Gå til innhold
  • Bli medlem

vinterturkurs og lurer på så mye!


Mayen

Anbefalte innlegg

Huffameg som jeg styrer på. For en firedagers tur på ei vidde, nå om vinteren. 

Klærne er jeg ganske sikker på at er ok, ski ok, pulk ok (vet ikke helt om jeg skal ha taudrag eller det andre (som jeg ikke engang helt vet hva heter), primus og vintergass er ok (men, skal lære meg med bensinfyring på denne turen da), telt er jeg sannelig ikke sikkert på.

Kan man bruke et telt som dette på ei vidde om vinteren i Norge: https://www.outnorth.no/vaude/hogan-ultralight 

Jeg er så sær og MÅ ligge alene i telt! Det er ren psykiatri, hvis jeg vet det er noen der jeg kan forstyrre nattesøvnen til, så blir jeg tissetrengt og for varm og for kald osv. og da blir det mye kaving. Sover jeg alene, så sovner jeg rett av før hodet treffer medbrakt pute! 

Vaudeteltet mitt står så himla bra i vind har jeg oppdaget! Ellers har jeg MSR Hubba hubba  (de der stroppene som er fast i teltet, altså ikke bardunene,  er jo så små!! Får jo ikke noe ski/skistav ned i der, og trepinner skal ikke være veldig tykke der altså - men MÅ man feste teltet sånn sett? Hvis bardunene er festet skikkelig mener jeg? Og jeg er jo inni teltet. Jeg har også et rondane superlight for tre pers (men det ser så skjørt ut at det hadde jeg ikke turt å ha i særlig vind altså). Jeg elsker telt. Kunne kjøpt nytt telt hvert halvår! Det og soveposer! 

Må man helst ha stormmatter på et telt som skal brukes om vinteren? Jeg kunne godt tenkt meg et skikkelig vintertelt, tomanns. Men finner ikke noen jeg tør stole på, og som jeg har råd til akkurat nå. Helsport stoler jeg jo alltid på, men der finnes jo billigere telt også, andre steder. Og det er her jeg begynner å bli skeptisk. Vintertelt til 2500 kr høres for godt ut til å være sant, ikke sant? Eller?
Jeg får vel bare rive i et skikkelig telt fra helsport eller noen andre som lager tomannsvintertelt (blir jo stort sett bare jeg og en evt fremtidig hund).

Så var det powerbank. Jeg ser faktisk mange her er fornøyd med biltema sine! Så jeg orker ikke betalte i dyre dommer der. Men hvis noen har en spesiell fra biltema de foretrekker, så gi gjerne et lite hint. Skal kun brukes til å lade en stk telefon. 

Skal på vinterturkurs i fire dager. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både Vaude- og MSR-teltene er tresesongs telt.  Ytterteltene går ikke ned til bakken, og det er større flater med mesh i innterteltene som ikke kan dekkes til.  Fint og luftig om sommeren, ikke fint når det blåser på vidda om vinteren.   I tillegg er de av amerikansk modell hvor man setter opp innerteltet først, altså klønete å sette opp i ruskevær. 

Muligens er Helsport Rondane Superlight-teltet kurant for vinter på vidda, men det tør jeg ikke uttale meg for bastant om, siden jeg ikke kjenner Helsport-teltene godt.

Hvis du elsker telt, kommer du ikke utenom Hilleberg.  Vet ikke hvilket budsjett du har, men det er et Hilleberg Nammatj 3 til 3500 (laveste bud) på Finn.  Prisen er overraskende lav.  Dette er et solid og godt helårstelt, det er tilogmed sydd på stormmatter. Hvis du skal ha med hund på vinteren, er ikke dette teltet for stort, for du trenger ha med mer utstyr på vinteren.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137422551

Husk at du også trenger snøplugger.

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Luesveis skrev:

Både Vaude- og MSR-teltene er tresesongs telt.  Ytterteltene går ikke ned til bakken, og det er større flater med mesh i innterteltene som ikke kan dekkes til.  Fint og luftig om sommeren, ikke fint når det blåser på vidda om vinteren.   I tillegg er de av amerikansk modell hvor man setter opp innerteltet først, altså klønete å sette opp i ruskevær. 

Muligens er Helsport Rondane Superlight-teltet kurant for vinter på vidda, men det tør jeg ikke uttale meg for bastant om, siden jeg ikke kjenner Helsport-teltene godt.

Hvis du elsker telt, kommer du ikke utenom Hilleberg.  Vet ikke hvilket budsjett du har, men det er et Hilleberg Nammatj 3 til 3500 (laveste bud) på Finn.  Prisen er overraskende lav.  Dette er et solid og godt helårstelt, det er tilogmed sydd på stormmatter. Hvis du skal ha med hund på vinteren, er ikke dette teltet for stort, for du trenger ha med mer utstyr på vinteren.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=137422551

Husk at du også trenger snøplugger.

