Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate fjellski-pakkenfor lengre turer


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Har tenkt å anskaffe meg utstyr for lange skiturer i fjellet med muligheter for mindre ekspedisjoner i fremtiden med pulk. I tillegg ønsker jeg muligheten for å kunne dra på toppturer og ha en morsom nedfart. Klarer ikke å bestemme meg og håper noen kan hjelpe meg litt med valget :) 

Har sett for meg forskjellig oppsett som f.eks:

Oppsett 1 

  • Åsnes Ingstad/Amundsen 
  • 75 mm Voile 3 pin
  • Alfa Polar (fryser fort på føttene)

Oppsett 2 

  • Åsnes Nansen
  • BC Magnum 
  • Crispi Stetind 

Oppsett 3

  • Åsnes Ingstad
  • 75 mm Voile 3 pin
  • Crispi Svartisen

 

 

-

 

 

 

Endret av Rikard André Bjørklund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann. Har et oppsett nesten identisk med nr 2, med eneste forskjellen at skoa er Alpina Alaska istedenfor. Men de er ikke så ulike Stetind. Denne pakken egner seg i hvert fall ypperlig til skiturer, evt ekspedisjoner, i kupert terreng. Fine å gå med, greie å kjøre med (er nok min teknikk som setter størst begrensninger). Nansen - skia er veldig fin til allround - bruk etter min mening men er visst regna som litt treg til milsluking, ifølge mange. Bra bæreevne. Har gått med både sekk og pulk med dette oppsettet, det er stødig nok til å bære sekk i kupert terreng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med unntak av Nansen og Varg Polar har jeg resten..

Amundsen med både BC Manual og Magnum. Stetind og Svartisen i BC

Merker litt forskjell på Manual og Magnum hva kantgrep angår, så det ingen grunn til å velge annet en Magnum om du går for BC bindinger. Jeg forsøkte "rød flex" som er 1.5 ganger hardere enn standard (rød er for turskøyter) på slutten av sesongen i fjor, merker det er litt mer progressiv bøyemotstander ved gange, men har ikke konkludert om det gjør noe med kjøreegenskapene nedover. BC har totaltsett litt mindre "gangmotstand" en 75mm og støvlene er lettere, så skal du gå veldig lange dagsetapper er BC mindre energikrevende i det lange løp.

Sålen i Stetind er litt stivere enn Svartisen BC, plastspennene kompenserer litt for dette, men jeg har aldri de spennt når jeg går, kun i brattere nedkjøringer. Stetind er en veldig god BC støvel, Svartisen også, den er kanskje en hårsbredd varmere enn Stetind. Det er litt smak og behag for hva en bør velge, det er ikke feil med noen av de.

BC støvler generellt kan være litt befengt med gnagsår (jeg får på hælen). Dette har jeg fikset med å bygge opp hælpartiet i støvlen 4-5mm. Hos meg blir hælen presset nedover i støvlen, dette er det ingen hard stramming av lisser som hjelper mot. En halvsåle han så måte hjelpe mot bevegelsen nedover.

Amundsen er "vidde commutere", de har spenn litt som en langrennski og kan gås meget raskt med. Det går fint å tråkke egne spor med, men det går merkbart mye fortere å gå i et spor der en eller flere har gått før. Amundsen er ikke noen toppturski, men kan styres så du kommer trygt ned, er det stabilt underlag med styresnø oppå går det fint å få til telemarksvinger.

Voile 3pin bør velges i "Traverse", dvs med 10mm plater uansett ski. Ikke la butikken lure deg til å bruke platene til Rottefella på de, bruk de originale fra Volie. De festes i skien med 4 skruer og ikke 3, Rottefella platene er i hardplast og kan sprekke. Vurder å ikke montere den fremoverrettede hælløfteren på hælklossen, den kan ved enkelte fører samle snø/is så du får platåsko. Det er fullt mulig å bli drit lei av å hakke bort istårn med staven. 75mm har selvsagt mulighet for bedre kjøreegenskaper enn BC.

Ingstad har jeg i den gamle utgaven (grå med størrelse 170-180-190 osv). Den nye utgaven har størrelse 175-185-195 osv, slik kan du se forskjell på årgangene. De nye sier Åsnes er svingvillige, jeg skal ikke uttale meg om de, men de gamle er ikke så svingvillige som målene skulle tilsi. Det er litt hardt spenn på de, så jeg synes bakskien "henger litt" og kan være litt tunge å få med rundt svingen, men de styrer selvsagt vesentlig bedre enn Amundsen. Ingstad er fenomenalt gode å tråkke egne spor med, så de flyter godt når jeg går. Det er litt "flatt spenn", men jeg synes ikke de sliter ekstremt på smurningen, men jeg velger alltid litt løsere underlag fremfor knallhardt. Dvs går jeg kvistet løype så velger jeg å ikke gå direkte i "sporet" men litt ut på siden der underlaget er hardt men kanskje med et tynnt rimlag oppå, der glir det mye bedre.

