Gå til innhold
  • Bli medlem

Norsk ull - splittet fra "Hva har du kjøpt nå!"


Bjørn J

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Freebird said:

Noe mange ikke vet også er at ull tåler høy temperatur. Bare ikke kombinert med bevegelse. Derfor kan man legge ull i et kokende vannbad, men ikke kjøre den på 95 grader i maskin. 😊

Det er riktig, og de som farger ullgarn med planter, sopp og lav bruker ofte skikkelig varmt vann.
Et annet interessant fenomen med ull er at den er varmere når den er våt enn når den er tørr. "Ullguru" Ingun Grimstad Klepp gjorde et eksperiment der de målte temperaturen i tørr ull til 19 grader, mens den var 26 grader i samme ulla i våt tilstand. Vannets temperatur hadde ingen betydning. Hun mener at dette er årsaken til at fiskerne i Lofoten dyppet vottene i sjøen - ullvottene ble faktisk varmere av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, Freebird skrev:

Joda, jeg sier ikke at det er noen hemmelighet, men jeg tror det er mange som er redd for å ødelegge ullplagg ved å utsette dem for varmt vann. Har man flekker som er vanskelig å få bort ved 30 eller 40 grader kan det være verdt å teste et vannbad på høyere temperatur. :)

Når det gjelder superwash så er jeg enig med @Bjørn J i at dette ikke er ull. Mange av ullens gode egenskaper forsvinner og miljøaspektet begynner i beste fall å blekne. Jeg tenker i utgangspunktet det samme om ull iblandet bambus eller rayon som er det riktige navnet. Det er nemlig ikke fibre fra bambus i seg selv som blir brukt, men cellulose som fremstilles fra bambus, dette regnes for å være et syntetisk fiber. Denne prosessen er også svært giftig for arbeiderene som utfører den.

Var ment spøkefullt det med dampen. Jeg fkk en liten personlig reminder her 😂

Og jeg er også helt enig i at superwash ol ikke er ren ull. Men det selges som «superull» og perfekt til barn den dag i dag. Dyrt er det også. 

Og så gremmes  jeg langt inn i sjela av merker som selger sine klær med fet tekst «100 % Merinoull» og med litt lupe og leting finner man ut at Joda det er 100 % merinoull det som er av ull i plagget. Men at plagget i seg selv er blanda med syntet roper de ikke høyt om. Pierre Robert, Kari Traa og HH gjør i hvert fall dette. HH er verst når det gjelder å skjule at det er et blandingsprodukt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
9 timer siden, Miamaria skrev:

Ja, de nevner både den og Feral genseren fra Ulvang.

(Og enkelte trenger å lese ett par fakta om rovdyr og sau i Norge virker det som.. beklager TS, klarte ikke dy meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Miamaria said:

Tenker du på den genseren av villsau-ull jeg skryter av?
Nei, den du linker til er en annen genser. Villsaugenseren heter Ulvang Feral, og er som sagt strikket av ull fra norsk villsau, og den er ikke farget. Den er tykk, kraftig, grov, og ulltråder stikker ut her og der, som værhår på en katt :-) . En helt fantastisk og spesiell ullgenser. De har økt prisen til 3000.-, men det verste er at jeg synes den er verdt hver krone!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Bjørn J skrev:

Tenker du på den genseren av villsau-ull jeg skryter av?
Nei, den du linker til er en annen genser. Villsaugenseren heter Ulvang Feral, og er som sagt strikket av ull fra norsk villsau, og den er ikke farget. Den er tykk, kraftig, grov, og ulltråder stikker ut her og der, som værhår på en katt :-) . En helt fantastisk og spesiell ullgenser. De har økt prisen til 3000.-, men det verste er at jeg synes den er verdt hver krone!

Hvordan er den i størrelsen, dvs Normal, trang, romslig. ..

Krymper den ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Blaser said:

Hvordan er den i størrelsen, dvs Normal, trang, romslig. ..

Krymper den ?

