Gå til innhold
  • Bli medlem

Solotelt for 3 sesonger


Klodrik

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i lengre tid fundert på hva jeg skal gå til innkjøp av som mitt solotelt for bruk i årets 3 varmeste sesonger. Bruksområde er typisk høyfjell, altså sjeldent til aldri i bruk under tregrensa. Holder til vest i landet, så faren for regn og vind er stor selv om værmeldingen skulle mene noe annet. 

 

Har noen ønsker, men ingen spesifikke krav:

- Takhøyde nok til at jeg på 185 kan sitte oppreist på underlag.

- Stabilt i vind. Vil ikke kutte for mye på dette punktet da sikkerhet er desto viktigere når man reiser alene.

- 100+ cm i sengebredde. Alt under det blir fort litt klaustrofobisk.

- Lettest mulig.

- Fortelt? Fint med kanskje ikke strengt nødvendig ref. mange diskusjoner om Hilleberg Unna her på forumet?

 

Alternativene mine per nå:

 

Helsport Trolltind SL:

Fordeler med dette teltet er at  det er veldig lett med 1,3 kg oppgitt vekt. Skal visstnok være stabilt i vind, men jeg antar det er litt avhengig av god plassering av teltet da sidevind nok vil rokke ved stabiliteten. God bredde i innerteltet. Noe skeptisk til høyden på innerteltet for en på min størrelse og mangelen på fortelt. Tar gjerne imot erfaringer og tips her. 

oas2014_helsport_trolltind1.jpg

(Beklager stor hvit ramme på dette bildet fra Helsport..)

 

Hilleberg Niak:

Noe tyngre enn Trolltind med sine 1,7 kg, men dette teltet gir deg fordelen av et fortelt. Ser ikke like retningsavhengig ut som Trolltind når det kommer til vindstabiliteten, selv om en nok vil prøve å plassere forteltet vekk fra vinden for å minke trekk i innerteltet(mesh dør). Liggelengden er 10 cm lengre hvilket er beroligende, likeså er takhøyden 5 cm høyere hvilket kan tenkes å utgjøre forskjellen på krokrygg og ikke. Verdt 400 gram ekstra?

NiakRed-8J8A3120-MindForAdventure.jpg

 

Nigor Wickiup 3:

Dette er nok det mest "spennende" alternativet av de 3. Fundert litt på dette teltet med et halvt innertelt. Vekten på dette vil i såfall bli omkring 1,6 kg (1,1 for yttertelt + 500 gram for inntertelt). Med andre ord ganske likt som Niak. Innerteltet vil her gi god liggelengde nær midten av teltet. Likeså vil takhøyden være særdeles god for et solotelt - men med det aberet at takhøyden skrår veldig mye ned mot veggene sett i forhold til et kuppeltelt. Litt mer plunder å sette opp da teltet ikke er frittstående, men tipi-stilen er utprøvd og skal visstnok være god i vind og regn. Forteltet vil være betydelig større enn Niak da det vil utgjøre halve teltet. Høres egentlig perfekt ut..? Hører veldig gjerne om erfaringer rundt dette teltet?

https://www.nigor.eu/wickiup-3-fly-and-pole.html

https://www.nigor.eu/tents/half-size-innertent-wickiup-3.html

Bildet er av Wickiup 4, men det var det mest illustrerende jeg fant av oppsettet

half-size-innertent-wickiup4-nigor.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Reinsfjell SL 2. Har man opplevd noen døgn i finvær og uvær med 2 innganger og 2 likverdige, relativt romslige fortelt, ja så klarer man seg ikke uten. Jeg sliter med å finne tilsvarende hos Hilleberg eller andre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Klodrik skrev:

Skal visstnok være stabilt i vind, men jeg antar det er litt avhengig av god plassering av teltet da sidevind nok vil rokke ved stab

Jeg har Trolltind. Det tåler utrolig med vær og vind. Jeg har modifisert mitt, med 2 ekstra pluggfester, og 4 bardunfester. Disse er på hver ventil for å tåle snø, og 2 på toppen for tarpfeste eller ekstrem vind. Et flott vandretelt siden det er lett. Ekstremt lite volum sammenpakket også.

73B6544E-0EEA-4711-8942-4131F8048813.thumb.jpeg.a703840a311af07a641ddf07b030e847.jpeg 

Men det er ganske lite, litt mindre enn en skulle tro. Reinsfjell 2 SL oppleves som mer enn dobbelt så stort i praksis. Det at det er så lite som stikker opp, gjør at det tåler vind fra alle kanter så å si like bra. Har hatt mange telt, men dette blir alltid med videre for min del. 

86D4007C-A625-46BD-B3EB-91152D562525.thumb.jpeg.cf01e67753f36063e5a1dc9105314697.jpeg

Her ser du de ekstra festene/bardun. Hjelper på avstand melllom inner og ytterteltet.

