Gå til innhold
  • Bli medlem

Sikkerhet i fjellet


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Bør vi kopiere ett av disse landenes vern for sikkerhet i fjellet? Eller finne opp kruttet på nytt? Tviler på at det blir mindre fjellturister fremover. Og nå har det skjedd for mye ulykker her. 

 

 

https://www.nrk.no/troms/losningen-pa-alle-ulykkene-i-fjellet-kan-ligge-i-utlandet-1.14372463

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke den artikkelen tilførte så mye. Ser ut som de fleste landene praktiserer forholdsvis fri ferdsel i naturen, og at utøveren selv er ansvarlig for at sikkerhet og ferdighetsnivå er tilstrekkelig.

Den friheten vi har til å bruke naturen når vi vil på eget ansvar er utrolig verdifull. Bare det å lese at EU kan ha interesse av å regulere dette gjør meg mye mer bekymret enn noe som helst mangel på regulering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja regulering er ingen god løsning. Håper virkelig ikke det skjer. Eller at man må ha sertifikater og tillatelser stempla i tre eksemplarer før tur 🙈 

Liker tanken med varsling på stedet, men det vil jo være en helvetes jobb å sette opp skilter/varsler på alle startsteder, før folka har fått ski på beina på morgenkvisten. Det vil generelt være en hektisk jobb uansett tidspunkt på døgnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graham (som ble intervjuet i artikkelen) er en vanvittig erfaren fjellmann. Jeg trur han er inne på riktig spor med å anbefale bruk av digital varsling.

Alle knutepunkt (tog/ferjer/flyplasser o.l.) i relevante områder kan ta inn dette på informasjonsskjermer. I tillegg kan mobilteknologien utnyttes bedre. Det er ikke noe problem å pushe ut informasjon til telefoner i ett bestemt område f.eks. 

Men en kan bare sy en viss mengde puter under armene på folk, til syvende og sist må de ta ansvar selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Folk må ta ansvar selv. Og jeg tror nordmenn generelt er veldig selvstendige og skjønner dette med egen sikkerhet bedre enn turister som kommer fra land med restriksjoner i hue og ræva. 

Digital varsling er dog helt innafor. En liten reminder på at man selv må vite hva man holder på med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kultur, kompetanse, og respekt (for natur, forhold, og konsekvens).

Sammenlignet med f.eks alpene så er rettighetene ganske like ift å kunne ferdes fritt i fjellene (Norge er friere mtp rett til telting/overnatting i naturen).  I alpene er det en del større kultur for å gå med guider (da gjerne med utgangspunkt i større fjellsportsteder), dette opplever jeg som det blir mer av nå i Norge.

Jeg har selv ved flere anledninger vært allt fra 4 dager til 3 måneder i diverse alpeland. Under lengre opphold har vi gått på turer "selv", og enten hatt med oss folk i gruppen med lokalkunskap eller innhentet kunnskap om forhold mens vi er der. På turer over en langhelg har vi ofte valgt å bruke guider som kjenner fjellene og forholdene når vi er på nye steder, for å få max ut av dagene og holde oss innenfor en akseptabel risiko. Motsetningen til sistnevnte bruk av guide er folk som har få dager til å gå/kjøre det de har hatt som mål lenge før selve turen, og disse vil med stor sannsynlighet gå den toppen/kjøre ned den fjellsiden uansett hvor bra tilgang de har på informasjon/varsling.

Jeg mener at eventuell informasjon som settes opp rundt om kring i det Norske land ikke bør være digital (koster mye investeringsmessig og drift), men heller bør være statisk informasjon som forteller hvor man til enhver tid kan finne siste oppdaterte informasjon om forholda (alle har en smarttelefon i dag og kan gå inn på en nettside/app og få siste info).  Det må være hver enkelt stit ansvar å vurdere risko for egen helse. Desverre velger de som vil å overse riskovarsler uansett hvor tilgjengelig informasjonen er.

Endret av Terka
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau, da begynte tråden å vikle seg inn i §8 i retningslinjene våre, så jeg måtte frem med saksa og klippe litt. Vi rykker litt tilbake i diskusjonen og så prøver vi igjen.

