Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til kompakt kamera m/høy zoom?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter ett kompakt kamera som har bra Zoom. Jeg skal bruke det på tur i fjellet, og i kajakken. Jeg vi ta bilder av ting langt vekke, og det er mye sjøfugl rundtom her jeg bor som jeg vil prøve å ta bilder av.

Jeg har ett GoPro hero 7 black som er bra til sitt bruk.

Jeg har sett på canon powershot 730 hs og 740 hs. Kameraene har 40x optisk zoom og bildestabilisering. 730 koster 3200kr og 740 koster 4000kr

Canon powershot 740 hs 730 hs

- 740 har raskere prosessor.

- 740 tar 7-10 bilder per sekund, 730 tar 5 bilder per sekund.

- 740 kan filme i 4k, 730 kan filme i 1080 opptil 60 fps. (Jeg har ikke pc til å redigere 4k, så jeg filmer bare i 1080 allikevel).

Jeg ville gjerne hatt ett vanntett kamera, men utvalget ser dårlig ut :(

Er dette ett bra kamera til denne bruken? Og er det verdt 800kr mer for en raskere prosessor?

Er det andre kameraer i samme prisklasse jeg bør vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker et Olympus TG-5 i kajakken. Dette er vanntett og tar bilder i RAW. 
Zoom område tilsvarer 25-100mm i 35mm systemer.
 

Det virker vel som du egentlig er ute etter mere zoom enn dette. Feks så har Canon 730/740 hs, som du foreslår hele 960mm (tilsvarende 35mm) zoom. Du bør prøve å fotografere med dette i dagslys (sol), og se hvor lett det er å finne igjen fugl/dyr eller andre små objekter du skal fotografere, med bare en skjerm å se i, før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, sofasliter skrev:

Jeg bruker et Olympus TG-5 i kajakken. Dette er vanntett og tar bilder i RAW. 
Zoom område tilsvarer 25-100mm i 35mm systemer.
 

Det virker vel som du egentlig er ute etter mere zoom enn dette. Feks så har Canon 730/740 hs, som du foreslår hele 960mm (tilsvarende 35mm) zoom. Du bør prøve å fotografere med dette i dagslys (sol), og se hvor lett det er å finne igjen fugl/dyr eller andre små objekter du skal fotografere, med bare en skjerm å se i, før du bestemmer deg.

Takk :)

Jeg har lenge vert inne på Olympus TG 5. Men for å komme nært nok sjøfuglen, og fortsatt ha god bildekvalitet, tror jeg det trengs bedre zoom?

Med ligg høyere oppløsning enn TG 5, kan jeg vel også zoome litt digitalt i etterkant og oppnå samme kvalitet?

Blir vanskelig å prøve før kjøp, siden jeg ikke kjenner noen som har dette eller lignende kamera.

Vanntettheten er en liten utfordring. Men jeg tenker å ha det i en godt festet boks på dekk, og trekke det fram ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marius Engelsen skrev:

Blir vanskelig å prøve før kjøp

Har du ikke en foto-forretning i nærheten?
Kanskje de har et inne som du kan sjekke, evt så kan du sørge for at du handler et sted med returrett...

TG-5 har 12MB sensor, så veldig mye er det vel ikke å gå på i etterkant. 
(Det er også mulig med undervannshus for Canon, men det er nok mest beregnet på dykkere. Dyrt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du burde sjekke hvordan disse kamera'ene er å ta bilder med på max tele før du handler. Er den innebygde stabiliseringen dårlig(om det er noe..) og man ikke får rask nok lukkertid, så blir det ikke bra/skarpe bilder i det hele tatt. 960mm er mye når man rister litt på hånda, spesielt om man sitter i en kajakk i tillegg, så noen ganger må man heller tenke på å komme nærmere motivet enn mye tele... Men ellers er sikkert dette et kjekt kamera, men jeg er litt skeptisk til om man egentlig trenger 960mm.. Men sjekk litt tester på nett og feks youtube på det med full tele og bildekvalitet.

Her er mitt turkamera med optikken jeg bruker når jeg vil ha med meg dyreliv på tur :P 
Canon EOS M10 med 400mm f5,6L (+ 15-45mm og 50mm f1.8 til vanlig foto)
IMG_0040.jpg.919b18881f3ba2730a2af1ebdd4dd6b9.jpg
Er snittet over kresen på bildekvalitet, så enten får det være bra kvalitet, eller så lar man være å ta bildene og lagrer heller opplevelsen i hodet
(om man skal være enda mer kresen og vekt ikke er noe problem så velger jeg speilrefleksen, et Canon 5D mkII)

Vurderer om man skulle spart til en Tamron 18-400mm eller 16-300mm i stedenfor...men det er mest pga vekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panasonic Lumix FZ300 kan du fort få billig, og det har flere ting som var grunnen til at jeg skaffet det selv; goood zoom, vann/støvtett, bra batteri, 4k video, touch-skjerm som flipper, viewfinder, f 2.8 gjennom hele zoom lengden, osv. Det ser ut som et speilrefleks i størrelse, men er ikke noe stress å dra med seg, spesielt mtp hva man får utav det. Men det er meg :) Jeg er knapt amatør, men sjekk rundt på nettet for gode eksempler på bilder og video. :)

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vandrefalken said:

Panasonic Lumix FZ300 kan du fort få billig, og det har flere ting som var grunnen til at jeg skaffet det selv; goood zoom, vann/støvtett, bra batteri, 4k video, touch-skjerm som flipper, viewfinder, f 2.8 gjennom hele zoom lengden, osv. Det ser ut som et speilrefleks i størrelse, men er ikke noe stress å dra med seg, spesielt mtp hva man får utav det. Men det er meg :) Jeg er knapt amatør, men sjekk rundt på nettet for gode eksempler på bilder og video. :)

Dette har fått mye rosende omtale, og definitivt et kamera som kan passe behovet til trådstarter. Objektivet får skryt, og at det er fast blender 2,8 hele veien er viktig. Riktignok er det betydelig større enn vanlige kompaktkameraer, men slik blir det når man vil ha lange teleobjektiv. Det er ikke vanntett, men "splash-proof" som de kaller det, altså tåler det å brukes i regnvær. Jeg tror dette er et ypperlig turkamera for de som ikke vil dra med seg et separat kamerahus og flere objektiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vandrefalken skrev:

Panasonic Lumix FZ300 kan du fort få billig, og det har flere ting som var grunnen til at jeg skaffet det selv; goood zoom, vann/støvtett, bra batteri, 4k video, touch-skjerm som flipper, viewfinder, f 2.8 gjennom hele zoom lengden, osv. Det ser ut som et speilrefleks i størrelse, men er ikke noe stress å dra med seg, spesielt mtp hva man får utav det. Men det er meg :) Jeg er knapt amatør, men sjekk rundt på nettet for gode eksempler på bilder og video. :)

Takk, for gode tips! 👍👍👍

Har sett litt på dette nå, men jeg skjønner ikke hvordan det kan være bedre enn Canon Powershot 740, til samme prisen?

Men grunnen til at at ikke ser fordelen er kanskje fordi jeg vet alt for lite om F-tall, brennvidde og andre tekniske spesifikasjoner og hva disse faktisk betyr i praksis. Jeg har googlet hva dette betyr, men jeg har ikke noen forhold til tallene så jeg kan ikke vurdere de opp mot hverandre.

Der jeg ser er først og fremst:

- FZ300 er sprutsikker, og akkurat det er faktisk en kjempefordel, men:

- FZ300 har 12MP, mens 740 har 20 MP.

- 24X zoom, mens 740 har 40X zoom.

- FZ300 er ikke mulig å ha i lommen, og da utgår det egentlig ;) 

- FZ300 veier 700gram vs. 300 gram. (Akkurat dette er ikke så viktig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Tror du burde sjekke hvordan disse kamera'ene er å ta bilder med på max tele før du handler. Er den innebygde stabiliseringen dårlig(om det er noe..) og man ikke får rask nok lukkertid, så blir det ikke bra/skarpe bilder i det hele tatt. Men ellers er sikkert dette et kjekt kamera, men jeg er litt skeptisk til om man egentlig trenger 960mm.. Men sjekk litt tester på nett og feks youtube på det med full tele og bildekvalitet.
 

«Det beste kameraet er det man har med seg»? ;)

740 veier 300 gram og er i lommeformat, lett å ta med seg tenker jeg.

Man må ikke zoome helt inn, bare fordi man kan, men det er fint å ha muligheten til å zoome mye.

- Kameraet har 5-akser optisk stabilisering.

Såvidt jeg kan bedømme av bildene jeg ser på min skjerm på nettet, er bildene fine med full zoom også. Men FULL zoom bruker man trolig ikke så ofte kan jeg tenke meg. Men jeg har vel ikke nok erfaring til å bedømme bildekvalitet, og kanskje det er derfor jeg ikke er like kresen heller ;)

 

17 timer siden, sofasliter skrev:

Du bør prøve å fotografere med dette i dagslys (sol), og se hvor lett det er å finne igjen fugl/dyr eller andre små objekter du skal fotografere, med bare en skjerm å se i, før du bestemmer deg.

- Kameraet har en «objektfinner» man kan bruke ved zooming. Om objekter forsvinner, holder man inne «finne-knappen» slik at kameraet zoomer ett stykke ut. I det man finner objektet og slipper «finne-knappen» vil det zoome inn igjen til forrige nivå.

- Det er vel ikke noe vanskeligere å finne objektene med dette kameraet enn med andre? Det kommer vel an på zoomnivået man bruker?

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Engelsen skrev:

«Det beste kameraet er det man har med seg»? ;)

740 veier 300 gram og er i lommeformat, lett å ta med seg tenker jeg.

Man må ikke zoome helt inn, bare fordi man kan, men det er fint å ha muligheten til å zoome mye.

- Kameraet har 5-akser optisk stabilisering.

Såvidt jeg kan bedømme av bildene jeg ser på min skjerm på nettet, er bildene fine med full zoom også. Men FULL zoom bruker man trolig ikke så ofte kan jeg tenke meg. Men jeg har vel ikke nok erfaring til å bedømme bildekvalitet, og kanskje det er derfor jeg ikke er like kresen heller ;)

 

- Kameraet har en «objektfinner» man kan bruke ved zooming. Om objekter forsvinner, holder man inne «finne-knappen» slik at kameraet zoomer ett stykke ut. I det man finner objektet og slipper «finne-knappen» vil det zoome inn igjen til forrige nivå.

- Det er vel ikke noe vanskeligere å finne objektene med dette kameraet enn med andre? Det kommer vel an på zoomnivået man bruker?

Utrykte meg kanskje litt upresist her, men det jeg mener at med zoom på 960mm, eller egentlig all zoom over 100-200mm, så skal det svært små bevegelser til for at feks en fugl forsvinner fra skjermen, uten at du nødvendigvis oppdager dette. Dyr har gjerne en tendens til å gå litt ett med bakgrunn. Det er mye enklere å å se hva du tar bilde av med et godt gammeldags okular, enn med en skjerm på baksiden av kamera. I dagslys så stiller dette større krav til skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser man får ett Sony Cyber Shot HX90V til 2900kr nå. Det har 30X zoom, og i tillegg en liten "okular" med OLED display.
Kanskje det hadde vert noe? Og til en ganske grei pris..


Jeg gjør det enkelt. De har inne både Sony Cybershot, Canon Powershot, Olympus Tough og minnekort på japan photo i Bergen. Satser på at de har noen ansatte som har peiling i butikken, så bare går jeg ned der og ser hva jeg kommer ut med ;)

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marius Engelsen skrev:

«Det beste kameraet er det man har med seg»? ;)

Nja, kommer nå litt an på motivet og tiden man har. Jeg er mer på "riktig kamera til riktig (forventet) situasjon"..

Er såpass skada selv av hobbyen at når jeg kjører rundt på dagtid/sommer så ligger som regel Canon 1D'en med enten 70-200mm eller 400mm i passasjersetet ferdig innstilt om det plutselig skulle oppstå en situasjon. Som regel da med 1/500s - 1/1000s, f2,8/f5,6, Auto ISO, senter fokuspunkt, AI Servo, serieopptak og "back button focus"..

Da er det lettere å fange slike mens man sitter i bilen feks :)
IMG_9572.jpg.58169f01ae26d24b58f7a1eb93857bc6.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de vanntette kameraene er det vel ikke mer enn 5x zoom å finne. Har et slikt selv og veldig fint på tur siden det kan være fremme hele tiden. H3nder det kommer litt regn her i landet og på kveldene har det også en tendens til å bli fuktig.

Du skal skal ikke se deg blindt på at det er 20mp sensor på de canon kameraene du har sett på. Størrelse på sensor er 1/2,3 toms. Med blender på over 6 med mye zoom så trengs også mye lys. Selv på dagen så vil det i skygge hvertfall i skog være slik ar kamera vil skru opp iso for å ha en rask nok lukker. Høy iso kombinert med 20mp og liten bildebrikke vil gi støy i bildene. Full zoom på et slikt kamera er jeg ikke sikker på om har noen god praktisk bruk håndholdt.