IMG_0437.thumb.JPG.15f9921726d42df810253d5c5ba8ac8a.JPG

Kjempestor sovepose for 7 fot personlengde (2.15) og 9LW underlag. 

IMG_1186.thumb.JPG.6879335a473a8c93208e8b3a175d3b39.JPG

Har også fått satt på en snor i åpningen, slik at teltet ikke forskrever seg, når du tar ned en del av innerteltet eller bruker det uten innertelt. Etter min mening er det et av Helsports mest undervurderte telt, betydelig bedre enn Feks telt med en buet stang i forhold til vind. 

Nigor er forøvrig konkurs, så her er alt en del av sortiment borte, det samme med service og deler. Er ei heller glad i store rette flater og masse plugger som må settes på eksakte plasser. Men kjenner ikke til teltet.

Så bruk kontra vekt blir viktig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, martin.m skrev:

Jeg stemmer for Hilleberg Niak. Har sovet det i slagregn og opp mot 14 ms vind i Rondane og på Sunnmørskysten. Sett det opp riktig mot vind og du har et supert telt for det meste. 

Bare én inngang! Lite fleksibelt da! Knapp høyde i innertelt. Sikkert ok for kortvokste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av teltene du har satt opp som alternativer ville jeg valgt Niak på grunn av det lille forteltet. Eller, jeg valgte selv Niak på grunn av vekt og et lite fortelt slik at det er enklere å kokkelere inne på regnværsdager. Forteltet er riktignok litt lavt, så greit å være litt påpasselig med plassering av brenner. For en kortvokst kar på 177 med 7 cm Exped underlag er det rikelig med takhøyde i innerteltet. 

Som Bjarne sier kan jo Reinsfjell være ett alternativ. Luksus med to fortelt, selv om det kanskje ikke er like utslagsgivende på barmark som om vinteren. Blir jo litt ekstra vekt for litt ekstra plass.

Har ofte hatt lyst til å prøve Trolltind selv, men er usikker på grunn av mangel på fortelt. Det kommer sikkert an på hvor vant man er med fortelt. Det jeg ser som utfordringen uten fortelt er et sted å kunne legge fra seg vått utstyr og klær uten å dra det inn i innerteltet. Lompa kan sikkert si noe om hvordan det gjøres i praksis med vått utstyr.

Er ikke så lett å velge telt. Er svært mange gode telt på markedet fra Helsport, Hilleberg og en haug andre som lager gode telt for 3 sesonger. Finn ut om du vil prioritere vekt, størrelse, slitestyrke eller pris, og gå for magefølelsen på hva du liker best.

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Humbug skrev:

Tror man skal være ganske lang i ryggen før takhøyden i Niak blir et problem, og det tåler langt fler barnåler enn konkurrenten... 😁

Det har fremdeles ikke 2(!) innganger og fortelt! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjarne H.S. skrev:

Det har fremdeles ikke 2(!) innganger og fortelt! ;)

Kan jo nesten ikke sammenligne Reinsfjell og Niak. Niak er en god del lettere, men mangler en del av finessene til Reinsfjell. Jeg valgte Niak når jeg kjøpte meg enmannstelt, pga det er stort nok til meg og utstyr samt enkel matlaging, og det er vesentlig lettere enn feks Reinsfjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er visst kortvokst jeg og.. Jeg er 1,86 og bruker Hilleberg Unna (Som har samme takhøyde som Niak, 100cm)..
Anser ikke takhøyden som noe problem i det hele tatt, selv med Exped DownMat 9M som underlag. Men det blir uansett ikke  minus 9cm i høyden, så man må vel ha et ekstremt tjukt underlag om det skal bli noe stort problem.
 

På 25.1.2019 den 20.30, Bjarne H.S. skrev:

Helsport Reinsfjell SL 2. Har man opplevd noen døgn i finvær og uvær med 2 innganger og 2 likverdige, relativt romslige fortelt, ja så klarer man seg ikke uten. Jeg sliter med å finne tilsvarende hos Hilleberg eller andre.

Tja nærmeste blir vel Hilleberg Rogen.. men som er 7cm lavere i takhøyden. Men noe sier meg at det ikke blir helt krise av den grunn når man er så kortvokst som 1,85. Kanskje verdt en kikk alikavel om man MÅ ha 2 innganger og fortelt.
http://no.hilleberg.com/EN/tent/yellow-label-tents/rogen/

Denne diskusjonen får meg til å tenke på denne scenen fra Loaded Weapon.. :p

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det med telt er en ganske individuell grei. De fleste her inne har personlige preferanser når de velger utstyr. Og det er lett å få anbefalinger ut fra det hver og en av oss verdsetter med det utstyret vi har. Dette behøver ikke være feil, men behøver heller ikke å samsvare med dine preferanser. 