Edit: Jeg forventer at brukere setter seg inn i retningslinjene våre. Paragraf 8 er nevnt, paragraf 9 er også relevant.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært så hissige dere var her nå da 🙈 

Har ingen inspil hva gjelder hvem som skal ta regningen. Det er for mange parameter å ta hensyn til. Men det skulle vært greit å sett statistikker over hvor penga havner og hva som koster mest.  Noen som vet noe mer om det? 

 

Edit -innlegget mitt mista en del poeng siden innleggene over ble sletta. Men spørsmålet er uansett aktuelt. 

Endret av Gittiamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er såpass lavfrekvent Fjellforumer at jeg ikke får med meg ting som blir klippet av mods.
Derfor er det også litt vanskelig å vite hva som var kjerneproblemet. 

Men om diskusjonen gikk ut på økonomi vs sikkerhet, så ser jeg ikke helt problemet.
Ulykker og redningsaksjoner koster samfunnet  enorme beløp. Hvis litt mer informasjon kan spare oss for bare noen få redningsaksjoner eller ulykker så skulle det økonomisk sett være ett pluss-prosjekt. Når vi tar med i betraktningen at sikkerhet i fjellet stort sett er dugnad (Røde kors, Norske redningshunder osv.) så er det ikke urimelig at samfunnet bruker noen kroner slik at de frivillige kanskje kan få noen færre dugnadstimer pr. år. Vi som er en del av den frivillige redningstjenesten ofrer arbeidstid (økonomi) og familietid hver gang noen blir savnet eller trenger hjelp i den norske fjellheimen. Om ikke så lett å måle, så er det nok samfunnsøkonomisk positivt hvis vi kan være på jobb istedenfor å lete etter dårlig informerte turister i fjellheimen.

Om statisk vs digital varsling:
Fordelen med digital varsling er at skjermene allerede er der, og det er større sannsynlighet for at informasjonen er oppdatert og relevant.
Klarer man å få til et samarbeid med etablerte plattformer som YR.no, Varsom.no, DSB osv kan det være mulig å drifte slike tjenester med minimale driftskostnader.
Vi bør selvsagt ha statisk varsling i tillegg, men dette bør være av mer generell art, som ikke går ut på dato. Ett mulig problem med statisk varsling er at vedkommende turist som ser dette skiltet allerede har kommet så langt mot målet og det blir tungvint å gjøre om på opprinnelige planene. 
Får man informasjon tidlig, f.eks. fra reisebyrå, flyselskap, hotell e.l. kanskje man legger opp til en plan B allerede før avgang, da er det også lettere å gjøre de riktige beslutningene når det popper opp ett stormvarsel på telefonen.

 


 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Dette med sikkerhet i fjellet tror jeg er et veldig sammensatt problem. Noen hopper i trollveggen og andre tar risikable turer. Hvis det ikke er litt ekstremt så er det kjedelig. Ulykker som følge av mer eller mindre bevisst risikoadferd tror jeg aldri man får gjort noe med. Kom foresten til å tenke på denne artikkelen: https://www.helsport.no/norexplore-haute-route-i-alpene

Men utover all den lett tilgjengelige informasjonen på varsom.no, værmeldinger ol. så har jeg ofte tenkt at mange vanlige folk kunne trenge mer grunnleggende kunnskaper om turlivet. Tilgjengelig informasjon om slikt er så fragmentert og usammenhengende at hvis man ikke har erfaring på forhånd så blir resultatet mindre bra. Det kan bli litt som at man tror man kan gå til nordpolen hvis man har lest ekspedisjonsboka til Ausland.

Jeg synes noen burde lage et nettsted som kunne lære folk om friluftsliv og gi dem en realistisk forståelse av behovet for sikkerhet. Ikke bare "må" men "hvorfor". Skulle tro det var en økonomisk løsning.

Det som er så selvfølgelig for enkelte at de ikke en gang ikke tenker over det kan godt være noe som skaper farlige situasjoner for andre. Og det finnes eksempler på de som "ble erfarne fjellfolk" etter å ha gått på masse kurs men som omkom pga nybegynnerfeil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.