Gå til innhold
  • Bli medlem

Admiralen

Anbefalte innlegg

Spørsmål til nettingfolket!

1) bruker du syntetisk eller ullnetting på tur i høyfjellet om sommeren, kan dere merke om brynje wool thermo varmer mer enn super thermo? hvor mye raskere vil super thermo tørke på kropp sammenliknet med wool thermo, er det målbar forskjell mtp at den ene er laget av polypropylen som tar opp minimalt med vann vs. ull som tar opp mengder?

2) har du på deg samme netting 24/7 over flere dager i felten, dvs. tørker du den på kropp i camp etter dagens økt ved å legge på mellomlag eller skrifter du til tørt i camp for å hindre varmetap/nedkjøling, hvis ja, hva skrifter du til?

3) hvis du ikke hadde muligheten til å ha med deg skift, ville du valgt ullnetting fordi den varmer mer og lukter mindre enn syntetisk eller ville du valgt syntetisk netting fordi den tørker fortere på kropp når du kommer til camp og dermed reduserer varmetapet sammenliknet med ullnettingen.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ull og syntetsik tørker akkurat like fort, eller det fordamper like mye væske fra stoffet per minutt.

Men siden ull kan holde på mye mer vann, og kan holde en del vann uten å kjenne fuktig, tar det lengre tid for ett helt vått ullplagg å tørke. Ull isolerer også i våt tilstand.

Jeg foretrekker ull pga. varme, lukt og sikkerhet om jeg skulle bli for våt og svett.

Jeg pleier ikke å skifte med mindre jeg er veldig våt når jeg skal nedi soveposen, eller er våt og kald.

Jeg tar uansett med skift, alltid. Ett sett tørt ullundertøy er en viktig sikkerhet for meg, og veier så lite at du ikke kommer til å merke noe til eller fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare ullnetting. Den er dedikert til mens jeg går, alle hulla i den gjør at den tørker rimelig fort. Når jeg kommer til camp har jeg alltid en tørr ulltrøye tilgjengelig som ikke er lagd som netting, da dette gir bedre varme. Skulle jeg bare hatt ett plagg med meg hadde det uten tvil blitt ull da det også varmer når det er fuktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel omtrent alltid ett sett varmere ullundertøy i en pakkpose som jeg bruker på kvelds/sove i og som backup. 

Men på sommeren hadde jeg ikke brydd meg stort om det var syntetisk eller ull. Kanskje jeg heller hadde foretrekket syntetisk til å gå i, så kan man jo barre skylle det i en bekk/vann på kvelden ved camp så er det tørt igjen til dagen etter. Med bakgrunn i at jeg har ett ullsett i backup :)

Hadde jeg bare skulle ha ett sett hadde det blitt ull.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun ull. Syntetisk lukter "høgg" rimelig kjapt. 

Bruker det 24/7 over lengere tid. Det tørker som regle mens jeg setter opp camp. Har med bestandig et tørt skifte som backup. Bruker det sjeldent eller aldri. 

Skiftet varierer fra tur til tur. Men, jeg synes en ullnetting varmer mye mer enn tynn ullskjorte. Så om jeg skal ha noe varmere blir det gjerne tynn ullfrotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har brynje super thermo som jeg har brukt i 10-15 år og som er uslitelig i størrelse 50 (M). I fjor kjøpte jeg meg også brynje wool thermo i samme størrelse og har brukt den på 1 fjelltur. Nå er passformen helt ødelagt spesielt i halsen/nakken hvor den har utvidet seg veldig. Er det flere som har merket at brynje wool thermo er mindre i samme størrese som brynje super thermo? Antar at dere som har brukt brynje wool thermo ikke har samme problem med utvidelse av utringingen i hals/nakke? Det betyr muligens bare at jeg må gå opp en størrelse på brynje wool thermo i forhold til super thermo og at den da vil holde formen bedre? Liker å ha det tettsittende, det er jo noe av poenget med nettingen.

Så, hvis wool thermo tar opp 90% mer svette enn super thermo og de tørker i samme hastighet vil super thermo være tørr før kveldsmaten mens wool thermo er klissvåt langt etter leggetid. Ettersom vann/svette kjøler ned kroppen 200 ganger raskere enn luft ville man da tro at en vått wool thermo ville kjøle ned kroppen mer totaltsett sammenliknet med en vått men snart tørr super thermo, hvis man ikke har med skift på tur.