Tenker det er greit å begynne med dine tidligere erfaringer du har med telt. Hva likte du med teltet og hva likte du mindre. Se om du finner telt med de løsningene du  har savnet. Det er sjeldent å finne telt som dekker alle ønsker, så man får plukke de viktigste punkter.

Visst dette er ditt første telt blir det litt vanskeligere da en ikke har så mye egenerfaring. 

Du nevner at faren for regn er stor og da tenker jeg at teltet ikke bare skal tåle regnet. Det skal også huse deg, kanskje et helt døgn om du ikke har lyst til å gå utendørs. Hvordan vil teltet oppfattes da? Uten fortelt er kokkelering som krever varme en risikosport. Noen telt har muligheten til å klipse ned deler av innertelt for å bøte på dette så da må en veie fordelen av lettere telt mot enklere kokkelering. Hva med våte og tørre soner? Hvordan er det å entre teltet når du er piss blaut? Følger regnet etter deg inn? Blir soveposen våt når du er vel innenfor å skal ha av deg det våte tøyet?

Er du typen som forflytter deg mye, eller blir det å komme seg på fjellet for å fiske litt? Kanskje ligge ved vannet en dag eller to før en går videre? Personlig ville jeg sett etter helt forskjellige telt til disse to senarier.

Liggeunderlagets tykkelse er sjeldent et problem når en sitter på det. Det har mye større betydning når du ligger. Særlig om du ligger på ryggen og teltet har svært skrånende, eller lav høyde i fotenden. 

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar folkens! 

 

Ser Niak høster gode tilbakemeldinger, og det er nok det jeg i lengre tid har vært mest innstilt på selv. Oppdaget derimot Nigor Wickiup 3 for en tid tilbake og ble med ett ganske så fristet. Slo dermed til på Nigor-pakken til @Svandal. Gleder meg til å teste! Eneste fordel Niak kontra Wicki Up slik jeg ser det nå (før test av noen av dem) er nok at Niak trolig er raskere å sette opp + at det er frittstående. Fotavtrykket er også noe mindre, hvilket kan være praktisk. Wickiup har derimot fordelen av et ganske så enormt fortelt, bittelitt lavere vekt med halv innertelt. Blir spennende å teste Wickiupen i vind da det, og lignende pyramidetelt, får mye ros for nettopp det på forumer i USA og UK.  

 

Får se om jeg har valgt riktig eller må prøve et Niak senere. Det blir derimot ikke et Reinsfjell 2, slik @Bjarne H.S. anbefaler. Har brukt 3'ern og Reinsfjell er for all del et godt telt. Men jeg verdsetter ikke 2 innganger i veldig stor grad når jeg er alene, og vekten bikker dessverre over det ønskelige. 

 

Takk for nyttig info om Trolltind, @Memento mori. Absolutt et telt jeg kunne likt. Men slik @rayun er inne på må man velge telt ut ifra hvilke turer man drar på og værforholdene. Jeg skal nok bevege meg en del, hvilket gjør at vekt er viktig. Det er likevel slik at drittværet som kan komme her på vestlandet gjør at man ikke bare kan bli liggende dersom morgenen er grå og regnet siler. Dermed ekstremt vanskelig å skulle bruke et telt uten fortelt uten at ALT blir vått når man setter det opp, i fortsatt regnvær, senere på dagen. Hadde jeg skulle bevegd meg i mer alpint terreng hadde nok Trolltind vært enda mer aktuelt grunnet det enormt lille avtrykket. Slik jeg ser det er dermed både Wickiup 3 og Niak bedre valg enn Trolltind, sett bort i fra vekt, for mitt bruk.

Endret av Klodrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, can skrev:

Er soulo ett alt?

Har som sagt allerede bestemt meg, for nå. ;) Men nei Soulo var aldri mer i vurderingen. Lite plass og høy vekt gjør at det falt igjennom. Bygd for å tåle ekstremt mye, men det blir litt overkill rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Klodrik skrev:

Men slik @rayun er inne på må man velge telt ut ifra hvilke turer man drar på og værforholdene.

Tommel opp for den kommentaren. Veldig mange spør etter anbefaling på produkter uten å beskrive bruk & bruksområde.

Jeg har f.eks. følgende telt som valg på forskjellige solo turer:

  • Mountain Hardwear EV2
  • Exped Orion II - extreme
  • Salewa Litetrek Pro II

Vidt forskjellige telt, egenskaper, og bruksområder. (En felles egenskap er vel at de kan gå inn under definisjonen kuppeltelt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Terka skrev:

Jeg har f.eks. følgende telt som valg på forskjellige solo turer:

Her er mine solotelt:

  • Zpacks Duplex (2) - 0.8 kg
  • Helsport Trolltind SL (2) 1.4 kg
  • Bergans Cho Oyu 2 - 2.2 kg - Dermatex
  • Nemo Equipment ALCS™ 1P SE GORE-TEX® - 3.5 kg til 6 kg avhengig av oppsettet. 
  • Nigor Stix 3 - 5.9 kg inkl alt. 
  • Helsport Patagonia 3 med dobbelt stangsett og pulkpose - 6.5 kg for alt. 

