Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordiccab explorer vs Thule sport


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan folkens! 

Vi står og skal kjøpe vogn til veslejenta og valget står mellom Thule chariot sport (med alt av tilleggsutstyr) og Nordiccab explorer 5 i 1. Den skal brukes til sykkelvogn, løpevogn, skipulk og turvogn (typ last alt av teltturutstyr i vogn, pakk unge ved siden av, bind bikkja fast på taket når hun blir sliten og dra avsted). Er det noen her inne som har erfaring med disse to modellene? Jeg vet at Thule chariot sport er en ny modell, så det er muligens ikke så mye erfaring på den enda, men jeg prøver meg :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kjennskap til de med alt av tilbehør etc etc. Men det jeg har god kjennskap til er å dra barn i pulk. 

Har dere tenkt å dra på tur utenfor oppkjørte løyper vil dere trolig plages svært mye med de du nevner. Her gjelder nok kun fjellpulken e.l. design. Har vært på turer hvor vi enkelt forserer terrenget med fjellpulken og de med ski lignende remedier under vogn/pulk står i "sju stein" og plages. 

Når vi har vært på tur, så har vi brukt bæresele med ungen fram og sekk på ryggen framfor vogn da vi syntes det ble bare mas å tjas å dra på den vognen når terrenget ble lite tilrettelagt for vogn. 

Ikke noe svar på spørsmålet. Men kanskje noen erfaringer som kan være relevante?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er min erfaring litt gammel, siden det aktuelle barnet har rukket å bli 12 år, men jeg støtter Hammers anbefalinger. Vogn på tur ble brukt på noen få korte og enkle turer der mesteparten av transporten gikk på skogsbilvei eller brede turstier. Der var det selvsagt enkelt og behagelig, særlig når jeg skulle på tur alene med barn og overnattingsutstyr. Så fort det ble mer terreng, var det sekk på rygg  og barn i sjal på magen som ble løsningen.

Det som fungerte fint for meg på vinteren var søskenpulk. Da pakket jeg det bakerste rommet fullt med bagasje og satt ungen fremst. På den måten fikk jeg med mye på egen hånd. I alle fall den gangen var det et bra bruktmarked for tvillingpulker. Jeg tror jeg fikk solgt den for samme sum som jeg kjøpte den, etter å ha brukt den i 2-3 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine innspill! Jeg vet det er en del steder der denne pulken ikke funker, men disse vognene har lagt bredere bruksområde som løp, sykkel, gåtur, telttur o.l og kanskje viktigst: kan brukes tidligere (pulk må de være 6mnd for å bruke) så inntil videre er det disse to vognene det står i mellom:). Etter å ha irritert meg over alle skogsbilveiene i marka gleder jeg meg til at de ENDELIG kan komme til gode ved å ta sykkelvogna med på tur😃

Fine erfaringer uansett @Hammer og @virrma regner med at bæresele og sekk funker fint off piste, har enda ikke funnet en knallbra bæresele (ikke kommet så langt i testinga heller), må si friluftsutstyr er langt bedre testet enn babyutstyr. Hvis de folka som lager babyutstyr orket å teste og reteste litt mer hadde livet bare vært lettere (npr man kan lage tremannstelt på 2,2 kilo MÅ det være mulig å finne en ammemadrass med perfekt overflate så man får flyttet junior over i senga uten at hun våkner 😂). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

Tusen takk for fine innspill! Jeg vet det er en del steder der denne pulken ikke funker, men disse vognene har lagt bredere bruksområde som løp, sykkel, gåtur, telttur o.l og kanskje viktigst: kan brukes tidligere (pulk må de være 6mnd for å bruke) så inntil videre er det disse to vognene det står i mellom:). Etter å ha irritert meg over alle skogsbilveiene i marka gleder jeg meg til at de ENDELIG kan komme til gode ved å ta sykkelvogna med på tur😃

Fine erfaringer uansett @Hammer og @virrma regner med at bæresele og sekk funker fint off piste, har enda ikke funnet en knallbra bæresele (ikke kommet så langt i testinga heller), må si friluftsutstyr er langt bedre testet enn babyutstyr. Hvis de folka som lager babyutstyr orket å teste og reteste litt mer hadde livet bare vært lettere (npr man kan lage tremannstelt på 2,2 kilo MÅ det være mulig å finne en ammemadrass med perfekt overflate så man får flyttet junior over i senga uten at hun våkner 😂). 

