Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd om kløv, bånd og sele til nybegynner


Thomas E

Anbefalte innlegg

Min kjære Lara vokser til og det nærmer seg tid for å investere i litt "turutstyr" for henne også.

Spoiler

56719775518__432D9166-32FB-4970-B125-E90D2F4CC782.thumb.JPG.cd20e87f4c1a9c168855346370204011.JPG

IMG_1403.JPG.9a62053db2e22b7d41a3b103317bb236.thumb.JPG.3d1ede31d7e420f8c8b48ca67188cc58.JPG

Da dette er min første hund er jeg relativt nybegynner hva gjelder utstyr som "trengs" for turer i fjellet. Så langt har vi bare hatt småturer i fjellet. Det jeg nå i starten er på utkikk etter er kløv, bånd og sele.

Kløv
Forumsøk har egentlig gitt meg god oversikt over kvalitetsmerker og gode alternativ (heller foreløpig mot Seleverkstedet). Det jeg ikke har funnet så mye info om er hvordan jeg bør starte. Hunden(Eurasier) nærmer seg nå 7 mnd og 20-21 kg. Vektmessig kan det bety at hun ikke blir så mye større, men det kan vel fortsatt hende hun vokser litt til? Mitt hovedspørsmål er derfor om jeg bør vente med å bestille kløv, eller eventuelt trene med en billig/brukt/låne en?

Bånd
Det blir nok en del turer med hunden den delen av året når det er båndtvang. Foreløpig har vi kun et "vanlig" bånd. Hva bruker dere som går mye tur med hund? Ser jo gjerne for meg noe som kan festes i sekken min på en enkel måte slik at jeg har hender fri? 
Er det å foretrekke å ha med et annet bånd i tillegg for å binde fast om natten? I så fall hva slags bånd da?

Sele
Som skrevet ovenfor var jeg innom Seleverkstedet for å se på kløv og da kom jeg over noen flotte seler også. Problemet her var at her dukket det opp mange fremmedord for min del (komtesele, glidehanefot, pinnebaksele, sporsele, weightpullsele osv). Med min kvalifiserte gjetning virker det som om mange av dem var beregnet på hunder som skal trekke f.eks. slede. Det kan bli aktuelt å få litt drahjelp til neste vinter, men akkurat nå er jeg først og fremst ute etter en komfortabel sele til vanlige gåturer hvor jeg helst ikke ønsker at hun skal dra. Gjerne en som funker sammen med kløv (eller fester man selen til kløven?).

 

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Thomas E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kløv er hunden din for ung til å bruke. Det jeg ble fortalt var at hunden bør være 2 år før man lar hunden bære en tung kløv. Kan selvfølgelig begynne med en kløv mye tidligere, men da med lite vekt i den. Du må være forsiktig med og ikke belaste hunden før den er ferdig utvokst. En trekksele til snørekjøring bruker jeg en nomesele. Det gjelder også her at du ikke må begynne for tidlig, la den trekke feks 0,5 kilometer og så kan den få gå litt løs. Vanlig bånd og et halsbånd fungerer fint til og gå tur. Skal du feste båndet til sekken kan det være lurt med et bånd med strikk feks et bånd som er beregnet på snørekjøring. Et vanlig bånd fungerer sikkert like bra om ikke hunden drar veldig i båndet. Når hunden bærer kløv kan du feste bånde i et feste bakerst på kløven, eller  halsbånd. Får ønske deg lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Laika kløv på vår Eurasier og er veldig fornøyd. Under kløven bruker vi en nomesele, da kan hunden trekke så mye den vil.

Nomeselen brukes til til trekk, kløv og vanlige turer i skogen og på fjellet. Vi har sydd på fester på siden av nomeselen slik at en pinnesele kan kobles på. Pinnesele bruker vi når hunden skal trekke kjetting.

En strikkline på ca 4 meter er kjekk å ha på fjelltur, da har man nok til å la hunden vimse litt om man ønsker det. Går som regel med lina i hånda, men kan også feste den i magebeltet til sekken.

På ski er det greit med kortere strikkline, 2 til 2,5 meter er nok. Bruker kjørebelte til å feste lina når vi går på ski.

For å tjore hunden bruker vi en karabinkrok og fester lina til feks et tre, eller i sekken over tregrensa.

Du kan fint begynne å kløve med hunden nå, putt oppi doruller eller noe annet lett. Men det er kanskje like greit å vente med  å kjøpe kløv til våren for da er nok hunden ferdig utvokst i lengden og høyden, dermed kan du velge rett størrelse på kløv. Vi kløver i alle fall i ikke om vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thomas,
Her er en artikkel jeg skrev om kløving til bladet Hundekjøring for noen år siden. Den tar opp en del av de tingene du lurer på.
Kløving gjør mester.pdf

I forhold til størrelse, så ville jeg ventet til hunden var omkring 12 mnd. gammel før jeg tok sjansen på å måle den for å kjøpe kløv.
Ikke vær redd for å begynne å kløve med hunden når den er på den alderen, men gjør det med tom/lett kløv til å begynne med.

DSC_0325red.jpg.1c57b734a09a7e1630da4f90c66b60cc.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.