Gå til innhold
  • Bli medlem

Admiralen

Anbefalte innlegg

På 11.2.2019 den 9.50, Admiralen skrev:

Ulla kan ta opp 1600% fukt mens polypropylene tar opp 5%, basert på egen tørrvekt se https://www.brynje.no/ull-syntetiske-materialer-og-plaggets-egenskaper

 

Basert på denne tråden, og andre tråder, kjøpte jeg ett sett brynje syntetnetting for å prøve dette ut tidlig i vår. Det skal visst være så bra til kajakkpadling også, så da måtte det jo bli bra. Det er hovedsakelig padling jeg har brukt brynjenettingen til enda.

Etter å ha blitt søkk gjennomvåt mange ganger (brukt brynje på kanskje 40 padleturer) i både Aclima ullnetting og Brynje super thermo kan jeg ihvertfall si at påstanden jeg siterer over er fullstendig feil. Skal en ullgenser på ett kilo ta opp 1600% fukt, blir den veiende ca 16 kilo - det går jo ikke. Og Polypropylennettingen blir mye mer våt enn hva 5% fuktighet skulle tilsi - disse tallene er ren markedsføringsgimmick og jeg vet ikke bakgrunnen for at de kan komme fram til disse tallene, men i praksis betyr det lite.

Jeg var på helgetur med kajakk, og brukte brynjen. Tanken var at denne blir fuktig i løpet av dagen og kan tørke under tarpen om natten. Brynjen (typen under skulderinlegg) ble hengt opp på klessnor under tarpen, det var 12-15 grader og overskyet, noe små regnbyger, og den var fortsatt ganske fuktig over 12 timer senere. Kompis padlet i ullfrotte, det var omtrent like fuktig, liten forskjell - hadde forventet mye større forskjell her...

Når jeg skyller og vrir opp aclimanettingen og brynjen, og henger de til tørk på badet ved siden av hverandre, er de tørr omtrent samtidig.

Når jeg bruker brynje under pustende skallbekledning uten mellomlag, eller under pustende tørrdrakt, så blir det like vått som ullnettingen.

Jeg har ikke prøvd brynjen med mellomlag over (det bruker jeg omtrent aldri under aktivitet), til aktivitet som skigåing, toppturer etc, eller med vindjakke i stedet for skalljakke over. Jeg skal selvfølgelig prøve det mer ut i løpet av året, og når vinteren kommer tilbake, men erfaring hittil tilsier at til padling fungerer det likt som ullnetting, bare at det er litt kaldere, lukter mye mer, tørker marginalt fortere og det er mye hardere stoff (gir lettere gnagsår). Sitter også igjen med inntrykket av at syntetnettingen fortere føles våt på kroppen enn ullnettingen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt konsekvent  kombinasjonen nettig og vindjakke på turene i år.  

Erfaringen er at man;

1. Må ha en vindjakke som er meget pustende for å unngå mest  mulig svetteansamling.  Fungerer fint ned til 3 grader. ( har ikke prøvd i lavere temp.)

2. Sekken må ha pustende seler og netting i ryggen.  Har i dag en Dauter og Lundhags med pustende netting  som dagstursekk, men ikke pustende seler.  Så nå er en exos 38 på vei.  ( har exos 58, men blir overkill som dagstursekk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Har brukt konsekvent  kombinasjonen nettig og vindjakke på turene i år.  

Erfaringen er at man;

1. Må ha en vindjakke som er meget pustende for å unngå mest  mulig svetteansamling.  Fungerer fint ned til 3 grader. ( har ikke prøvd i lavere temp.)

2. Sekken må ha pustende seler og netting i ryggen.  Har i dag en Dauter og Lundhags med pustende netting  som dagstursekk, men ikke pustende seler.  Så nå er en exos 38 på vei.  ( har exos 58, men blir overkill som dagstursekk). 

Ullnetting eller syntetnetting?

Blir det feil å si at hvis man bruker mindre pustende klær, som eks. vanntett skalljakke (goretex), vil man ikke få opplevd den påståtte fordelen med at polypropylen-nettingen transporterer fukt og tørker fortere enn ullnetting?

Og hvis man bruker en tettsittende sekk, kan du like greit bruke det undertøyet du vil?

