Gå til innhold
  • Bli medlem

Ut på tur i overgansalderen og alt...


Mayen

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart på en arrangert vintertur på fire dager over ei vidde av noen slag. Det kan bli kaldt og det kan bli mildt og det kan bli alt mulig. Jeg har bare vært på slike pingleturer, med en natt nå og da (veeel, jeg må jo få legge inn at jeg faktisk sov ute 30 netter i fjor etter et innfall og en avtale jeg inngikk med meg selv på nyttårsaften). 

Jeg bekymrer meg mest for å fryse. Har reinskinnsvotter som når langt opp på armen, flere sett gode ullvotter som mamma har strikka og tova til meg. Tenker bruke skinnhansker med ullfor, som slike fiklehansker (montering av utstyr ol som krever fingrene)

Har ull og fleece i mengder /ull innerst tar med to sett. Fleece ytterst, tar med ett sett. Gode skallklær. Sovepose i både dun og i kunstfiber, og velger vekk dunposen fordi jeg frøs i den ved minus ti - enda den skulle holde til minus tyve. Fora fjellduk. Har exped liggeunderlag i tillegg til reinskinn. Og tar med tusen varmeposer. 

Har luer i to varianter jeg skal ta med, pluss balaklava..baklava?? Hva pokker het det igjen? 

Det jeg ikke har er bivuakksko. Men skaller har jeg! Med gode kartanker inni. Masse gode ullsokker, både hjemmestrikka og fabrikkprodusert.

Har på følelsen av at jeg trenger to pulker...

Er det noen som har noe å legge til som jeg kanskje må tenke på med hensyn til å holde meg varm? Ironisk nok har jeg hetetokter av en annen verden. Håper de har gitt seg til turen, for ellers blir jeg nok å streve med svette -fryseproblematikken mer enn vanlig. Men på tur, det skal jeg liksom...

Finnes det forresten en side her på forumet hvor man kan kjøpe brukte telt feks? har så lyst på et skikkelig vintertelt for to-tre pers som ikke koster a la 10 000,- For etter denne turen, da tenker jeg at vinterturer i høyfjellet og på vidder skal bli mer vanlig. Og da må jeg ha et telt som tåler vind og som ikke revner. For det er vel det jeg frykter mest med de jeg har. Og at ikke stengene holder.

Gleder meg i alle fall. Jeg avanserer!! 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som skikkelig frysepinn, men med noe begrenset vintertelterfaring bør man kanskje være litt forsiktig med å uttale seg men foreløpig har jeg konkludert med følgene som virker for meg: 

- Pauser: på med dunjakke (og gjerne varmeskjørt om man ikke har sørget for at dunjakka rekker til knærne) 

- Det handler nesten like mye om hva man gjør som hvor mye man har på seg. For min del betyr det: ikke tørke klær på kroppen, gjøre unna de oppgavene som skal gjøres som holder deg i bevegelse og romstere rundt. Så bytt klær, alle! også undertøy. Verden er et mye bedre sted når alle klær er tørre (i alle fall helt til man skal ha de våte på seg igjen for å fortsette turen, gjelder å være streng med seg selv her så ikke man sitter med bare våte klær ;) )

- varmeflaske (nalgene) i soveposen er genialt, varmeposer (type engangs fra f.eks biltema) er også kjekt, lager litt søppel men så lenge søppelet havner der det skal er jeg villig til å akseptere det for å ikke fryse. Heatholder sokker (selv om det vel er tilnærmet dødssynd å foreslå annet enn ull) er fint i store romslige teltsko. Greit med vaskepose for å redusere mikroplast når man putter disse i vaskemaskina.    

- legge skumunderlaget oppå expedunderlaget er både varmt og praktisk (slipper å skli rundt) Takk til @Tessatroll for den :P 

- bekjemp klaustrofobien og snør soveposen godt igjen i halsen

- reise på tur med folk som kan å fyre i telt (og lære seg dette) er ikke dumt .. jeg er ikke helt der enda, men skal vel komme dit en gang. 

