Gå til innhold
  • Bli medlem

GLUTENFRI mat på tur - til 3 barn - Tips?


FrkSol

Anbefalte innlegg

Som emnefeltet sier: Glutenfri mat på tur.

Både jeg om mine tre barn på 12, 9 og 9 er veldig glad i å dra på overnattingsturer ute. Vinter som sommer. Ungene elsker vinterturer til tross for at dette med telt sånn sett er ganske nytt for de, og de hadde sin første overnatting ute (noensinne) i januar 2018 i bitende minus 10 grader 😮 Vi er bitt av basillen alle fire :) 

Jeg går sjelden langt når de er med, for selv om de bærer litt selv, så må jeg naturlig nok ta mesteparten av oppakningen, og det er begrenset hva jeg klarer bære. Det viktigste er å få kvalitets tid og en og annen overnatting ute i naturen en gang iblant. Vi tar sjelden mer enn 1 natt av gangen. 

Men så er det dette med mat. Alle mine tre har cøliaki (ikke jeg),  og for barna er maten 90% av kosen med disse turene, og selv om jeg har kokkelert glutenfri mat like lenge som eldste frøkna har levd, så synes jeg det å finne på relativt lettvint turmat som kan tilberedes og ikke minst varmes nå på vinterstid  vanskelig. Er ikke alltid så lett å få fyrt opp bål når man bor i regntunge Bergen, og skal vi ha bål garanti på denne tiden av året så må jeg ha med ved. Det gjør jeg gjerne gitt at vi ikke må gå mer enn 2-3 km, lengre enn det så klarer jeg ikke all vekten med utstyr for 4 personer i tillegg. 

Er det noen som har gode tips til Glutenfri mat som kan lages/ varmes på primusen til kvelds når man er på kalde vinterturer? (ikke risgrøt, det er det 2 av oss som ikke kan spise... Ikke laktoseintoleranse) 

Til nå har det vært hjemmelaget kjøttsuppe som står på menyen. Blir litt kjedelig det hver gang også🤔

 

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt at du skrev at det er snakk om cøliaki, jeg mistenkte at det var snakk om den sedvanlige "glutenallergien" som har spredd rundt om seg i samfunnet de siste årene, og da hadde jeg ikke giddet å svare deg. 😁

Med cøliaki er jo turmat ganske enkelt synes jeg, det meste av spekemat er jo glutenfri (og melkefri (skjønner at det er laktoseintoleranse inne i bildet også her)). Da slipper du også å bære ved. Spekemat er jo selvsagt relativt tungt, men det er mat som gir mye energi når man er på tur.
Alt med kjøtt går jo fint, og kjøttet holder seg jo lenge når det er kaldt. Pølser pleier alltid å være en suksess når det gjelder barn. Gilde og Leiv Vidar lager grillpølser uten melk.
Real turmat har forøvrig flere glutenfrie retter.

Istedet for bål ville jeg nok heller ha satset på en primus, primuser som fyres på bensin og parafin brenner uansett temperatur, men krever litt øvelse hjemme før du drar på tur så du skjønner hvordan den fungerer med forvarming etc...
Ellers lager Primus (selskapet) gass til vinterbruk (står WINTER på den med store bokstaver), og da kan du bruke gassfyrte primuser på vinteren også. Gassfyrte primuser er mye enklere i bruk.

Med glutenfri vaffelrøre og laktosefri melk har du en slager på både bål og primus med ett turvaffeljern. Sånn kostholdsmessig er det jo så som så, men det tar man igjen i kos! :-)

Det finnes flere tråder her på forumet med hvordan man tørker kjøtt og grønsaker selv i komfyren hjemme, og så kan man lage nesten hva som helst når man er på tur, bare gjør noen søk på tørking av mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, sofasliter skrev:

Hva med å steke noe strimlet kjøtt sammen med feks løk, paprika ok/eller andre grønnsaker som barna liker.
Serveres i glutenfri tacolefse.

