Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturutstyr for nybegynner


A4.236

Anbefalte innlegg

Er ute etter randonee topptur ski og støvler for nybegynner. Skiene skal i hovedsak brukes til topptur på variert føre men aller helst pudder. Har hørt mye bra om k2 wayback, völkl og kastle tx men er usikker på hva jeg skal velge av merke og skibredde. Og hvilke bindinger bør jeg velge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt tips om du er mann som ikke ruver for høyt over bakken. Ellers har de flere gode ski hos Fast-Bikes til en veldig billig penge. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=132397824

Jeg er selv nybegynner og har styrt langt unna pudderplanker. Pudder ser man kun på Instagram 😂 Har gått for litt korte ski med god rocker og en grei radius. De er litt myke men ikke for nervøse. Støvlene (Atomic Backland) er også mer rettet mot gå enn hard kjøring. 

Jeg kjøpte ski og bindinger (Hagan ski og ATK Raider 12 bindinger) av Fast-Bikes som knapt var brukt. Og bindingene alene koster mer i butikken i dag enn det jeg betalte for ski med bindinger.  Så det er et veldig godt tilbud. Merke driter jeg i. Det tviler jeg på har noe å si. Jeg ville ha gode ski til meg og har det perfekte paret nå 😀👍🏻 

Samme som mine ski (jeg er 162 cm) https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=132404884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, A4.236 skrev:

Er ute etter randonee topptur ski og støvler for nybegynner. Skiene skal i hovedsak brukes til topptur på variert føre men aller helst pudder. Har hørt mye bra om k2 wayback, völkl og kastle tx men er usikker på hva jeg skal velge av merke og skibredde. Og hvilke bindinger bør jeg velge? 

Anbefaler en tur i en butikk der de har peiling på ski. Da får du god hjelp og kan forklare hva du trenger.

K2 Wayback er en god og allsidig ski for topptur, og grei pris. Vølkl VTA som @TheSleepwalker never har godt rykte. Ellers mange å velge mellom i samme klasse som vil være gode ski. 

Generelt ville jeg ikke anbefale dyre lette ski om du ikke er spesielt ute etter å gå raskest mulig til topps på bekostning av kjøreegenskaper. Litt tyngre ski takler som regel bedre ulike fører. Typisk vil ski på 90-100 passe for de fleste forhold. 

Hva som er forskjellen på løssnø og pudder vet jeg ikke, og løssnø finner jeg oftere på fjellet enn på Instagram. Det er bare å se på vindretning og velge riktig fjellside. Som regel er det fokksnø på toppen og løst lenger ned.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par med bredde 92 cm og et par med 118. De brede var planker tiltenkt topptur på dager med skikkelig pudder (dyp, tørr nysnø), men faktum er at jeg bruker de smaleste mer på de beste dagene, fordi de er så mye lettere å gå med. De brede plankene blir helst brukt til  hesibasert kjøring, dvs der man går litt fra toppen av en skiheis for å finne fin snø.

Jeg ville valgt en ski med moderat rocker, dvs en som er myk i tuppen, og dermed søker opp av snøen. Noen ski har for ekstrem rocker, nesten banaform, og dette gjør dem dårligere til kjøring på fast føre og veldig vanskelig å sette en skjærende sving (carving). Vanskelig å anbefale merke, da det er så mye som er bra. Finn et godt tilbud i en skikkelig butikk.

Støvlene bør være tilpasset typen ski. En del av de letteste støvlene er i overkant myke og har for lite forovervinkling i leggen etter min smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg nesten alt av tid og penger i støvler.

Pønsk på hva du ønsker å prioritere, da alt utstyr består av kompromisser:
Har du like mye glede av motbakken som nedturen? Er det viktigste å kjøre hardt nedover? Vil du gjerne løpe fra vennene dine oppover? Blir det en del kjøring anlegg også? Skal du kunne bruke støvlene i vanlige alpinbindinger eller kun tech?
Er du skikkelig sprek kan du ha tyngre utstyr uten å være ødelagt før nedturen.

