Gå til innhold
Bendikb

Første solotur, i ruskevær med hengekøye.

Anbefalte innlegg

Det der så ut som en skikkelig fin start, ja - gleder meg til de neste 11 rapportene utover året :D

Et tips til spritbrenner (og en gjør-det-selv-utfordring på toppen av alt det andre) er Fancee Feest, kuldesikker og med innebygd kjelestøtte:

Den godeste @Humbug har begått et blogginnlegg om samme konstruksjon: https://www.hengut.no/2017/07/25/fancee-feest-brenner/

Kattematboksen og tomatpuréboksen er plankekjøring, litt mer utfordring er det å finne karbonfilt. Men jeg ble i så godt humør av å bli utnevnt til inspirasjonskilde at dersom du har lyst til å lage deg en, så PM meg med adressen din - mener jeg fortsatt har en karbonfiltmatte liggende et sted, og skal med glede kutte av en passende bit og sende deg den :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, a_aa skrev:

Det der så ut som en skikkelig fin start, ja - gleder meg til de neste 11 rapportene utover året :D

Et tips til spritbrenner (og en gjør-det-selv-utfordring på toppen av alt det andre) er Fancee Feest, kuldesikker og med innebygd kjelestøtte:

Den godeste @Humbug har begått et blogginnlegg om samme konstruksjon: https://www.hengut.no/2017/07/25/fancee-feest-brenner/

Kattematboksen og tomatpuréboksen er plankekjøring, litt mer utfordring er det å finne karbonfilt. Men jeg ble i så godt humør av å bli utnevnt til inspirasjonskilde at dersom du har lyst til å lage deg en, så PM meg med adressen din - mener jeg fortsatt har en karbonfiltmatte liggende et sted, og skal med glede kutte av en passende bit og sende deg den :) 

Flott turrapport

@a_aa og jeg har kommunisert om dette emnet tidligere, og han har forært meg en slik ovn.  

Ellers om du ønsker å sett et kokekar direkte på en alkoholbrenner, lag deg en pepsican/pennycanstove.  Du finner oppskriften på Youtube.  Jeg lagde en "for morro skyld" tidligere i kveld og det tok meg under 10 minutter.  For øvrig kan du bruke både Trangiaovnen og Colaboksovnen i kvistbrenneren din

IMG_1802.thumb.JPG.3bbcac6d19bd73b9a4caca177f7e10ef.JPG

IMG_1782.thumb.JPG.d1ff8f687106c7c7289fd488a9cc82d9.JPG

Endret av Tom42

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 timer siden, a_aa skrev:

Takk for det! :) Hehe, skal prøve å holde det gående med flere turrapporter ;)

Fancee feest ovnen er jeg kjent med, Sean Emery (Shugmery) på youtube er ganske stor fan av disse. Det hadde hvert morsomt å lagd en selv. 
Jeg takker for tilbudet ditt, og tar kontakt om jeg begir meg ut på det prosjektet :)

8 timer siden, Tom42 skrev:

Flott turrapport

@a_aa og jeg har kommunisert om dette emnet tidligere, og han har forært meg en slik ovn.  

Ellers om du ønsker å sett et kokekar direkte på en alkoholbrenner, lag deg en pepsican/pennycanstove.  Du finner oppskriften på Youtube.  Jeg lagde en "for morro skyld" tidligere i kveld og det tok meg under 10 minutter.  For øvrig kan du bruke både Trangiaovnen og Colaboksovnen i kvistbrenneren din

IMG_1802.thumb.JPG.3bbcac6d19bd73b9a4caca177f7e10ef.JPG

IMG_1782.thumb.JPG.d1ff8f687106c7c7289fd488a9cc82d9.JPG

Har laget en alkoholbrenner tidligere, og testet den kjøpte opp i mot denne. Konklusjonen var at den kjøpte var lettere å bruke mtp opptenning og kontrollere mengde brennveske. 

Her brukte jeg også et stativ over, men det var rett å slett ikke noe jeg tenkte over på denne turen.. :) Men har planer om å lage et enktelt stativ fra en hermetikboks som går rundt brenneren og ca en cm over. 

