Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av fisk(ørret)


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Etter en sommertur der det både var varmt og vi fikk en del feit og fin ørret kommer naturlig spørsmålet:

Hvor lenge holder ørret seg i en varm ryggsekk? Og hvordan skal man gå frem for at den skal holde seg lengst mulig?

Hvordan kan man se at den er ødelagt? Blir den "sur" eller råtner den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet tåler ørret - i motsetning til harr - godt å ligge noen dager - MEN - den bør selvsagt ikke oppbevares i varm ryggsekk eller i solsteiken mer enn nødvendig. Et gammelt råd er å grave den ned i myr (virker som kjøleskap), eller om det ikke finnes, legge den i "gropa" som ofte finnes under store steiner og hvor det ofte er litt fuktig og svalere enn i vanlig skygge.

Videre er det et gammelt råd å legge einerkvister i buken på fisken.

Hvis fisken tross dette ikke holder seg. merker du det først ved at den blir løsere i kjøttet og beina begynner å stikke ut. Da bør du steike og spise den litt brennkvikt.

Noen sverger også til å vindtørke fisken for å oppnå fast konsistens og økt holdbarhet - dette har jeg imidlertid liten erfaring med. Den må iallefall renses ekstremt godt først for ikke å bli flueattraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedgraving i myr, bl.a brukte vikingene denne metoden for langtidsoppbevaring av fersk mat. Såvidt jeg har fått med meg er det ikke en kjølende effekt som gjør at maten holder seg, men derimot stoffer som finnes i myrvannet som konserverer maten. Husker jeg såg en dokumentar om dette, der alt fra døde dyr til trær o.l som ble funnet i myr hadde holdt seg forbløffende godt til tross for at de var svært gamle.

Altså ved bruk av denne metoden, ikke pakk inn fisken.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør definitivt ikke å grave ned fisken i en myr uten innpakking i plast! Da kan jeg like godt pakke fisken ned i fjellstøvlene :lol:

Men hva med salt? Det gjør vel kanskje at den holder noe lenger skulle jeg tro.

Plast!!

Ikke noe god ide!

Plasten gjør at fisken ikke får "puste" og dermed forringes kvaliteten raskere...

Salt, en ypperlig ting for å forlenge holdbarheten. Også sukker kan brukes... Men igjen er plast som innpakning en dårlig ide Al-folie eller matpapir er mye bedre. Innpakningspapir som dem bruker til kjøtt og fisk i butikker er også bra, papir med en side som er vokset.

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedgraving i myr, bl.a brukte vikingene denne metoden for langtidsoppbevaring av fersk mat. Såvidt jeg har fått med meg er det ikke en kjølende effekt som gjør at maten holder seg, men derimot stoffer som finnes i myrvannet som konserverer maten. Husker jeg såg en dokumentar om dette, der alt fra døde dyr til trær o.l som ble funnet i myr hadde holdt seg forbløffende godt til tross for at de var svært gamle.

Altså ved bruk av denne metoden, ikke pakk inn fisken.. :lol:

Det er vel såvidt jeg har forstått også en kjølende effekt, i tillegg til de konserverende

stoffer som finnes i myr/torv - noe som også fremgår av den forskningsrådlinken du henviser til i ditt siste innlegg. Prøvde metoden i Trollheimen for en del år siden - verre varmeperiode enn vi har hatt i år med flereogtredve grader nede i Todalen, og fisken var helt fin da vi kom ned til Kårvatn etter en uke i fjellet.

Men det hadde vært fint om noen kunne komme med utfyllende kommentar om sol/vind-tørking som jeg nevnte tidligere i tråden. Det er ikke alltid det finnes en høvelig myr i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol/vind tørking i denne varmen er vel bare begrenset til om du klarer åholde fluene unna.... Og at du liker tørrfisk....

Tok en fisk siste turen og hang den i sluken på stangen. Tok vel bare 20min så var buken full i bittasmå maggotts ;)

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig link du viste til der Svein. Lærte noe nytt der. Men jeg synes det virker uappetittlig med mat som er oppbevart i myrvann. Nå er jeg ikke så nøye på sånn, men der går grensen.

