Gå til innhold
  • Bli medlem

Si opp jobben. Ønsker meg en pause og noen langturer, før jeg finner ut av hva jeg vil gjøre videre.


Anbefalte innlegg

Annonse

Eg skal vera forsiktig med å gje råd til andre sine vegvalg men vurder kva konsekvensar dine valg kan få. Du har openbart fungert i arbeidslivet i ein lengre periode, du har eige firma (som viser initiativ og tiltak) og du ynskjer å ta eit bevisst valg om eit eller fleire friår. Er ikkje det viktigaste at personen har jobba fast i ein jobb, og at personen kan vise til at han fungerar i arbeidslivet og dersom det er avbrekk så må det vera begrunna. At nokon ynskjer å realisera noko les eg som at det er gjennomføringskraft og evne til å planlegga og iversette, og det er berre positivt i ein arbeidsituasjon. Generelt vil eg sei at dersom du har høgare utdanning så får du deg jobb, enten midlertidig eller fast, på ein eller anna måte. Om du skiftar jobb og tek ein lengre ferie før du startar ny jobb, søker permisjon eller berre tek deg fri må du gjera ei vurdering av sjølv. Eg kan sei at den største ulempen vil vera i høve til pensjonssparing, men når du set på gamleheimen vil du neppe tenka "eg skulle ha jobba meir og gått mindre på tur....". Og ettersom eg uansett er i same aldersgruppe så kan eg sei at vi får så dårleg pensjon uansett at det neppe har noko å sei :-)

Gå på tur når du kan (som du spør i eit friluftsforum får du svar)! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går selv med denne drømmen, men her er det barn som stopper denne drømmen. 

Som Josteink sier så vil det gi utslag på pensjonssparingen, men penger er ikke alt her i verden. 

Hvordan er jobb markedet i din bransje? Jeg vil anta at IT-bransjen gjennomgår store forandringer nå i forhold til den digitale utviklingen vi er i, og at motivasjon er viktig for å henge med.

For noen år siden så var jeg utrolig lei av jobben, å ønsket å gjøre noe annet. Vi flyttet til ei lita øy på andre siden av landet og jobbet med noe helt annet enn det vi vanligvis gjør. Etter ett år så kom vi frem til at vi ønsket å flytte tilbake, så jeg fikk jobb i ett annet firma i samme bransje og nå trives jeg veldig godt i denne jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de tankene du har ikke er så veldig fjerne for mange av oss. Har hatt de og kjent på de selv. Har ikke tall på hvor ofte jeg tenkte; "Hva er det jeg holder på med. hvorfor er jeg med på dette rottereset når jeg kunne vært på tur"

Jeg arbeidet i et internasjonalt selskap og i "profittens jag" fant ledelsen ut at de sparte penger på å flytte arbeidsplasser utenlands. Og plutselig fikk jeg den fritiden jeg savnet. Jeg hadde mange vage planer, men må innrømme at det meste nok var drømmer. Kanskje hadde jeg handlet annerledes om jeg allerede hadde hatt en "spikret" plan. F.eks. NPL, men jeg greide ikke å utnytte min nyvunnede frihet. Til det var drømmene for mange og løse og tiden bare gikk og det hele føltes egentlig litt kjedelig. 

Dette er nå mange mange år siden og jeg fortsatte i arbeidslivet, men valgte en retning totalt forskjellig fra hva jeg tidligere hadde drevet med.

Ikke meningen å heve pekefingeren, men tenkte bare å si at det er mange av oss som har kjent på de samme tankene. 

Det kan være riktig å ta et friår, eller to, men ha i bakhodet at det kan ha innvirkning på pensjonsrettigheter/muligheter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå Norge på kryss og tvers så lenge du gidder. Jobbe kan du gjøre etterpå. Det trenger ikke være så veldig dyrt dersom du gjør det enkelt.

Det kan jo være verdt å sjekke om du kan få permisjon, jeg fikk det for å gå Norge på langs i fjor sommer. Det er litt betryggende og ha noe å komme tilbake til, men kanskje enda bedre dersom man ikke har noe å forholde seg til i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for gode svar!
Når det gjelder permisjon så er dette ikke mulig å få nå, rett og slett fordi vi er midt i en krevende omstillingsperiode, noe jeg også har full forståelse for.
Pensjonssparing har jeg svært lite kunnskap om. Hvor stort utslag vil det kunne få? og jeg er vel uansett sikret et minimum? Jeg er veldig lite materialistisk av meg, og er stort sett fornøyd med livet så lenge jeg har god helse, et sted å bo og har det greit sånn ellers.