Størrelsen er normal, vil jeg si. Rett i snittet, i motsetning til Rav-genseren som er litt innsvinget. Feral oppleves som mindre tettsittende enn Rav. Jeg kjøpte XL, men jeg liker at klærne er litt romslige. Jeg er 187 og ganske smal.
Om den krymper i vask vet jeg ikke, jeg har ikke vasket den, og kommer ikke til å gjøre det med mindre den blir skikkelig utgriset av et eller annet gørr. En av saueullas gode egenskaper er at den tar til seg lite svettelukt, og om den gjør det er det bare å henge den ut til lufting. Dessuten har vel de fleste et eller annet tynt plagg under ullgenseren. Gode ullplagg av ren, ubehandlet ull skal vaskes så sjeldent som mulig.
Ulvang fortalte meg at den kan krympe litt i vask, og at det er viktig at den vaskes forsiktig (ullprogram) og tørkes liggende. Eventuelt kan den strekkes forsiktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Er vel greit å vekke liv i en litt gammel tråd? Denne høsten har jeg fordypet meg i ullundertøy. Åsaken er at jeg i mange år har brukt aclima. Nå er jeg jo også så heldig at de har lagerutsalg ikke så langt fra der jeg bor. Klærne holder lenge, syns jeg, og de har en ekstremt praktisk trøye, jeg ikke har funnet andre steder. Men det har dukket opp et problem. Jeg vet ikke om det er fordi jeg bruker klærne mer, svetter mer eller om det har skjedd noe med ulla de siste åra. Men trøyene får etterhvert (noen ganske raskt) en svettelukt som for alt her i verden ikke vil bort. De kan lukte greit når jeg tar de ut av maskinen, men så fort de blir litt varme, kommer stanken. Jeg bruker mer ull nå enn før, jeg går gjerne et par svette turer i løpet av dagen, men jeg bytter klær når jeg kommer hjem og henger de våte til tørk. Dette skal liksom fungere med ull, men tydeligvis ikke med all ull. Aclima bruker en behandling som heter total easy care og er en type superwashbehandling. Jeg har tenkt at det er supert for meg med adhd, som glemmer å følge med på hva jeg slenger i hvilken vask. Men så googlet jeg. Tror jeg var nære ved å runde internett. Men jeg ble ikke klokere enn at superwash betyr overhode ingen lanolin og et tynt lag med polymer. Så, ok, hva er polymer? Ifølge wikipedia kan det være både det ene og det andre, men oftest er det plast. Og superwash skal visst nok fungere slik at dette laget rundt fibrene utvider seg når det blir vått. Men... Vil ikke det gjøre at bakteriene kapsles inn når klærne vaskes? Og hvorfor tillater woolmark at de kaller ulla 100% ull dersom det er et plastlag rundt? Jeg har konkludert med at ullboxere skal få være superwash, jeg syns det er greit å vaske de på vanlig vask og ikke en skånsom ullvask. Men alt annet vil jeg skal være uten superwash. Jeg får heller ta medisiner før jeg vasker klær 😂 For ikke så lenge siden, skulle jeg vaske en stilongs og en bukse jeg hadde sølt på. Jeg trodde jeg satte maskina på hygieneprogram (man må jo overdrive på sparsomme maskiner dersom man vil ha noe rent) og 40 grader. Jeg hadde visst satt på 80 grader. Buksa hadde ikke lenger tapede sømmer, men stilongsen var like fin som alltid. What???? Ull på 80 grader, hard vask og den krympet ikke engang litt! Er det i det heletatt ull i 100% ull? Stanktrøyene blir gradvis byttet ut med ull som ikke er superwashbehandlet. Og der dukket det opp et nytt problem. Hvordan vet jeg hva som er behandlet og ikke? I klærne til aclima står det total easy care. Men så fant jeg en trøye hvor det ikke sto noe om noen behandling. Jeg spurte og de mente alt var superwashbehandlet. Jaha, så det er faktisk klin hakke umulig å vite? Jeg vet nå at Kari Traa og Sweet protection er uten superwash, men skal det være nødvendig å sende mail til alle produsenter, for å høre? Den ene ubehandlede trøya lukta ganske suspekt etter litt bruk. Men etter å ha hengt et døgn eller to, luktet den ingenting lenger. Jeg er også overbevist om at tøyet oppleves varmere uten dette plastlaget. Så overbevist at også stilongser byttes ut. Der har jeg ikke hatt noe stankproblem, men jeg vil ha ull, ikke plast!

