Gå til innhold
  • Bli medlem

Første solotur, i ruskevær med hengekøye.


Bendikb

Anbefalte innlegg

Annonse

Det der så ut som en skikkelig fin start, ja - gleder meg til de neste 11 rapportene utover året :D

Et tips til spritbrenner (og en gjør-det-selv-utfordring på toppen av alt det andre) er Fancee Feest, kuldesikker og med innebygd kjelestøtte:

Den godeste @Humbug har begått et blogginnlegg om samme konstruksjon: https://www.hengut.no/2017/07/25/fancee-feest-brenner/

Kattematboksen og tomatpuréboksen er plankekjøring, litt mer utfordring er det å finne karbonfilt. Men jeg ble i så godt humør av å bli utnevnt til inspirasjonskilde at dersom du har lyst til å lage deg en, så PM meg med adressen din - mener jeg fortsatt har en karbonfiltmatte liggende et sted, og skal med glede kutte av en passende bit og sende deg den :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, a_aa skrev:

Det der så ut som en skikkelig fin start, ja - gleder meg til de neste 11 rapportene utover året :D

Et tips til spritbrenner (og en gjør-det-selv-utfordring på toppen av alt det andre) er Fancee Feest, kuldesikker og med innebygd kjelestøtte:

Den godeste @Humbug har begått et blogginnlegg om samme konstruksjon: https://www.hengut.no/2017/07/25/fancee-feest-brenner/

Kattematboksen og tomatpuréboksen er plankekjøring, litt mer utfordring er det å finne karbonfilt. Men jeg ble i så godt humør av å bli utnevnt til inspirasjonskilde at dersom du har lyst til å lage deg en, så PM meg med adressen din - mener jeg fortsatt har en karbonfiltmatte liggende et sted, og skal med glede kutte av en passende bit og sende deg den :) 

Flott turrapport

@a_aa og jeg har kommunisert om dette emnet tidligere, og han har forært meg en slik ovn.  

Ellers om du ønsker å sett et kokekar direkte på en alkoholbrenner, lag deg en pepsican/pennycanstove.  Du finner oppskriften på Youtube.  Jeg lagde en "for morro skyld" tidligere i kveld og det tok meg under 10 minutter.  For øvrig kan du bruke både Trangiaovnen og Colaboksovnen i kvistbrenneren din

IMG_1802.thumb.JPG.3bbcac6d19bd73b9a4caca177f7e10ef.JPG

IMG_1782.thumb.JPG.d1ff8f687106c7c7289fd488a9cc82d9.JPG

Endret av Tom42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, a_aa skrev:

Det der så ut som en skikkelig fin start, ja - gleder meg til de neste 11 rapportene utover året :D

Et tips til spritbrenner (og en gjør-det-selv-utfordring på toppen av alt det andre) er Fancee Feest, kuldesikker og med innebygd kjelestøtte:

Den godeste @Humbug har begått et blogginnlegg om samme konstruksjon: https://www.hengut.no/2017/07/25/fancee-feest-brenner/

Kattematboksen og tomatpuréboksen er plankekjøring, litt mer utfordring er det å finne karbonfilt. Men jeg ble i så godt humør av å bli utnevnt til inspirasjonskilde at dersom du har lyst til å lage deg en, så PM meg med adressen din - mener jeg fortsatt har en karbonfiltmatte liggende et sted, og skal med glede kutte av en passende bit og sende deg den :) 

Takk for det! :) Hehe, skal prøve å holde det gående med flere turrapporter ;)

Fancee feest ovnen er jeg kjent med, Sean Emery (Shugmery) på youtube er ganske stor fan av disse. Det hadde hvert morsomt å lagd en selv. 
Jeg takker for tilbudet ditt, og tar kontakt om jeg begir meg ut på det prosjektet :)


 

8 timer siden, Tom42 skrev:

Flott turrapport

@a_aa og jeg har kommunisert om dette emnet tidligere, og han har forært meg en slik ovn.  