Når det gjelder ny jobb så tviler jeg på at jeg noen gang vil komme tilbake i samme bransje, i hvert fall ikke innenfor samme type IT-jobb. På grunn av manglende interesse føler jeg også jeg henger litt etter rent kunnskapsmessig, i hvert fall i forhold til hvor jeg føler jeg burde ha vert. Før jeg jobbet med IT har jeg jobbet både som musikklærar, med ungdom og barn, med foto og andre ting, i tillegg til firmaet mitt og en del andre prosjekter. Jeg vil vel alltids tro jeg kan få meg en ny jobb, men akkurat nå trenger jeg en pause fra alt om jeg går til det skrittet å si opp. Jeg har vel også følt litt på at jeg ikke helt har det livet jeg ønsker meg.. og at jeg ikke får brukt "talentene" mine.. når ting nå topper seg med flere oppsigelser og omlegging.. kjenner jeg på hele kroppen at noe må gjøre.

Så lenge jeg har en god plan, så tenker jeg også som josteink skriver at pauseåret bare er positivt.

Og som Anders_G skriver så trenger ikke for eksempel en NPL-tur bli så dyr. Jeg liker å gjøre ting enkelt, både generelt i livet og på tur:)

Endret av KurKra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det store dilemmaet blir at det på kontoen går penger ut og det går penger inn. Når pengene inn på kontoen blir mindre og mindre, og man selger unna litt og har noen kroner til overs, så må man man jo også bo et sted, betale strøm og slike ting. 

Det lønner seg å sjekke hvilke konsekvenser et år uten inntekt har mhp pensjon. Slike omstillingsprosesser kan være krevende og det kan kanskje gi en mulighet for omstilling som du kanskje kan bruke til din egen fordel? Dette er i hvertfall en mulighet som jeg ville undersøkt grundig i samråd med fag organisasjonen din/tilltsvalgte.

Dette med å slippe alt og gå på tur dag ut og dag inn høres veldig forlokkende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode innspill.

Kan ellers legge til at min pensjonsopptjening er 1.100.000 og pensjonsgivende inntekt 500.000. (for 2018). Har for første gang vert inne på "min pensjon" på nav.no. 

Endret av KurKra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, KurKra skrev:

Takk for veldig gode innspill.

Kan ellers legge til at min pensjonsopptjening er 900.000 og pensjonsgivende inntekt 500.000. (for 2018). Har for første gang vert inne på "min pensjon" på nav.no. 

Med dagens framtidsutsikter og måten pensjonsystemet fungerer sier det seg selv at vår generasjon vil måtte enten jobbe mer/lengre, eller finne andre måter å sikre inntekt på, gitt at du er så heldig å komme så langt i livet :-) Men å tenke på dette nå, eller sette av penger til det nå for at du skal ha deg 2 år fri, med potensielt 30 år igjen i arbeidslivet? Nei, det er den aller siste bekymringen jeg hadde hatt :-) 

Du sitter igjen med mere i måneden om du kjøper en leilighet eller ekstra bolig (leier ut) å eventuelt selger etter 20 år :-P Men det er nå bare slik jeg ville gjort det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tshansen skrev:

Med dagens framtidsutsikter og måten pensjonsystemet fungerer sier det seg selv at vår generasjon vil måtte enten jobbe mer/lengre, eller finne andre måter å sikre inntekt på, gitt at du er så heldig å komme så langt i livet :-) Men å tenke på dette nå, eller sette av penger til det nå for at du skal ha deg 2 år fri, med potensielt 30 år igjen i arbeidslivet? Nei, det er den aller siste bekymringen jeg hadde hatt :-) 

Du sitter igjen med mere i måneden om du kjøper en leilighet eller ekstra bolig (leier ut) å eventuelt selger etter 20 år :-P Men det er nå bare slik jeg ville gjort det. 

Har tenkt akkurat det samme selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville seriøst vurdert tur sånn du beskriver din situasjon nå. Ser flere har svart om hva det betyr for fremtiden, økonomisk.

Men la oss si at du står i fremtiden allerede og ser bakover. Hva tror du da du ville ha vektlagt? Hva gikk du glipp av og vil angre på? Hva tror du at du vil være mest fornøyd med? Hvilken "livskapital" har du å tære på..og se tilbake på.

Personlig tror jeg altfor mange hopper inn i tredemølla dag ut og inn og kanskje i for liten grad reflekterer over hva de egentlig vil..

Statistisk sett vil en stor andel av oss være friske og kanskje ha en aktiv pesjonsalder, men veldig mange av oss vil også ha sykdommer som kanskje reduserer mulighetsrommet. Vil vi da angre på de opplevelsene vi valgte bort?

Jeg tror det er viktig å ha en realistisk fremtidsbilde og at til større usikkerhet fremtiden bringer til mer bør man kanskje vurdere å ta ut opplevelser jevnt og trutt.

Personlig har jeg  gjennomført  turer opp til kun 3 uker etter studietiden, og det er kanskje for lite, men når jeg ser tilbake har disse gitt meg mye mer en utallige helgeturer som ofte blir for "komprimerte" (pakking, reising, kort opplevelse, retur, utpakking/vask).  

