Gå til innhold
rigotta

Mini GPS / Sporlogger

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er på utkikk etter en mini gps , sporlogger el. 

Enheten skal kun brukes for å logge spor på en lengre skitur. Egenskaper jeg ser etter:

Lang batteritid
Stort nok minne så spor for ca 30 dager kan lagres internt.
Kart er ikke nødvendig
Enkelt display for visning av koordinater hadde hvert greit
En eller annen indikasjon på at dingsen fungerer
Liten
Utbyttbare batteri eller oppladbart internt batteri? Ska ha med solcellepanel og batteribank.
Mulighet for nedlasting av sporlogg, som bør være lagret som .gpx el.

Har tenk på en Garmin eTrex, men skulle gjerne funnet noe som er enda mindre, og bruker ennå mindre strøm

Noen forslag?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kunne hvert en mulighet, men ser etter noe enklere, samt at prisen er for høy pr nå. Er usikker på om dingsen jeg ser etter finnes....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garmin inReach Mini krysser vel på alle kriteriene? Da her du også toveis kommunikasjon som kan være kjekt på lange vinterturer. Abonnement uten binding er ca 165,- pr mnd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom du går for etrex kan det være lurt å huske på å sette på daglig arkivering av spor. Jeg har opplevd at min har krølla til spor når det har gått en uke eller to uten arkivering. 

Har logga spor med både etrex og inreach (Explorer) gjennom hele Norge uten problemer, så det er ikke noe stress med minne på disse to. På inreachen er det en fordel å justere distanse/tid mellom loggpunktene, da økes batteritiden og minnekapasitet betraktelig, ikke minst dersom du også benytter "live tracking" slik at de hjemme ser hvor du er.

Etrex sporet blir mye mer detaljert enn inreach, men dette har selvsagt med innstillinger å gjøre.

På 2 stk AA batterier varer etrexen ca 3,5 dager på sommerstid, dette er med rundt 8 timer brukstid hver dag. Vinterstid i sprengkulde er det noe kortere, men det hjelper å plassere enheten i en varm lomme på kroppen.

Når det gjelder inreach og batteritid så nytter det ikke å se på oppgitte tider. De oppgir batteritid med innstillinger som ikke gir et spesielt detaljert spor. Med de innstillingene jeg bruker på inreachen varer batteriet  mellom 1-2 uker og ca 8 timer bruk om dagen. Mener dette er med 10 min mellom loggpunkter og live tracking hver halvtime. Da sjekker den også etter meldinger hver halvtime.

Det er ikke noe problem å lade inreachen med solcellepanel hverken sommer eller vinter, men du er avhengig av at sola står relativt høyt på himmelen. I starten av oktober på Finnmarksvidda tok det betraktelig mye lengre tid å lade opp mobiler / inreach med solcelle enn når sola sto høyere på himmelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Inreach hadde jeg egentlig avskrevet, da jeg bruker spot, og dels pga pris. Mulig jeg må revurdere den.

Noen som har erfaring med noen av Polar klokkene med innebygd GPS. Kunne det hvert noe? Mulig batteritiden er noe kortere, men er mest usikker på minnekapasiteten.

Min ønskedings hadde hvert på størrelse med en liten PC mus, 1-2 uker batteritid, stort interntminne, lite display for å vise pos.

Hvordan er det å bruke oppladbare batteri i etrex? Kan disse lades gjennom kabelen til GPS? Kan spare noen sett med batterier ila en måned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.