Hvordan opplever du påstanden fra brynje sin side om at ull trekker til seg 1600% fukt, mens polypropylen kun trekker til seg 5%, i praksis? Som nevnt synes jeg tøy man vrir opp tørker omtrent like fort når man henger det opp på badet (sjekket jevnlig ullnetting og syntetnettingen). Kanskje det at man vrir opp tøyet er så effektivt at det er omtrent like lite fukt igjen i de to plaggene?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ullnetting eller syntetnetting?

Blir det feil å si at hvis man bruker mindre pustende klær, som eks. vanntett skalljakke (goretex), vil man ikke få opplevd den påståtte fordelen med at polypropylen-nettingen transporterer fukt og tørker fortere enn ullnetting?

Og hvis man bruker en tettsittende sekk, kan du like greit bruke det undertøyet du vil?

Hvordan opplever du påstanden fra brynje sin side om at ull trekker til seg 1600% fukt, mens polypropylen kun trekker til seg 5%, i praksis? Som nevnt synes jeg tøy man vrir opp tørker omtrent like fort når man henger det opp på badet (sjekket jevnlig ullnetting og syntetnettingen). Kanskje det at man vrir opp tøyet er så effektivt at det er omtrent like lite fukt igjen i de to plaggene?

Primært synt.  Synes ull klør litt.  Brukte ull i dag. se bilde.   var 16 grader og litt vind.  gikk bare i nettingen. ( og med exos 58l sekken)

For meg puster ikke vantett skalljakke godt nok, så da er det bare å ha med seg ekstra klær for skifte!

Svetter en del , så ryggen blir blaut uansett klær med tettsittende sekk

Synes at de trekker like mye svette og tørker ca. .på samme tid.

 

IMG_1967.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blaser skrev:

Synes at de trekker like mye svette og tørker ca. .på samme tid.

IMG_1967.jpg

Da opplever vi det ganske likt, og påstanden fra Brynje sin side om at ull trekker 1600% fukt, polypropylen bare 5% fukt, har jeg vanskelig for å tro kan stemme. 

Det vil jo tilsi at ullet bruker 320 ganger så lang tid på å tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Marius Engelsen said:

Da opplever vi det ganske likt, og påstanden fra Brynje sin side om at ull trekker 1600% fukt, polypropylen bare 5% fukt, har jeg vanskelig for å tro kan stemme. 

Det vil jo tilsi at ullet bruker 320 ganger så lang tid på å tørke.

Tror du blander sammen litt her. Ikke at jeg skal gå god for Brynje sine tall men hvor mye fukt noe opptar er nødvendigvis ikke proporsjonalt med hvor raskt det tørker. Ull vil generelt kunne holde på mer fuktighet en syntetiske materialer ved omtrent samme mengde materiale. Allikevel kan ull føles varmt til tross for at det er vått. 
Du kan teste dette enkelt selv hjemme. Legg begge plaggene i bløtt og vri dem deretter opp omtrent like mye slik at de ikke drypper.  Heng dem deretter opp og se hvem som tørker først. I de fleste tilfeller vil jeg tro en syntetisk brynje tørker raskere en en i ren ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Tror du blander sammen litt her. Ikke at jeg skal gå god for Brynje sine tall men hvor mye fukt noe opptar er nødvendigvis ikke proporsjonalt med hvor raskt det tørker. Ull vil generelt kunne holde på mer fuktighet en syntetiske materialer ved omtrent samme mengde materiale. Allikevel kan ull føles varmt til tross for at det er vått. 
Du kan teste dette enkelt selv hjemme. Legg begge plaggene i bløtt og vri dem deretter opp omtrent like mye slik at de ikke drypper.  Heng dem deretter opp og se hvem som tørker først. I de fleste tilfeller vil jeg tro en syntetisk brynje tørker raskere en en i ren ull.

I følge boken til Randulf Walle og hans tester tørker alt «like fort», altså at plagget mister like mye vann per time om det er strikket på samme måten (her er det snakk om ullnetting vs. syntetnetting - samme strikkemetode). Og da er det vanninnholdet som i teorien er vesentlig. Jeg har vridd klærne opp manuelt for hånd (ikke sentrifugering - kanskje det blir ett annet resultat da), og opplevde ikke stor forskjell i tørketid om jeg tørker det på badet.

En Syntetbrynje på 300g (5%) skal i følge dem selv ta opp 15g vann, en ullnetting på 450 gram skal ta opp 7200g vann (1600%). Eller er matten min helt på jordet?