 

Hva vil varme best i camp av:

100g polyester over tørr netting

100g merinoull over tørr netting

100g polypropylen over tørr nettig

 

Hvis jeg har forstått det riktig vil det være polypropylen som vil varme best (hvis strikken var identisk for de tre tekstilene) basert på brynjes egne hjemmesider https://www.brynje.no/ull-syntetiske-materialer-og-plaggets-egenskaper

 

Siste spm.

Noen av dere som har sammenliknet brynje wool thermo med brynje wool thermo light?

Endret av Admiralen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Admiralen skrev:

 

Så, hvis wool thermo tar opp 90% mer svette enn super thermo og de tørker i samme hastighet vil super thermo være tørr før kveldsmaten mens wool thermo er klissvåt langt etter leggetid. Ettersom vann/svette kjøler ned kroppen 200 ganger raskere enn luft ville man da tro at en vått wool thermo ville kjøle ned kroppen mer totaltsett sammenliknet med en vått men snart tørr super thermo, hvis man ikke har med skift på tur.

 

Ikke nødvendigvis.

Syntet vil jo være kaldt når det er vått, ull vil fremdeles isolere. Ullet vil føles tørt inntil der er 25% vann i det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ull og syntetsik tørker akkurat like fort, eller det fordamper like mye væske fra stoffet per minutt.

Ull har hule hår, det har ikke syntetisk! Derfor trekker vann inn i hurommet på hårene, i tilegg til det som legger seg mellom hårene. På syntetisk materiale, vil det kun ligge vann mellom fiberne og ikke noe vann/fukt inn i materialet. Så, at de tørker like raskt er tull. :(

Syntet alla pollypropelen, varmer også i fuktig tilstand. Fordelen med pollypropelen, er at hvis en "går med hodet", bli ALDRI pollypropelen våt, knpt lett fuktig. Og da varmer den bedre, enn godt fuktig (el. våt ull).

Har aldri hatt behov for å skifte til tørrt tøy, når jeg kommer til leier de siste 35 - 40 årene, jeg har benyttet pollypropelen. Har også mindre volum med klær på kroppen, selv i minus 15 - 25 grader i fjellet. Vil føye til at jeg bruker ikke ytterjakke, alla "boblejakke" på vinterstid heller. Bruker jakt bekledning, enten jeg er på jakt, eller på tur.

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om mange her "synser", i stedet for å teste ut selv.  :) Eller kanskje de har lest naive metoder å teste forskjellene på. Test selv, det er nok det beste. Avslutter med. Er det kaldt på tur, så bør folk lære seg å "gå med vett" og ikke med hjertet. :) Å gå seg unødig svett i vinterkulde og kanskje med sno/vind, er dumskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Tiur3 skrev:

Ull har hule hår, det har ikke syntetisk! Derfor trekker vann inn i hurommet på hårene, i tilegg til det som legger seg mellom hårene. På syntetisk materiale, vil det kun ligge vann mellom fiberne og ikke noe vann/fukt inn i materialet. Så, at de tørker like raskt er tull. :(

 

 

20 minutter siden, Tiur3 skrev:

Virker som om mange her "synser", i stedet for å teste ut selv.  :) Eller kanskje de har lest naive metoder å teste forskjellene på. Test selv, det er nok det beste. Avslutter med. Er det kaldt på tur, så bør folk lære seg å "gå med vett" og ikke med hjertet. :)Å gå seg unødig svett i vinterkulde og kanskje med sno/vind, er dumskap!

1: Du får ta det opp med Randulf Walle hvis du ikke tror at ull og syntetisk tørker like fort. Jeg har hans nyeste bok, og der er dokumentert med gode forsøk (ikke noen naive metoder brukt) at det forsvinner like mye vann per time fra syntetisk og ull. Ull holder mer vann, så derfor tar det lengre tid før alt vannet er ute fra plagget, men hastigheten vannet forsvinner fra plagget er altså den samme.

Det er forskjell på hvordan plagget er laget derimot (netting vs. «vanlig»).

Har du noe bevis på noe annet, kom gjerne med det. Men ha det helt klart at dette er ikke synsing, da hadde ihvertfall jeg gjort det tydelig.

