Gå til innhold
  • Bli medlem

Smørefrie fjellski med fell vs smøreski


Trude Larsen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe nye fjellski som skal brukes til å trekke pulk i blandet terreng. Jeg er 153 og veier 52 kg og liker i utganspunktet litt kortere ski.

har fram til nå brukt et par smørefrie fisherski med gammel årgang, så smøring liker jeg i utganspunktet ikke så godt. Så ser at valget med smørefrie ikke er så stort, spesielt når man ønsker uten stålkanter pga hund. Det jeg fant var åsnes Breidablikk waxless som også var i 170 https://www.asnes.com/produkt/breidablikk-waxless-smorefri-hundeski/😀

har ellers sett litt på åsnes Finnmark eller åsnes Tonje som er smøreski. 

Så hva er erfaringen deres på smøreski vs smørefri fjellski med pulk etter seg?

 

 

 

 

Endret av Trude Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har både Fisher E99 smørefri og Åsnes amundsen felleski. Jeg syns smørefri fungerer aller best med pulk der det ikke er for mye oppoverbakker. Dvs. f.eks. på de lange strekkene på Hardangervidda (selv om en kan finne mer enn nok oppoverbakker der også). Syns fort det blir tungt å skyve felleskiene forover ift. smørefrie. Foretrekker derfor primært smørefri når jeg har pulk. Blir nok innkjøp av Åsnes Amundsen Fram Waxless nå, som har både smørefri og fellefeste (men stålkant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville hatt smørjeski med fellesystem. Rett og slett fordi der kan du tross alt velje mellom spikerfeste eller feste med god gli. Er det gode forhold er det ingen problem å klistre under noko blåswix og få feste.

Er det dårlige/vanskelige  smøreforhold og veldig kupert terreng brukar du kortfell, evt vekslar mellom. Med kortfellen på lomma brukar eg berre nokre straksar på å ha dei på. Er me to på tur sett me dei på av hjå kvarandre utan å ta av skiaa.

Smørjefrie ski synes eg stort sett berre har valget mellom spikarfeste (fell) eller feste (smørjefrisona) og halvgod gli. Eg brukar aldri mine smørjefrie ski. Eg foretrekk å kunne ha god gli om tilhøva tilseier det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Breidablikk noe med pulk, det er tidligere modell jeg har så ikke waxless. Har brukt både med fell og med smurning. Med feller så er det veldig dårlig glid, hvertfall for meg som er litt tung. Men festet er bra da. På norsk vinterføre er det langt bedre å smøre med blå extra. Utfordring med smurning kommer dog når man går på snø som sliter smurning. Slike ski har lavt spenn så en subber smurningen hele tiden. På skareføre er du kvitt klisteret på kort tid. 

Smørefri har jeg ikke erfaring med på dagens ski men en kompis har jaktski fra fischer. Der første en legger merke til er at det bråker, de skiene er vinglete men det skyldes bredde og lengde. Etterhvert så setter det seg en del skitt i den smørefrie sonen og da kan de fort kladde. Så noe vedlikehold må gjøres. Slike ski sitter heller ikke så godt når det er isete, men da skal du vel ikke gå siden de ikke har stålkant.

Jeg viĺle nom valgt ski som ikke er smørefri men med mulighet for fell. Bruke de med smurning når det er enkelt å smøre, f.eks blå torrvoks, og så bruke fell på vanskelig føre og når du trenger ekstra mye grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Breidablikk (ikke smørefrie) med smale feller i 3-4 år, med hund, og pulk. Oppsettet vårt er hund med pulk med telt, mat og annet fellesutstyr, som igjen henger foran meg med parisbrett med eget utstyr. Har ikke opplevd særlig dårlig glid, og holder fint følge med de fleste andre.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen år siden Fischer E99 Crown, som er smørefrie. Jeg tenkte å bruke dem på typisk påskeføre, men ender veldig opp med disse skia på andre fører også dersom jeg skal gå mest utenfor løypene. Glider er viktig å bruke på smørefrie ski også, og med flytende glider i festesonen har jeg fått bedre glid og har unngått klabbing.

Min erfaring er at disse skiene har litt mindre glid enn smøreski, noe jeg merker lite/ingenting til utenfor løypene, og oftest bedre feste enn smøreski. I forhold til ski med kortfell (på f.eks. Åsnes Rago, tilpasset skien og brukeren) synes jeg gliden er mye bedre mens festet oftest er noe mindre enn med kortfell. Derfor tar jeg noen ganger med meg Madshus Intelligrip kortfeller når jeg vet jeg skal gå en del oppover - disse kan brukes på mange typer ski (de festes i skituppen, og har glidebelegg fram til kortfellen). Skal jeg gå enda brattere er jo langfell kjekt å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i et område med mye fjell å lite vidder.. så blir nok endel bakker. Og mye opp og ned, ned og opp igjen. så go feste oppover er viktig. Så ski med fell blir det uansett. Mn hadde jo håpet på å kunne gå litt uten fell. Ser for meg x antall stopp for å ta av og på fell for jeg ønsker god gli bortover (bedre en det man for med fell på) samtidig at jeg slipper å gli bakover i mindre bakker.

Også er jo jeg veldig lett vet ikke hvor ,te det har å si for valg av ski.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med ski uten stålkant for hund. Det er ingen problem å sløve stålkanten ned med ei fil, slik at den ikke skjærer mer enn en ski uten stålkant vil gjøre. Dermed kan du bruke hvilken som helst fjellski, og ikke de få som fins uten stålkant. Det gjør utvalget mye bedre.

Husk at sånne smørefrie ski med mønster under bråker noe veldig på hardt føre. Bzzzzz sier det når man kjører utfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke liker å smøre og kanskje bor i ett område med varierende forhold og terreng  så har det jo dukket opp en god del bra smørefrie ski etterhvert som også har integrert fellesystem. Ville som @Lompa foreslår å se etter helt vanlige ski og bare file ned stålkanten.  Om du titter på fischer sitt "crown" utvalg så ser du at det er blitt jobbet en god del med smørefrie ski for offtrack,, f.eks excursion 88. Sjøl har jeg Fischer E99 Easyskin (kortfell) for lettere fjellturer med og uten pulk. Uansett kommer Fischer bra ut i mange reviews.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Litt sen oppdatering, men endte opp med å kjøpe FISCHER TRAVERSE 78 CROWN/SKIN ❤️❤️

Eeeelsker dissa skia og angrer ikke at jeg gikk for smørefri. Testet dem på korte å lange turer i et år nå. Har PR i dag ingen ski som trenger å smøres 🙂

bra for miljøet og skogen der man går på ski med tanke på at de fleste bruker fluorbasert smøring 😡

veldig greit å slippe å stoppe hele tiden for å fell for hver minste lille oppoverbakke, og grei gli og flyt på snø. Og aller best funker uansett føre 🤘🏻

har brukt disse skiene med oppakning/pulk og utenfor løyper. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.