Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til soveposevalg


Anbefalte innlegg

Jeg blir helt manisk på Google når jeg skal ha nytt utstyr og er redd jeg går meg helt bort. Skal investere i en vinterpose, da jeg i dag bruker 2 poser + ullpose inni, noe som blir stort og tungt. 

 

Jeg er lav (1.53) og normalt bygget, fryser lett. Posen skal brukes på -10 - -30 graders turer (Finnmarksvidda, Svalbard og om et par år på Grønland). 

 

Valget står mellom Mountain Equipement Glacier Expedition https://www.hektapatur.no/sove-ute/soveposer/4-sesongsposer/mountain-equipment-glacier-expedition. Fordeler: kort modell, liker ME, vet at min comfortgrense går rundt 2-3 grader lavere enn deres. Ulemper: And og ikke gås, 700 fyllspenst

eller

RAB Expedition 1400. https://www.fjellsport.no/rab-expedition-1400.html Fordeler: 850 fyllspenst/1400 fyllvekt, gåsdun. Ulemper: stor? Og så har jeg hørt at RAB underfyller posene. Noen som også har hørt dette?

 

Jeg trenger sårt noen som kan hjelpe meg ut av Google-hælvete før jeg klikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Det høres mer ut som ditt største problem er at du blir forvirret av alt du leser?

Uansett hvor gode råd man kan få på nettet, så er det dine preferanser og din magefølelse du bør gå for.

På disse to posene får du både gratis frakt og retur. Bestill begge, ta den du liker best, returner den andre :)

 

(Jeg sverger til Cumuls poser. Kanon kvalitet, og uslåelig på pris (trekk fra polsk mva)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri Therese Flamme-Larsen skrev:

Jeg er lav (1.53) og normalt bygget, fryser lett. Posen skal brukes på -10 - -30 graders turer (Finnmarksvidda, Svalbard og om et par år på Grønland). 

EED50BBE-253B-43C5-AB20-4676B248F727.thumb.jpeg.66c63e67311e3148102aef2ecd804b32.jpegVar jeg deg ville jeg gått for en WM Puma for personlengde 165 cm. Du kan også få disse med litt overfill om du bestiller det fra Rette stedet. Jeg har overfill i den ene av de WM posene jeg har. De har GWS ytterstoff og regnes som soveposenes Ferrari, og har pris deretter. Kan kjøpes brukt på finn for 5-8 tusen om du følger med over tid, men da som regel uten overfill. Da slipper du å kjøpe nye pose på mange mange år om du vedlikeholder den rett. Blir ganske liten sammenpakket også pga høy fillpower.. 

Endret av Memento mori
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Memento mori skrev:

EED50BBE-253B-43C5-AB20-4676B248F727.thumb.jpeg.66c63e67311e3148102aef2ecd804b32.jpegVar jeg deg ville jeg gått for en WM Puma for personlengde 165 cm. Du kan også få disse med litt overfill om du bestiller det fra Rette stedet. Jeg har overfill i den ene av de WM posene jeg har. De har GWS ytterstoff og regnes som soveposenes Ferrari, og har pris deretter. Kan kjøpes brukt på finn for 5-8 tusen om du følger med over tid, men da som regel uten overfill. Da slipper du å kjøpe nye pose på mange mange år om du vedlikeholder den rett. Blir ganske liten sammenpakket også pga høy fillpower.. 

Bra tips, takk! Den holder jo laaangt ned i grader også. Men, i beskrivelsen står det: 

  • Overfill subtracts 8-10 degrees from original bag rating

jeg forstår ikke helt det? Er ikke å subtrahere å ta bort? Så den tåler mindre kulde pga overfill?


  •  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Hmm... Det høres mer ut som ditt største problem er at du blir forvirret av alt du leser?

Uansett hvor gode råd man kan få på nettet, så er det dine preferanser og din magefølelse du bør gå for.

På disse to posene får du både gratis frakt og retur. Bestill begge, ta den du liker best, returner den andre :)

 

(Jeg sverger til Cumuls poser. Kanon kvalitet, og uslåelig på pris (trekk fra polsk mva)).

Absolutt. Og så klarer jeg ikke helt å si «godt nok» og trykke på knappen. Må Google litt til for å være sikker 😂 Men bra tips om å teste mot hverandre. Mulig jeg klarer å faktisk få bestilt meg en før jeg skal på Finnmarksvidda i mars 🙏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Siri Therese Flamme-Larsen said:

Bra tips, takk! Den holder jo laaangt ned i grader også. Men, i beskrivelsen står det: 

  • Overfill subtracts 8-10 degrees from original bag rating

jeg forstår ikke helt det? Er ikke å subtrahere å ta bort? Så den tåler mindre kulde pga overfill?


  •  

Jeg leser også det som at R-verdien blir svekket, altså nedre komfort temp blir høyere på gradestokken. (Fra -25 F til -17 til -15 F) Derfor -25 til -27 celcius, circa. OM jeg konverterte riktig nå. 🤔 Ikke at det nødvendigvis har sååå mye å si, men jeg leser det også den veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er stort sett i motsett ende av deg, og har trøbbel med å handtere optimaliseringssyka😂 likevel er det smart å tenke seg om to gonger når ein skal bruke ein del peng på viktig utstyr. 

Eg tenker at du bestiller aktuelle modellar, nevlar på dei og vel den du tenker er best. Forskjellane mellom samanliknbare modellar er stort sett details, og du blir truleg nøgd uansett. 

Eg har nytta toposesystem mykje, inkl på Svalbard og Grønland, då eg ikkje likar å berre ha ein dunpose, opplever det som litt sårbart.

Men, det er igrunn ein anna diskusjon og ei avsporing frå tråden.

Dristar meg likevel til å seie at mitt soveposesystem på Grønland bestod av ting eg hadde frå før, med ein summert veil pris på under 5000. Så det må ikkje nødvendigvis koste skjorta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.