R4op_0j-oIApIlWUjbQtrzMGh4uPRdfXUgt3rRnolA1uTIgoEYFyA3KO0_AGW8QkwKNL2smmwTzNtQYygNqdNWO5_mRNNb7_iJOGDEsKRXgzDeff5rOptOAowAcqe4zPd1KJV-2krJqlGdrQICcrYTKEFJgR8E20gbZr2ruQk9ImZPwoP72wkiTrzsH6qR8oDCHqbXINH4Nf7-r-ycLvqMTaBNvWRpKS_Td6mNQrXceoCxYNsAWGU1klq-v1ETL2240G6c2J7AjFcMbg8j545zB0oI7phukZ7puEBkKOOB6wFiFWZsU3OlZXqizupasz1GWVEFqtsZVFGWjf_LV-S3kKy3uuEnegV4SVlhGo764u7CEtaErPl-C1pim7eSjfiNfltPMETn8INfkxUtSA0ZGGRiOSSZJwO19sqniEZAI2Y0uZ27F8fp5TWukh3URGqry2PEfvh4gaMVI6wdVV5qMRUH_q4MLAPpIJVms5U37o-v-qGGkRB05hUxQWYHEG67vKflnvc71YHb1LFFLf8iSX_1y4zwtYM-nvl840zE4dUgnEUE47ATjSKFKuZcntEMoY52OaWxLpcNZU0J9-Ss8E1vpjSijexJnQGuuZljw2358M4pjinveiaruU_0_C3QYsV8aREmrxrsSX1Ju40A29QA=w941-h706-no&key=3d2d78b4b972ba5a5bf2b64be69e27688beab74ef86b3e1d585b416ad359efa1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bendikb.  Der det noe slik du er ute etter?  Ellers har jeg kuttet ut colaboxovnen og sår rødsprit direkte ned i hermetikkovnen.  Men da må du sette det hele på en flat stein for ikke å antenne underlaget.

kkk.JPG.d61bf2076c37d8755304ef07286bc454.JPG

uuu.JPG.27b9c35ae2d0698e825720e1d821edaf.JPG

Endret av Tom42

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Tom42 skrev:

Bendikb.  Der det noe slik du er ute etter?  Ellers har jeg kuttet ut colaboxovnen og sår rødsprit direkte ned i hermetikkovnen.  Men da må du sette det hele på en flat stein for ikke å antenne underlaget.

kkk.JPG.d61bf2076c37d8755304ef07286bc454.JPG

uuu.JPG.27b9c35ae2d0698e825720e1d821edaf.JPG

Det er nok litt større en jeg hadde tenkt for meg. Har tilpasset matkittet mitt slik alt passer i Toaks 750ml koppen. Så en mindre hermetikkboks, som går akuratt rundt alkoholbrenneren med en slags utkuttet rist, eller bare uten bunn. Ser for meg noen av de halvstore maisboksene vil passe fint. 

Men var fin løsning du har der, da har du både vindskjerm og isolering fra bakken i ett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Bendikb skrev:

Fikk laget meg et stativ i dag av en maisboks, gjorde den litt kortere og boret flere hull i topp og side, samt en litt større inngang for å sikre nok oksygen. Passer perfekt med brenneren i toakskoppen 👍

PSX_20190120_012319.thumb.jpg.9d2dc81cfb086e6f0f85802b0eb02d6b.jpgPSX_20190120_012113.thumb.jpg.dab3792637b96e41cb0ac3ca90f9b625.jpg

Hvor lang tid og hvor mye drivstoff gikk med til å koke opp med den løsningen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Humbug skrev:

Hvor lang tid og hvor mye drivstoff gikk med til å koke opp med den løsningen?

Nå forsøkte jeg ikke å koke vann opp mye vann med det nye stativet, men jeg brukte ca 40-50ml rødsprit og rundt 20 minutter for å koke opp 600ml vann på turen. Skal gjøre noen tester :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Bendikb skrev:

Nå forsøkte jeg ikke å koke vann opp mye vann med det nye stativet, men jeg brukte ca 40-50ml rødsprit og rundt 20 minutter for å koke opp 600ml vann på turen. Skal gjøre noen tester :)

Nå skal jeg ikke ta fra deg gleden ved å prøve og feile, men mye av energien kommer til å gå med til å varme opp metallet i boksen og en god del kommer rett og slett til å forsvinne ut til sidene med den løsningen. Brenneren vil trolig også bli varmere enn den bør være. Hvis du fjerner begge lokkene på boksen og skjærer spor inn som på et festningstårn (i mangel av en bedre forklaring) i begge ender vil den nok fungere bedre. Tilpass høyden så du får 2-3cm avstand fra brenner til kjele. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, Humbug skrev:

Nå skal jeg ikke ta fra deg gleden ved å prøve og feile, men mye av energien kommer til å gå med til å varme opp metallet i boksen og en god del kommer rett og slett til å forsvinne ut til sidene med den løsningen. Brenneren vil trolig også bli varmere enn den bør være. Hvis du fjerner begge lokkene på boksen og skjærer spor inn som på et festningstårn (i mangel av en bedre forklaring) i begge ender vil den nok fungere bedre. Tilpass høyden så du får 2-3cm avstand fra brenner til kjele. 

Takker for tips! Kommer uansett til å prøve og helt sikkert feile under veis. Men jeg forstår tegningen din, og tror jeg kommer til å lage et stativ til etter dine anbefalinger. Så kan jeg teste stativene mot hverandre å se hva som fungerer best i praksis :)

Det jeg lagde var inspirert av et stativ som følger med pathfinder flaske Screenshot_20190120_204212_com.opera.browser.thumb.jpg.67d51055423eae3f44299097a0fd9cfb.jpg

Som dette, men den er jo større og høyere som du beskrev er en fordel. Den har også 4 høyere punkter som kasserollen står på. Så du har rett i at det vil fungere bedre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bendik, den mais boks greia ser lovendes ut. Kanskje eg kjem til å prøve noko lignande.

Kva med å snu den opp-ned? Kan kanskje droppe vind skjoldet ditt også då.

WOOO BUDDY.

Endret av Martin Thunestveit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 timer siden, Martin Thunestveit skrev:

Bendik, den mais boks greia ser lovendes ut. Kanskje eg kjem til å prøve noko lignande.

Kva med å snu den opp-ned? Kan kanskje droppe vind skjoldet ditt også då.

WOOO BUDDY.

Om jeg evt fjerner topp (bunn) så kan jeg snu den, men driver å pønsker ut et nytt design, men krever litt mer arbeid for beskjæring.

Om du greier å tyde den flotte skissen min ;)

IMG_20190125_162033.thumb.jpg.9dc14741b0952a33018d954a20fb8ce3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.1.2019 den 20.39, Bendikb skrev:

Jeg har også bestemt meg å utfordre meg selv litt på disse turene, blant annet ved å tenke lettvekt og andre løsninger jeg kanskje ikke er så godt kjent med

Artig å lese rapporten. Liker veldig bra konseptet med å tenke litt annerledes og tørre å teste det ut på turer hvor det ikke er så farlig om ikke ALT er 100% . Du lærer mye på den måten😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

21 minutter siden, Memento mori skrev:

Artig å lese rapporten. Liker veldig bra konseptet med å tenke litt annerledes og tørre å teste det ut på turer hvor det ikke er så farlig om ikke ALT er 100% . Du lærer mye på den måten😀

Takk for det :) Har funnet ut at man kan plsnlegge turen så mye man kan, men det er som oftest de små tingene man ikke tenker over eller utfordringer man opplever underveis man virkelig lærer av :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av rayun
      Undertegnede hadde gleden av å overvære en privat visning av hengekøye levert fra Hengut.no 
      Selve demonstrasjonen sto selveste @Humbug for, og var egentlig myntet på @Turvenn som var på jakt etter ny køye. De to har nemlig familiære bindinger og siden jeg er heldig å være nærmeste nabo til den ene av dem greide jeg å ordlegge meg i rette termer og ble sporenstreks invitert til å ta del i seansen. 
      På andre siden av jordet står en passende mengde trær i passende innbyrdes avstand og det var naturlig å gjennomføre visningen der.
      Avstand ble tatt på øyemål og reimer med faglig korrekt navn, men som hos meg heter webreim, ble festet rundt de to utvalgte trestammer.

Konstruktøren selv bak køye med myggnett og underdyne. Hva modellen, altså køya heter er meg ukjent, men det er overbevisende håndtverk i alle detaljer.

Konstruktør og nyfrelst henger i ivrig passiar. Her er mange nyttige tips å suge til seg for en uinnvidd, altså meg.

Grunnjusteringer ser ut til å være i havn og tiden for et prøveligg nærmer seg. For ordens skyld nevner jeg at vi var en i køya av gangen.

