Gå til innhold
  • Bli medlem

kløv+ div


nudlerpåtur

Anbefalte innlegg

 

Hei !  Kom på noen flere spørsmål  :)

1. vurderer å bestille TOGO -  kløv.  Hunden har en tendens til å trekke  når den går på tur . Bør eg ha en sele under kløven eller kan eg bare feste kobbel bakpå kløven ?

2.  Tenkte å bruke nomesele når hunden skal jobbe/rekke for fullt - snørekjøring/ pulk . Også bruke jegerens kombisele  når det er vanlig turgåing, altså hunden går foran og får trekke i den grad den føler for .

Har lest litt diverse om denne kombiselen. Er utforminga på denne selen ok? Eller er det negativt for hunden å trekke for mye med denne selen? 

3. Er litt skeptisk til at noe utstyr, kobbel etc  skal slites i møte med sau/andre dyr. Noen gode løsninger på dette ? Feste hanefot fra halsbånd til selen/ kløv?

4.  Hunden har hittil spist Labb voksen tørrfor. Tenkte å venne den til et høyenergifor .  Noen forslag ? Vurderer royal canine 4800.  Tenker å fore med selvfiska ørret når det er mulig.

Erfaringer med hvor mye tørrfor en alaska husky trenger for å gå norge på langs ?  6-8 timer dagen . Lurer på om eg også burde tilføye fett av noe slag ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1) til trekkhund anbefaler jeg å bruke nomesele under kløven som du fester linen i. Både troll og non-stop nansen nomesele har. Om du ønsker å ha en skreddersydd trekksele så anbefaler jeg at du ser på minipina sine. Anbefaler å kikke på nettsiden eller facebooksiden; på streif - naturlig hundetrening. For mange gode tips og råd.

2) til vanlig turgåing («rusleturer») bruker jeg non stop sin sporsele og er svært fornøyd. Ellers så bruker seg nomesele på fjellturer. Jeg har troll sin kombisele som jeg bruker til saccovogn o.l. Har ikke erfaring med jegeren, men er ikke noe jeg ville kjøpt selv.  

3). Kobbel så bruker jeg MR kobbel det er det eneste båndet jeg har brukt som ikke har røket til mine 2 huskyer. Det koster, men det er kvalitet og strikken kan byttes ut. Err du usikker når du skal gå forbi sauer så bruker jeg magebelte (baggen x2) med klatrekrok festet i linene. Fest en ende i halbånd og 1 ende i selen (bare mens jeg går nært pga jaktinnstinktet) så er det tilbake bare trekkselen igjen. 

4) Til vanlig råforer jeg med vom & hundemat. På langturer så bruker jeg orijen eller acana sport & agility. Så sper jeg på med frysetørket vom. Har ikke erfaring med hverken labb eller royal canin. Lurt å se på innholdsfortegnelsen. Jeg bruker kun tørrfor med høyt kjøttinnhold. Bra å gi fisk også så lenge dette ikke blir den eneste proteinkilden. Laskeolje/seloje er gode oljer. 

Mine råd ihvertall sikkert noen andre som har gode innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte Appetitt extreme og det fungerte veldig godt. Du må nok øke fôrmengden en del, spesielt om det er tungt føre for hunden. Ved depot er det fint å spe på med litt ekstra fôr, og andre godsaker. Vi brukte griseører og Appetitt Energy, som vi viste at hunden var glad i. 

Nomesele under kløven fungerer veldig bra. Ikke fest kobbel rett i kløven, da vil den belaste hunden feil.

Det holder å bruke nomesele, den kan brukes til det meste. Sammen med en solid strikkline ville jeg vært trygg på at den ikke ryker. Husk på å tjore hunden med kort line, dersom den setter av gårde etter en sau ryker det meste dersom hunden rekker å få stor fart før den når enden på lina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysetørka VOM i kombo med tørrfor kan vere ein måte å få ned totalvekt på for, med mykje energi. Kan også fungere som ein apetittvekker, fint å blande med tørrfor. Ei flaske lakseolje kan gjere susen. Ver obs på at det for enkelte bikkjer kan vere tøft å trappe opp til veldig feittrik kost, fint å prøve seg litt skånsomt fram i forkant.

Selverkstedet/Jan Reinertsen lagar gode kløvar. Togo, som du sjølv nevner, er annaleis konstruert enn mange andre kløvar, og vert ofte brukt til trekkhund utan anna sele under. I det store og det heile er produkta frå seleverkstedet kjent for å vere bra, han har peil på hundeanatomi.

Sjå elles Gisle Uren sin utgreiingar i vedlagt link, han er ein habil fyr på dette feltet, som nyttar sine Grønlenderar til trekk/kløv og arbeid , og har gjort det i mange år. Han har solid erfaring mao.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill ! ) Husker du kor mange gram hunden fikk hver dag ?  

1 time siden, Anders_G skrev:

Vi brukte Appetitt extreme og det fungerte veldig godt. Du må nok øke fôrmengden en del, spesielt om det er tungt føre for hunden. Ved depot er det fint å spe på med litt ekstra fôr, og andre godsaker. Vi brukte griseører og Appetitt Energy, som vi viste at hunden var glad i. 

Nomesele under kløven fungerer veldig bra. Ikke fest kobbel rett i kløven, da vil den belaste hunden feil.

