Gå til innhold
  • Bli medlem

Skinnhansker, eller svamp? Impregnering


TomasOH

Anbefalte innlegg

Hei! Per dags dato så er favoritthanskene mine et par med Hestra skinnhansker med pelsfor, bruker disse stort sett til ALT. Men jeg har et problem, de suger til seg vann som en svamp, selv bare "snøen" som blir etter å ha skrapet bilrutene for is gjør at skinnet blir vått. 

Så, hva bruker dere andre skinnhanskebrukere her inne for å "impregnere" hanskene deres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
48 minutter siden, Snøugla skrev:

For hansker i skinn fra geit og ku, kan dette brukes:

https://hestragloves.com/sport/en/gloves/accessories/91700-hestra-leather-balm/000/#description

Ikke for skinn fra hjortedyr.

Hmh, tror det er hjorteskinn mine er laget av. Må sjekke. 

*Edit: Ja, er hjorteskinn jeg har med lammeullfor inni. Har googlet nå i noen timer men klarer ikke finne noe for horteskinn.. 

Endret av TomasOH
Bekreftelse.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal ikke leatherbalmen brukes på skinn fra hjortedyr?

Jeg bruker en lærbalsam med høy andel bivoks, som heter Renapur, på alt av myke skinnvarer, men jeg har nok ikke noe med skinn fra hjortedyr. Så om den funker der, vet jeg ikke. Jeg er i hvert fall fornøyd med denne til min bruk.

https://www.renapur.no/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Larix skrev:

Hvorfor skal ikke leatherbalmen brukes på skinn fra hjortedyr?

Jeg bruker en lærbalsam med høy andel bivoks, som heter Renapur, på alt av myke skinnvarer, men jeg har nok ikke noe med skinn fra hjortedyr. Så om den funker der, vet jeg ikke. Jeg er i hvert fall fornøyd med denne til min bruk.

https://www.renapur.no/

Klipt ut fra Hestra sin side:

We recommend only using our leather balm for our sport gloves in goatskin or cowhide leather. Other leathers such as deerskin, elk leather, peccary, carpincho and hairsheep which are more common in our dress are oftentimes not suitable to be treated with leather balm. The reason is these leathers don't absorb the balm very well and thus may leave a sticky surface and also cause the leather to look mottled with color variations.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha!

Det må jo bety at det kun er sprayimpregnering som er egent på slike hansker. Da er vel det tingen å satse på. Personlig hadde jeg tatt sjansen og blir hanskene klissete så slites nok "klisset" bort igjen. Og så kan en velge noe annet. Min erfaring på skinnhansker, generelt, er at guffe er bedre enn spray.

For øvrig, så har jeg brukbar erfaring med Kiwi Camp dry spray, på hansker med blanding av materialer, der noe er av skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.