Gå til innhold
  • Bli medlem

E89/E99 og lengde


braper

Anbefalte innlegg

Fikk overraskende fjellski og langfeller til bursdagen :) men de jeg fikk dem av var litt usikker på lengden - og kan derfor bytte dem.
Var innom butikken, men ble ikke mye klokere ( så sjekker her før jeg bestemmer meg.


Jeg er 183cm/68kg.
Skia jeg fikk var E89 xtralite 200cm.
Butikken har ikke E89 inne i kortere lengder, men kan få E99 i 190/195.

Er ganske uerfaren på ski (må innrømme det er noen år siden sist jeg hadde ski på).
Kommer nok til å gå en del utenfor løype, men er ofte isete og hardpakka snø her.
Kameraten min som går mye på ski ville absolutt gått for E89. Jeg er mer usikker..

Så spørsmålet er altså E89 vs E99 og hvor lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg hadde for år tilbake E99 og var veldig godt fornøyd. De har siden endret karakteristikk med myk forski. 

Jeg har et par Fischer Powerlite til løypebruk. Også fornøyd. Hvis du vil gå i terreng og evt bre ville jeg nok velge E99.

Men du jo lett i forhold til høyden! Det er viktigere at finne et par ski med korrekt spenn til din vekt + klær og evt. sekk. Du må be dem i butikken  om å måle spenn på flere par, for tross industriell fremstilling, kan spennet variere en del mellom de ulike par. Jeg ville korrekt spenn og så korte som mulig av hensyn til manøvreevne.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar!

Var tilbake i butikken i dag, men den/de som kunne ski satt vist i et møte..
Så samme betjening som sist - som fortsatt mente jeg burde ha 200cm ski.

Gikk for E99/190cm. Regner med at det blir greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, braper skrev:

Takk for godt svar!

Var tilbake i butikken i dag, men den/de som kunne ski satt vist i et møte..
Så samme betjening som sist - som fortsatt mente jeg burde ha 200cm ski.

Gikk for E99/190cm. Regner med at det blir greit :)

Hei

"Møte"? De må da lette på sig, når det kommer seriøse kunder! Da må du sammen med en makker/partner eller annnen assistent ta papirprøven. På et helt plant gulv står du med vekten helt jevnt på begge ben med et stykke skrive papir under. Papiret føres helt fremover og et blyantsmerke settes. Papiret skyves helt tilbake og blyantsmerke. Dette er smørelommen. Normalt fra lidt foran bindingen omtrent til helen

Så står du med al vekt på det ene ben. Da skal papiret sitte fast overalt - også på midten. man kan bruke et smalere papir fx. en 50-lapp. Så er man mer sikker på midten av skia. Dette skal svare til frasparket. 

Hvis du ikke presser skia fast på midten eller smørelommen forekommer veldig lang, går du til butikken, hever møtet og får litt ordentlig ekspedisjon inkl. måling av flere par ski. 

Håper det beste og lykke til med de ny ski. Hvordan med monteringen av bindingen - bra?

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, braper skrev:

Takk for godt svar!

Var tilbake i butikken i dag, men den/de som kunne ski satt vist i et møte..
Så samme betjening som sist - som fortsatt mente jeg burde ha 200cm ski.

Gikk for E99/190cm. Regner med at det blir greit :)

Eg tenker i utgangspunktet at dette er for korte ski. Men som elgen påpeikar, vekta er viktig mtp spennet.

Med sekk på blir du dog tyngre, så dette ville eg tatt ein kikk på ein gong til saman med han med peiling. 

Eg er 166 cm og har ski på 185,187 og 190. Eg likar dog lange ski, så normalen vil ligge ein stad mellom oss, men ski som er berre 7 cm lenger enn kropp ville eg ikkje anbefalt til nokon, uansett skiferdigheiter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.