2. Det er ingen som sier at det ene er bedre enn det andre, men det har forskjellige egenskaper, og både ull og syntet har sine fordeler og ulemper. Man velger det man liker best.

3. Det er svært individuelt hvor mye man svetter. Skal jeg gå 900 høydemeter på ski, som man ofte gjør her på vestlandet, så må jeg bli bært opp om jeg skal være helt tørr. Man går ikke nødvendigvis «uten vett, om man blir svett», men jeg er enig i at man kan prøve å redusere det mest mulig før camp/legging, når det lar seg gjøre.

4. Jeg har ikke helt kontroll på hva alt mitt syntetiske undertøy er laget av, jeg har noe tykt polartec som jeg foretrekker til dykking, og noen andre typer diverse superundertøy som jeg bruker når ullet blir for varmt. Har du erfaring med noen gode polypropylen trøyer kom gjerne med forslag. Er det like bra som du påstår, vil jeg jo gjerne prøve selv 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Tiur3 skrev:

Virker som om mange her "synser", i stedet for å teste ut selv.  :) Eller kanskje de har lest naive metoder å teste forskjellene på.

Iflg. de norske fabrikkene som produserer nettingundertøy så er syntetisk best når det ikke er for kaldt eller under annet undertøy.  Ull anbefales pga evnen til å varme i fuktig tilstand i motsetning til
bomull/syntetisk. Ull anbefales også om man skal benytte undertøyet over lengre tid da lukt ikke vil være like ille med naturprodukter.
Men trådstarter  har spurt spesifikt om en fabrikant og pga at jeg ikke har erfaring
med det merket så har jeg ikke svart !
Men, jeg har fått og brukt både syntetisk og ull fra en annen kjent norsk fabrikk i endel år (for å gi tilbakemelding).  Mange ting når det kommer til utstyr er nok synsing men fysikkens lover er ikke det!
Men er 100% enig i at det er viktig å kunne kle av og på seg under bevegelse slik at man ikke svetter/fryser unødvendig. Har man orden på dette så vil man være mindre plaget av gjennomsvett tøy som er vanskelig å tørke i telt vinterstid :)



 

Endret av tubbs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt synsing, siden jeg ikke har testet det ut selv... men i anledning morsdagen, ordnet jeg et ullundertøysett fra ungene til moren som har to lag, der det innerste er polyester, mens det ytterste er merionoull. Virker jo som en god ide, siden man får egenskapene til superundertøy og ullundertøy i ett og samme plagg...

Noen som har testet plagg av denne typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Dette blir litt synsing, siden jeg ikke har testet det ut selv... men i anledning morsdagen, ordnet jeg et ullundertøysett fra ungene til moren som har to lag, der det innerste er polyester, mens det ytterste er merionoull. Virker jo som en god ide, siden man får egenskapene til superundertøy og ullundertøy i ett og samme plagg...

Noen som har testet plagg av denne typen?

Jeg fikk nylig en Brynje artic genser (ull med syntetnetting) Har brukt den to dager på rad for å «teste» litt. Har da stått på ski, måkt snø i plaskregn og slitt litt sofa. Genseren lukter ikke, er fantastisk god på og isolerer og justerer temperatur veldig godt. 

Jeg går helst bare i ull fordi det er mer temperaturegulerende enn mye andre stoffer. Til og med på sommeren. Denne er varmere enn det meste, men den puster også veldig godt. Hadde glatt flytta inn i slike gensere på heltid. 

Endret av Gittiamo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette møter ikke helt spørsmålene i åpningsinnlegget, men er da noen betraktninger rundt emnet.

Jeg bruker sjelden netting på sommeren, og har ikke erfaring med ullnett fra Brynje, men fra Aclima. Jeg har dog en klar oppfatning av at jeg blir klart kaldere når syntetnettingen fra Brynje tørker, enn når ullnettingen fra Aclima tørker. Det er mulig ulla stjeler kroppsvarme i en lengre periode, men det at fen gjør det saktere regner jeg  tilfelle som en fordel. Jeg har lest et eller annet sted at å bremse fordampinga noe gir bedre varmeeffekt. Det virker, i praksis, som det har noe for seg, slik jeg opplever det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Larix skrev:

Dette møter ikke helt spørsmålene i åpningsinnlegget, men er da noen betraktninger rundt emnet.