  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnast nok å bekymre seg for, ein kan alltids finne årsaker/fornuftige grunnar til å søkje tryggleik. 

Likevel trur eg at prosessen, læringa og opplevinga av å sleppe taket i det som er trygt, gir det heile ein heilt annan verdi, enn den ein oppnår ved å safe seg inn. 

Når ein safar seg inn "heile vegen" er der nokre mekanismar som ikkje slår inn, og ein mistar mane gode prosessar i livet (mi personlege meining). 

Men, me er ulike. Alt kjem an på korleis ein fiksar å forholde seg til uvisse og x-faktorar. Det siste dominerar verda likevel, kanskje er nett det årsaka til vårt behov for å skape trygge bobler? Eg vel å forhalde meg til at livet er skjørt, sårbart og fullt av uvisse samme kva ein prøver å skape av materiell tryggleik. Difor like greit å leve trufast mot seg sjølv.

Gjer ein det trur eg ein er rusta til å trives og ha det ganske bra uavhengig av bobla. 

Å vandre gjennom livet utan skrubbsår på knea er tilnerma umogleg uansett. Spørsmålet er vel meir kva ein skal få skrubbsåra av. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil takke for mange veldig gode og tankevekkende innspill.

Både magefølelsen og hodet sier mer enn noen gang tidligere at jeg nå må gjøre en endring i livet. Jeg føler meg ikke klar for å gå direkte over i en ny jobb, men trenger en skikkelig pause som jeg vil fylle med noen langturer og alt det kan føre med seg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grenser mot trygghetsnarkoman, og har ofte prioritert økonomisk trygghet foran opplevelser. Dette er personlighetstrekk som ikke er så lett å endre på, men skulle ønske jeg jobbet mer med dette i ung alder.

I din situasjon er jeg ganske sikker på hva som er riktig, men det er selvsagt enklere for en utenforstående å si dette, enn for den som faktisk skal gjennomføre. 

Hovedargumentet er helse. Vi er i en alder der alt kan skje. Du kan ha helse til å gjøre dette om 20 år, men det kan også være for sent om 3, så gjør det du har lyst til mens du vet at du har mulighet.

Samtidig er det viktig å legge en plan for økonomien. Begrens alle faste utgifter, forsikre deg mot overraskelser, og selv om du bruker lite, så er det fint om det drypper en liten slant inn på konto en gang i blandt. 

Det er gjort en del forskning på det du holder på med nå. Resultatene er ganske entydige, du vil sannsynligvis være lykkligere om 1-2 år hvis du sier opp jobben og prøver lykken. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Disse tankene virker kjente. Selv pleier jeg å legge mest vekt på magefølelsen. De "gode ideene" i hodet må alltid etterprøves i forhold til hva jeg føler i magen. Magen kan bedra den også, men ikke over tid. En eller annen sa en gang noe ganske underfundig. Det man følte i samme sekund som man voktet om morgenen, det var det værd å merke seg.

Gamle folk sier ofte at de angrer på alt det de ikke har gjort. På en annen side tror jeg at hvis man skal få utbytte av en lange sammenhengende perioder med tur og villmarksliv så bør man ha en viss mengde vilje og psykisk energi. Eller kanskje en spesiell interesse, som f.eks fisking eller fotografering eller hva som helst. Ett eller annet som kan være en drivkraft for å holde seg i aktivitet på en possitiv måte. For min del har jeg nok opplevd perioder i livet hvor friluftslivet ble ren "rutine". Hvor det å dra opp en ørret blir nesten like spennende som å plukke en pakke fiskekaker opp fra en frysedisk. Men da har det vært mye friluftsliv også.

Noen mennesker styres av følelser. Andre av vilje. Noen motiveres av å sette seg mål. Andre av spesielle interesser osv. Tror jeg hadde prøvd å analysere meg selv.

Men hvis jeg først skulle begi meg ut på noe slikt så ville jeg kanskje latt meg friste til å prøve noe i rettning av det denne svensken har gjort:

https://www.youtube.com/watch?v=AEfeRuA9ZRg

I løpet av de siste årene har jeg fått litt interesse av slike youtubere. Antall følgere handler ikke så mye om hva de gjør men hvordan de lager videoene. Man kan lære mye av å studere de som blir mest sett.

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du helt sikker får til dette hvis du vil, med litt god planlegging. 

Jeg har tatt ganske mange valg der jeg har prioritert opplevelser av ulike slag fremfor økonomi og trygghet. Det har selvfølgelig noen konsekvenser, men jeg har aldri angret. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gratulerer 😀

Er faktisk litt sommerjobber å finne rundt om kring ute i fjellheimen også , og som gir litt inntekt samtidig som man er ute. Jeg hadde sommerjobb i ett lakseførende vassdrag i sommer som oppsyn , og det er en jobb jeg lett anbefaler. Sjelden smilt så mye på jobb noen gang

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.