Åh tusen tusen takk for svar!! Nå fikk jeg svar på hvorfor ikke to av mine telt i alle fall ikke duger. Da MÅ jeg nok ha et nytt telt tenker jeg. Jeg hadde tenkt å lage meg snøplugger av greiner fra trær (ja, hvor ellers kommer greiner fra liksom). 

Da skal jeg sjekke ut det teltet du nevner.

Tusen takk for svar igjen. Det er ALLTID noen som kan mye her inne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mayen skrev:

skal lære meg med bensinfyring på denne turen da

Det viktigste av alt, er å lære seg brenneren før turen starter. Gjerne tenne den 2-3 ganger hver kveld i en uke. Skru den i deler, bli kjent med den. Er det en ny brenner, er det ofte produksjonsrester i di. Brenn i en time på full guffe, rens den så. Da unngår du mye oppstartsproblemer. Forvarming med rødsprit gjerne målt opp med en sprøyte på 2.5 ml gir deg veldig god kontroll - med lave forvarmingsflammer. 

Hvilke brenner har du? 

Hvilke vidde skal du på? Du skriver at du tenkte å bruke greiner, men på høyfjellet er det ikke noe greiner normal.

Skal du ikke på høyfjellet - er det 3 ting som er viktig, en bra brenner, godt liggeunderlag og en god sovepose. Resten er helt underordnet hvis været er OK etter min mening. 

IMG_2609.thumb.JPG.cfe283a7c6f7cd26f720c9be209f5610.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mayen skrev:

 Jeg hadde tenkt å lage meg snøplugger av greiner fra trær /...

Dersom du har tenkt å lage deg snøplugger selv, vil et tips være å kjøpe brøytestikker på f.eks. biltema ( https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/sikkerhetsdetaljer/broytestikker-6-stk-2000033849 ) og så kappe disse i passe lengder (30-35 cm.) 

For øvrig, motsatsen til taudrag kalles stivt drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, martin.m skrev:

Dersom du har tenkt å lage deg snøplugger selv, vil et tips være å kjøpe brøytestikker på f.eks. biltema ( https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/sikkerhetsdetaljer/broytestikker-6-stk-2000033849 ) og så kappe disse i passe lengder (30-35 cm.) 

Hei, veldig godt poeng! Jeg satt i helga foran et bål og laget teltplugger av pinner. Jeg har kanskje laget dem litt for lange, men hva er for langt liksom? Diameter tippet jeg bare, og overdrev kanskje litt der også - i positiv retning. Men du, det med brøytestikker var jo en fantastisk ide. Jeg synes jo vinterpluggene ser litt korte ut, de som man får kjøpt. Men de er kanskje ikke det? Takk for tips. Dere aner ikke hvor takknemlig jeg er for å få gode tips fra erfarne fjellfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mayen said:

Jeg har også et rondane superlight for tre pers (men det ser så skjørt ut at det hadde jeg ikke turt å ha i særlig vind altså). Jeg elsker telt. Kunne kjøpt nytt telt hvert halvår! Det og soveposer! 

Må man helst ha stormmatter på et telt som skal brukes om vinteren? Jeg kunne godt tenkt meg et skikkelig vintertelt, tomanns. Men finner ikke noen jeg tør stole på, og som jeg har råd til akkurat nå. Helsport stoler jeg jo alltid på, men der finnes jo billigere telt også, andre steder. Og det er her jeg begynner å bli skeptisk. Vintertelt til 2500 kr høres for godt ut til å være sant, ikke sant? Eller?
Jeg får vel bare rive i et skikkelig telt fra helsport eller noen andre som lager tomannsvintertelt (blir jo stort sett bare jeg og en evt fremtidig hund).

Så var det powerbank. Jeg ser faktisk mange her er fornøyd med biltema sine! Så jeg orker ikke betalte i dyre dommer der. Men hvis noen har en spesiell fra biltema de foretrekker, så gi gjerne et lite hint. Skal kun brukes til å lade en stk telefon. 

Skal på vinterturkurs i fire dager. 