Ang. telt følg med på outleten til Helsport så får du et vintertelt til 10 000,- uten å betale riktig så mye ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullnetting. Livet før og etter :) elles mange gode råd over her.

Eit prinsipp er å tenke varmekonservering, framfor å skulle opparbeide den gang på gang. Altså kle på deg ved pause FØR du frys osv. 

Om du skulle bli kald er det likevel råd å hente. Springmarsj rundt teltet før du legg deg (å legge kald kropp i kald sovepose er nesten som å legge ei kald Pølse i en kald thermos og forvente den blir varm). Varmeflaske hjelper deg å varme opp posen.

Tynne sokkar eller generelt tynn bekledning i posen gjer at du, føresett at du er varm og god når du legg deg, fortare varmar opp posen, evt ved hjelp av varmeflaske. Når pose er varm, gjer tynn ull/sokk/bekledning at du ikkje isolerer ute varmen. 

Så framfor å tenke masse tøy i posen å kle av etterkvart som sveitt, kan det mange ganger vere lurt å tenke omvendt. Litt mindre tøy, få hjelp av ei flaske om du ikkje heilt greier varme opp posen med kroppsvarmen din, og evt spe på med fleire tynne lag der det trengs (typisk pulspunkt). Knevarmerar, pulsvanter, balaclava, noko ekstra under rompa (varmeskjørt/varmejakka til dømes), ekstra fotpose på bein (glid att varmejakka og stapp føttene inn i den) osvosv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mayen skrev:

Finnes det forresten en side her på forumet hvor man kan kjøpe brukte telt feks?

I tillegg legges det ut telt i outleten til Helsport som man kan kjøpe til reduserte priser... Kan være greit å titte innom der en gang i blant og sjekke hva som evt. er lagt ut, for mange av dem forsvinner ganske raskt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 7.56, Gittiamo skrev:

Dunjakke og turskjørt. Har du det? Det er godt å ikke gå med for mye men kle godt på seg så fort du setter deg ned. Og damerumper blir fort iskalde. 

Ja, dunjakke klarer jeg meg ikke uten. Skaffet meg fjellreven sin, som gjør at jeg ser ut som en som skal ufarliggjøre bomber. I følge min sønn på 15.

 

  • Liker 1
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode råd her. Føyer bare til at dersom jeg våkner utpå natta av at jeg fryser, så er litt gymnastikk i posen det som skal til for å opparbeide nok varme til at jeg sovner igjen og får de nødvendige timene til morgenen. Løfter for eksempel knærne opp til brystkassen noen ganger inntil jeg kjenner at varmen kommer. Tisse på flaske i teltet fremfor å måtte ut av posen å bli kald er også et triks, men jeg vet ikke hvor godt dette fungerer for damene med de ulike innretningene som nå er i salg for at de skal kunne "tisse som en mann". Må du uansett ut av posen om natta er litt "pose gym" svaret for å opparbeidet varme igjen. Spise litt funger også til å få opp varmeproduksjonen, det tar bare litt tid før effekten melder seg, men kan da hjelpe til å strekke søvnperioden litt lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, zimwalker skrev:

Mange gode råd her. Føyer bare til at dersom jeg våkner utpå natta av at jeg fryser, så er litt gymnastikk i posen det som skal til for å opparbeide nok varme til at jeg sovner igjen og får de nødvendige timene til morgenen. Løfter for eksempel knærne opp til brystkassen noen ganger inntil jeg kjenner at varmen kommer. Tisse på flaske i teltet fremfor å måtte ut av posen å bli kald er også et triks, men jeg vet ikke hvor godt dette fungerer for damene med de ulike innretningene som nå er i salg for at de skal kunne "tisse som en mann". Må du uansett ut av posen om natta er litt "pose gym" svaret for å opparbeidet varme igjen. Spise litt funger også til å få opp varmeproduksjonen, det tar bare litt tid før effekten melder seg, men kan da hjelpe til å strekke søvnperioden litt lengre.