Jeg bruker sjelden netting på sommeren, og har ikke erfaring med ullnett fra Brynje, men fra Aclima. Jeg har dog en klar oppfatning av at jeg blir klart kaldere når syntetnettingen fra Brynje tørker, enn når ullnettingen fra Aclima tørker. Det er mulig ulla stjeler kroppsvarme i en lengre periode, men det at fen gjør det saktere regner jeg  tilfelle som en fordel. Jeg har lest et eller annet sted at å bremse fordampinga noe gir bedre varmeeffekt. Det virker, i praksis, som det har noe for seg, slik jeg opplever det.

Takk for innspill.

Fukttransport, varmetap, tørketid, isolasjonskapasitet, er alle viktige faktorer når man skal velge basallag og spesielt når man ikke har muligheten til å skifte. 0 til 5 grader sommertid i høyfjellet med kontinuerlig striregn og lange kuperte dagsetapper stiller ofte store krav til bekledningen. De fleste velger da å koke basallaget i svette ved å ha på seg noe tett utenfor. Bedre å koke seg selv enn å blir farlig nedkjølt av isregn helt til du kommer til camp og du ønsker all den varmen du kan få når basallaget er klissvått. Ulla kan ta opp 1600% fukt mens polypropylene tar opp 5%, basert på egen tørrvekt se https://www.brynje.no/ull-syntetiske-materialer-og-plaggets-egenskaper

Hvor mye kroppsvarme vil da den våte ullnettingen stjele sammenliknet med den polypropylen-baserte nettingen?

En god strategi er vel å legge en isolasjonjakke som ikke slipper noe luft igjenom tett over nettingen i camp, nettopp for å forhindre fordampingen og varmetap (hvis man har anledning til det og ikke muligheten til å skifte til nytt tørt basallag).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et produkt som det påstås er optimalt å legge over nettingen https://www.brynje.no/sprint-light-shirt

Etter det jeg kan se er trøyen laget av 100% polyester.

Hvorfor vil 100% polyester være det optimale å ha over nettingen er mitt spørsmål?

Hvorfor er dette bedre å ha over nettingen enn f.eks. polypropylen (som bare tar opp 5% fukt sammenliknet med polyester som tar opp 40% og dessuten er tyngre enn polypropylen).

Hvorfor er det bedre å ha over nett enn ull, som de bruker i f.eks brynje artic?

 

Vil det å legge 2 stk. brynje super thermo nettinger over hverandre skape bedre varmeeffekt (pga. mer luftlommer), bedre fukttransport og tørketid sammenliknet mot brynje super thermo kombinert med et tynt lang polyester?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Admiralen skrev:

Ulla kan ta opp 1600% fukt mens polypropylene tar opp 5%, basert på egen tørrvekt se https://www.brynje.no/ull-syntetiske-materialer-og-plaggets-egenskaper

Hvor mye kroppsvarme vil da den våte ullnettingen stjele sammenliknet med den polypropylen-baserte nettingen?

Nå, synser jeg bare, men det er det nok av i tråden, så da er det vel greit ;)

Jeg tenker at fordampingen av svette vil kreve like mye energi, uansett om du har polypropylen eller ull. Man svetter like mye avhengig av hvilket materiale klærne er laget av, gitt at man er like varm. Og da er det like mye svette som skal fordampes og like mye kroppsvarme som stjeles.

Jeg tror at man vil begynne å bli mye fortere kald av polypropylen, for når det bare er 5% vanninnhold vil fordampingen starte og det stjeler energi fra kroppen. I tillegg til at det isolerer dårligere i våt tilstand.

(Jeg vet ikke hvor godt polypropylen isolerer i våt tilstand, men jeg tror at ull er varmere i våt tilstand. Stemmer?).

Ullet vil varme lengre, føles tørt lengre, før det blir mettet med fukt og fordampingen starter. Når fordampingen starter vil dette kreve mye energi (varme), men ulltrøyen vil fortsatt isolere når den er våt/fuktig. Og siden fordampingen starter før ullet er helt mettet med fukt vil man føle seg tørr hele tiden hvis man ikke svetter fortere enn fordampingen skjer.

Alt over er synsing, bare så det er klart.

 

Er det lavere vekt på klærne som gjør at du ønsker at syntet skal være godt nok til din bruk? Hvor stor er vektforskjellen på eks. ett Aclima Ullnettingsett uten høy hals, og ett tilsvarende i syntet?