Det som er litt rart er at det letteste og det tyngste er de som har flest antall døgn i bruk. Ca 40 døgn i året. Tanken er å redusere dette til 4 telt. Men måtte jeg ned i 2, hadde jeg ent opp med Duplex og Patagonia. Med 3 hadde Trolltind blitt med pga gode egenskaper og veldig lett, men sliter litt når det snør mye. 

Jo mere spesialisert jo bedre liker jeg teltet. 

Havner vel på 3 hovedgrupper.

  1. 3 sesonger uten fare for snø
  2. 3 sesongers med litt snø
  3. Vintertelt for krevende forhold

Er urolig vanskelig å gi gode svar - når vekt, pakkevolum, høyfjellet og ikke minst pris er med. Noe må velges vekk, og det er greit - hvis du vet hva du faktisk velger vekk. Men er også slik for min del, jo lettere teltet er - jo oftere er det med på tur. 

Når dette er sagt er vel Hilleberg Unna det soloteltet som flest her inne har. Lett - selvstående - god utsikt - tåler mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Memento mori skrev:

Når dette er sagt er vel Hilleberg Unna det soloteltet som flest her inne har. Lett - selvstående - god utsikt - tåler mye. 

What? Trenger jeg enda et telt?

  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Memento mori said:

Når dette er sagt er vel Hilleberg Unna det soloteltet som flest her inne har. Lett - selvstående - god utsikt - tåler mye. 

Jeg hadde Unna en periode, men solgte det av forskjellige grunner. Men definitivt ikke fordi jeg ikke likte teltet - det er en liten genistrek av et telt. Lett å sette opp, forbausende romslig innvendig (palass for én), en enkel og gjennomtenkt konstruksjon uten dilldall. Mange tror de kommer til å savne fortelt, det trodde jeg også. Men der tok jeg feil, gitt.
OK, det finnes lettere enmannstelt, men for meg slo argumentene ovenfor i hjel alt snakk om vekt. Hurra for Unna! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bjørn J skrev:

Jeg hadde Unna en periode, men solgte det av forskjellige grunner. Men definitivt ikke fordi jeg ikke likte teltet - det er en liten genistrek av et telt. Lett å sette opp, forbausende romslig innvendig (palass for én), en enkel og gjennomtenkt konstruksjon uten dilldall. Mange tror de kommer til å savne fortelt, det trodde jeg også. Men der tok jeg feil, gitt.
 OK, det finnes lettere enmannstelt, men for meg slo argumentene ovenfor i hjel alt snakk om vekt. Hurra for Unna! :D

Det med fortelt er grunnen til at jeg ikke har prøvd Unna. Så går OT (er vel ok når OP har kjøpt telt), og lurer på hvordan dere gjør det i praksis med vått utstyr/klær?
Har alltid hatt telt med en eller annen form for fortelt, og har da våte ytterklær liggende oppe på sekken i forteltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan Erik Hansen skrev:

Det med fortelt er grunnen til at jeg ikke har prøvd Unna. Så går OT (er vel ok når OP har kjøpt telt), og lurer på hvordan dere gjør det i praksis med vått utstyr/klær?

Hekter av innerteltet i ene hjørnet og legger det våte der.
Da har man fortsatt bredden tilsvarende ett vanlig enmanstelt i den enden men nesten bredden av ett 2-mans i resten av teltet :)  (Unna er 110cm bredt)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

hvordan dere gjør det i praksis med vått utstyr/klær?

Jeg har med en tynn søppelsekk, legger alt det store våte inni den. Sko som har vært på tur ei uke, lukter ganske mye i et lite telt. Så hender at den blir sett på utsidan av døra. 

IMG_0842.thumb.JPG.b09a0ef941408839dc898c6920a86088.JPG

Blir forøvrig fort rotete i et så lite telt, blir nesten som å bo inni ryggsekken.

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarpen har blitt min løsning på mangel av fortelt, så den funker fint mot både regn og til å gi skygge i solsteik. Kunne fint hatt en som var halvparten så stor, om man vil spare litt vekt. Har vurdert å bare prøve den lille fjellduken jeg har. Men da blir det jo dårligere plass til å evt legge eller henge opp våte klær. Våte sko blir satt på innsiden, mellom inner- og yttertelt uansett, da det er goood plass der. Ellers er det som tubbs sier, bare å hekte av det ene hjørnet på innerteltet for å få bedre plass :)
DSC_0154.jpg.7d4952ae917cddc1d56727ddee025859.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.