Gå til innhold
  • Bli medlem

Beringer skiseil


jjrckd

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som har kjennskap til Beringer skiseil? Hva er forskjellene mellom UL, S-C og S? Hvilken fordeler og ulemper har disse og hvorfor velge noe over noe annet? Tenkte å kjøpe 2 stk seil. Ett på mellom 3 og 5m2 og et på 10m2. Bruksområde blir i hovedsak tur med pulk og dagsturer med lett sekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er kombiseil utelukket? 

Så slipper du flere og er mer fleksibel på 1 tur..?

Grunnen at jeg spør er at jeg selv har handlet ett til kanonpris i en salgsgruppe på FB i våres. Type: 

 

 

Sitat

 

Skiseil MULTI 11kvm

FARGEVALG PÅ LAGER >>>

Bak Multiseilet ligger det mange år med testing og utvikling. I dette seilet ha vi ivaretatt alle skiseilets kvaliteter i kombinasjon med at seilet kan varieres i størrelse fra 11 kvm og ned til 5 kvm.

Seilet er ferdig montert med kontrollbar og snapsjakkel. Trapes eller klatresele trengs i tillegg.

Vekt: 2,4 kg. inkl. stikke, liner og seil
Materiale: Nylon
Farge: Diverse farger, eget fargevalg og logo kan tilpasses.
Liner: 1 mm 

 

...men på grunn av at vinteren anda ikke har gitt oss skiføre her nord så har jeg ikke fått testet det enda. Har en kompis som har tilsvarende og er veldig fornøyd med at han kan trimme størrelsen på tur da vinden kan variere stort fra dag til dag...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, jjrckd skrev:

Hei,

 

Er det noen som har kjennskap til Beringer skiseil? Hva er forskjellene mellom UL, S-C og S? Hvilken fordeler og ulemper har disse og hvorfor velge noe over noe annet? Tenkte å kjøpe 2 stk seil. Ett på mellom 3 og 5m2 og et på 10m2. Bruksområde blir i hovedsak tur med pulk og dagsturer med lett sekk.

UL - Ultra light, "lav profil" bak leading edge, lettere stoff, mindre slitbart.

S og SC er begge "full profil", S - standard stoff. SC - tykkere stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.

 

Jeg har blitt fortalt at SC klarer litt mer vind enn S og at S er raskere og krysser bedre. Stemmer dette og betyr dette samtidig at S kan flys i mindre vind enn SC (gitt samme areal)?

 

Hvordan oppfører UL seg i forhold til S og SC mtp kryss og fart? Trenger UL mer eller mindre vind enn S og SC?

 

En kompis anbefaler meg å kjøpe en 3UL og en 10SC. Mr Wolf Beringer himself foreslår en 5UL og en 10UL/10SC/10S. Ettersom anbefalingen til Wolf på det største seilet er såpass vag så hadde jeg satt pris på litt input før jeg bestiller. Hjemmesiden hans bugner jo ikke akkurat av informasjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 s og 10 UL. 3 kvm er veldig lite, og for å få nytte av den må det blåse så grønnjævlig at man helst ikke vil være ute..

S/SC står litt mer stabilt siden kamrene er gjennomgående.  

Det er en del vektforskjell på UL og S (og sikkert enda mer til SC). Det betyr at når man nærmer seg grensen for hvor lite vind man kan seile i, så er det lettere å få UL-seilet opp i lufta enn de tyngre. På den annen side vil S og SC stå mer stabilt i lufta når de først har kommet opp, fordi de har gjennomgående kamre. UL kan blafre noe mer.

Beringerseilene krysser klart bedre enn de Multiseilene jeg har sett (og prøvd).

I dag har jeg én kite som har erstattet mine 5 og 10 kvm skiseil.. Den veier mindre enn noen av skiseilene jeg hadde (bortsett fra et NASA stormseil, som fremdeles ligger på loftet et sted..)

Endret av Lompa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen @Lompa. Hva slags kite er det du har? Opplever du sikkerheten på kiten som like god når det nærmer seg grensen for hva du kunne seile 5S i?

Jeg må jo innrømme at jeg er litt i stuss når det gjelder dette med skiseil vs. kite. Kompisen jeg refererer til er helt klar på at det er skiseil som er tingen men jeg ser jo at det har vært stor utvikling på kite fronten siden den gangen jeg hadde to-håndtaks JOJO ET.

Har også et NASA seil liggende på loftet men det ligger veldig godt der der ligger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkeltduk  Flysurfer peak 3 på 9 kvm, som drar mye bedre i lite vind enn skiseilet gjorde, og den har en veldig god depower. Kan seile den ned i 3 m/s på godt føre, og den kan trimmes til mer og mindre kraft, sånn at det går greit i 10 m/s også. Den har et godt sikkerhetssystem (femte line), som gjør at den kollapser kontrollert når jeg løser ut baren. Kan enkelt "relaunches" igjen. Jeg ser det har kommet en Peak 4 også. Vet ikke hva som er videreutviklingen med den..

Det er mye tryggere å seile kite nå enn for få år siden, men det er klart at brukerterskelen fremdeles er litt høyere enn for skiseil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er skiseil noe som benyttes når man skal på langtur med pulk og må forflytte seg under dårlige forhold, F.eks en 5 kvm.  Skiseil har mer kontroll, men også mindre fleksibilitet. Om du har lyst til å leke eller bare forflytte deg sporadisk (lokalt eller dagsturer) er kite mye bedre.  Bevegelsene du kan foreta på ski er mye større og vindrangen bedre. Og du plukker opp vind mye bedre om terrenget er litt kupert, eller du skal gjennom "bevokst" område.

Sjøl er jeg turkiter og til pulketur f.eks på hardangervidda, kjører jeg en 6/8 kvm og 12 kvm. 12 kvm går fra 3-12+ sm dersom vinden er relativt stabil. Er det fortsatt okei vind kjøres 6/8 kvm opp til 16-17 sm, blir det verre er det som regel å pakke ned, da det føyker for mye eller vinden blir ustabil. Med skiseil og sikt kunne du da forsatt videre.

Lokalt (Lillehammer) og har jeg til gode å se folk som kjører skiseil, så tenker det har ett relativt smalt bruksområde innafor ekspedisjon, tur i dårlig vær hvor man må forflytte seg hver dag.

PS: kiting med sekk funker dårlig, vil tro det heller ikke er særlig ok med skiseil.

Sjøl har jeg Ozone Access 4,6 og 8, Flysurfer Outlaw 12 og en oppblåsbar jævel på 17 kv som jeg er redd for å bruke 🙄.

Alle har okei depower og rask release. Flysurfer har 5th line som fungerer veldig bra (tar ut all kraft).  Jeg tar ikke mye film, men her en med 12kvm på tur i koselig variert fjellterreng, hvor jeg tryner og løser ut kite, kjører fast i tre pga lite vind, og cruiser på flater (40-50 km/t) og kjører kontrollert over Neveltoppen med stein og 14-15 sm i vindkasta:

 

 

Endret av PTG
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sånn lokale preferanser også. På Finse ser man alltid skiseil. For 20 år siden var det stort sett bare seil, men stadig flere kiter. Finse/Hardangervidda er gjerne også treningsstedet for folk som skal på ekspedisjon/langtur. Hadde med skiseil på Valdresflya noen ganger, og der kikket kiterne rart på meg og lurte på hva det var for noe.

Det har skjedd så mye med depower og forbedret kontroll på kitene, at terskelen har blitt lavere for å bruke dem på tur også. Men det fordrer randoutstyr. Har seilt med fjellski, sekk og skiseil fra Finse til Krækkja, Tuva og Ustadoset i påska for mange år siden. Noe høyt balansepunkt, men jeg kom da frem.. :) Skiseil, fjellski og pulk går fint.

Fineste kitetur i fjor var opp på Høgdebrotet. 1100 høydemeter uten å bruke stort krefter. Da vi kom ned fant vi ut at vi kunne ta turen en gang til, men vinden døde før vi kom helt til topps andre gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Etter input både her og andre steder har jeg kommet frem til at kite er tingen. Ser på Ozone Subzero i 7 og 13m2. Disse har såvidt overlapp i anbefalt vindspekter og burde fungere greit mellom 3-4 og 12ms.

En annen ting jeg lurer på (noe OT men dog, hvis moderator føler for det så er det bare å flytte til ny tråd) er pulkdraget. Har en parispulk med fjellpulken drag. Ser at mange bruker samme oppsettet men at det også brukes taudrag og monodrag. Hva er det som regnes som mest anvendelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr kun prøvd fjellpulken og taudrag. Liker taudrag best. Gir deg mer bevegelsesfrihet enn et stivt drag. Slipper å kople deg utav draget når du skal hente ting i pulken. Lag taudraget lenger enn hva du ville gjort om du gikk på ski. Da slipper du at pulken tar deg igjen og angriper deg bakfra. Om du lager en kort hanefot fra pulken, og fester den i tauet så vill pulken kjøre over dette når tauet blir slakt. Dette vil bremse pulken, slik at den ikke tar deg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kitet med begge deler, og det er ulike fordeler/ulemper. Ved kryssing skal man vri seg ganske mye fra fartsretningen, og det fordrer at selen sitter løst på, slik at man kan rotere i den om man har stivt drag. Det kan av og til bli litt konflikt med riggen til kiten. Sånn sett er det lettere å feste et taudrag i trapesen/klatreselen. Det blir mer velt med taudrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, Lompa skrev:

Det blir mer velt med taudrag.

Har ikke testet det selv, men har sett at enkelte bruker to parispulker koblet sammen i siden (som en katamaran), for å unngå velt. Scroller du gjennom denne bildeserien er det noen eksempler på dette. https://www.nrk.no/troms/norske-kitere-i-vinden-1.7971332?index=44#album-1-7971389

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
3 timer siden, Jørgen Løwe skrev:

Hva slags trapes/sele benytter dere på turer me ski, kite og pulk? 

Jeg har rappet de trapesene/selene som bruttern har kassert til kiting til min skiseiling. Bruttern kasserer de etterhvert som de vider seg ut og ikke blir stramme nok til sin bruk ved kiting på sjø og fjell. Så vidt jeg erfarer er han avhengig av at det er tight. 

Jeg er bittelit feitere og får ikke samme belastning til skiseiling så de fungerer fint til meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt klatresele til skiseil. En trapes er bedre å ha på, men er tung og tar så mye plass. En klatresele kan også bare forbli på om man må gå et stykke, og er mindre i veien for pulkselen. Jeg bruker sittetrapes til kite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.