Ellers om du ønsker å sett et kokekar direkte på en alkoholbrenner, lag deg en pepsican/pennycanstove.  Du finner oppskriften på Youtube.  Jeg lagde en "for morro skyld" tidligere i kveld og det tok meg under 10 minutter.  For øvrig kan du bruke både Trangiaovnen og Colaboksovnen i kvistbrenneren din

IMG_1802.thumb.JPG.3bbcac6d19bd73b9a4caca177f7e10ef.JPG

IMG_1782.thumb.JPG.d1ff8f687106c7c7289fd488a9cc82d9.JPG

Har laget en alkoholbrenner tidligere, og testet den kjøpte opp i mot denne. Konklusjonen var at den kjøpte var lettere å bruke mtp opptenning og kontrollere mengde brennveske. 

Her brukte jeg også et stativ over, men det var rett å slett ikke noe jeg tenkte over på denne turen.. :) Men har planer om å lage et enktelt stativ fra en hermetikboks som går rundt brenneren og ca en cm over. 

R4op_0j-oIApIlWUjbQtrzMGh4uPRdfXUgt3rRnolA1uTIgoEYFyA3KO0_AGW8QkwKNL2smmwTzNtQYygNqdNWO5_mRNNb7_iJOGDEsKRXgzDeff5rOptOAowAcqe4zPd1KJV-2krJqlGdrQICcrYTKEFJgR8E20gbZr2ruQk9ImZPwoP72wkiTrzsH6qR8oDCHqbXINH4Nf7-r-ycLvqMTaBNvWRpKS_Td6mNQrXceoCxYNsAWGU1klq-v1ETL2240G6c2J7AjFcMbg8j545zB0oI7phukZ7puEBkKOOB6wFiFWZsU3OlZXqizupasz1GWVEFqtsZVFGWjf_LV-S3kKy3uuEnegV4SVlhGo764u7CEtaErPl-C1pim7eSjfiNfltPMETn8INfkxUtSA0ZGGRiOSSZJwO19sqniEZAI2Y0uZ27F8fp5TWukh3URGqry2PEfvh4gaMVI6wdVV5qMRUH_q4MLAPpIJVms5U37o-v-qGGkRB05hUxQWYHEG67vKflnvc71YHb1LFFLf8iSX_1y4zwtYM-nvl840zE4dUgnEUE47ATjSKFKuZcntEMoY52OaWxLpcNZU0J9-Ss8E1vpjSijexJnQGuuZljw2358M4pjinveiaruU_0_C3QYsV8aREmrxrsSX1Ju40A29QA=w941-h706-no&key=3d2d78b4b972ba5a5bf2b64be69e27688beab74ef86b3e1d585b416ad359efa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tom42 skrev:

Bendikb.  Der det noe slik du er ute etter?  Ellers har jeg kuttet ut colaboxovnen og sår rødsprit direkte ned i hermetikkovnen.  Men da må du sette det hele på en flat stein for ikke å antenne underlaget.

kkk.JPG.d61bf2076c37d8755304ef07286bc454.JPG

uuu.JPG.27b9c35ae2d0698e825720e1d821edaf.JPG

 

 

Det er nok litt større en jeg hadde tenkt for meg. Har tilpasset matkittet mitt slik alt passer i Toaks 750ml koppen. Så en mindre hermetikkboks, som går akuratt rundt alkoholbrenneren med en slags utkuttet rist, eller bare uten bunn. Ser for meg noen av de halvstore maisboksene vil passe fint. 

Men var fin løsning du har der, da har du både vindskjerm og isolering fra bakken i ett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
9 timer siden, Bendikb skrev:

Fikk laget meg et stativ i dag av en maisboks, gjorde den litt kortere og boret flere hull i topp og side, samt en litt større inngang for å sikre nok oksygen. Passer perfekt med brenneren i toakskoppen 👍

PSX_20190120_012319.thumb.jpg.9d2dc81cfb086e6f0f85802b0eb02d6b.jpgPSX_20190120_012113.thumb.jpg.dab3792637b96e41cb0ac3ca90f9b625.jpg

Hvor lang tid og hvor mye drivstoff gikk med til å koke opp med den løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Humbug skrev:

Hvor lang tid og hvor mye drivstoff gikk med til å koke opp med den løsningen?

