Gå til innhold
Bjørn J

Norsk ull - splittet fra "Hva har du kjøpt nå!"

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Freebird said:

Noe mange ikke vet også er at ull tåler høy temperatur. Bare ikke kombinert med bevegelse. Derfor kan man legge ull i et kokende vannbad, men ikke kjøre den på 95 grader i maskin. 😊

Det er riktig, og de som farger ullgarn med planter, sopp og lav bruker ofte skikkelig varmt vann.
Et annet interessant fenomen med ull er at den er varmere når den er våt enn når den er tørr. "Ullguru" Ingun Grimstad Klepp gjorde et eksperiment der de målte temperaturen i tørr ull til 19 grader, mens den var 26 grader i samme ulla i våt tilstand. Vannets temperatur hadde ingen betydning. Hun mener at dette er årsaken til at fiskerne i Lofoten dyppet vottene i sjøen - ullvottene ble faktisk varmere av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Freebird skrev:

Joda, jeg sier ikke at det er noen hemmelighet, men jeg tror det er mange som er redd for å ødelegge ullplagg ved å utsette dem for varmt vann. Har man flekker som er vanskelig å få bort ved 30 eller 40 grader kan det være verdt å teste et vannbad på høyere temperatur. :)

Når det gjelder superwash så er jeg enig med Skjult lenke - logg inn for å se den i at dette ikke er ull. Mange av ullens gode egenskaper forsvinner og miljøaspektet begynner i beste fall å blekne. Jeg tenker i utgangspunktet det samme om ull iblandet bambus eller rayon som er det riktige navnet. Det er nemlig ikke fibre fra bambus i seg selv som blir brukt, men cellulose som fremstilles fra bambus, dette regnes for å være et syntetisk fiber. Denne prosessen er også svært giftig for arbeiderene som utfører den.

Var ment spøkefullt det med dampen. Jeg fkk en liten personlig reminder her 😂

Og jeg er også helt enig i at superwash ol ikke er ren ull. Men det selges som «superull» og perfekt til barn den dag i dag. Dyrt er det også. 

Og så gremmes  jeg langt inn i sjela av merker som selger sine klær med fet tekst «100 % Merinoull» og med litt lupe og leting finner man ut at Joda det er 100 % merinoull det som er av ull i plagget. Men at plagget i seg selv er blanda med syntet roper de ikke høyt om. Pierre Robert, Kari Traa og HH gjør i hvert fall dette. HH er verst når det gjelder å skjule at det er et blandingsprodukt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Miamaria skrev:

Er det denne som er nevnt her?
Skjult lenke - logg inn for å se den

Ja, de nevner både Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den fra Ulvang.

(Og enkelte trenger å lese ett par fakta om rovdyr og sau i Norge virker det som.. beklager TS, klarte ikke dy meg)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 hours ago, Miamaria said:

Er det denne som er nevnt her?

Tenker du på den genseren av villsau-ull jeg skryter av?
Nei, den du linker til er en annen genser. Villsaugenseren heter Ulvang Feral, og er som sagt strikket av ull fra norsk villsau, og den er ikke farget. Den er tykk, kraftig, grov, og ulltråder stikker ut her og der, som værhår på en katt :-) . En helt fantastisk og spesiell ullgenser. De har økt prisen til 3000.-, men det verste er at jeg synes den er verdt hver krone!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Gittiamo skrev:

Eller man kan strikke selv uten halsen til Ulvang (den er ikke en favoritt her) til halve prisen. 

Takker for tilbudet Skjult lenke - logg inn for å se den :)
Skal jeg vippse over penger for garn til en genser i str. Large ? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, tubbs skrev:

Takker for tilbudet Skjult lenke - logg inn for å se den :)
Skal jeg vippse over penger for garn til en genser i str. Large ? :D

Da må du først knuse begge knærne mine slik at jeg må sitte stille 😂 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Da må du først knuse begge knærne mine slik at jeg må sitte stille 😂 

Si ifra når det passer, men det bør være tidlig nok til at gensern er ferdig til November 🤣

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tenker du på den genseren av villsau-ull jeg skryter av?
Nei, den du linker til er en annen genser. Villsaugenseren heter Ulvang Feral, og er som sagt strikket av ull fra norsk villsau, og den er ikke farget. Den er tykk, kraftig, grov, og ulltråder stikker ut her og der, som værhår på en katt :-) . En helt fantastisk og spesiell ullgenser. De har økt prisen til 3000.-, men det verste er at jeg synes den er verdt hver krone!

Hvordan er den i størrelsen, dvs Normal, trang, romslig. ..

Krymper den ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Blaser said:

Hvordan er den i størrelsen, dvs Normal, trang, romslig. ..

Krymper den ?

Størrelsen er normal, vil jeg si. Rett i snittet, i motsetning til Rav-genseren som er litt innsvinget. Feral oppleves som mindre tettsittende enn Rav. Jeg kjøpte XL, men jeg liker at klærne er litt romslige. Jeg er 187 og ganske smal.
Om den krymper i vask vet jeg ikke, jeg har ikke vasket den, og kommer ikke til å gjøre det med mindre den blir skikkelig utgriset av et eller annet gørr. En av saueullas gode egenskaper er at den tar til seg lite svettelukt, og om den gjør det er det bare å henge den ut til lufting. Dessuten har vel de fleste et eller annet tynt plagg under ullgenseren. Gode ullplagg av ren, ubehandlet ull skal vaskes så sjeldent som mulig.
Ulvang fortalte meg at den kan krympe litt i vask, og at det er viktig at den vaskes forsiktig (ullprogram) og tørkes liggende. Eventuelt kan den strekkes forsiktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider