Gå til innhold
  • Bli medlem

Tech-bindinger på brede ski


henrik.lovold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har gått til anskaffelse av et par relativt feite ski (Amplid Hill Bill, 120mm midt), og er litt usikker på hva slags bindinger jeg ønsker å montere på dem. I utgangspunktet ser jeg jo at dette egentlig er freeride-ski som fortjener en ordentlig alpin-binding, men jeg vurderer å montere på et par tech-bindinger for å kunne bruke dem med rando-støvlene mine, og for å kunne bruke dem også i oppoverbakke på de mest pudder-rike dagene.

Er det noe i veien for å montere tech-bindinger på et par så brede ski? Noe jeg i så fall bør tenke ekstra nøye over mtp. valg av binding (DIN-verdi, for eksempel)?

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tech bindinger funker fint, men du bør absolutt gå for bindinger med bredere flate (og større avstand mellom skruehullene i bredde-retning) enn std/lette techbindinger.

Jeg har Dynafit Beast16 (høy vekt til å være tech binding) på mine ski med 107 midtbredde, noen ande alternativer er ATK 14-2.0 med 120mm stopper, Dynafit Beast 14,  Dynafit TLT Radical FT 2 / ST 2. (Også andre merker har bindinger for brede ski)

DIN verdi stilles med utgangspunkt i din vekt, men justeres ut fra kjørestil.

Kjører du ned mye kraft/trykk i svingene bør du justere inn margin for det (trykk ned i skia vs slag fra ujevnt underlag som kan løse ut skia selv om du har kontroll.)

F.eks. i mine mer aktive dager Hadde jeg bindingene på en god del høyere DIN innstilling en nå for at skia ikke skulle løse ut i landinger og slag i skia nedover en fjellside. Kroppen min og dermed kjørestil henger ikke helt med på det lenger nå, og DIN står justert på litt mindre en før selv om jeg veier mer.. 😜😅

Skal du få kjørt de skiene aktivt, med god respons, så bør forresten skoen henge med også. Lette gå-fokusere randonee-støvler blir fort for myke til å få god kontroll/respons, men dette har du sikkert kontroll på ut fra at du allerede har erfaring med randonee og alpint. 😊

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Atomic/Salomon shift bindingene. Eg har et par nye allværsplanker fra 4frnt på vei i posten nå med de bindingene montert på, og håper eg har valgt riktig 😃 Hverken ski eller binding for de lengste turene, men for de turene med litt hardere nedkjøringer og for heisbasert frikjøring.

Har også et par beast 16 bindinger som fungerer godt på brede ski slik @Terka skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marker kingpin er også et alternativ.

Merk at mange av disse tech-bindingene ikke har så høy DIN-verdi (er ikke 100% gitt at du alltid skal bruke den samme innstilling på tvers av ski/merke). Så dersom du normalt kjører med DIN over 13 så er det ikke så mange alternativer. 

Jeg kjører ofte med litt høyere DIN steder hvor det å miste skien er fullstendig katastrofe, men det er jo en litt større risk for at kneet ryker i tilfelle brutalt fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.