 

Det Vaude-teltet er ikke et vintertelt, jeg ville ikke stolt på det i uvær på vinterfjellet. Det er en god idé å rive i et skikkelig vintertelt fra Helsport eller evt. Hilleberg. Kanskje du finner et rimelig på Helsport sin outlet, eller på finn.
Stormmatter er ikke nødvendig, men mange mener det er kjekt å ha for å hindre snøføyke inn i teltet. Men det går fint å måke litt snø inn mot teltveggene for å få samme effekt.
Biltema sin nødlader på ca 10.000 mAh er knakende god, anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Memento mori skrev:

Det viktigste av alt, er å lære seg brenneren før turen starter. Gjerne tenne den 2-3 ganger hver kveld i en uke. Skru den i deler, bli kjent med den. Er det en ny brenner, er det ofte produksjonsrester i di. Brenn i en time på full guffe, rens den så. Da unngår du mye oppstartsproblemer. Forvarming med rødsprit gjerne målt opp med en sprøyte på 2.5 ml gir deg veldig god kontroll - med lave forvarmingsflammer. 

Hvilke brenner har du? 

Hvilke vidde skal du på? Du skriver at du tenkte å bruke greiner, men på høyfjellet er det ikke noe greiner normal.

Skal du ikke på høyfjellet - er det 3 ting som er viktig, en bra brenner, godt liggeunderlag og en god sovepose. Resten er helt underordnet hvis været er OK etter min mening. 

IMG_2609.thumb.JPG.cfe283a7c6f7cd26f720c9be209f5610.JPG

Heisann og takk for innspill. Du skjønner,  jeg skal ikke ha brenner med. De andre skal. Jeg tar med gass, vintergass. Så skal jeg se på hvordan de bruker dette. Men nå ble jeg i tvil. Har vintergassen noen begrensninger tro? Ifht bensin? Jeg har testet den i minus 10 og da funket den. Og særlig når jeg snudde den på hodet. Sikkert vettløst det også...

Skal på vinterteltekurs over fire dager. Så det er med erfarne fjellfolk. På Hedmarksvidda. Jeg har teltet ute om vinteren, men bare sånn en og en natt. Og det er jo ikke særlig utfordring det mer. Det fikser jo hvem som helst har jeg forstått, etter å ha vært ute en hel del ganger i fjor. 

Jeg har laget teltplugger av pinner. Satt foran bålet i helga og styrte med det. 

Tusen takk for viktige innspill. Når jeg kjøper bensinbrenner skal jeg gå tilbake hit for å se på det du har skrevet og så følge dette nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bjørn J skrev:

Det Vaude-teltet er ikke et vintertelt, jeg ville ikke stolt på det i uvær på vinterfjellet. Det er en god idé å rive i et skikkelig vintertelt fra Helsport eller evt. Hilleberg. Kanskje du finner et rimelig på Helsport sin outlet, eller på finn.
Stormmatter er ikke nødvendig, men mange mener det er kjekt å ha for å hindre snøføyke inn i teltet. Men det går fint å måke litt snø inn mot teltveggene for å få samme effekt.
Biltema sin nødlader på ca 10.000 mAh er knakende god, anbefales.

ja, dere her i forumet som har svart meg, har fått meg til å skjønne at jeg bare må få skaffet et skikkelig vintertelt. Jeg skal jo forhåpentligvis ut på flere turer i mange vintere fremover. 

Da skal jeg jaggu bare gå for biltema sin nødlader!  tusen takk for innspill. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Memento mori skrev:

Det viktigste av alt, er å lære seg brenneren før turen starter. Gjerne tenne den 2-3 ganger hver kveld i en uke. Skru den i deler, bli kjent med den. Er det en ny brenner, er det ofte produksjonsrester i di. Brenn i en time på full guffe, rens den så. Da unngår du mye oppstartsproblemer. Forvarming med rødsprit gjerne målt opp med en sprøyte på 2.5 ml gir deg veldig god kontroll - med lave forvarmingsflammer. 

Hvilke brenner har du? 

Hvilke vidde skal du på? Du skriver at du tenkte å bruke greiner, men på høyfjellet er det ikke noe greiner normal.

Skal du ikke på høyfjellet - er det 3 ting som er viktig, en bra brenner, godt liggeunderlag og en god sovepose. Resten er helt underordnet hvis været er OK etter min mening. 

IMG_2609.thumb.JPG.cfe283a7c6f7cd26f720c9be209f5610.JPG

Du har sånn plate under som jeg har tenkt å ha! Den ser faktisk akkurat lik ut. Bambus tror jeg min er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutes ago, Mayen said:

Jeg har testet den i minus 10 og da funket den. Og særlig når jeg snudde den på hodet. Sikkert vettløst det også...

Vettlaust, nei, slett ikke. Det er et velkjent triks for å få gass til å brenne mer effektivt i kulde. Pass på to ting: Brenneren må ha såkalt forvarmingsrør. Det ser du som et metallrør som går i en bue over kanten av selve brennerhodet. Og når du fyrer brenneren skal boksen stå rett vei. Etter et minutt eller to kan du snu den forsiktig opp ned.
Det hjelper også å stappe gassboksen innenfor jakken ei stund før du fyrer. Kroppsvarm gass er bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.