Dere må ha lykke til, og gratulerer som foreldre :)

Du får be gubben lage en "bedside crib" som ungen kan ligge i. Mekka en til mine unger, fungerte utmerket. Eldste bruker den som benk på rommet sitt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Hammer skrev:

Dere må ha lykke til, og gratulerer som foreldre :)

Du får be gubben lage en "bedside crib" som ungen kan ligge i. Mekka en til mine unger, fungerte utmerket. Eldste bruker den som benk på rommet sitt nå.

Vi har en bedside crib, trikset er å få baby fra amming i seng og over til crib😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt vår nordic cab mye! Hos oss var det sykkelvognen som var mest i bruk. Men nå på barn nr 3 tar vi den ofte også på ski (nr2 liker nemlig godt å henge bakpå å holde i håndtaket). Det er også veldig grei å kunne putte inni en ekstra når beina blir slitne.  Vi har fjellpulken også. Men med små barn som går selv i tillegg til den i pulk er det ikke så nøye med kjøre egenskapene til pulken. 

Vi har også brukt den til lastevogn når vi skal på dugnad i barnehagen. Får fint både barn. Rake spade bøtte ++ med seg da😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.1.2019 den 20.09, Erlend Gudvangen Bjørkeng skrev:

Får lage en bedside crib som er så stor at du kan amme i den... og så tar du en "hug and roll" tilbake i senga!

problem fixed! :-)

DER har du en god ide! Egentlig trenger man en bed extender, sånn 50cm ekstra seng. Lets face it, den ungen blir gjerne liggende melllm mamma og pappa den første tiden, og det blir sjukt trangt 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ei som hadde Thule chariot sport selv og en bror med Nordiccab 5 i 1 så de hadde sammenlignet. Forskjellen lå fortrinnsvis i: 

-demping, thule har bedre demping på sin (Nordiccab har ikke, såvidt jeg kan se). Var visst mest merkbart ved sykling pp veldig humpete veg.

-brems, thule har skivebrems og håndbrems på sin. 

-Prisen, Thule er dyrere😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

North 13.5 speeder er ett billig alternativ som jeg kjøpte (har fjellpulk og).

Har brukt den bak sykkelen på 1 skitur og litt barnehagelevering så har ikke voldsomt mye erfaring men kan foreløpig ikke se hvorfor jeg skulle betalt tregangen for thule eller nordiccab.

Den kan også brukes med hjul og pulkdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Nordic cab og er veldig fornøyd! Brukt mye både som pulk og sykkelvogn på overnattingsturer. 

Veldig genialt med alt i ett vogn! ;)

Kjenner ikke den andre modellen, men som nevnt over så har ikke exploerer dempere. De har noen balongdekk de skryter av som gir bedre demping og like bra rulling (vi har de ikke, men vurderer å kjøpe...) Savner demping noen ganger, men er i hvertfall en ting mindre som kan gå i stykker. ;)

Pass på når påskeværet slår til for fult - blir fort varmt i disse små "drivhusene"! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten test som omtaler blant annet Thule, Nordic Cab og North 13,5 

https://www.best-i-test.nu/sykkelvogn

 

Vi har en Nordic Cab 5-1 som vi er veldig fornøyd med. At den ikke har demping er ikke noe jeg har tenkt over. Nest yngste har heller ikke nevnt noe om at det "rister mye".  Vi har dog ikke hatt baby eller spedbarn i vogna, så ikke så mye fokus på det heller. 

Veldig enkelt å bytte mellom pulk og vogn funksjon. Bra drag og sele. 

Jeg anbefaler den i hvert fall :-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en annen thulevogn enn thule sport i den testen, bare så det er nevnt. 

Har testet Nordiccaben en liten stund nå og den er helt konge. Får lagt ned ryggen og stabilisert veslejenta med to nakkestøtter, ett i nakken og ett rundt hofta og da ligger hun knallgodt i pulken selv om hun kun er to mnd. De har spedbarnssete også, men dette funker bedre når hun er så liten. Utrolig digg å komme seg på skitur når man er på barsel. 

Jeg har fått den på spons, bare så det er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.