Skeptikeren, som føler seg mest bekvem når han har bakkekontakt må motvillig innrømme at det ser bekvemt ut der @Turvenn har inntatt horisontalen.

Vi var et øyeblikk litt bekymret for at han ikke ville ut av køya etter at han kjente varmen fra underdyna, som også sikkert heter noe annet, bre seg i kroppen.

Alt har en ende, så også denne utrolig fine demoen og det var tid for å pakke sammen.
      Til alle som kan være interessert i hengekøyer og hvordan lage dem anbefaler jeg et besøk på hjemmesiden til @Humbug, Hengut.no
      Stor takk til @Turvenn og @Humbug for at jeg fikk være med. 
    • Av Humbug
      Asbjørn og jeg tok en femdagers extreme survival-tur i Nordmarka, og her er videobeviset:

• Av Memento mori
      Da har det kommet hengekøye for de opptil 210 cm og et liggeunderlag på 220 cm, bare forhåndsbestilling med levering ca 1 april neste år. Link til Amok Ser flott ut, jeg teller på knappene om jeg skal bestille et sett som @tshansen, er litt skeptisk, men dette ser bra ut. Skulle gjerne ha prøveligget det først.  Og syns totalvekta blir ganske høy i forhold til et lett telt. Jeg kommer til å bestille Fjøl underlaget som @Espen Ørud tipset meg om, og som jeg trodde var bare tull. Men Espen var godt informert tidlig!

• Av Fantorangen
      Jeg og datteren på 8 fikk plutselig en ettermiddag et illebefinnende og bestemte oss for å ta turen opp til Sikatjønna i Klæbu kommune. Parkerte ved Brøttem parkering. Vi passerte bommen og gikk "rett frem". Videre var det en oversiktlig skogsvei og etter hvert sti. Vi brukte vel ca. 2 timer opp - men det var godt med pauser underveis for å titte på alt mulig man fant på veien. Vi var ekstremt heldige med været og det var derfor "mye" folk å treffe på stien, tror vi traff på hele 3 turgåere totalt.. Når man har passert det bratte partiet kommer man over på et myrområde, anbefaler derfor godt skotøy. Vel oppe fikk vi nyte et fantastisk område og et fiskevann som tydeligvis var fullt av fisk - vi så fisk som hoppa hele kvelden/morgenen, men på tross av all den fristende fisken fikk vi ikke napp. Den ene lokale vi traff sa at vi måtte ha vært utrolig uheldige, for her fikk man visstnok fisk uansett hva. Fisk eller ei, vi hadde en super tur. Lett tilgjengelig og ikke minst overkommelig for barn. 
      Dette var også vår første tur med hengekøye. Jeg har merket "Ticket too the moon King Size" samt myggnetting, mens min datter faktisk har ei fra ebay som funka knall! Link;  https://www.ebay.com/itm/152371296863?ul_noapp=true Fordelen synes jeg med hengekøye, er at det er ekstremt lett vekt på samt at det går uhorvelig fort å sette opp og ta ned. Ulempen er vel kanskje for noen at man ikke får ligge helt flatt, men er du av typen som meg som har et godt sovehjerte og ikke har noe imot litt rare stillinger så vil du nok synes dette er en utrolig fin måte å sove ute på. 

• Av OlaD
      Hei,
      Har nettopp hatt en natt i en Hennessy Expedition Asym Zip som ble litt kjølig. Nattetemperaturen var nok ned mot 10 grader. La et Exped Synmat UL i køya og brukte en Warmpeace Viking 300 pose. Tynn merino på overkroppen og en buff på hodet. Ble generelt kald, men spes rundt skuldre.
      Jeg hadde håpet det skulle holde til sommerbruk og litt høst. Tanken er å bruke dette til turer på sykkel med lett oppakning for 2-3 dager. I fjor brukte jeg samme underlag og pose pluss et Naturehike Cloud 2UP telt og det fungerte greit. Nå vil jeg teste hengekøye som alternativ til teltet. Har naturligvis litt plass- og vektbegrensninger. Telt, pose og underlag gikk fint inn i en 14 liters Apidura setepinnebag. Litt usikker på om pose, køye, tarp og underquilt får plass i samme bag og blir varmt nok.
      Vil gjerne ha noen tips og refeksjoner. Takk:-)
      Ola
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.