Gå til en butikk som har godt utvalg og kan det de driver med og helst som kan justere støvlene ved behov og kjøp de støvlene som passer på foten din og er passe tunge/lette/myke/stive.

Ski og bindinger kan du kjøpe billig brukt eller på salg eller låne/leie.
Det er lurt med tech-bindinger da de er mye lettere enn rammebindinger. Skiene kan godt være rundt 100mm på midten og relativt lette.

You date your skis but you marry your boots.

PS: Disse rådene er gitt på bakgrunn av den antagelsen at du har et budsjett. Hvis det er helt ubegrenset kan jeg gjerne synse om ski og bindinger, men støvelrådet blir stående.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for mye gode svar. Har vært litt rundt å prøvd sko og synes den nyeste maestrale2 skoen passet bra, selv om den var bittelitt smal for foten min. Den hadde iallfall skikkelig gå utslag. Av ski er jeg mere usikker, har sett litt på de bredeste fra åsnes da jeg synes halvfelle systemet er ypperlig, men ut ifra tester scorer bl. Annet G3 Findr94, Black crows Camox freebird, hagan core og stereo wolverine V2 mye høyere, spesielt førstnevnte får mye ros. Er det noen som har prøvd disse og komme med en formening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.1.2019 den 23.41, Gittiamo skrev:

Godt tips om du er mann som ikke ruver for høyt over bakken. Ellers har de flere gode ski hos Fast-Bikes til en veldig billig penge. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=132397824

Hvilket tips var det som gjemte seg bak linken? Ser ut som annonsen er slettet. Er selv ute etter randonee-ski til en mann som ikke ruver så høyt over bakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, vetting skrev:

Hvilket tips var det som gjemte seg bak linken? Ser ut som annonsen er slettet. Er selv ute etter randonee-ski til en mann som ikke ruver så høyt over bakken :)

De er solgt 😱 Men de selger alltid ut diverse demo og utleieski. Mine var knapt brukt og jeg fikk de for mindre enn prisen av bindingene alene nå. 

http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=catalog&t=3378&c=3378&p=3378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Gittiamo skrev:

De er solgt 😱 Men de selger alltid ut diverse demo og utleieski. Mine var knapt brukt og jeg fikk de for mindre enn prisen av bindingene alene nå. 

http://www.fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fast&SessionId=&a=catalog&t=3378&c=3378&p=3378

Tenkte bare på merke og modell som du anbefalte til de som er lave... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, vetting skrev:

Tenkte bare på merke og modell som du anbefalte til de som er lave... :)

Samme greia. Hagan. Lengden husker jeg ikke. Søk litt rundt og se på skiene de selger og se om noe kan passe deg. 

Ellers bare hører du direkte med de. De er nok mer kompetente enn meg på å anbefale lengde og modell 🙂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo gode ting de selger, men det er greit å ta ting med en klype salt. I følge sjefen i butikken så er dette de aller beste skiene som fins. Bindingene er også de beste som fins. Og skal du se på sykkel der, så er de jommen med de beste som fins, de også.. Han kan fortelle ganske detaljert om hvor dårlige andre er..

Han er irriterende, men om man legger det bak seg så kan man gjøre gode kjøp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lompa skrev:

Det er jo gode ting de selger, men det er greit å ta ting med en klype salt. I følge sjefen i butikken så er dette de aller beste skiene som fins. Bindingene er også de beste som fins. Og skal du se på sykkel der, så er de jommen med de beste som fins, de også.. Han kan fortelle ganske detaljert om hvor dårlige andre er..

Han er irriterende, men om man legger det bak seg så kan man gjøre gode kjøp der.

Haha ikke bare meg som har stussa litt der nei 😂 men ski og bindinger er absolutt bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.