Gå til innhold
  • Bli medlem

Skiføre Dyranut NÅ?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjørte forbi Dyranut på søndag. Mindre snø enn vanlig men mer snø på vestsiden enn det var på østsiden. Parkeringsplassen vest for Dyranut var brøytet. Så greit ut sydover men dette ble kun observert fra bil. Planlegger selv en tur til hytta ved Tinnhølen enten neste uke eller uka etter så kikket litt ekstra på forholdene ved Dyranut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, jjrckd skrev:

Kjørte forbi Dyranut på søndag. Mindre snø enn vanlig men mer snø på vestsiden enn det var på østsiden. Parkeringsplassen vest for Dyranut var brøytet. Så greit ut sydover men dette ble kun observert fra bil. Planlegger selv en tur til hytta ved Tinnhølen enten neste uke eller uka etter så kikket litt ekstra på forholdene ved Dyranut.

Ok, da håper jeg det er greit skiføre sørover.

Jeg var i Bergsdalen forrige helg, de var hjelpeløst å gå utenfor etablerte spor, sank ned til knærne i pudder, og det er jo voldsomt kupert. Så det frister mer med en hard og flat tur neste helg ;) 

De blir andre, og kanskje siste vintertur for sesongen. Resterende helger må ungene tas med ut, og de går ikke så langt førs kvikklunchen må fram ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jjrckd skrev:

Gi meg en rapport når du har vært på tur da og sjekk gjerne fonna foran steinbua ved Trondsbu turisthytte så vet jeg hva jeg går til;)

Jeg skal gi deg rapport.

Jeg har planer om å gå forbi Trondsbu, men jeg har aldri vert i området før, så jeg vet ikke hvilke fonn eller steinbu du tenker på ;)

Det er meldt -11, overskyet og 4-6 m/s vind. Tror du det er kjans for whiteout? Vil nødig gå utfor en skavl, som som friluftsamatørene var så uheldig å oppleve rett ved hytten:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg skal gi deg rapport.

Jeg har planer om å gå forbi Trondsbu, men jeg har aldri vert i området før, så jeg vet ikke hvilke fonn eller steinbu du tenker på ;)

Det er meldt -11, overskyet og 4-6 m/s vind. Tror du det er kjans for whiteout? Vil nødig gå utfor en skavl, som som friluftsamatørene var så uheldig å oppleve rett ved hytten:

 

 

Det er alltid risiko for whiteout. Ved whiteout er det smart å holde seg i ro i ukjent terreng, eller bruke den tidkrevende metoden å kaste staven fremfor seg. Jeg har vært med på at turkompisen forsvant utenfor en skavl i whiteout og det var ikke kult. Det gikk veldig bra, men det ble noen lange sekunder før jeg fikk konstatert at han var OK. 

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Jeg skal gi deg rapport.

Jeg har planer om å gå forbi Trondsbu, men jeg har aldri vert i området før, så jeg vet ikke hvilke fonn eller steinbu du tenker på;)

 

 

 

Når du står på øversiden av Trondsbu, mot Trondsbunuten, så skjønner du hva jeg mener;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 17.53, Marius Engelsen skrev:

Tror du det er kjans for whiteout? Vil nødig gå utfor en skavl, som som friluftsamatørene var så uheldig å oppleve rett ved hytten:

 

Skjønner ikke helt hvor fyren klarte å falle ned men tipper han må ha beveget seg på nordsiden av RV7. Er noen skrenter der tett på Dyranut men er litt usikker på om skavlene kan bli så store som han beskriver. Ellers så datt han rett og slett ned på riksvegen. Brøytekantene kan jo bli relativt høye i dette området til tider. 

Whiteout kan det jo alltids bli men så lenge du holder deg på sydsiden av RV7 til der hvor skiløypa normalt går eller evnt følger brøytepinnene til sommervegen til du har kommet inn til Bjoreidalshytta så er det temmelig begrenset hvor store skavlene kan bli. Videre innover så kan det vel bli noen mindre skavler langsetter "fossen" dvs strykene i Bjoreia et stykke etter Bjoreidalshytta og inn til litt før Trondsbu. Når du nærmer deg Trondsbu og videre innover på det du rekker i løpet av en helg så tror jeg nesten ikke du vil klare å finne en skavl om du aldri så mye leter. Vi snakker er om den antagelig desidert flateste delen av Hardangervidda. Tenker dog at problemstillingen er litt teoretisk, faren for å gå seg bort er MYE større ettersom det ikke er mange referansepunktene i terrenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, og takk for tips! Jeg valgte den delen, fordi den ser ut til å være flat og fin :) 

Ja, det er lett å rote seg bort. Jeg har for vane å legge inn fullstendig rute på GPS i vinterterreng, kompis har også med GPS i backup. Jeg har nødpeilesender, hodelykter, kart og kompass, nødproviant, ekstra bensin, og det beste av alt: gode værutsikter fra og med søndag og framover. Blir vi liggende værfast en dag vil det gå mot bedre vær og lite vind, og ikke motsatt, at vi må rekke hjem før uværet starter :)  Og da slipper jeg å gå på jobb på mandag (YESSS!!).