Her så det jo ut som det var et og annet opplyst ull-hue. Er det noen som vet hvordan man kan se om et ullplagg er superwashbehandlet eller ikke? Og er det noen som vet om Lanullva er behandlet? Blir også tykkere ullgensere behandlet? Det burde finnes en liste. Aller helst burde det blitt krav til tydelig merking.

Og når jeg først er inne på ull. Jeg tova sitteunderlag til foreldrene mine, av ulla til hunden dems. Noen ganger er ulla nærmere enn man tror, og helt gratis 😀 Jeg fant ut at en langhåra lapsk vallhund toves mye lettere enn en Groenendael (som ikke har utstillingspels), Jeg laget en ullpute av hundene mine. Jeg fikk ulldyne til bursdagen min og den er helt fantastisk. Så jeg ville ha pute også. Så tenkte jeg at det kanskje ikke var nødvendig å kjøpe når jeg har to hunder med mye underull. Det skal mye ull til for å fylle en pute, men den ble fin å ha oppå tempurputa. Veldig delig når man har rundt 0 grader på soverommet. Nå prøver jeg å bestemme meg for om jeg skal tove en overmadrass, eller prøve meg på kardanger til vinterstøvlene mine. Aldri tova noe før, så jeg vet egentlig ikke helt hva jeg driver med 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du tar opp for jeg har grubla på det samme nylig. Jeg synes det er rart noe ull tåler ganske hard vask mens annen ull ikke tåler fuktighet før fasongen endres. 
Jeg har mye fra Devold, men jeg vet ikke om den ulla er plastfri. Finner ikke ut av det. Det burde ikke vært lov å kalle super wash ull for 100 % ull for det er det jo ikke. 

Nøstebarn og Northern Playground vet jeg er fri for plast. 

Har så godt som slutta å bruke fleecejakker og har heller strikket meg gensere i ull jeg vet er helt ren. Og kortreist(ish) Norsk og Islands ull er det jeg strikker med. Så får jwg heller skamme meg for at skalltøyet fortsatt er plastikk og gift 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med superwash behandling? Hva er ulempen med slik bahandling? Blir dette til microplast i avløpsvannet under vask?

 

EDIT: svar på noe får man her. Maskinvaskbar ull ER behandlet: https://www.dagbladet.no/tema/behandlet-ull-har-n-stor-fordel/63053330

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva er fordelen med superwash behandling? Hva er ulempen med slik bahandling? Blir dette til microplast i avløpsvannet under vask?

 

EDIT: svar på noe får man her. Maskinvaskbar ull ER behandlet: https://www.dagbladet.no/tema/behandlet-ull-har-n-stor-fordel/63053330

Det er litt mer nyansert enn som så. Ull er ikke bare ull heller. Finnes flere typer ull og måter å karde og tvinne osv osv. 
Men ja plastikken kan føre til plast i havet.
Les om super wash på Northern Playground sine sider også. Og Nøstebarn. 
 

Til @Elisabeth-81 jeg fikk dette produktet anbefalt i dag for å vaske ull. Jeg har pleid å bruke eddik som skyllemiddel men skal heller teste dette. 
 

788A70C3-A3EE-494D-928B-0BD05DD60A5B.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Gittiamo skrev:

Bra du tar opp for jeg har grubla på det samme nylig. Jeg synes det er rart noe ull tåler ganske hard vask mens annen ull ikke tåler fuktighet før fasongen endres. 
Jeg har mye fra Devold, men jeg vet ikke om den ulla er plastfri. Finner ikke ut av det. Det burde ikke vært lov å kalle super wash ull for 100 % ull for det er det jo ikke. 

Nøstebarn og Northern Playground vet jeg er fri for plast. 