Derimot - å legge fisk i "noe" (plast = fyfy, men...) og deretter grave det ned er nok ikke så dumt. Kjøler. Man pakker jo forøvrig fisk og andre varer i plast ellers. Å pakke fisk i avispapir for deretter å legge den sammen med mat-klær etc i en sekk ser jeg mørkt på.

Om man først skal henge fisken kan man vel kanskje like godt tørke eller røyke den over et bål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet er oppbevaring i ryggsekken i varmen så kan du jo ha fisken i en plast pose.

Før du legger posen med fisk i sekken så kan du bløte en avis og pakke den rundt posen.

Avisen holder da fisken kald, så lenge avisen er våt. Etter min erfaring så holder den seg fuktig i ca 2.timer, men ikke noe problen å bløte avisen på nytt. Du vil nok få litt våte klær i sekken, men etter en lang tur så blir det jo klestørk alikevel. Bedre med våte klær enn sur fisk ;) . Gutta mine kom hjem i går med over 100 fisker etter 1.døgns fiske, harr og ørret. Og den var ikke sur. den var oppbevart i plastpose under rødmosen på ei myr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sol/vind tørking i denne varmen er vel bare begrenset til om du klarer åholde fluene unna.... Og at du liker tørrfisk....

Tok en fisk siste turen og hang den i sluken på stangen. Tok vel bare 20min så var buken full i bittasmå maggotts :roll:

ew

Små maggots som igjen kan brukes til å fange nye fisker, som så kan produsere nye maggots til enda nye fisker - et evig kretsløp 8)

Joda, fluene må holdes unna - noe jeg også antydet i mitt innnlegg - og konsistensen blir vel ikke tørrfisk umiddelbart - dette har noe å gjøre med hvor lenge fisken henger og at den i første fase bare får et slags beskyttende/konserverende lag.

Men som før sagt, dette vet jeg lite om og har liten erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Min erfaring er at fisk berges inntil 3 dager i plastpose i kaldt vann.

Har du en "dyp" myr og legger den i plastpose varer den 3-4 dager.

I sne tåler den nokk 4 dager.

Hvis jeg er lengre på tur, pleier jeg å lettsalte den i buken og utenpå.

Husk da på og skylle fisken før nedfrysing, og ikke salt fisken når den tilberedes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I tillegg til nevnte forslag, myr og salt, mener jeg å ha lest at eddik med en bestemt styrke nesten er å fortrekke framfor salt på grunn av saltets uttørring av fisken. I tillegg har eddiken en bakteriedempende effekt da den er sur, lav Ph. Er det andre som har hørt/lest dette?

--

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Srx (Ron)

Jeg har på de siste to langturene saltet fisken på tur. Har da røyket den eventuelt saltet den ferdig når jeg kom ned.

Fersk fisk har jeg kun tatt de siste to dagene av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg salter rikelig i buken. Bare å tørke av saltet igjen før tilberedning. Det gir både god smak og konserverer.

Har prøvd å røyke raskt for å få hinne på kjøttet, og det har funket bra. Da spiler jeg opp buken og fyrer opp med litt einer. Lite bål med lav varme. Holder fisken over røyken i noen minutter. Ikke la den varmes noe særlig av flammene. Gir veldig god smak også. Saltes før lagring.

En kamerat sverger til å la være å rense fisken. Han kutter gjellene og "strengen under" for å la den blø ut skikkelig. Så pakker han den i våt torvmose og graver den ned i myra. Ikke plast eller noe sånt. Har spist fisken hans etter 2-3 dager, og det har vært godt. Selv synes jeg det er best å få ut innmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
En kamerat sverger til å la være å rense fisken. Han kutter gjellene og "strengen under" for å la den blø ut skikkelig. Så pakker han den i våt torvmose og graver den ned i myra. Ikke plast eller noe sånt. Har spist fisken hans etter 2-3 dager, og det har vært godt. Selv synes jeg det er best å få ut innmaten.

Ikke å anbefale om det er bendelorm i fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.