Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er max behagelig vekt i Osprey Talon 33?


Anbefalte innlegg

Har klart å få ned pakkvolum nok til at det lar seg gjøre å bruke Bergans Skarstind 32L sekken jeg tidligere har brukt på dagsturer/flyturer, til helgetur på fjellet(sommer. Men selv om Bergans oppgir maksvekt på 12kg, syns jeg den takler vekt over ca 7-8kg dårlig. Sekken holder formen fint, men skuldereimer og hoftebelte fungerer da dårlig. Totalvekten pr nå er ca 9,7kg.

Etter å ha prøvd samboer sin Osprey Talon 11L med 6+kg i(fantastisk god) vurderer jeg sterkt en Talon 33L. Denne sekken er oppgitt til maks 15kg så vil tro den takler vekten langt bedre. Noen som har prøvd den skikkelig med 10-12kg i?

Som en bonus, er sekken 200+ gram lettere også siden jeg har den gamle mod av Skarstind 32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg har Tempest 35 l (den skal kanskje tåle litt mer vekt?) og den har jeg lessa opp mange ganger. Både rot og skrot men også klatreutstyr og tau mm. Kvaliteten på sekken fikser den vekta helt fint.

Jeg sliter noe med magebelte. Jeg får hetta om noe presser på min mage. Og min fysikk tilsier at det kan være litt problematisk. Men sekken ellers takler fint vekta jeg har bært. Sekken er en lett sekk med dertil myke hoftebelter men de avlaster greit nok faktisk. 

Liker veldig godt at sekken er lett og kan sitte tight på når jeg klatrer (da er utstyret tatt ut og sekken ganske lett) og jeg har flere turer der sekken har sittet på ryggen med god vekt (ca 8 kg) i mer enn 10-12 timer. 

Men nå brukes den stort sett som hverdagssekk (ville bytte pga magebelte). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste Osprey Exsos kan kanskje være et godt alternativ? Den er lett, men har rammekonstruksjon og tåler etter min erfaring godt 12-14 kilo. Kommer vekta noe særlig over 15 synker bærekomforten drastisk. 

Typiske dagstursekker er ikke laget for vekt over 8-10 kilo og jeg ville heller lagt på et par hundre gram egenvekt på sekk for å få noe som er godt å bære. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, whistler skrev:

Minste Osprey Exsos kan kanskje være et godt alternativ? Den er lett, men har rammekonstruksjon og tåler etter min erfaring godt 12-14 kilo. Kommer vekta noe særlig over 15 synker bærekomforten drastisk. 

Typiske dagstursekker er ikke laget for vekt over 8-10 kilo og jeg ville heller lagt på et par hundre gram egenvekt på sekk for å få noe som er godt å bære. 

Nå har jo sekken jeg alt har ramme, men det hjelper lite på komforten syns jeg. Heller tvert i mot, hindrer bevegelser føler jeg. 

Liker godt luftingen i ryggen som den kan ha pga rammen, men flytter også vekten flere cm bakover som sannsynligvis også påvirker i negativ retning etter hvert som vekten øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Gittiamo skrev:

Ja jeg har Tempest 35 l (den skal kanskje tåle litt mer vekt?) og den har jeg lessa opp mange ganger. Både rot og skrot men også klatreutstyr og tau mm. Kvaliteten på sekken fikser den vekta helt fint.

Jeg sliter noe med magebelte. Jeg får hetta om noe presser på min mage. Og min fysikk tilsier at det kan være litt problematisk. Men sekken ellers takler fint vekta jeg har bært. Sekken er en lett sekk med dertil myke hoftebelter men de avlaster greit nok faktisk. 

Liker veldig godt at sekken er lett og kan sitte tight på når jeg klatrer (da er utstyret tatt ut og sekken ganske lett) og jeg har flere turer der sekken har sittet på ryggen med god vekt (ca 8 kg) i mer enn 10-12 timer. 

Men nå brukes den stort sett som hverdagssekk (ville bytte pga magebelte). 

Takker for svar.

Tempest er vel bare dame mod av Talon så vidt jeg kan se. Finner ikke 35, nærmeste er 30 eller 40, mulig det er en eldre mod? 

Om du er fornøyd etter 10-12timer med 8kg lover det godt :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kristian den ukristne skrev:

Takker for svar.

Tempest er vel bare dame mod av Talon så vidt jeg kan se. Finner ikke 35, nærmeste er 30 eller 40, mulig det er en eldre mod? 

Om du er fornøyd etter 10-12timer med 8kg lover det godt :-)

 

Tempest er dameversjon av Talon ja. Og du har rett. Min er på 30 liter. Sekken sitter tight og godt så jeg synes den absolutt er god ja. Det eneste er at på meg rekker ikke hoftebeltet rundt hoftekammen men stopper halvveis. Men det er pga min fysikk og ikke sekken. 

Jeg har Osprey variant som brukes nå til klatring/ski og som er tyngre og stivere men mer spissa mot klatring og ski. Tempest’en brukes ellers hver dag da jeg er litt baglady så den er det alt fra klær og treningstøy og vin og PC mm i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Talon 33 selv. Har ikke testet å laste den veldig tung, 6-8 kg et sted. Sekken er litt myk og litt mindre reimer og belte. Jeg synes det er nok med en slik vekt. 10-12 tror jeg ikke jeg hadde likt. Hadde jeg heller brukt Xenith 88 jeg har s3lv om den veier litt over en kilo mer. Hatt Exos en gang også, tror den fungerer bedre med 10-12 kilo enn Talon fordi den er stivere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 8.26, borgern skrev:

Har Talon 33 selv. Har ikke testet å laste den veldig tung, 6-8 kg et sted. Sekken er litt myk og litt mindre reimer og belte. Jeg synes det er nok med en slik vekt. 10-12 tror jeg ikke jeg hadde likt. Hadde jeg heller brukt Xenith 88 jeg har s3lv om den veier litt over en kilo mer. Hatt Exos en gang også, tror den fungerer bedre med 10-12 kilo enn Talon fordi den er stivere.

Fant ut at OutdoorBergen hadde Talon 33 inne, fikk prøvd den i butikken med 5kg i (usikker på om det var 5kg+ sekk eller inkl) og kunne knapt kjenne at det var noe på ryggen så ble en slik.

Måtte prøvepakke så snart jeg kom hjem, alt på pakkelisten gikk rett nedi uten stress, totalvekt på 9,3kg inkl full vannflaske og mat for 2 døgn. Føles meget god ut på ryggen, men nærmer seg nok vektgrensen sin. 12kg tror jeg kan bli drøyt, men 10kg+ tror jeg den passer fint til, vekten synker jo også etter vært som man spiser så skulle gå bra å klare 3-5 overnattinger med den.

Endret av Kristian den ukristne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.