Gå til innhold
  • Bli medlem

Langfeller fjellski, med eller uten bakfeste?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt nye feller til fjellskiene mine med BC binding, Åasnes Nansen.

Jeg har kjøpt de nyeste Mohair kortfellene (synes de glir betydelig bedre enn syntefellene jeg har).

Samtidig har jeg kjøpt ett par mohair langfeller med bakfeste. Jeg har ikke hatt særlig bruk for langfeller på fjellskiene mine, men jeg går i vestlandsterreng, så noen ganger er det greit å ha, spesielt når jeg får med andre typer ski. Så dobler de som reservefeller også da. Jeg går jo med pulk også noen ganger.

Spørsmålet er om det er bortkastet med bakfeste på langfellen til fjellski? Jeg kan gå ned til butikken å bytte til noen billigere uten bakfeste om jeg vil...

På den annen side, bakfestet kan jeg kappe av bakparten når som helst om jeg angrer på at jeg bruker bakfeste...

Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri brukt det på fjellski, og aldri savnet det heller. Jeg runder av enden på fellen, så løsner den ikke fra skien. Har fjernet bakfestet på flere feller til rando/telemarkski, fordi de ofte bare blir hengende og slenge bak..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker med bakfeste. Utrolig kjedelig dersom det først samler seg is eller snø bakerst på fellen, blir ikke noe ordning på det før du får tørket fellen i teltet. Har opplevd dette flere ganger, selv om fellen er avsluttet på rett måte. Selv om fellene blir vedlikeholdt med ny lim i ny og ne er de vel ikke alltid 100%.

savnet også bakfester en gang jeg skulle opp en isete bakke med pulk. Skled ved traversering, begge felle ble vrengt rett av. Ble litt varm i toppen da😂

har ikke opplevd noen ulemper med bakfester ennå, men ingenting er vel perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, jeg gjorde ihvertfall som enhver fjellforumer alltid skal gjøre før en beslutning tas: Rådfør med forumet. 😂

Jeg bare bruker de med bakfeste, og hvis jeg av en eller annen grunn føler behov for å fjerne det, så gjør jeg det. Da får jeg personlig erfaring med hva som fungerer best ;)

(På mine randoski og telemarkski har jeg bakfester, men de skiene har ett litt annet bruksområde).

1 time siden, Svein Tore skrev:

 

savnet også bakfester en gang jeg skulle opp en isete bakke med pulk. Skled ved traversering, begge felle ble vrengt rett av. Ble litt varm i toppen da😂

Det er slike episoder som fører til akselerert hårtap! Pass på ;) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.