Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til oppsett av tarp på vinter


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hallaien! 

Satser på å ta en overnattingstur i helga. Bare på gøy vil jeg bruke tarpen. Det har kommet en del snø de siste dagene og det er meldt at det skal snø en del på aktuell turdag/natt. Noen forslag til gode oppsett for tarp under sånne forhold? 

Har en DD tarp superlight 3 x 2,9 m som jeg skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3x3 er litt lite til vintertarp etter min mening. Oppsett kommer veldig mye an på vind, synes jeg. Er vindforholdene rolige, så er det fint å lage en gapahuktype, men hvis det blåser så bruker jeg gjerne møne. Skal det snø mye, så kan det være lurt å sette enden litt bratt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
8 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Hvordan fester dere tarpen i bakken når det er frost? Bruker dere spiker eller lignende?

Jeg har sett noen har med lange skruer, men ikke prøvd selv. En liten batteridrevet skrutrekker, eller egnet skrujern, trengs.

Kan skru rett i frossen bakke, røtter, trær, is. etc. Byggvaren, biltema, clas, selger skruer på 20 cm eller så.

Kanskje det hadde vert noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Bruker dere spiker eller lignende

7FA46B96-6107-44A7-AFDF-EDC63C81B575.jpeg.508be57704e74591ed9b9c7418634a43.jpeg

Hilleberg sine Stinger titan plugger, funker og få ned, lett og dyre ca 100kr PR plugg. Men disse må settes veldig på skrå, for blir det krefter som løfter de og det er rette forhold, glir de opp igjen.

Finnes i andre fabrikat som er helt like til betydelig bedre priser.  Kjøpte 6 stk vargo på Massdrop til ca 225kr inkl porto. 

Skruer er bedre da, men en spiker eller slik plugg er fint å lage hullet med. 

Prøver alltid å finne noen trær som passer, og har med litt ekstra tau. Tæla bakke er noe herk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Hvordan fester dere tarpen i bakken når det er frost? Bruker dere spiker eller lignende?

Når jeg bruker tarp så er det under tregrensen. Det har aldri vært noe problem å rote litt i snøen og finne noe kvist eller lyng som kan brukes. Er det riktig dypt, så spikker jeg en plugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var et problem sist helg! Løs snø som ikke veier noen ting, da må man banke noe ned i bakken.

Hva med øyeskrue? Bør vel klare å skru den fast med hånda, da jeg både kan bruke øyet til bedre grep og som krok.

Får teste, koster bare 16kroner. Ellers er jo Hilleberg titan et dyrt alternativ ja :)

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du den lange stokken han brukte i bakkant? Bruk en større (tyngre). Har du anledning til å bløyte den tørre snøen med litt vann og trampe den til fryser den nok snart. Kan bli litt vrien å få løs igjen, riktig nok. Ellers er det mange filmer på temaet tarp i snø på YouTube. :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 9.57, Anders Eriksen skrev:

Noen forslag til gode oppsett for tarp under sånne forhold?

Er vel rundt 70 forskjellige tarpoppsett jeg har sett til nå. Denne med backflipp er fin.

Denne er også en mulighet.

Det er fin Tråd om Tarp oppsett hvor blant annet "the Bombshelter" er vist:IMG_0612.PNG.956e176111399dcb46f63a1d3cd1518e.PNG

Trenger noen fester da, kjekt en et par innvendig også til å henge radio og lykt i.

Ellers er det jo bare å velge i blant disse 66 stk fra geekprepper.org

1DC04FA9-450C-41E4-B6CD-E70FE0DD137F.thumb.jpeg.f326027e33ab7b59e45398796b1d6f24.jpeg
 
Men med en Superlight tarp bør du velge en som snøen raser av, eventuelt bruke et tau under for å avlaste. Tarp er gøy, vi blir alle konstruktører og får ganske fort tilbakemelding om konstruksjon vi valgte ble vellykket. Regn, Snø, bål, vind om du skal sove i den og valg av fester gjør det til et uttall av muligheter, men også mye frustrasjon når du må opp på natta for å korrigere oppsettet...
Endret av Memento mori
Rettet litt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.