Gå til innhold
  • Bli medlem

Overraskende om XXL


REs

Anbefalte innlegg

Annonse

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forbrukerradet-har-funnet-den-mest-forbrukervennlige-sportskjeden

Det er ikke erfaring de har kartlagt, det er forbrukervennlige ordninger som prisgaranti, åpent kjøp osv. Altså de rettigheter man som forbruker får hos dem, ikke hvordan de følger disse opp, hvor mye hjelp man får i butikk osv., ser det ut for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i dag er ikke dette så spesielt. Jeg har fått inntrykk av at de aller fleste butikkene er veldig gode på disse tingene i dag. 100 - 360 dagers bytterett, samme priser som nettbutikk, prisgaranti mot konkurrerende butikker etc. etc. Men overskriftene er ofte ikke så fantastiske som det kan se ut. Det finnes ofte side på side med betingelser og reservasjoner i forbindelse med disse ordningene. Jeg jobber selv i en butikk som selger varer som koster opp mot 100 000 kroner og det er utrolig hvilke rare oppfatninger noen mennesker kan ha når det kommer til forbrukerrettigheter.

For en tid siden kjøpte jeg et par Lundhags jaktstøvler hos XXL og da mener jeg slgordet var 100% fornøyd eller pengene tilbake. Etter første turen var jeg tilbake og ville prøve disse skoene i et nummer større, og det gikk greit, men å bytte inn brukte sko var ikke like enkelt. Ubrukt og i originalemballasje var greit men ikke mer enn det.

Heldig vis var det rett nummer jeg hadde kjøpt i første omgang så saken løste seg uten noen videre diskusjon.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant. Men de har altså 100% fornøydgaranti, som de da har brukt som grunnlag i denne teksten tydeligvis. Der står dette:
1530879846_Skjermbilde2019-01-27kl_12_12_17.png.09f4ba804cb4ec20d04014ea1bda7da0.png

- Tydeligvis ikke nødvendigvis så enkelt i virkeligheten alltid, men det virker ikke som sånt er tatt med i testen.

Selv fikk jeg kjøpt telt til en tilbudspris som var gått ut, fordi de valgte å yte god kundeservice nylig. Reklamen deres hadde vært litt misvisende, og jeg måtte riktignok argumentere en del, men da ga de seg. Det hadde de ikke trengt å gjøre, for det var i grenseland. Så de er ikke så ille som jeg har trodd i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, REs skrev:

For en tid siden kjøpte jeg et par Lundhags jaktstøvler hos XXL og da mener jeg slgordet var 100% fornøyd eller pengene tilbake. Etter første turen var jeg tilbake og ville prøve disse skoene i et nummer større, og det gikk greit, men å bytte inn brukte sko var ikke like enkelt. Ubrukt og i originalemballasje var greit men ikke mer enn det.

Heldig vis var det rett nummer jeg hadde kjøpt i første omgang så saken løste seg uten noen videre diskusjon.

Jeg tror dette kommer litt an på hvem du møter i butikken. Selv har jeg opplevd det motsatte... at sko prøvd og brukt gikk helt fint å bytte inn igjen da de var for små. Hvordan skal du være 100% fornøyd uten å prøve skoene? 

Det jobber ofte en del ungdom/studenter (kanskje) på disse butikkene, og de er kanskje litt usikker på hva de forskjellige reglene er. Eller rett og slett ikke tørr å ta en beslutning der og da! Det er ekstremt mange som prøver seg i slike butikker med alle slags finter. Vi som kunder er frekkere enn flatlusa i mange tilfeller. Så, jeg personlig har bare positive og ganske overraskende erfaringer med min lokale XXL butikk :-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, REs said:

For en tid siden kjøpte jeg et par Lundhags jaktstøvler hos XXL og da mener jeg slgordet var 100% fornøyd eller pengene tilbake. Etter første turen var jeg tilbake og ville prøve disse skoene i et nummer større, og det gikk greit, men å bytte inn brukte sko var ikke like enkelt. Ubrukt og i originalemballasje var greit men ikke mer enn det.

XXL skryter av at du kan bytte sko innen 30 dager, også om de er brukt. Du får ikke penger tilbake, og du må bytte til en vare i samme varegruppe og prisnivå. F.eks. dyr fjellsko mot dyr fjellsko.
Jeg har selv benyttet meg av det, og fikk byttet de brukte skoene til et nummer større, helt uten diskusjon. På sko er en slik bytterett helt uvurderlig, det er først etter noen dagers bruk man finner ut om skoene passer foten eller ikke.