Veldig godt tips :) jeg burde kanskje nevnt innledningsvis at de er forferdelig kresen, hvilket selvfølgelig gjør det enda mer komplisert, 1 av tvillingene sliter med kjøtt med mindre det heter hamburger eller pølse, kanskje med litt flaks så spiser han en ørliten mengde tacokjøtt.... Det er spesielt vinterturer det blir vanskelig på siden det er viktig at maten de får i seg før legging er varm. Men lefser kan jo fylles med så mangt så det er absolutt noe vi skal prøve :)

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Arcticpeak skrev:

Godt at du skrev at det er snakk om cøliaki, jeg mistenkte at det var snakk om den sedvanlige "glutenallergien" som har spredd rundt om seg i samfunnet de siste årene, og da hadde jeg ikke giddet å svare deg. 😁

hehe:) takk for utfyllende svar :) 

et er dessverre mange som ødelegger for de som faktisk blir syke av gluten. Min eks mann har allergi (av den alvorlige sorten), men det har ingenting med gluten å gjøre og alt med korn å gjøre. (kostholdet blir jo forøvrig det samme). Mange som har misforstått det der, glutenfri kost er langt fra sunnere enn det som resten av oss spiser (dog jeg betviler naturligvis ikke at man kan reagere på det uten å ha cøliaki). Jeg personlig lager mat til meg med gluten og glutenfritt til de "små" (ikke å tur, d er bare styr med to retter) 

Vintergass har jeg erfaring med, så primus er ikke noe stress :) Vi prøver likevel så langt det lar seg gjøre å ha bål pga kosen med det :)

Se gjerne svaret mitt over når det gjelder kjøtt... Er ikke bare bare med 2 kresne og en som spiser alt han får servert 😂 Ikke laktose intoleranse, ser den kan misforståes, er noe med kombinasjonen i risgrøt som gir løse mager🤷‍♀️. Ellers drikker de melk som kalver hele gjengen. 

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfri spaghetti og kjøttsaus. Hadde vi en tur hvor det var med ei med cøliaki. Ellers kan vel det meste av det som spises hjemme også spises på tur, noe med litt mer forberedelser hjemme før man drar. Og med kresne unger hadde jeg nok sikret meg med ting jeg vet de elsker slik at tur ikke blir forbundet med sure miner og sultne mager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Glutenfri spaghetti og kjøttsaus. Hadde vi en tur hvor det var med ei med cøliaki. Ellers kan vel det meste av det som spises hjemme også spises på tur, noe med litt mer forberedelser hjemme før man drar. Og med kresne unger hadde jeg nok sikret meg med ting jeg vet de elsker slik at tur ikke blir forbundet med sure miner og sultne mager.

Lage opp alt hjemme først da og så varme det? Ser for meg at noe annet bare blir veldig styrete. 

 

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, FrkSol skrev:

Lage opp alt hjemme først da og så varme det? Ser for meg at noe annet bare blir veldig styrete. 

 

Helt vanlig å «preppe» maten først ja 😀 

Omelett er enkelt også. Hell egg på en tom brusflaske og tilsett ferdig oppkuttet av alt dere vil ha i. 

Ellers kan du også bake pannebrød (glutenfritt så klart) rett i panne på tur. Da får dere rykende ferskt brød til kvelds. Eller pizza i panna.  Det finnes mange spennende kokebøker for tur. Jeg har ikke lest noen men ser jo hvor utrolig kreative folk er der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Gittiamo skrev:

Helt vanlig å «preppe» maten først ja 😀 

Omelett er enkelt også. Hell egg på en tom brusflaske og tilsett ferdig oppkuttet av alt dere vil ha i. 

Ellers kan du også bake pannebrød (glutenfritt så klart) rett i panne på tur. Da får dere rykende ferskt brød til kvelds. Eller pizza i panna.  Det finnes mange spennende kokebøker for tur. Jeg har ikke lest noen men ser jo hvor utrolig kreative folk er der ute. 

Ja det er så mange forslag, litt av «problemet» er helst mengde til 4 personer på en primus og da i glutenfri variant 🙈 (hvis d ikke blir bål). Derfor jeg er på jakt etter noe enkelt og godt som kan lages i en gryte (må gjerne varme i to omganger til alle). Men å lage pasta og alt klart på forhånd kan funke 😊

Endret av FrkSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, FrkSol skrev:

Ja det er så mange forslag, litt av «problemet» er helst mengde til 4 personer på en primus og da i glutenfri variant 🙈 (hvis d ikke blir bål). Derfor jeg er på jakt etter noe enkelt og godt som kan lages i en gryte (må gjerne varme i to omganger til alle). Men å lage pasta og alt klart på forhånd kan funke 😊

Sant. Det skal nok veldig mye mat til 🙈😂 men en flaske med egg rørt sammen på en flaske kan mette noe også. 

