Gå til innhold
  • Bli medlem

Nepal evo/cube gtx for Høyfjell tur i Bolivia?


n.frafjord

Anbefalte innlegg

Heisann, helt ny på denne siden. Ser det er mye gode råd å få så prøver meg.

Er veldig lysten på høyfjellstur med Hvitserk til Bolivia hvor man skal opp på rundt 6500 meters høyde. Har lest at gradestokken kan vise ned mot -20 grader i fjellet. Fra før av har jeg ett par Nepal Cube gtx som jeg er veldig fornøyd med, brukt dem mye rundt i Norge og på Svalbard. Men vil Nepal Cube gtx holde i 6500 meters høyde eller er jeg nødt å gå for noe litt varmere, typ phantom 6000? Hvis det holder med Nepal Cube gtx så er jo det veldig bra for lommeboken men vil ikke ofre tær i forsøket. Et alternativ er kanskje en "overboot(40 Below)", noen som har erfaring med det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke vært i høyden, men bruker Nepal Evo GTX til isklatring, versjonen før Cube, og vil si de holder til -15 (med ett par vanlige Ulvang sokker), men blodsirkulasjonen blir vel noe dårligere i høyden?  Om du har store sko og kan putte nedi veldig tykke sokker blir jo saken bedre :-) . Med varm overboot kan du sikkert gå 5-10 grader lavere. 

Om du tenker tur med Hvitserk, så har de veldig god kompetanse, så ville hørt med dem om hva som er anbefalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg guida en gruppe opp på Illimani (Bolivia, 6440 m) for Hvitserk i mot slutten av juli i fjor. Ut fra bildene hans så gikk nok de aller fleste i doble sko fra Millet, Scarpa, etc.. 

Nepal Evo er vurdert som en sko for "opp til" 6000 moh ut fra det jeg kjenner til, og så kommer vær og temperaturer, og lengde på/type tur inn som faktorer. F.eks. er en dobbelsko lettere å få tørket ila natta ved flere dager i fjellet, skinn tar lenger tid å tørke en syntetisk osv. OG så er hvor lett du fryser på bena en faktor du må ta med i beregningen, noen fryser kjappere en andre.

40 Below overboot øker isolasjonen, men mange synes slike "gamasjer" er utfordende å få til bra når de skal brukes samtidig med stegjern. F.eks. ender mange opp med å kutte til gamasjen for å få stegjern til å sitte god, og lime gamasjen fast i randen rundt skoen.

Her er littt info om skovalg på forskjellige høyder/topper (men denne kunnskapen har du vel allered. :)https://mountaingurus.com/mountaineering-boot-guide/

Ring Hvitserk og hør hva de anbefaler på de turene. OG det ligger mange "ekspedisjonssko" ute på finn.no til en liten del av nypris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.