Har så godt som slutta å bruke fleecejakker og har heller strikket meg gensere i ull jeg vet er helt ren. Og kortreist(ish) Norsk og Islands ull er det jeg strikker med. Så får jwg heller skamme meg for at skalltøyet fortsatt er plastikk og gift 🙈

Devold er behandlet. Og det tror jeg at jeg leste på hjemmesiden dems. Etter endel gransking.

Nøstebarna vet jeg, de har skrevet det på hjemmesiden dems. Northern Playground visste jeg ikke, så tusen takk for den infoen 😊 Kanskje vi får lage vår egen liste. Jeg har veldig lyst til å sende en mail til woolmark og spørre hvorfor de godtar at det kalles 100% ull. Det er liksom de som er kontrollinstansen, eller hva man skal kalle det.

Fleece har jeg ikke brukt på lenge for jeg syns de blir klamme. Aner ikke hvordan man strikker, men har en bestilling inne hos søsteren min 😂 Hun hadde ikke tid før til høsten. Innen da, skal jeg finne ut hvordan garn hun skal bruke. Noe plast slipper vi vel ikke unna. Membranklær er visst ille for det får man ikke brukt om igjen. Men nå har jeg funnet ut at jeg blir minst like klam i gore tex som oljehyre (ikke den gamle, tunge versjonen altså) og oljehyre kan resirkuleres. Så spørs om jeg bruker mer penger på gore tex nå. Jeg har jo nesten lært å sy, så jeg kan sy mitt eget regntøy. Det jeg har nå, er kjøpt da. Men hvis de slutter å produsere annet enn det typiske til HH, helt uten passform, kan jeg sy noe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

Til @Elisabeth-81 jeg fikk dette produktet anbefalt i dag for å vaske ull. Jeg har pleid å bruke eddik som skyllemiddel men skal heller teste dette.

Takk for tips, det skal jeg undersøke nærmere. Nå har jeg et ullvaskemiddel med lanolin og det hender jeg har litt vann blandet med lanolin som skyllemidddel. Ellers bruker jeg ikke skyllemiddel. Men det hender jeg har litt eddik sammen med såpa. Men har vært veldig usikker på om ull syns det er greit med eddik. Kjøpte gallesåpe for ikke så lenge siden. Har en buff som luktet litt ugreit og syns lukta kom fort tilbake. Vasket den med gallesåpe. Luktet litt galle med engang, men det gikk fort bort og nå lukter den bare rent. Men så leste jeg bakpå om gallesåpe faktisk inneholder galle, og det gjør det. Så det føltes litt ekkelt å tenke på at jeg hadde oksegalle i ansiktet 😂 Sun light sepe, skal visst også kunne brukes på ull. Men det er jo et såpestykke, så det funker dårlig i maskinen.

20 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Hva er fordelen med superwash behandling? Hva er ulempen med slik bahandling? Blir dette til microplast i avløpsvannet under vask?

Litt microplast blir det. Og jeg mener ulla mister endel av sine egenskaper med denne behandlinga. Eneste fordelen er vel at man kan vaske det hardt. Ulempen er at man har et plastlag mellom ulla og kroppen, noe som bl.a gjør at ulla ikke føles like varm. Jeg får tydeligvis også stank i superwash-ull, som om de var syntetiske. Men det er en mulighet for at det er tråden i sømmene som har skylda, selv om jeg tror det er behandlinga som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Elisabeth-81 skrev:

Devold er behandlet. Og det tror jeg at jeg leste på hjemmesiden dems. Etter endel gransking.

Nøstebarna vet jeg, de har skrevet det på hjemmesiden dems. Northern Playground visste jeg ikke, så tusen takk for den infoen 😊 Kanskje vi får lage vår egen liste. Jeg har veldig lyst til å sende en mail til woolmark og spørre hvorfor de godtar at det kalles 100% ull. Det er liksom de som er kontrollinstansen, eller hva man skal kalle det.