Har du slike klær hjemme, så kan du eksperimentere på dagsturer?

Har du vurdert polartec undertøy? Det er tykt og mykt og skal isolere noe mens det er vått, men kan bli veldig varmt om sommeren.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskapene til ull og syntet kan etter min mening ikke sammenlignes uten å ta hensyn til hvilke plagg de kombineres med. Synteten har større evne til å sende fukten ut i lag utenfor, mens ulla kan beholde varmen bedre selv om den er våt. Hvor fuktig man føler segvil derfor avhenge av det neste lagets evne til å absorbere fukt. Nå har jeg ikke lest denne boka til Valle, men er det gjort tester med fukktransport til ulike typer mellomlag @Marius Engelsen?

For sommertur er min favoritt en syntetnetting under mens jeg er i aktivitet, og så bytte til ei tynn t-skjorte i ull om kvelden. Da er nettingen tørr neste dag.

Og ja, ullnettingen blir mer "slaskete" i fasongen etter å ha sittet på kroppen litt tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lompa skrev:

Nå har jeg ikke lest denne boka til Valle, men er det gjort tester med fukktransport til ulike typer mellomlag @Marius Engelsen?

Ja, faktisk *hvor søren lå jeg boken*. Jeg mister skjeldent tingene mine, men når jeg gjør det er det fordi min kone har flyttet på noe... (Rydding, kalles det, visstnok...)

Det er testet forskjellige typer undertøy, kombinert med mellomlag og skall. Han viser til tidligere forsøk som er gort og dokumentert.

Eneste jeg husker i farten er at der mellomlaget er er del av skallplagget, så økte fukttransporten betraktelig sammelignet med løst mellomlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker i hovedsak Brynje Arctic på tur. Har med skift med Aclima Woolnet og Lanulva longs og overdel. Skifter om jeg går meg svett, men som regel ikke. Pleier som regel å ta på fleecebukse og fleecejakke i teltet, trenger som regel ikke å skifte underbekledning.

Endret av In reach
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, In reach skrev:

Bruker i hovedsak Brynje Arctic på tur. Har med skift med Aclima Woolnet og Lanulva longs og overdel. Skifter om jeg går meg svett, men som regel ikke. Pleier som regel å ta på fleecebukse og fleecejakke i teltet, trenger som regel ikke å skifte underbekledning.

Takk for svar! Dette er bekledning du bruker om vinteren regner jeg med? Hva bruker du om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Admiralen skrev:

Takk for svar! Dette er bekledning du bruker om vinteren regner jeg med? Hva bruker du om sommeren?

Du kan fint bruke ull på sommeren også. Mye bedre med ull hele året. Ingen vits å gjøre ting så komplisert. Ull regulerer temperatur bedre enn de fleste klær av plastikk også. Jotunheimen kan være grisekald midt på varmeste sommerdagen. Og blir det hetebølgevarmt, så tar du bare av trøya. Men husk solkrem 🤪 

Jeg gikk med ull hver dag uansett vær når jeg jobba i Jotunheimen. Da gikk det i enten veldig høy intensitet til null intensitet hele dagen lang. Av og på. Da er det greit å ha klær som holder jevn temperatur hele tiden og som ikke lukter død grevling etter et par timer. Null stress. Enklere blir det ikke. 

Og er det grisekaldt kan du spe på med netting under. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lompa skrev:

Egenskapene til ull og syntet kan etter min mening ikke sammenlignes uten å ta hensyn til hvilke plagg de kombineres med. Synteten har større evne til å sende fukten ut i lag utenfor, mens ulla kan beholde varmen bedre selv om den er våt. Hvor fuktig man føler segvil derfor avhenge av det neste lagets evne til å absorbere fukt. Nå har jeg ikke lest denne boka til Valle, men er det gjort tester med fukktransport til ulike typer mellomlag @Marius Engelsen?

For sommertur er min favoritt en syntetnetting under mens jeg er i aktivitet, og så bytte til ei tynn t-skjorte i ull om kvelden. Da er nettingen tørr neste dag.

Og ja, ullnettingen blir mer "slaskete" i fasongen etter å ha sittet på kroppen litt tid..

https://backpackinglight.com/comfort_moisture_transport_wool_synthetic_clothing/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.