Gå til innhold
  • Bli medlem

MSR Tømme slangen for bensin


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Ny MSR EGK EX ble testbrent i helga. Fulgte bruksannvisningen til punkt og prikke i stedet for gammel vane.

Er det noe spesielt med MSR pumpa som gjør at en ikke burde vippe flaska over og tømme slangen for bensin?
Det rant jo en god del bensin ut av slangen når jeg koblet fra og det er ikke så kult med brenneren oppi kaffekjelen.
Jeg ser ingen grunn til at den ikke burde funke å flippe flaska og stenge krana når det blåser luft som vanlig eller er det noe magisk støpt inn i plasten jeg ikke skjønner.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har whisperlite og XGK med stiv slange. Noen ganger flipper jeg, noen ganger gidder jeg ikke og heller litt på slangen etter flasken og pumpen er koblet fra. Pakker en fille rundt brenneren før den går oppi posen. 

Bensin er så pass lett å fordampe at jeg aldri finner bensinrester innen jeg pakker opp. Men det sikreste er å tømme mens det ennå er trykk i flasken, ja. Men en må jo da snu hele oppsettet opp ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Barskekarsten skrev:

Er det noe spesielt med MSR pumpa som gjør at en ikke burde vippe flaska over og tømme slangen for bensin?

Det er ikke pumpa, men slangen som ikke er konstruert for å flippe slik som Omnifuel. Normalt er det o-ring/kobling som gjør dette. Vil ikke anbefale å gjøre dette over tid. 

Jeg bruker litt forskjellige triks. 

  1. Vipper hele systemet mens det er i drift, slik at pumpa suger luft. Stenger krana, kobler fra. Da er det litt bensin i slangen som du må drenere ut.
  2. Slukker på vanlig måte. Tar opp hele systemet, og løsner pumpa på flaska slik at lufta går ut. Åpner krana og tømmer tilbake på flaska.

Men jeg pakker normalt ikke bensinbrennern inni det jeg skal bruke som kjele. Har det i en egen liten kasse (pulk). I de andre tilfellene når jeg bare har sekk, tømmer jeg så bra jeg kan og lar det fordampe mest mulig og lengst mulig, før jeg pakker det i en pakkpose, og legger det inni kjelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

Det er ikke pumpa, men slangen som ikke er konstruert for å flippe slik som Omnifuel. Normalt er det o-ring/kobling som gjør dette. Vil ikke anbefale å gjøre dette over tid.

Det har du fanden meg rett i! Når jeg bikka på det mens det var montert så jeg at slangen tilsynelatende svivlet mot den firkantede klossen i enden.  Jeg tenkte selvsakt at den var satt sammen så slangen og messingstussen roterte fritt i den firkantede aluminiumsklossen. Da ville den roterende tettingen vært mot den radielle o-ringen i pumpehuset og det ville vært OK.  Men aluminiumsklossen er jo fanden meg fast til messingstussen. For at dette skal henge sammen sånn må jo messingstussen være presset i aluklossen og så satt fast i slangens innerdel før stålflettingen er presset løst rundt det igjen. Da vrenger en jo innerslangen om en bikker på det! Dårlig løsning på noe som kunne vært gjort mye bedre på en enkel måte.

Hadde jeg visst dette når jeg kjøpte den så hadde det blitt en annen brenner gitt!  Dette må jo være gjennomgående på MSR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Bare la den stå i 5 minutter. Den brenner ofte med en liten stearinflamme i ett par minutter, mens bensinen fordamper ut, hvis ikke flammen blåses ut. Da kommer det ingen bensinsøl ved frakobling (gjelder Sinnerlite og XGKII med stiv slange).

Det oppførte seg sånn du beskrev (likt som bruksforvirringen), men med et helt annet resultat. Flust med bensin i slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Barskekarsten skrev:

Det oppførte seg sånn du beskrev (likt som bruksforvirringen), men med et helt annet resultat. Flust med bensin i slangen.