Det burde uansett vert vanvittig forskjell i når plaggene ble tørre, om disse tallene bare hadde stemt litt, tenker jeg. Det må jo være en kjempe skivefeil...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved padling, altså under ei tørrdrakt, gjelder kun egenskapene til plagget isolert. De syntetiske plaggenes styrke er når man har et annet lag over som kan ta opp fukt. Da fjernes fukten fra kroppen og sendes ut i laget utenfor. Med ei tørrdrakt vil ikke det kunne skje. Hvor mye vann de enkelte plaggene kan holde tør jeg ikke begi meg ut på, men ulla kan jo isolere også mens den er våt. Syntetmaterialene mister isolasjonsevnen.

Under ei tørrdrakt går jeg også for ull, mens jeg ofte går for syntet under andre plagg når jeg skal svette mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @Lompa nevner, poenget er transport videre ut. En tettsittende syntetisk netting vil frakte fukt videre ut uten å selv oppta veldig mye fuktighet. Med ull netting så vil den nødvendigvis oppta mer fukt selv før den sender videre.

Det er jo teorien, i praksis så vil dette kunne variere endel basert på hvilke andre plagg som benyttes. Blir man svett nok så blir det jo vått uansett. F.eks så vil fukt ikke transporteres spesielt bra ut på ryggen når man har en sekk sittende tett inntil.

Jeg har ingen erfaring med ull netting da jeg ikke har brukt det selv men har en følelse av at forskjellen i praksis kanskje ikke er så stor. Grunnen til at jeg bruker syntetisk er at det er mye mer slitesterkt en tilsvarende i ull og kan vaskes hardt uten at man ødelegger stoffet.

Et annet viktig poeng med netting er at det skal sitte veldig tett til kroppen for å fungere optimalt. Et slaskete Brynje vil miste sine isolerende egenskaper. Brynje strekker seg endel og bør kjøpes et hakk for lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt netting siden jeg brukte forsvarets, og det så omtrent slik ut: 😁710.jpg.fbd75a6df23082aae392a1e79bec0fce.jpg

Uansett, skal netting fungere er det avhengig av egenskapene til det som er utenpå. Med mindre det striregner bruker jeg aldri membranklær når jeg er i bevegelse. Bruker enten tynn vindjakke eller bomull (Ventile), bruker heller ikke mellomlag når jeg er i bevegelse. Uansett hva som sies om pusteegenskapene til membranklær, så skal man ikke gå mange metrene med vindbekledning kontra membran for å finne ut hva som puster best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg har vert aktiv i denne tråden, og jeg kom på den nå nylig fordi:

- Jeg har prøvd ut denne Brynje Nettingen en god del. Mye til padling, men også annet friluftsliv. Både alene under skallplagg, og i kombinasjon med mellomlag. Jeg har enda ikke funnet en eneste fordel med polypropylen-netting ifht. ullnetting. Men jeg gir ikke opp, jeg skal prøve det mer til vinteren.

MEN, jeg var tim for ullundertøy/brynjeundertøy en dag jeg skulle på padletur (krise). Jeg fant fram ett gammel sett Weezle Polartec sett som jeg brukte til dykking før. Det er ganske tykt og veldig mykt og spenstig. Verdt ett forsøk, men det blir sikkert bare «kald plastikk» etterhvert tenkte jeg.

Etter hver eneste padletur har jeg kjentes helt tørr ut under tørrdrakten med dette (!). Når jeg åpner tørrdrakten er den fortsatt like fuktig på innsiden av kondens/svette, polartec undertøyet er helt fuktig på utsiden, men på innsiden er det helt knusktørt hver gang(!)?... 😯 Jeg svetter jo mye, og undertøyet om det er ullnetting eller polypropylen netting pleier å være mettet med fuktighet etter en padletur, men dette gamle tykke polartec undertøyet er noe helt utenom det vanlige.

Jeg har aldri hatt troen på dette undertøyet, så det har bare blitt brukt til lavaktivitet som dykking, fordi det er tykt og mykt (dobbelt så tykt som vanlig ullundertøy). Men foreløbig virker dette veldig veldig bra!

Noen som har erfaring med polartec undertøy? (Mykt og veldig «finhåret» pels innvendig med glatt utisde). Hva er deres opplevelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/1/2019 at 11:01 PM, Marius Engelsen said:

Jeg har prøvd ut denne Brynje Nettingen en god del. Mye til padling, men også annet friluftsliv. Både alene under skallplagg, og i kombinasjon med mellomlag. Jeg har enda ikke funnet en eneste fordel med polypropylen-netting ifht. ullnetting. Men jeg gir ikke opp, jeg skal prøve det mer til vinteren.