Pannekakerøre kan også lages på forhånd. Nalgeneflasker er fint til sånt. 

Pasta er kjekt å fylle opp med. 

Potetmos på pose tar liten plass men fyller godt opp også (er det glutenfritt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alt du kan klart så godt det lar seg gjøre på forhånd så er jo mye gjort. Ta snarveier der du kan (vet ikke om det er å få tak i fersk glutenfri pasta? Eller velg noe annet som er raskere/enklere). Pannekaker tar jo litt tid men er ganske så populært alltid på tur. Lag ferdig røra om det ikke blir for tungt, ha på flaske og så er det lett å helle i panna. Husk å ta med nok smør. Burgere er ofte med hos oss, da er det kun kjøttet som trenger steking, det samme med taco. Kutt alt i forkant så er det veldig lite jobb når dere skal spise.

Ang at de må ha i seg noe varmt på vinter: fokuser på at de får noe de liker og kan kose seg med mere og heller sleng i de en kopp te eller kakao før legging om du tenker de trenger noe varmt, vanlig mat synes jeg fort blir kald på vinter uansett. Varm suppe fra thermokopp er kjekt før leggetid. Og få de til å løpe om kapp rundt teltet eller ha snøsisten før de kryper i poser med varmeflaske, da får de produsert opp litt varme selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ene datteren har cøliaki. Jeg synes det er gøy med mat på tur og kan gjerne bruke litt tid på å lage mat. Da er vi ofte samlet rundt primusen eller bålet over lengre tid. Og jeg synes ikke cøliaki er begrensende, men opplever heller at noen "ikke liker" som mer begrensende.

Noen favoritter hos oss:

  • Pannekaker
  • Biffsnadder stekt på pinne på bål
  • Taco - varmer kun kjøtt
  • Burgere er alltid en slager
  • Stekt ørret (fisket selv)
  • Tacolefse med biffsnadder og de grønnsaker man liker
  • Stekt lettsaltet bacon
  • Ostesmørbrød stekt på pinne
  • Pasta Carbonara eller Bolognese
  • Pitabrød med selvvalgt fyll
  • Bakt potet på bål

Andre alternativer:

  • Tapas med spekemat, kjøttboller, litt ost, de grønnsaker man selv vil ha
  • Vi steker gjerne biff, viltkjøtt, etc ute. Har også laget svinefilet i alufolie i bålet
  • Glutenfrie gryteretter på pose. Stek kjøttdeigen hjemme. Ev lage pølsegryte.
  • Varm opp ribbe og pinnekjøtt som er stekt hjemme
  • Den svenske Kälknölen. Tar tid å lage hjemme, men er mør og god. Kan nytes kald. Eventuelt ta med noe varmrøkt kjøtt/fisk
  • Bacon og bønner i tomatsaus
  • Hva med å forsteke røstipotet hjemme. Varmes på primusen, mens ungene steker sin egen biff på bålet?

Småtips

  • Potetmos - Mills posene er kjappe mtp tillaging
  • La de velge tilbehør (grønnsaker, oster, sauser, dressinger, etc)
  • Av en eller annen anledning synes barna det er kult å velge sin egen Real turmat. De har flere glutenfrie alternativer.
  • Fylte Pitabrød og tacolefser kan gi de lyst til å spise mat de ellers ikke ville spist
  • Skaff en liten rist (XXL har noen varianter til turbruk). Da kan man få laget en del på bål. 

Lykke til og god tur!

Endret av Jofa19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo fått mange flotte råd. Har selv en datter med cøliaki, men turmat er enkelt syns jeg.

Har bare lyst til å komme med en kommentar på dette med kresne barn. Jeg har helt sikkert også kresne barn. Hvis jeg hadde latt dem få viljen sin. Men her har jeg vært ganske slem...er det noe de ikke liker, så serverer jeg det heller oftere ;) For mat er noe man lærer seg å like. Og spesielt grønnsaker i alle typer. Fisk og kjøtt er fremdeles ikke noe å rope halleluja for, men de spiser det, for de er vant til smaken. Og så bør det kanskje nevnes at det er ingen krise om man ikke får i seg dette hver dag. Vi trenger mye mindre mat enn vi tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.