Ok, jeg har ett annet forslag som også jg har fått til. Etter jeg har slukket XGK II, og den har stearinlysflamme, løfter jeg brenneren etter slangen, slik at brenneren henger nedover. Da drar tyngdekraften bensinen ned og den brenner slangen fort tom.

Jeg pleier alltid å la brenneren stå en stund før jeg kobler fra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Barskekarsten skrev:

Hadde jeg visst dette når jeg kjøpte den så hadde det blitt en annen brenner gitt! 

XGK er en traktorbrenner på godt og vondt. Men det er en meget god traktor du kan stole på, med sine særtrekk. At du ikke kan flippe er et av disse. Har for min del ikke noe å si, men du må gjøre det på en annen måte enn du er vant til. Jeg har mange brennere, men på snøsmelteturer solo, er dette førstevalget.

10 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

stearinlysflamme

Jeg gjør alt jeg kan for å unngå sot, forvarmer med rødsprit, og blåser ut pilot/stearin flammen, når jeg slukker den. Det gir sot, og sot gir problemer over tid. Da slipper jeg unna mye rengjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Memento mori skrev:

Jeg gjør alt jeg kan for å unngå sot, forvarmer med rødsprit, og blåser ut pilot/stearin flammen, når jeg slukker den. Det gir sot, og sot gir problemer over tid. Da slipper jeg unna mye rengjøring. 

Forvarming med rødsprit er bra på min, jeg har veke i bunnen.

Men stearinlysflammen gir kun sot under flammesprederen, den er bare å flippe av og tørke av. Jeg blåser den gjerne ut utendørs, men slukker jeg den i teltet vil jeg ikke ha bensingass i teltet, det stinker og jeg ser for meg at det ikke er bra å puste inn. Da er det bedre med litt sot på flammesprederen, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på pumpa som Primus leverer, den er vinklet på skrå, slik at røret står på skrå innvendig i flasken, dette medfører at når du snur flasken, så vil røret bli høyeste punkt i flasken, og vil ligge over drivstoffet slik at den tømmer seg for drivstoff.

Er ikke dette mulig å få til med MSR? På den så er det jo heller ikke noe rør, men en fleksibel slange. Prøv å fiks til noe som presser slangen på skrått ut til siden, så vil denne ble høyeste/laveste punkt innvendig i flasken avhengig av hvilken vei du vender flasken. (Har ikke MSR selv, så dette er bare synsing)

Endret av Helge G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, dsk skrev:

Alle msr-pumpene har ganske stiv sugeslange   https://goo.gl/8tF3sH  

Flip-stop er vel nærmest en MSR oppfinnelse?  Video: https://goo.gl/USwutD

dsk

Hmm, det ser jo ikke ut som slangen vridde seg når han gjorde flip stop engang. Hvorfor er ikke alle MSR brennere slik?...

Gjør jeg dette med Simmerliten velter den, og XGK EX har vel også en kort og stiv slange som gjør dette vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B2D0039A-27AA-47E1-9146-300C7F993084.thumb.jpeg.00789e62253ca2dd40a472da991a86e6.jpeg

Som regel er slangestusser slik som til venstre. Så kommer en krympedel over selve slangen. Du kan vri den, men sagtanninga graver seg inn i slangen. 

Er det beregnet på å kunne rotere, er det som regel to O-ringer slik som delen til høyre. Da blir det mye mindre slitasje. 

Så det går sikker en stund å flippe msr - men er ikke å anbefale over tid med mye bruk. Hadde det vært tanken til MSR hadde de gått for løsingen til høyre. Men den er nok noe mindre driftssikker i streng kulde. 

