Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørre føtter på vårskitur


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Det har etter hvert blitt en 4-5 ukesturer med ski på våren. Fantastiske opplevelser! Men en ting har jeg aldri fått ordentlig dreisen på; Hvordan holder dere føttene / skiskoa tørre over lengre tid? Jeg er plaga med gnagsår på lengre turer og mistenker at en av hovedgrunnene er at det blir for fuktig. Smører skiskoa i lær godt før tur men selv lærsko trøbler med råtten vårsnø i lengden virker det som. Og når jeg er en som svetter mye, inkludert på føttene, blir det en "killer combo"... 

Har dere noen gode tips jeg burde prøve? Mistenker litt at dette ligger i kategorien av ting jeg kommet til å dø med, ikke dø av ;-) Men det ødelegger litt av turgleden å gå med gnagsår og våte føtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk et tips av en fotterapeut om å bruke pudder!
Dryss litt fotpudder på føttene morgen og kveld, og vreng sokkene og dryss litt på dem også. (Du bruker vel to par sokker - tynne innersokker og et tykkere par utenpå.)
En boks med pudder koster ikke all verden hos en fotpleier, kanskje de har på apoteket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bjørn J skrev:

Jeg fikk et tips av en fotterapeut om å bruke pudder!
Dryss litt fotpudder på føttene morgen og kveld, og vreng sokkene og dryss litt på dem også. (Du bruker vel to par sokker - tynne innersokker og et tykkere par utenpå.)
En boks med pudder koster ikke all verden hos en fotpleier, kanskje de har på apoteket også.

Blir ikke det bare klumper og deig i sokken etter en uke? Eller?

(det er vel ukesturer det er snakk om her?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte i forhold til ukesturer. Til 1 eller 2 dager er skiskoa såpass inngått at det ikke er noe problem. 

Bruker 1 tynn og 1 litt tykkere sokk ja. Har ikke prøvd pudder men har en bleieunge hjemme så kan sikkert stjele med meg talkumboksen ;-) Men ja, tenkte umiddelbart samme som Marius E, at det muligens blir klumper og nærmest som lim / pasta etterhvert? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Marius Engelsen said:

Blir ikke det bare klumper og deig i sokken etter en uke? Eller?

(det er vel ukesturer det er snakk om her?)

Nei, det har jeg ikke opplevd. Mulig det er avhengig av hvilket pudder man bruker. Jeg kjøpte spesialpudder for føtter på en fotpleiebutikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at plastposer fungerer like godt som dampsperresokker og tipset ovenfor med et tynt og et tykkere sokkepar ovenfor er godt. Dette forutsetter imidlertid at skoene er store nok til at det ikke blir for trangt. Ellers er det et godt tips at begge sokkeparene er av ull både på grunn av at ull har stor evne til å absorbere fuktighet, men også fordi ullfibrene er utformet slik at de holder på mye luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne hvite poser slik folk bruker oppi søplebøttene på kontoret :)
Veier ikke mange gram og tar null plass.
Det er så mange som bruker disse at de kalles "kontorsokker" i endel miljøer :D
Veldig enig i @Tessatroll sin erfaring ang komfort i slike.
Tørke og evt. pudre inn føttene etter endt dag samt godt fotstell er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tessatroll skrev:

Vinmonopolet's poser er også fine. Passe storleik, ganske slitesterke. 

Joa, men for oss som ikke er stamkunder så blir det jo ikke nok poser derfra slik at det holder til mer enn helgturer ett par ganger i året.
Og ihvertfall ikke til Svalbard og lange Grønlandsturer :D

(🤣🤣🤣🤣)

 

Endret av tubbs
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rema1000s 6-liters fryseposer er ikke veldig solide: 1922465823_Posefot(IMG_20190122_143007396_HDR).jpg.794018399547181712f5f7351144d492.jpg (<-- Klikking på eget ansvar! :devil: )

Bildet er tatt ifm Kilimajaro-turen min nylig, i Barafu Camp (4670 moh) etter at vi hadde gått fra Karanga Camp om morgenen. Da vi startet der, var skoene søkkvåte etter regnværet dagen før - det var et par membranløse inov-8 X-Claw 275 som vann renner inn gjennom. Brukte dem på alle etapper unntatt toppstøtet. Ville gjerne spare toppstøt-støvlene (Haglöf Rigde Mid GTX), og valgte derfor å beskytte ullsokken både mot de våte skoene og mot fotsvette med å ta en frysepose på innside og en på utside av sokkene. Utsiden holdt, men de innvendige tålte åpenbart ikke neglene - kunne muligens ha brukt tynne liners med hell?