Det holder å bruke nomesele, den kan brukes til det meste. Sammen med en solid strikkline ville jeg vært trygg på at den ikke ryker. Husk på å tjore hunden med kort line, dersom den setter av gårde etter en sau ryker det meste dersom hunden rekker å få stor fart før den når enden på lina.

Takk for svar ! ) Husker du hvor mange gram hunden fikk per dag? Gikk det greit å holde vekten  og appetitten oppe ? Tenkte å starte med 500 gram dagen og eventuelt spe på , hvis det er for lite. Hunden veier 28 kg og vil bære sin egen mat.  

 

18 minutter siden, Tessatroll skrev:

Frysetørka VOM i kombo med tørrfor kan vere ein måte å få ned totalvekt på for, med mykje energi. Kan også fungere som ein apetittvekker, fint å blade med tørrfor. Ei flaske lakseolje kan gjere susen. Ver obs på at det for enkelte bikkjer kan vere tøft å trappe opp til veldig feittrik kost, fint å prøve seg litt skånsomt fram i forkant.

Selverkstedet/Jan Reinertsen lagar gode kløvar, den nevner du sjølv, Togo.

Denne er annaleis konstruert enn mange andre kløvar, noko som gjer at ein betre kan nytte den til trekkhund utan annan sele under. 

I det store og det heile er produkta frå seleverkstedet kjent for å vere bra, han har peil på hundeanatomi.

Sjå elles Gisle Uren sin utgreiingar i vedlagt link, han er ein habil fyr på dette feltet, som nyttar sine Grønlenderar til trekk/kløv og arbeid , og har gjort det i mange år. Han har solid erfaring mao.

Takker for svar !:)Kikket på lakseolje  . Ser at produsenten anbefaler 3-4 teskjeer dagen.  Kan eg øke denne mengden  litt  for å gi hunden mer fett, eller burde eg holde meg til doseringen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders_G skrev:

Vi brukte Appetitt extreme og det fungerte veldig godt. Du må nok øke fôrmengden en del, spesielt om det er tungt føre for hunden. Ved depot er det fint å spe på med litt ekstra fôr, og andre godsaker. Vi brukte griseører og Appetitt Energy, som vi viste at hunden var glad i. 

Nomesele under kløven fungerer veldig bra. Ikke fest kobbel rett i kløven, da vil den belaste hunden feil.

Det holder å bruke nomesele, den kan brukes til det meste. Sammen med en solid strikkline ville jeg vært trygg på at den ikke ryker. Husk på å tjore hunden med kort line, dersom den setter av gårde etter en sau ryker det meste dersom hunden rekker å få stor fart før den når enden på lina.

Også lurte eg på hvor mange kalorier en dagsrasjon for deg selv inneholdt ? Tenker selv å  satse på 4000 kcal dagen og heller ete litt ekstra på kviledager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350 gram fôr tror jeg det var,  men vi har en (lite trekkvillig) Eurasier på 22kg. Han holdt vekta hele veien fra Lindesnes til Nordkapp og hadde veldig god matlyst hele turen. 

Selv spiste jeg 2 real Turmat med matolje i, 100 gram sjokolade, 100 gram nøtter og müsli med tørmelk og sukker. Dette var basisen, men trøkte selvsagt nedpå alt mulig når tilgangen på mat var der. Gikk ned fra 85kg til 75kg, men tror det stabiliserte seg på 75kg relativt raskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anders_G skrev:

http://www.appetitt.com/no/hundefor/extreme.html

Her kan du se ca hvor mye fôr hunden trenger.

Ser hakket meir fornuftig ut. Eg skal ha med ein grønsky på omlag 32-33 kg og ei på omlag 25 kg på 10 dagers no på vidda. Eg tek då med ein kombinasjon av tørrfor og frysetørka. Tippar eg enda på ein kombo som gir han største omlag 1 kg totalt. (frysetørka vom veg omlag 1/4 del av endeleg formengde før bløyting), utan at eg har finrekna på det i forhold til tørrforet han står på .

Tek også med noko olje å supplere med. Noko mindre kritisk for 10 dager enn ein skikkeleg langtur, men greit å ha nok om det klinkar til med seigt og tungt føre eller veldig vedvarende kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg bruker vanlig nomesele (sele uten ringer eller spenner som kan bli ubehagelig for hunden). Jeg tenker at sele er best for hunder som trekker mye. Kløven ligger stabilt selv om hunden trekker skjevt når den går i terrenget.

3. Sånn gjør en paranoid kontrollfreak det: Jeg har kun solid utstyr, men har likevel dobbeltsikring på alt som muligens kan ryke når vi går i saueterreng o.l. Jeg bruker nå magebelte med plastspenner som teoretisk kan gå opp om de kommer i klem. Da bruker jeg ekstra reim rundt livet som sikring. Jeg har fått laget strikkliner med splitt i enden (altså splitt med en krok i hver). Da kobler jeg den ene i halsbåndet når vi går inn i saueterreng. Jeg har også doble snorfester i selen. Strikklina festes med karabinkrok til hel ring i beltet. Om jeg går med vanlig leiebånd en sjelden gang, så bruker jeg reim rundt håndledder som sikrer om jeg skulle glippe båndet. Jeg har lest for mange historier om hunder som har kommet løs og gått etter sau, pga. utstyr som ryker eller at man mister båndet. 

 

Endret av Kaisi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.