike powerlightere, og det samme har skjedd med en av mine. Min hadde ikke fallt i gulvet, såvidt jeg vet, men lå plutselig bare i mange deler i fyringspungen. Hadde heldigvis kvitteringen, slik at jeg fikk byttet den, men det kan virke som at byggekvaliteten på disse ikke er fullt så god som man skulle kunne forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 19.09, Blaser skrev:

Særdeles skuffet over min Primus Power Lighter....

Mistet den i fra ca. 1 meter på gulvet og resultatet er overraskende dårlig.  Den gikk jo i knas !!imageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93c

Noe mer robust utenom SOTO ??

20190210_184825.jpg

Samme skjedde med min for noen uker siden, posta om det i en annen tråd. Bomma på bukselomma, gikk i parketten og deretter 5 - 6 deler. Kanskje derfor den selges så billig på Jula? ble ikke kjøpt ny for å si det slik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 19.09, Blaser skrev:

Særdeles skuffet over min Primus Power Lighter....

Mistet den i fra ca. 1 meter på gulvet og resultatet er overraskende dårlig.  Den gikk jo i knas !!imageproxy.php?img=&key=d23b575e60d1d93c

Noe mer robust utenom SOTO ??

20190210_184825.jpg

Trasig. Er ikke imponert over effekten på disse. I sterk kulde må jeg legge den under ballene en times tid for i det hele tatt få fyr. Nei takke meg til en klassisk Zippo!

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, zimwalker skrev:

Trasig. Er ikke imponert over effekten på disse. I sterk kulde må jeg legge den under ballene en times tid for i det hele tatt få fyr. Nei takke meg til en klassisk Zippo!

Hehe. Det gjelder alle butan-lightere og det tenker jeg er helt greit så lenge man er klar over det. Da er det bare å ha den på innerlomma. Problemet er at kvaliteten er søppel, så sjansen for at den svikter deg når som helst er svært stor.

Når det er sagt. Jeg har ikke kjøpt noen erstatning og er for øyeblikket tilbake på fyrstikker, men vurderer sterkt en Zippo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, whistler skrev:

Når det er sagt. Jeg har ikke kjøpt noen erstatning og er for øyeblikket tilbake på fyrstikker, men vurderer sterkt en Zippo!

Zippo er fin fin, brukes hele tiden her. Ikke vindsikker, men jeg utgjør en god levegg. Se også på IMCO modeller, holder bedre på bensinen, fordamper ikke like fort:
44691-har-du-en-sjeldengammel-lighter/?do=findComment&comment=410695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 19.40, whistler skrev:

Hehe. Det gjelder alle butan-lightere og det tenker jeg er helt greit så lenge man er klar over det. Da er det bare å ha den på innerlomma.

Jo innerlomma går greit. Får vel innrømme at jeg dro på litt når jeg sa hvor jeg varmer min.  Har som sagt en forkjærlighet for Zippo og andre bensinfyrte, men må si at jeg syns en gasslighter med "retningsstyrt" flamme - som Primus sin - er kjekk å ha i den varmere årstiden. Får liksom ikke flammen fra en Zippo lighter til å peke nedover, f.eks når jeg skal fyre rødspritbrenneren. Nei, den flammen vil heller slikke meg oppover fingrene og hånden.  Så om noen har tips om mer solid saker en Primus sin - så antar jeg ikke er alene om å ønske slike tips velkommen!   ( Og joda, også jeg bruker fyrstål. Nevner det bare om noen skulle føle for å  fortelle om deres uovertreffelighet, det trengs ikke  ;-) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, zimwalker skrev:

 om noen har tips om mer solid saker en Primus sin

2B403AD4-549E-4639-8510-7D72F4004737.jpeg.96561f5c3e6ba6f98fac8d92d23f9011.jpeg

Soto XT er det beste jeg har prøvd så langt. Sperra kan enkelt files vekk om du syns den er tungvind, men den tenner hver gang så skal du ha den i lomma -anbefales ikke det.

D109E4D0-7918-4484-BD0F-DD1EA6DD7693.thumb.jpeg.c20710a8c5063ac527d814e4575db488.jpeg

Soto fylle adapter er også veldig kjekt. Da slipper du å fylle bare butan.

0FA59A50-0CF7-418B-8145-AC01E29E34B3.thumb.jpeg.683d784dfe111fb663881ff012ed4e23.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Memento mori skrev:

2B403AD4-549E-4639-8510-7D72F4004737.jpeg.96561f5c3e6ba6f98fac8d92d23f9011.jpeg

Soto XT er det beste jeg har prøvd så langt. Sperra kan enkelt files vekk om du syns den er tungvind, men den tenner hver gang så skal du ha den i lomma -anbefales ikke det.

D109E4D0-7918-4484-BD0F-DD1EA6DD7693.thumb.jpeg.c20710a8c5063ac527d814e4575db488.jpeg

Soto fylle adapter er også veldig kjekt. Da slipper du å fylle bare butan.