Mulig det blir litt mye vind fredag, men da skal vi ikke lange stykket allikevel, og med pulkopsett på teltet går det greit å få an opp i vinden 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 21.32, jjrckd skrev:

Skjønner ikke helt hvor fyren klarte å falle ned men tipper han må ha beveget seg på nordsiden av RV7. Er noen skrenter der tett på Dyranut men er litt usikker på om skavlene kan bli så store som han beskriver. Ellers så datt han rett og slett ned på riksvegen. Brøytekantene kan jo bli relativt høye i dette området til tider.

Ser ut som om det faktisk var ganske langt ute i terrenget, mot en elv som det på sommeren bare ser ut til å være en slak skråning. Det hadde tydeligvis bygget seg opp en skikkelig skavl i tilknytning til denne skråningen.

Her er han tilbake ved stedet hvor han forøvrig finner igjen  pulkdraget sitt:

Jeg har selv på trygg måte  passert steder på Hardangervidda i klart vær med 2-4m drop, som det på kartet ikke hadde vært mulig å oppfatte som noe farlig. Hadde da vært virkelig ille ute om det hadde vært i whiteout. Eneste muligheten jeg ser, er å være obs på kartet der en ser at det er en elv/bekk som du skal passere, da disse gjerne har en tendens til å ligge i kløfter i terrenget med dertil mulighet for snøskavler. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser hvor det er, omtrent litt mindre enn halvveis inn til Bjoreidalshytta. Mange bekker i det området som blir store under snøsmeltinga, spesielt hvis en roter seg litt øst for skiløypa. Alternativet er å følge bilveien inn til Bjoreidalshytta, en vil da gå øst for dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passe på rundt bekker og elver var ett godt tips!
 

Sjekket isvarselet for hordaland/s&f.

Ser ut som Tinnhylen, vannet søk for trondsbu, er ett "mellomstort vann" med god margin og bør være trygt å gå over på ski. 1200moh. Er det noen som er lokalkjente, og vet om det er noen grunn til å styre unna å gå på ski over Tinnhylen? Det går merket en skirute på kartet over sørsiden på vannet.

Jeg ser at elven kommer ned i nordenden av vannet, så den delen av av vannet tenker jeg vi går utenom uansett.

Isvarsel.JPG

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Marius Engelsen skrev:

Ser ut som Tinnhylen, vannet søk for trondsbu, er ett "mellomstort vann" med god margin og bør være trygt å gå over på ski. 1200moh. Er det noen som er lokalkjente, og vet om det er noen grunn til å styre unna å gå på ski over Tinnhylen? Det går merket en skirute på kartet over sørsiden på vannet.

Isvarsel.JPG

Hvorfor ikke gå over brua om du er usikker? Det er helårsbru her så vidt jeg vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anders_G skrev:

Hvorfor ikke gå over brua om du er usikker? Det er helårsbru her så vidt jeg vet.

Aldri vert der før, så jeg visste ikke om noen bro engang.

Jeg pleier å sjekke isvarselet, og med mindre lokale forhold, regulering, eller noen med lokale kunnskaper, kan si at det ikke er trygt - så går jeg vanligvis over isen. Så jeg vil vel ikke si jeg er usikker, heller sikker. Men sist vurdering tas ikke fra sofaen heller ;) 

Vi går kanskje fra Rauhelleren til Trondsbu, og da ser jeg en fin rute som går over vannet. Går såklart an å gå rundt/på siden av vannet, men det aller enkleste, beste og fineste er jo å gå over vannet når det bærer.

Med den vinden som er meldt å komme fra øst, så tviler jeg egentlig på at vi kommer oss helt til rauhelleren, med vinden rett imot, og da blir det nok ikke aktuelt å gå over Tinnhylen heller ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Helge G skrev:

@Marius Engelsen -hvordan gikk turen?

Helt rått! 👍

Ganske heftig fredag. Kolonnekjøringen var ferdig, vi måtte presse bildøren opp på Dyranut. Motvind, 12-15 m/s, snøvær og 17,5 minus.

Neste natt ble det -28 (var medt -12 grader..?) og stjerneklart.

Jeg tenkte å skrive litt om det, og legge ut noen bilder av turen når jeg får tid i uken. Men jeg ser maks filstørrelse er redusert til 2 mb, så jeg får ikke lagt ut ett eneate bilde uten å styre med komprimering først :( 

8BE39D7C-BCE6-40BB-82BA-AD76C9553568.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Helt rått! 👍

Ganske heftig fredag. Kolonnekjøringen var ferdig, vi måtte presse bildøren opp på Dyranut. Motvind, 12-15 m/s, snøvær og 17,5 minus.

Neste natt ble det -28 (var medt -12 grader..?) og stjerneklart.

Jeg tenkte å skrive litt om det, og legge ut noen bilder av turen når jeg får tid i uken. Men jeg ser maks filstørrelse er redusert til 2 mb, så jeg får ikke lagt ut ett eneate bilde uten å styre med komprimering først :( 

8BE39D7C-BCE6-40BB-82BA-AD76C9553568.jpeg

https://imagecompressor.com/   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.