Gå til innhold
  • Bli medlem

Mini GPS / Sporlogger


rhammervik

Anbefalte innlegg

Hei
Jeg er på utkikk etter en mini gps , sporlogger el. 

Enheten skal kun brukes for å logge spor på en lengre skitur. Egenskaper jeg ser etter:

Lang batteritid
Stort nok minne så spor for ca 30 dager kan lagres internt.
Kart er ikke nødvendig
Enkelt display for visning av koordinater hadde hvert greit
En eller annen indikasjon på at dingsen fungerer
Liten
Utbyttbare batteri eller oppladbart internt batteri? Ska ha med solcellepanel og batteribank.
Mulighet for nedlasting av sporlogg, som bør være lagret som .gpx el.

Har tenk på en Garmin eTrex, men skulle gjerne funnet noe som er enda mindre, og bruker ennå mindre strøm

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du går for etrex kan det være lurt å huske på å sette på daglig arkivering av spor. Jeg har opplevd at min har krølla til spor når det har gått en uke eller to uten arkivering. 

Har logga spor med både etrex og inreach (Explorer) gjennom hele Norge uten problemer, så det er ikke noe stress med minne på disse to. På inreachen er det en fordel å justere distanse/tid mellom loggpunktene, da økes batteritiden og minnekapasitet betraktelig, ikke minst dersom du også benytter "live tracking" slik at de hjemme ser hvor du er.

Etrex sporet blir mye mer detaljert enn inreach, men dette har selvsagt med innstillinger å gjøre.

På 2 stk AA batterier varer etrexen ca 3,5 dager på sommerstid, dette er med rundt 8 timer brukstid hver dag. Vinterstid i sprengkulde er det noe kortere, men det hjelper å plassere enheten i en varm lomme på kroppen.

Når det gjelder inreach og batteritid så nytter det ikke å se på oppgitte tider. De oppgir batteritid med innstillinger som ikke gir et spesielt detaljert spor. Med de innstillingene jeg bruker på inreachen varer batteriet  mellom 1-2 uker og ca 8 timer bruk om dagen. Mener dette er med 10 min mellom loggpunkter og live tracking hver halvtime. Da sjekker den også etter meldinger hver halvtime.

Det er ikke noe problem å lade inreachen med solcellepanel hverken sommer eller vinter, men du er avhengig av at sola står relativt høyt på himmelen. I starten av oktober på Finnmarksvidda tok det betraktelig mye lengre tid å lade opp mobiler / inreach med solcelle enn når sola sto høyere på himmelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inreach hadde jeg egentlig avskrevet, da jeg bruker spot, og dels pga pris. Mulig jeg må revurdere den.
 

Noen som har erfaring med noen av Polar klokkene med innebygd GPS. Kunne det hvert noe? Mulig batteritiden er noe kortere, men er mest usikker på minnekapasiteten.

Min ønskedings hadde hvert på størrelse med en liten PC mus, 1-2 uker batteritid, stort interntminne, lite display for å vise pos.

Hvordan er det å bruke oppladbare batteri i etrex? Kan disse lades gjennom kabelen til GPS? Kan spare noen sett med batterier ila en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser du bort fra de militære funksjonene så vil Foretrex 701 være et godt alternativ ut i fra spec'en din:

https://buy.garmin.com/en-US/US/p/583825#overview

 

Evt Foretrex 601 som er en mer prisvennlig modell: https://www.milrab.no/garmin-foretrex-601-gps/cat-p/c/p9846386?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=GARMIN+Foretrex+601+-+GPS

Endret av oLv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det noen som kan si noe om lagringskapasiteten på Garmin Fenix? Har lest inntil 16GB et sted. Det skulle vel være mer enn nok til å lagre spor og ev puls i 30 dager?

Vurderte lenge polar og synce med mobiltlf, men i følge polar overføres ikke data fra klokke til mobil. Data lastes opp på nett så uten nettilgang vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil vel avhenge av modell, har ikke sjekket på min fenix 3 men har gått i flere dager uten å synke opp med telefon. I praksis er det vel ikke et problem, har ikke hørt noen nevne det som et problem heller. Stort sett får man jo synket opp mot telefonen i løpet av max noen dager om man ikke er totalt i ødemarka :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir uten netttilgang i ca 30 dager, så er avhengig av at enheten kan overføre data til tlf uten at den har nettilgang. Dette fungerer ikke på Polar sine enheter. Usikker på hvordan dette fungerer med Garmin, ev om det er minne nok på en Fenix 5? Noen som har prøvd dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 8.20, rigotta skrev:

Noen som har erfaring med noen av Polar klokkene med innebygd GPS. Kunne det hvert noe? Mulig batteritiden er noe kortere, men er mest usikker på minnekapasiteten.

Jeg brukte både en Garmin eTrex 10 og en Polar M430 en uke på Hardangervidda i sommer. Tanken var å bruke Garmin til navigering og til å lese av sporet i ettertid. Polar-klokka var for å telle skritt/puls/kacl-forbruk osv. Garmin måtte byttes batteri på en gang, klokka lada jeg hver kveld (holder ca 1,5 dager). 

Overraskelsen kom når jeg nå vurderer en Garmin inReach mini, og sjekker hvor godt Polar-klokka er på sporing av hvor jeg har gått. Etter å ha sammenlignet sporene fra klokka og Garmin så er ikke forskjellene av betydning. Klokka har faktisk et anstendig spor, lav vekt og bruker lite strøm (200mah pr dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Polar M430 er minnekapasiteten. Den har 8MB som holder til ca 60 timer med GPS i sparemodus og pulsmåling. Polar kan heller ikke synce mot tlf uten nett. Til daglig og på normale turer bruker jeg også M430 og er fornøyd med det, selv om det er litt forskjell på det sporet og data som lagres ift Garmin GPS.
Til daglig og ukesturer fungerer M430, men ikke på langtur, derfor ser jeg etter en annen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, rigotta skrev:

Jeg blir uten netttilgang i ca 30 dager, så er avhengig av at enheten kan overføre data til tlf uten at den har nettilgang. Dette fungerer ikke på Polar sine enheter. Usikker på hvordan dette fungerer med Garmin, ev om det er minne nok på en Fenix 5? Noen som har prøvd dette? 

Mener det skal gå å overføre data til telefon så lenge den har Garmin Connect app3n. Den overfører der på Bluetooth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, borgern said:

Mener det skal gå å overføre data til telefon så lenge den har Garmin Connect app3n. Den overfører der på Bluetooth.

Dette må i så fall være nytt, tidligere ble det ikke gjort slik. Har de gått over til Bluetooth så er det gode nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.