Ikke så lett å kappe slangen og feste den igjen om det skjer i felten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brukt Whisperlite Universal og vet at den er slik som bildet til venstre, @Memento mori? Det så... overraskende lett ut på videoen det var linket til - dvs ikke noe tvang eller bending. Mulig jeg tar feil her, men det så ut som om det var designet slik. Mine brennere har jeg aldri forsøkt å vri på tilsvarende. Virker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 22.38, ArveS skrev:

Har du brukt Whisperlite Universal

Jeg har følgende MSR bensin primuser:

XGK - Som den til venstre

Dragonfly - Som den til venstre

Whisperlight - Som den til venstre

Whisperlight Internasjonal - Som den til venstre

Whisperlight Universal - Som den til høyre i prinsipp. På grunn av at du kan snu gassboksen må den ha en slik «svirvel»-Kobling. Siden snurredelen er i slangen funker den på bensinpumpa også. 

På 22.1.2019 den 22.38, ArveS skrev:

om det var designet slik

Så i de siste tilfelle har du observert riktig😀

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Memento mori skrev:

Wisperlight Universal - Som den til høyre i prinsipp. På grunn av at du kan snu gassboksen må den ha en slik «svirvel»-Kobling. Siden snurredelen er i slangen funker den på bensinpumpa også. 

Så i de siste tilfelle har du observert riktig😀

Takk og lov! Hater følelsen av å ha mistforstått noe fundamentalt. Og jeg burde jo visst at du hadde bra dekning på de ulike MSR-bensinbrennerne. Så spørsmålet er bare om jeg fortsatt stoler på min 25 år gamle Whisperlite (wireben og gammel pumpe) eller om det er på tide å omfavne fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ArveS skrev:

 spørsmålet er bare om jeg fortsatt stoler på min 25 år gamle Whisperlite (wireben og gammel pumpe) 

Jeg hadde nok prøvd å skaffe en ny pumpe. Disse får du på tilbud til under tollgrensa av og til. Så 350kr og du har brenner i mange, mange  år enda. Enventuellt skrudd av toppen og renset forsiktig zikk-zakk platene. 

3 timer siden, ArveS skrev:

Omfavne fremtiden

Det har ikke skjedd mye på den fronten siden den gang. En ren bensinbrenner er fortsatt det beste etter min vurdering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bytta slange på min pre shakerjet whisperlite (for 8 år sida) siden MSR ikke ville hjelpe med deler :-? så ble det en uoriginal slange med kobling som passer på gassboks/primus-pumpe. Da ble det også kjøpt inn kinapumpe. (jeg kjøpte en komplett kinaprimus, kasta brenneren og brukte resten) Funker fortsatt som bare det, både på gass og bensin. :-)

Endret av dsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min, så går det fint å flippe flasken...

Alu. klossen og messingstykke som skal inn i pumpa ( med o-ringen) er roterbar.   Ergo gir ikke det belastning på O-ringen.

Noen som vet hvordan koblingen ser ut innvending på høyre side av aluklossen ?

( Brenneren er ny)

20190125_172430.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Blaser skrev:

Alu. klossen og messingstykke som skal inn i pumpa ( med o-ringen) er roterbar.

ECC231D1-6140-45D1-998E-7CC9A21A2023.thumb.jpeg.42bb617fee16538f69525f0bc3e10224.jpeg

Her er de jeg har av MSR. De som har bronsefarget slange sitter hardt fast, men kan vris med makt.

XGK’en går å flytte (sølvfarget) uten å bruke for mye makt. 

Whisperlighten universal er bygget for å snu.

Er det noe forskjell på slangen/konstruksjon siden det det er forskjell på slangefargen?

35B81E68-4C5A-4307-90DF-8EE84715F4F0.thumb.jpeg.9393b02b4753a1c4f237e4ba8384abd9.jpeg

Lengden på alu-klossen og mutter viser at det er bygget for å snurre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å sende en mail til MSR men ikke fått svar.

Hadde det vært o-ringer i en roterende kobling inni aluklossene på EGK burde de vært mulige å åpne forå bytte tenker jeg.


Om de snurrer lett eller ikke tror jeg har med hvor hardt koblingen er presset bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.