Huff som jeg frøs sist jeg var på tur! Det ble for mye luft i den soveposen som nok hadde passet bedre til en middels stor mann enn ei lita flis som meg på 160/52 kg. Tisse om natta ja! Det er jo rene psykiatrien her - jeg blir jo alltid tissetrengt om natta. Men jeg har ordnet med tisseflaske og har fått en helt annen opplevelse av å dra på telttur. Jeg HATET det der med å gå ut av teltet på do om natta. Ikke at jeg er mørkeredd, men helt uredd er jeg heller ikke. Har sett altfor mye villmarksskrekkfilmer! De er jo de beste! 

Takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 9.14, Heriks skrev:

Som skikkelig frysepinn, men med noe begrenset vintertelterfaring bør man kanskje være litt forsiktig med å uttale seg men foreløpig har jeg konkludert med følgene som virker for meg: 

- Pauser: på med dunjakke (og gjerne varmeskjørt om man ikke har sørget for at dunjakka rekker til knærne) 

- Det handler nesten like mye om hva man gjør som hvor mye man har på seg. For min del betyr det: ikke tørke klær på kroppen, gjøre unna de oppgavene som skal gjøres som holder deg i bevegelse og romstere rundt. Så bytt klær, alle! også undertøy. Verden er et mye bedre sted når alle klær er tørre (i alle fall helt til man skal ha de våte på seg igjen for å fortsette turen, gjelder å være streng med seg selv her så ikke man sitter med bare våte klær ;) )

- varmeflaske (nalgene) i soveposen er genialt, varmeposer (type engangs fra f.eks biltema) er også kjekt, lager litt søppel men så lenge søppelet havner der det skal er jeg villig til å akseptere det for å ikke fryse. Heatholder sokker (selv om det vel er tilnærmet dødssynd å foreslå annet enn ull) er fint i store romslige teltsko. Greit med vaskepose for å redusere mikroplast når man putter disse i vaskemaskina.    

- legge skumunderlaget oppå expedunderlaget er både varmt og praktisk (slipper å skli rundt) Takk til @Tessatroll for den :P 

- bekjemp klaustrofobien og snør soveposen godt igjen i halsen

- reise på tur med folk som kan å fyre i telt (og lære seg dette) er ikke dumt .. jeg er ikke helt der enda, men skal vel komme dit en gang. 

Ang. telt følg med på outleten til Helsport så får du et vintertelt til 10 000,- uten å betale riktig så mye ;)

 

Jeg takke igjen for mye bra. Det der med liggeunderlag oppå expeden har jeg skjønt er viktig. Den feilen gjorde at jeg frøs sist. Åh det ble kaldt i minus ti med å ligge rett på expeden. Trodde de holdt sånn egentlig, men innerst inne ikke - det er jo mer luft enn dun i dem! Lære meg å fyre i telt skal jeg! Gjett at jeg skal! Har turt å fyre litt utenfor innerteltet, men det er nesten med bakdøra åpen... og da er det jo ikke så hensiktsmessig. Kan kalle det øvelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mayen skrev:

det er jo mer luft enn dun i dem

Et tips er å lyse gjennom liggeunderlaget, da ser du om duna ligger jevnt fordelt. Hvis ikke, må du riste og bevege litt på underlaget. Hvis du alltid pakker underlaget likt, kan det klumpe seg mye mere enn du aner. Det finnes også tynne skumliggeunderlag du kan ha inni stoltrekket som også hjelper på varmen.

Endret av Memento mori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 13.1.2019 den 21.41, Memento mori skrev:

Et tips er å lyse gjennom liggeunderlaget, da ser du om duna ligger jevnt fordelt. Hvis ikke, må du riste og bevege litt på underlaget. Hvis du alltid pakker underlaget likt, kan det klumpe seg mye mere enn du aner. Det finnes også tynne skumliggeunderlag du kan ha inni stoltrekket som også hjelper på varmen.

Takk for smarte tips! Jeg tar i mot sånt med glede! Det gjør turene mine lettere når jeg har løsninger på diverse ting som melder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.