Gå til innhold
  • Bli medlem

Første overnatting i hengekøye


ingen87

Anbefalte innlegg

Jeg fikk hengekøye i julegave fra min bedre halvdel. Selv om vi er i årets mørkeste måneder var likevel iveren etter å prøve ei natt i hengekøye stor. Etter litt forberedelser i romjula, med innkjøp av nødvendig ekstrautstyr (tau og tarp), og nilesing på fjellforum om råd og tips til hengekøyecamping. Det ble tidlig klart at vinterhenging krevde litt ekstra utstyr for å forhindre cold-butt-syndrome .dsc_15988917276293375810433.jpg?w=723

Med Exped Downmat, jervenduk og reinskinn satsa jeg på at jeg fikk god nok isolasjon mot bakken. Men det var få tips til hvordan man skulle få alt dette til å ligge fint i køya mens man selv klatret oppi og tok på seg soveposen. Jeg måtte ut av køya tre ganger før jeg ble tålelig fornøyd.

I mangel på vintersovepose kjørte jeg sommersovepose og tresesongpose. Førstnevnte lå jeg inni, mens sistnevnte brukte jeg som dyne utenpå.

dsc_16026814347707983685154.jpg?w=723

Tarpen hang jeg opp som A-frame. Siden det var spådd lite nedbør, og jeg hadde for liten avstand mellom trærne tenkte jeg at det fikk duge. Det gjorde det også. Lå tørt og varmt hele natta, men våknet et par ganger av at jeg hadde «mistet» den gode liggestillinga. I hovedsak fordi jeg hadde glidd ned i køya. Med tanke på årstiden kunne jeg neppe vært mer heldig med været. Et par minusgrader, overskyet med litt snøflister, og helt dørgende vindstille. 

Jeg våknet glad og fornøyd etter syv timer, fem timer sammenhengende, i det fjerne kunne jeg høre rypestegger som rapet, mens jeg hørte Ludvik rope «pappa» ut av badvinduet. Kaffen og frokosten var klar! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så ut som en koselig liten "hule" :) Det beste med hengekøye er å bare prøve seg frem, jeg har rundt 10-15 netter i hengekøya totalt, og prøver stadig nye løsninger. 
Skal ut igjen nå på mandag også :) Et tips for å unngå at du sklir ut av posisjon er å henge fotdelen litt høyere en hodeenden, da slipper du å skli nedover :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har lest opphengsguiden din tidligere i min søken etter mer kunnskap 😁. Tror jeg har fulgt den relativt bra, men jeg blinksa litt med at det ble for kort mellom trærne, men klarte å få "rett" vinkel. Altså rundt 30°. Ble ikke det tarpoppsettet jeg hadde tenkt. Heldigvis var det ikke vind slik at snøflisteret drefsa inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Humbug skrev:

Jeg vender stadig tilbake til siden din å frisker opp kunnskap som er glemt :-) Takk igjen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ingen87 skrev:

Prøver, men siden den er smal føler jeg at jeg får lite vinkel diagonalt. 

Hvis målene på TTTM sine nettsider stemmer er køya 155cm bred. Mine er noen cm smalere enn det og jeg ligger fint på diagonalen. Jeg er 1,80.

Det kan hende en bredere køye vil hjelpe noe, men lengden er mye viktigere. Hvis du har tenkt til å kjøpe ny ville jeg heller gått for en 11-foter fra Dutchware eller tilsvarende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ingen87 skrev:

Men det var få tips til hvordan man skulle få alt dette til å ligge fint i køya mens man selv klatret oppi og tok på seg soveposen.

Slik gjør jeg det: står på et underlag ved siden av køya men jeg "kler på meg" soveposen helt, men med armene utenfor. Så setter jeg meg ned i midten av køya og svinger opp beina og legger meg til rette. Raskt og enkelt.

Jeg bruker ei singel TTM og Thermarest skumunderlag. Jeg har riktig nok ikke overnattet i veldig kaldt vær, men synes dette underlaget luner godt sammen med en god sovepose. Har ikke problemer med at underlaget flytter seg, men former seg godt etter kroppen og holder seg i ro selv om jeg snur mye på meg om natta. Oppblåsbare underlag fungerer gjerne som mer stive "brett" og ligger mindre i ro. Synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, ingen87 skrev:

Takk for link. I valg av køye står det 1.6 eller 2.4 foran farga hva betyr disse tallene? 

Det er vekten på stoffet. Hexon 1.6 har øvre vektgrense på 350 pund og vil være behagelig for de aller fleste.

Endret av Humbug
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hege P. skrev:

Slik gjør jeg det: står på et underlag ved siden av køya men jeg "kler på meg" soveposen helt, men med armene utenfor. Så setter jeg meg ned i midten av køya og svinger opp beina og legger meg til rette. Raskt og enkelt.
 

Jeg prøvde dette, men downmat glei på jervenduken og reinskinnet glei på downmat. Så ble egentlig bare plaga på den måten. Det beste var å gli den helt opp og skynde seg å få stabilisert "tårnet" med kroppsvekt for så å gli den igjen. Men tror det ble too much under soveposen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Hege P. skrev:

Jeg bruker ei singel TTM og Thermarest skumunderlag. Jeg har riktig nok ikke overnattet i veldig kaldt vær, men synes dette underlaget luner godt sammen med en god sovepose. Har ikke problemer med at underlaget flytter seg, men former seg godt etter kroppen og holder seg i ro selv om jeg snur mye på meg om natta. Oppblåsbare underlag fungerer gjerne som mer stive "brett" og ligger mindre i ro. Synes jeg.

Downmat er vel mer som et "brett" og former seg ikke så godt etter kroppen? Da vandrer det mer, er min erfaring. Bamseunderlag bør fungere bra siden det former seg etter kroppen i køya.

Det er uansett lurt å teste hjemme før man drar på tur. :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.