Svartisen i 75mm er fenomenalt komfortable sko, de gir en fin flex i sålen med Voile. Jeg kan ta på meg de samme dag om jeg har fått verdens største gnagsår av BC støvlene og bare labbe avgårde som ingen ting hadde hent. Sålen er litt myk, det gir bedre gåkomfort men de er ikke like stive som de ser ut som på bildet, de kjører fint likevel. Bruker de også noen ganger på Tind 76 ski og det håndterer de fint. Jeg går aldri med strammede plastspenner, de brukes kun nedover. Alt etter som klemmer jeg enten kun tåjernet ned et hakk til, strammer plastspennene i tillegg og til slutt setter på wire. Hva jeg velger avhenger hvor bratt og lang bakken er. Avhengig av skostørrelse, følg med om tåjenet på Volie (spesielt på høyre) gnager litt på gummikalosjeringen foran på siden på Svartisen. Dette ungås ved å file litt av buen på tåjernet. Gnager det, ser du det etter første tur. Svartisen er gode og varme, jeg fryser ikke så lett, men senest i dag gikk jeg i -19 med kun en syntetisk langrennssokk. Bruker du normalt en "hel skostørrelse" i vanlige sko, velg samme størrelse som du bruker ellers. Bruker du +1/2 gå opp, men ikke fall for fristelsen å kjøpe de store, det er unødvendig da de er litt romslige.

Stavtips kan være Black Dimond 2 delt enten Traverse eller Expedition (er 100g lettere), disse fåes også i 155 lengde. Bytt ut trinsa med en Åsnes reservetrinse og du får lette og gode fjellskistaver.

Lykke til uansett hva du går for, men det optimale oppsettet til alt finnes ikke, det blir uansett noen kompromisser. Derfor må du vektlegge de egenskapene som totalt sett er viktigst for ditt bruk og gå for det.

Endret av Omnilite
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert Fischer E99. Selv har jeg Åsnes Nansen, noen år gamle nå. Dette er gode ski - kanskje litt trege. Jeg har ved et par anledninger lånt Fischer-skiene. Gode å gå og kjøre på. Flyter bedre oppå snøen pga rocker i front. System for kortfeller som blir mye bedre enn Åsnes sine kortfeller. Mulig Fischer sine kortfeller ikke er like gode over tid - det har jeg ingen erfaring med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingstad er ikke for lange skiturer, etter min mening. Hvis fokuset er mye gåing og en gøy bakke i ny og ne, ville jeg sett på Gamme, om du skal ha Åsnes. Nansen har ikke smørespenn, men er jo god å svinge med. Amundsen er milslukeren, med mest vekt på å gå. Fischer E99 er også en fin allround fjellski.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 20.06, Omnilite skrev:

Med unntak av Nansen og Varg Polar har jeg resten..

Amundsen med både BC Manual og Magnum. Stetind og Svartisen i BC

Merker litt forskjell på Manual og Magnum hva kantgrep angår, så det ingen grunn til å velge annet en Magnum om du går for BC bindinger. Jeg forsøkte "rød flex" som er 1.5 ganger hardere enn standard (rød er for turskøyter) på slutten av sesongen i fjor, merker det er litt mer progressiv bøyemotstander ved gange, men har ikke konkludert om det gjør noe med kjøreegenskapene nedover. BC har totaltsett litt mindre "gangmotstand" en 75mm og støvlene er lettere, så skal du gå veldig lange dagsetapper er BC mindre energikrevende i det lange løp.

Sålen i Stetind er litt stivere enn Svartisen BC, plastspennene kompenserer litt for dette, men jeg har aldri de spennt når jeg går, kun i brattere nedkjøringer. Stetind er en veldig god BC støvel, Svartisen også, den er kanskje en hårsbredd varmere enn Stetind. Det er litt smak og behag for hva en bør velge, det er ikke feil med noen av de.

BC støvler generellt kan være litt befengt med gnagsår (jeg får på hælen). Dette har jeg fikset med å bygge opp hælpartiet i støvlen 4-5mm. Hos meg blir hælen presset nedover i støvlen, dette er det ingen hard stramming av lisser som hjelper mot. En halvsåle han så måte hjelpe mot bevegelsen nedover.

Amundsen er "vidde commutere", de har spenn litt som en langrennski og kan gås meget raskt med. Det går fint å tråkke egne spor med, men det går merkbart mye fortere å gå i et spor der en eller flere har gått før. Amundsen er ikke noen toppturski, men kan styres så du kommer trygt ned, er det stabilt underlag med styresnø oppå går det fint å få til telemarksvinger.