Why? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Roaas skrev:

Why? 

Fordi jeg har kjøpt det 😊

Og fordi jeg ikke ønsker å gå glipp av evt. fordeler plagget kan gi. Kanskje det blir bra til vinterfriluftsliv i kombinasjon med rett tøy. Jeg må jo være sikker på at påstandene ikke stemmer, før jeg velger å droppe å bruke det, tenker jeg.

Jeg har faktisk funnet en fordel som jeg glemte å nevne. Det er greit å ha på seg hvis man ønsker ett plagg som gir lite varme, og vil unngå skallplagg/padlejakke rett mot huden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med syntetnetting, med tynt ullundertøy utenpå, til aktivitet med varierende intensitet. Har brukt det en del på bevegelig jakt, der gåing/smyging fort kan bli avløst av behov for å være helt i ro. Men om det egentlig er noe bedre til det enn ullnetting, vet jeg ikke helt. Det har i hvert fall fungert bra til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kun Aclimas ull og syntetnetting nå i 7 år og bruker syntet når jeg skal være i bevegelse hele tiden og
det er varmere enn -6-7 grader. Kaldere eller på turer jeg også skal være en del i ro så tar jeg på meg ull :)
Om jeg kun skulle valgt en type så hadde det garantert blitt ull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Kikkan skrev (12 timer siden):

Hei, kom over denne tråden kveld. Er det noen nye synspunkter etter ett par år?

Lurer også på hva dere tenker om netting t skjorte vs langermet.. ?

Hilsen en som akkurat bestilte seg en syntetnetting t skjorte:)

Jeg ville definitivt ikke vurdert netting t-skjorte på den kalde årstiden. Jeg plages mer av å være kald på armene og svett på ryggen enn varm på armene og kald på kroppen :P

Men, kanskje med ull utenpå t-skjorten. det kunne kanskje vært en combo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer skrev (28 minutter siden):

Jeg ville definitivt ikke vurdert netting t-skjorte på den kalde årstiden. Jeg plages mer av å være kald på armene og svett på ryggen enn varm på armene og kald på kroppen :P

Men, kanskje med ull utenpå t-skjorten. det kunne kanskje vært en combo. 

Takk for svar! Ja, tenkte nettingen under ullundertøy! Eller skjorte da evt.. men som du sier kan det jo bli kaldt på armene.. hmmm. Tenkte det holdt med t skjorten for å ikke bli «for» varm🙈

Endret av Kikkan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkan skrev (På 17.11.2022 den 0.14):

Hei, kom over denne tråden kveld. Er det noen nye synspunkter etter ett par år?

Lurer også på hva dere tenker om netting t skjorte vs langermet.. ?

Hilsen en som akkurat bestilte seg en syntetnetting t skjorte:)

Jeg må si meg enig med Hammer her.
Netting t-skjorte blir litt i overkant sexy på sommeren, og varmer på feil plass på vinteren.

Det var akkurat det som gjorde at jeg kjøpte en Brynje arctic combat zip i fjor vinter, etter at jeg "oppdaget" den i en tråd her på forumet.
For tidlig å konkludere med noe bombastisk, men inntrykket så langt er bra. 
Ikke brukt den etter skisesongen ble avsluttet i vår, men den blir med på ei ukes jakt nå i månedsskiftet, så får jeg litt erfaring med annen ytterbekledning og veldig variert intensitet gjennom dagen.

image.thumb.png.e3dea23d41c315b2adc36c9fb003d65d.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofahiker skrev (20 timer siden):

Er det noen som har erfaring med lapping/stopping av nettingullundertøy? Har fått et ganske stort hull jeg må få lukket, men vil gjerne lære av andres feil før jeg evt gjør egne :P

Brynje har vel en youtube video om lapping om jeg ikke husker mye feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stv skrev (2 timer siden):

Brynje har vel en youtube video om lapping om jeg ikke husker mye feil

Jeg pleier bare å snurpe det sammen. Netting er fleksibelt. Alternativt kan du jo søke på fiskegarn bøting :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet min første alenetur med et sett netting i syntet. Lukten av det var ikke noe ålreit etter noen dager. Har gått over til ull, og i tillegg til å lukte mindre føles og bedre mot huden.

Syntet til dagsaktiviteter, ull til overnattingsturer er det jeg har landet på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.