Nå forsøkte jeg ikke å koke vann opp mye vann med det nye stativet, men jeg brukte ca 40-50ml rødsprit og rundt 20 minutter for å koke opp 600ml vann på turen. Skal gjøre noen tester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Bendikb skrev:

Nå forsøkte jeg ikke å koke vann opp mye vann med det nye stativet, men jeg brukte ca 40-50ml rødsprit og rundt 20 minutter for å koke opp 600ml vann på turen. Skal gjøre noen tester :)

Nå skal jeg ikke ta fra deg gleden ved å prøve og feile, men mye av energien kommer til å gå med til å varme opp metallet i boksen og en god del kommer rett og slett til å forsvinne ut til sidene med den løsningen. Brenneren vil trolig også bli varmere enn den bør være. Hvis du fjerner begge lokkene på boksen og skjærer spor inn som på et festningstårn (i mangel av en bedre forklaring) i begge ender vil den nok fungere bedre. Tilpass høyden så du får 2-3cm avstand fra brenner til kjele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Humbug skrev:

Nå skal jeg ikke ta fra deg gleden ved å prøve og feile, men mye av energien kommer til å gå med til å varme opp metallet i boksen og en god del kommer rett og slett til å forsvinne ut til sidene med den løsningen. Brenneren vil trolig også bli varmere enn den bør være. Hvis du fjerner begge lokkene på boksen og skjærer spor inn som på et festningstårn (i mangel av en bedre forklaring) i begge ender vil den nok fungere bedre. Tilpass høyden så du får 2-3cm avstand fra brenner til kjele. 

Takker for tips! Kommer uansett til å prøve og helt sikkert feile under veis. Men jeg forstår tegningen din, og tror jeg kommer til å lage et stativ til etter dine anbefalinger. Så kan jeg teste stativene mot hverandre å se hva som fungerer best i praksis :)

Det jeg lagde var inspirert av et stativ som følger med pathfinder flaske Screenshot_20190120_204212_com.opera.browser.thumb.jpg.67d51055423eae3f44299097a0fd9cfb.jpg

Som dette, men den er jo større og høyere som du beskrev er en fordel. Den har også 4 høyere punkter som kasserollen står på. Så du har rett i at det vil fungere bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Martin Thunestveit skrev:

Bendik, den mais boks greia ser lovendes ut. Kanskje eg kjem til å prøve noko lignande.

Kva med å snu den opp-ned? Kan kanskje droppe vind skjoldet ditt også då.

 

WOOO BUDDY.

Om jeg evt fjerner topp (bunn) så kan jeg snu den, men driver å pønsker ut et nytt design, men krever litt mer arbeid for beskjæring.

Om du greier å tyde den flotte skissen min ;)

IMG_20190125_162033.thumb.jpg.9dc14741b0952a33018d954a20fb8ce3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 20.39, Bendikb skrev:

Jeg har også bestemt meg å utfordre meg selv litt på disse turene, blant annet ved å tenke lettvekt og andre løsninger jeg kanskje ikke er så godt kjent med

Artig å lese rapporten. Liker veldig bra konseptet med å tenke litt annerledes og tørre å teste det ut på turer hvor det ikke er så farlig om ikke ALT er 100% . Du lærer mye på den måten😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

21 minutter siden, Memento mori skrev:

Artig å lese rapporten. Liker veldig bra konseptet med å tenke litt annerledes og tørre å teste det ut på turer hvor det ikke er så farlig om ikke ALT er 100% . Du lærer mye på den måten😀

Takk for det :) Har funnet ut at man kan plsnlegge turen så mye man kan, men det er som oftest de små tingene man ikke tenker over eller utfordringer man opplever underveis man virkelig lærer av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.