Fleece har jeg ikke brukt på lenge for jeg syns de blir klamme. Aner ikke hvordan man strikker, men har en bestilling inne hos søsteren min 😂 Hun hadde ikke tid før til høsten. Innen da, skal jeg finne ut hvordan garn hun skal bruke. Noe plast slipper vi vel ikke unna. Membranklær er visst ille for det får man ikke brukt om igjen. Men nå har jeg funnet ut at jeg blir minst like klam i gore tex som oljehyre (ikke den gamle, tunge versjonen altså) og oljehyre kan resirkuleres. Så spørs om jeg bruker mer penger på gore tex nå. Jeg har jo nesten lært å sy, så jeg kan sy mitt eget regntøy. Det jeg har nå, er kjøpt da. Men hvis de slutter å produsere annet enn det typiske til HH, helt uten passform, kan jeg sy noe selv.

Be hun om å strikke noe i garn fra Rauma. De bruker naturlige farger også. Ren norsk ull. Pelsullgarn for eksempel. Pelsull er gull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Gittiamo skrev:

Finnes flere typer ull og måter å karde og tvinne osv osv. 
Men ja plastikken kan føre til plast i havet.
Les om super wash på Northern Playground sine sider også. Og Nøstebarn. 

788A70C3-A3EE-494D-928B-0BD05DD60A5B.jpeg

Visstnok 8000 typer/kvaliteter 😳

Vil mer lesing om dette føre til at jeg kjøper mer undertøy, i stedet for å bruke opp det lageret jeg allerede har av aclima og Devold? 😬

 

—————————————


For tiden driver  jeg og tester ut Brynje Polypropylen-netting etter så varme anbefalinger. Med dette er det visst ikke umulig å oppleve at man tar på seg tørt undertøy om morgenen på vinterturer i telt. Men hittil har det skuffet på alle områder sammenlignet med aclima ullnett. Skal prøve det mer utover vinteren, i kombinasjon med mellomlag, for å sjekke om det kan kan føles like tørt som det påstås da. Enda synes jeg bare det har vert kaldt, lite elastisk, stinker lett og gnager mer mot huden. Fint til sommerbruk når ullnett er for varmt 🤷‍♂️

Til bruk under tørrdrakt til padling, kan jeg ihvertfall si at ett gammelt tykt polartec undertøy beregnet til dykking har imponert! Fuktig på utsiden, knustørrt mot huden! Alt annet har blitt gjennomvått og gir en skikkelig blaut følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette fra Northern Playground nå.

Skulle gjerne visst dette for lenge siden, så hadde jeg kjøpt mer miljøvennlige ullprodukter, selv om det kanskje koster mer (eller ikke🤷‍♂️). Det er i så fall ikke de hundrelappene som velter budsjettet på noen måte.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Visstnok 8000 typer/kvaliteter 😳

Vil mer lesing om dette føre til at jeg kjøper mer undertøy, i stedet for å bruke opp det lageret jeg allerede har av aclima og Devold? 😬

 

—————————————


For tiden driver  jeg og tester ut Brynje Polypropylen-netting etter så varme anbefalinger. Med dette er det visst ikke umulig å oppleve at man tar på seg tørt undertøy om morgenen på vinterturer i telt. Men hittil har det skuffet på alle områder sammenlignet med aclima ullnett. Skal prøve det mer utover vinteren, i kombinasjon med mellomlag, for å sjekke om det kan kan føles like tørt som det påstås da. Enda synes jeg bare det har vert kaldt, lite elastisk, stinker lett og gnager mer mot huden. Fint til sommerbruk når ullnett er for varmt 🤷‍♂️

Til bruk under tørrdrakt til padling, kan jeg ihvertfall si at ett gammelt tykt polartec undertøy beregnet til dykking har imponert! Fuktig på utsiden, knustørrt mot huden! Alt annet har blitt gjennomvått og gir en skikkelig blaut følelse.

Nei bruk for all del opp ulla.
 

Jeg har på en Brynje ullgenser nå med plastikkhull på innsiden. Den gir en litt klam følelse. Den er fin på skikkelig kalde dager med høy aktivitet. Eller som nå. I sofaen. Ikke favoritten men høyt opp på lista allikevel. Trives best med to tynne lag sommerull fra Devold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.