Voile 3pin bør velges i "Traverse", dvs med 10mm plater uansett ski. Ikke la butikken lure deg til å bruke platene til Rottefella på de, bruk de originale fra Volie. De festes i skien med 4 skruer og ikke 3, Rottefella platene er i hardplast og kan sprekke. Vurder å ikke montere den fremoverrettede hælløfteren på hælklossen, den kan ved enkelte fører samle snø/is så du får platåsko. Det er fullt mulig å bli drit lei av å hakke bort istårn med staven. 75mm har selvsagt mulighet for bedre kjøreegenskaper enn BC.

Ingstad har jeg i den gamle utgaven (grå med størrelse 170-180-190 osv). Den nye utgaven har størrelse 175-185-195 osv, slik kan du se forskjell på årgangene. De nye sier Åsnes er svingvillige, jeg skal ikke uttale meg om de, men de gamle er ikke så svingvillige som målene skulle tilsi. Det er litt hardt spenn på de, så jeg synes bakskien "henger litt" og kan være litt tunge å få med rundt svingen, men de styrer selvsagt vesentlig bedre enn Amundsen. Ingstad er fenomenalt gode å tråkke egne spor med, så de flyter godt når jeg går. Det er litt "flatt spenn", men jeg synes ikke de sliter ekstremt på smurningen, men jeg velger alltid litt løsere underlag fremfor knallhardt. Dvs går jeg kvistet løype så velger jeg å ikke gå direkte i "sporet" men litt ut på siden der underlaget er hardt men kanskje med et tynnt rimlag oppå, der glir det mye bedre.

Svartisen i 75mm er fenomenalt komfortable sko, de gir en fin flex i sålen med Voile. Jeg kan ta på meg de samme dag om jeg har fått verdens største gnagsår av BC støvlene og bare labbe avgårde som ingen ting hadde hent. Sålen er litt myk, det gir bedre gåkomfort men de er ikke like stive som de ser ut som på bildet, de kjører fint likevel. Bruker de også noen ganger på Tind 76 ski og det håndterer de fint. Jeg går aldri med strammede plastspenner, de brukes kun nedover. Alt etter som klemmer jeg enten kun tåjernet ned et hakk til, strammer plastspennene i tillegg og til slutt setter på wire. Hva jeg velger avhenger hvor bratt og lang bakken er. Avhengig av skostørrelse, følg med om tåjenet på Volie (spesielt på venstre) gnager litt på gummikalosjeringen foran på siden på Svartisen. Dette ungås ved å file litt av buen på tåjernet. Gnager det, ser du det etter første tur. Svartisen er gode og varme, jeg fryser ikke så lett, men senest i dag gikk jeg i -19 med kun en syntetisk langrennssokk. Bruker du normalt en "hel skostørrelse" i vanlige sko, velg samme størrelse som du bruker ellers. Bruker du +1/2 gå opp, men ikke fall for fristelsen å kjøpe de store, det er unødvendig da de er litt romslige.

Stavtips kan være Black Dimond 2 delt enten Traverse eller Expedition (er 100g lettere), disse fåes også i 155 lengde. Bytt ut trinsa med en Åsnes reservetrinse og du får lette og gode fjellskistaver.

Lykke til uansett hva du går for, men det optimale oppsettet til alt finnes ikke, det blir uansett noen kompromisser. Derfor må du vektlegge de egenskapene som totalt sett er viktigst for ditt bruk og gå for det.

Takk for mange gode råd :) Tror Svartisen støvler blir valget, sammen med Amundsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Har fått følgende tilbud:

 

Oppsett 1 Pakketilbud: 7897,- (Veil: 9797,-)

  • Åsnes Gamme - 3199,- (Veil: 3999,-)
  • 75 mm Voile 3 pin - 1499,- (Veil: 1799,-)
  • Crispi Svartisen 75mm - 3199,- (Veil: 3999,-)

Oppsett 2 Pakketilbud: 6777,- (Veil: 7797,-)

  • Åsnes Nansen - 3199,- (Veil: 3999,-)
  • BC Magnum  - 779,- (Veil: 999,-)
  • Crispi Stetind - 2799,- (Veil: 2799,-)

Oppsett 3 Pakketilbud: 7797,- (Veil: 9898,-)

  • Fischer E99 – 3099,- (Veil: 4100,-)
  • 75 mm Voile 3 pin – 1499,- (Veil: 1799,-)
  • Crispi Svartisen 75mm – 3199,- (Veil: 3999,-)

Vanskelig å finne denne komboen på nettbutikker. 

Rikard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.