Den samme byttegarantien har forøvrig også Gsport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare positive erfaringer i forhold til xxl. Jeg kjøpte en fjellsko som ikke funket til min fot, ca 20 dager etter kjøp var jeg innom en xxl butikk igjen og fikk byttet til en dyrere modell hvor jeg da betalte mellomlegget. Så var ingen problem og bytte inn skoa jeg hadde brukt i ca 30 timer effektiv vandring. Hadde nylig en klatresko hvor snøring røyk, så dro dit for å kjøpe nye lisser. Syns den røyk litt tidlig så spurte i butikken hvor lenge det var meninga at lisser skulle vare. Fikk da spørsmål om hvor lenge jeg hadde hatt skoa (4mnd),  etter de fikk vite det så ville de jeg skulle ta med de gamle skoa så jeg kunne få nye, for sånn skulle det ikke være. Så jeg endte opp med nye sko når jeg egentlig bare skulle kjøpe nye lisser. 

Dette er de to gangene jeg har hatt noe med kundeservice på xxl og gjøre og kan ikke si noe annet enn at jeg kunne ikke vært mer fornøyd 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kommer det sikkert også an på hva leverandøren aksepterer. Selv har jeg hatt mye kotakt med Shimano Norge og Bosch i forbindelse med sykkel, og de diskuterer ikke. Hvis jeg som butikkansatt mener at det foreligger en reklamasjons sak så aksepterer de dette uten diskusjon. Hos leverandører av andre merker opplever vi til stadighet at de forsøker å trenere til dels små reklamasjoner, muligens i håp om at kunden går lei og glemmer hele saken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, REs said:

I noen tilfeller kommer det sikkert også an på hva leverandøren aksepterer.

Jo, det er nok riktig. Men XXL har ingen forbehold i sine garantier/løfter (bortsett fra opplagte ting som badetøy, våpen og et par andre ting.) Så din dårlige erfaring med XXL skyldes nok at du traff på feil ansatt - uten at det er en unnskyldning, de ansatte skal selvfølgelig ha fått opplæring.
Min siste opplevelse med XXL var en ullgenser jeg kjøpte på nettbutikken. Ei uke etterpå var jeg innom min lokale XXL, og så at de hadde den til betydelig lavere pris. Jeg sendte en mail til nettbutikken om det, og fikk svar at de selvsagt skulle betale differansen tilbake til min konto. Ingen problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et dualistisk forhold til XXL. På den ene siden har jeg gode erfaringer med dem hva gjelder kundeservice og imøtekommenhet. Litt mangel på kunnskap hos en del ansatte, men de er unge og mangler erfaring. De kan kanskje mer om trening, spinning, tights, løping og gud vet hva, aktiviteter jeg ikke har snøring på.

Men samtidig liker jeg ikke arrogansen til XXL, de har et mål om å utkonkurrere andre sportsbutikker, og da nærmer vi oss monopoltilstander etter hvert.
Nå ser vi jo at XXL sliter økonomisk, og flere i toppledelsen har forlatt skipet, eller fått sparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fornøydgarantien til slike kjeder er i utgangspunktet en uting synes jeg, avhenigig av hvilke vinkel man ser på saken, og det koster faktisk ikke butikken en krone å tilby dette.

Måten dette gjøres på er å ta inn igjen skoen, denne blir kassert. Butikken reklamerer til leverandør/produsent med «feil på sko/vare», og får dekket sine utgifter eller ny vare. Det er også faktisk løgn fra butikkjeden sin side ovenfor leverandør.

(Kilde: ansatt i sportkjedebutikk)

Forbrukersamfunnet på topp... :(

Jeg skjønner at det er fint for forbrukeren når man skal kjøpe tursko, behovet for å prøve godt i butikken blir jo mye mindre....

Forøvrig er man dekket ganske bra i forbrukerkjøpsloven. Jeg har levert tilbake varer som ikke stod til de forventingene jeg ble gitt ved kjøpt. Litt diskusjon ble det jo...

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Marius Engelsen said:

Måten dette gjøres på er å ta inn igjen skoen, denne blir kassert. Butikken reklamerer til leverandør/produsent med «feil på sko/vare», og får dekket sine utgifter eller ny vare. Det er også faktisk løgn fra butikkjeden sin side ovenfor leverandør.

(Kilde: ansatt i sportkjedebutikk)

Det stemmer ikke med min lokale XXL. De har ofte en ganske stor stabel med brukte sko som de selger til halv pris. De er rengjort, og de fleste skoene ser OK og lite brukt ut. Har ikke nølt med å kjøpe hvis det var sko jeg ville ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bjørn J skrev:

Det stemmer ikke med min lokale XXL. De har ofte en ganske stor stabel med brukte sko som de selger til halv pris. De er rengjort, og de fleste skoene ser OK og lite brukt ut. Har ikke nølt med å kjøpe hvis det var sko jeg ville ha.

Så bra da. Men det betyr ikke at de ikke får dekket utgiftene sine fra leverandør. En sko som gir gnagsår = «feil på sko», i mange tilfeller.

Det er jammen sjeldent man ser slikt brukt til salgs, og man kan jo forestille seg hvor alt annet tar veien. Det meste blir nok kassert, og noe kommer de ansatte tilgode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.