0FA59A50-0CF7-418B-8145-AC01E29E34B3.thumb.jpeg.683d784dfe111fb663881ff012ed4e23.jpeg

Den fylleadapteren er vel av samme dim som optimus sin og andre lignende? Eller kjører soto med egen "standard"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, zimwalker skrev:

Jo innerlomma går greit. Får vel innrømme at jeg dro på litt når jeg sa hvor jeg varmer min.  Har som sagt en forkjærlighet for Zippo og andre bensinfyrte, men må si at jeg syns en gasslighter med "retningsstyrt" flamme - som Primus sin - er kjekk å ha i den varmere årstiden. Får liksom ikke flammen fra en Zippo lighter til å peke nedover, f.eks når jeg skal fyre rødspritbrenneren. Nei, den flammen vil heller slikke meg oppover fingrene og hånden.  Så om noen har tips om mer solid saker en Primus sin - så antar jeg ikke er alene om å ønske slike tips velkommen!   ( Og joda, også jeg bruker fyrstål. Nevner det bare om noen skulle føle for å  fortelle om deres uovertreffelighet, det trengs ikke  ;-) ).

alternativet kan jo være noe slikt?

https://www.skittjakt.no/soto/149080/soto-pocket-torch-vanlige-lightere-blir-stormlightere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tshansen skrev:

Den fylleadapteren er vel av samme dim som optimus sin og andre lignende?

Ja samme standard. Men de er lette å miste/legge vekk - Her er sotos fin, siden den har en bøyle du kan feste en tråd i. Har en fra primus også - som jeg ikke finner igjen ligger trolig i en feil pose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Memento mori skrev:

2B403AD4-549E-4639-8510-7D72F4004737.jpeg.96561f5c3e6ba6f98fac8d92d23f9011.jpeg

Soto XT er det beste jeg har prøvd så langt. Sperra kan enkelt files vekk om du syns den er tungvind, men den tenner hver gang så skal du ha den i lomma -anbefales ikke det

0FA59A50-0CF7-418B-8145-AC01E29E34B3.thumb.jpeg.683d784dfe111fb663881ff012ed4e23.jpeg

Ah, et eksemplar av denne ligger i en skuff her, fordi - som trådstarter sier det: " liker ikke sikkerhets anordningen som gjør at du må skyve inn før du trykker ned." Men har ikke slått meg at jeg kan file bort sperra. Godt tips.  Bedre å prøve uten - enn at den ligger som bortkastede penger i en skuff. Så får vi heller se om noe blir svidd (jeg for eksempel). Ellers enig med deg om påfyllingsadapteren deres vs  Primus sin; bøylen gjør forskjellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blaser skrev:

hmm, Har SOTO en ny versjon ?

Jeg har sort trykk knapp og her er sikkerhetslåsen i trykk knappen.

20190215_193427.jpg

Samme som jeg har, er vel bare å file bort den "tappen" som gjør at trykkknappen ikke går nedover før du presser "tappen" innover og forbi kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2x Soto xt, sperra gjør den til en tohåndslighter, jeg har i alle fall ikke greid å operere de med en hånd.

Jeg må alltid tenne 2 ganger før jeg får fyr i den, og aller helst ha "flammetårnet" opp. Kan ikke huske jeg har fått de i gang på første forsøk. Når de er i gang er de knall.

Primus lighteren min er kjøpt på Jula, den er enn så lenge i en del.

Har fyllt ligteerne fra gassboks med Primus og Soto adapter, så de går om hverandre. Optimus har også fylladapter, med de ser det ut som det følger med et bånd til å ha rundt håndleddet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

jeg har i alle fall ikke greid å operere de med en hånd.

Du prøver nok å trykke ned først og da låser den seg litt, trykk inn og så ned. Se på filmen her. 0:56 ut i. 

De blir ofte litt vanskelig å tenne om de er 100% fulle har jeg funnet ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omnilite skrev:

Jeg har 2x Soto xt, sperra gjør den til en tohåndslighter, jeg har i alle fall ikke greid å operere de med en hånd.

Jeg må alltid tenne 2 ganger før jeg får fyr i den, og aller helst ha "flammetårnet" opp. Kan ikke huske jeg har fått de i gang på første forsøk.

Det er en tre-trinns-prosess :) Trykk inn sperreknasten med tuppen av tommelen, dra så trykknappen sakte ned 2/3 og vent et halvt sekund før du drar knappen helt ned og fyrer av piezo-gnisten.

Siden gnisten fyres av helt i enden av "flammetårnet", må du la gassen få tid til å nå fram dit før du fyrer av. Stresser du, går det første forsøket med til å fylle litt gass i røret, og når du prøver for andre gang tilføres det nok gass til at den når frem til gnisten. Hastverk er lastverk ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.