Skal du ha den typen kamera så ta en titt på Panasonic tz200. Det har 15x zoom men har 1 toms sensor, det er ca 4 ganger så stor flate som på de canon kameraene. Det gir bedre bilder og vil gi langt mindre støy i lite lys. Zoom ender dog på tilsvarende 390mm. Det er ikke vanntett da men omtrent like lite og lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kristian J. Vabø skrev:

Er såpass skada selv av hobbyen at når jeg kjører rundt på dagtid/sommer så ligger som regel Canon 1D'en med enten 70-200mm eller 400mm i passasjersetet ferdig innstilt om det plutselig skulle oppstå en situasjon. Som regel da med 1/500s - 1/1000s, f2,8/f5,6, Auto ISO, senter fokuspunkt, AI Servo, serieopptak og "back button focus"..
IMG_9572.jpg.58169f01ae26d24b58f7a1eb93857bc6.jpg

Kjenner meg igjen. Mitt Nikon D500 med enten 300mm eller 500mm ligger i passasjersetet på de fleste bilturer lengre enn til butikken 😊

5232C3E9-17F7-473A-8B43-641CC21FDD98.thumb.jpeg.ad0b12864147617cf85c28fd92b38723.jpeg

D867560A-DF7F-40E0-AE9C-87A617506CF7.thumb.jpeg.4d7848036de802575b4182924ef99186.jpeg

 

Forøvrig ser jeg Nikon P900 eller P1000 gi gode bilder i kyndige hender og godt lys, men de er ikke akkurat lommekamera...

Endret av Kjellis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tz100 har 10x zoom, dog litt mer lussterk en 200. Men har 1 toms sensor, 4k, 20mp etc. Fikk v3ldig bra score i tester da det kom. Vurderte det selv men endte med et M43 kamera med utskiftbar optikk da det passet mitt bruk bedre, så hadde jeg jo vanntett kompakt fra før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, borgern skrev:

Tz100 har 10x zoom, dog litt mer lussterk en 200. Men har 1 toms sensor, 4k, 20mp etc. Fikk v3ldig bra score i tester da det kom. Vurderte det selv men endte med et M43 kamera med utskiftbar optikk da det passet mitt bruk bedre, så hadde jeg jo vanntett kompakt fra før også.

Sånn som jeg skjønner er Tz100 ett bedkre kamera enn de andre jeg har sett på, på alle måter, bortsett fra mindre zoom.

Lurer på om jeg rett og slett skal gå for det jeg, det tar jo bra bilder og er i den fysiske størrelsen som jeg kan ta med meg. Panoramafunksjonen og raw format får man jo også, noe man ikke får på canon powershot 730/740.

Man kommer jo ett bra stykke på vei med 10x zoom også tenker jeg. Jeg vet ikke om bildekvaliteten blir så bra at man har kanskje har litt å gå på i etterkant, om man trenger å zoome enda mer? (Jeg skal ikke printe ut bilder).

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt å gå på i etterkant i godt lys. 

Alternativ er Tz80 eller 90 hvis du vil ha mer zoom, de har 30x. Men de har en del mindre sensor igjen da som vil ha sitt å si for bildekvalitet. Ellers har de mye av de samme funksjonene. Sony har vel også rx100 serien, en der har mye zoom men den koster mye så vidt jeg husker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skjønner det rett skal kameraet brukes fra kajakken? Da vil jeg si at en zoom tilsvarende 200mm (i 35mm format) er maks av hva man får praktisk bruk for. En kraftigere tele krever mer stabilitet enn man får til i kajakken, uansett. Jeg har en Panasonic kompakt med 20x zoom, og det lille kameraet gjør at man må være veldig bevisst for å unngå rystelser. Et tyngre kamera vil faktisk være en fordel i forhold til å holde det stille. Det er også lettere å holde et kamera med søker stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Lompa skrev:

Om jeg skjønner det rett skal kameraet brukes fra kajakken? Da vil jeg si at en zoom tilsvarende 200mm (i 35mm format) er maks av hva man får praktisk bruk for. En kraftigere tele krever mer stabilitet enn man får til i kajakken, uansett. Jeg har en Panasonic kompakt med 20x zoom, og det lille kameraet gjør at man må være veldig bevisst for å unngå rystelser. Et tyngre kamera vil faktisk være en fordel i forhold til å holde det stille. Det er også lettere å holde et kamera med søker stabilt.

Panasonic TZ100 sin 10X zoom tilsvarer 250mm om jeg leser ting rett? Det har også en søker.

Foreløbig er dette da den beste kandidaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.