På toppstøtet brukte jeg både noen tynne liners, Rab VB socks (som faktisk ikke er helt tette pga dårlig tape, men det går likevel ganske greit for en dag eller tre i slengen), et par engangs varmeputer og ullsokker. Trengte selvsagt ikke noe pose utenpå sokkene når skoene var helt tørre i utgangspunktet og har GTX-membran - jeg var skikkelig varm på føttene hele den dagen, selv om høyden jo kan medføre at det er vanskeligere å holde varmen i ekstremitetene :) (Jeg hadde større problemer med å holde fingrene like varme, selv med OR Alti hansker - burde valgt votter i stedet kanskje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt hotte triks er å skifte sokker regelmessig og tørke de på pulken underveis. Mot vann har jeg limt på et par Berghaus Gaiters som tar av for det verste, men de øker samtidig temp innenfra mtp svette, derfor sokkeskift. Jeg ville tenkt dampsperrelag som en god investering, enten det er polposer eller søppelposer. :) Hva med forebygging; lime på Duoderm og tape eller liknende  i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken tape bruker du? Jeg har god erfaring med Tensoplast utenpå Duoderm. Tensoplasten kan formes, klippes til og har sjukt godt lim som varer en hel Nijmegenmarsj. Bruk en tynn ullsokk innerst; limet i Tensoplasten trekker seg gjennom tapen og fester seg i sokken, dsv at friksjonen ikke skjer mellom hud - tynn sokk, men mellom tynn sokk - tykk sokk. 

Kan godt være du  har prøvd Tensoplast, men ja, om ikke er det verdt et forsøk. Sportstape fester ikke på mine (svette) føtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett brukt sportstape, samt en gang kinesiotape. Har ikke prøvd Tensoplast, hvor kjøpes det? Duoderm kjenner jeg heller ikke til. Kan faktisk hende løsningen er noe så enkelt som en skikkelig god tape og hyppige sokkeskift - det ville i så fall vært gull! 

 

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 8.46, Sig Man skrev:

Jeg vet av noen som har prøvd (ikke 12 da).. fikk ett rart blikk og posene gratis 😂

Jada det gikk helt fint det! :D tror ikke det var en helt vanlig forespørsel men jeg kom meg jo ut med fire poser helt uten annet innhold.

De fungerte veldig fint i bruk. (og holdt overraskende lenge, brukte bare et par gjennom en uke nå) Overraskende godt å gå med. Litt uvant i starten men ble fort glade i de! Tørket ullinerne på kropp eller varmeflaske (anbefales kanskje ikke for sarte neser etter noen dager på tur..) og hadde tapet hælene før tur, pluss var rask til å legge på gnagsårplater og mer tape ved minste tegn til ny gnag underveis. Neste gang skal jeg imidlertid huske på zyrtec siden det virket som jeg reagerte litt på limet i sportstapen etter noen dager. Ligger normalt alltid i medisinmappa men selvsagt ikke nå.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lofoten-Møring said:

Har stort sett brukt sportstape, samt en gang kinesiotape. Har ikke prøvd Tensoplast, hvor kjøpes det? Duoderm kjenner jeg heller ikke til. Kan faktisk hende løsningen er noe så enkelt som en skikkelig god tape og hyppige sokkeskift - det ville i så fall vært gull! 

 

Sportstape holder ikke. Tensoplast og Duoderm kjøpes på Apotek. Kjøp den tynneste Duoderm (er "fake" hud, men like tynn overalt og kan klippes til). Tensoplast finnes i ulike bredder, 5 cm er mest brukt, finnes også i en bredere (8 cm?). Bestill på apotek den og. La innersokken lime seg fast i tapen, i beste fall kan du slippe unna med sokkeskift og. ;) 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.