Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket telt og sovepose til vinter?


Elinx

Anbefalte innlegg

jeg lurer på hvilket telt og sovepose jeg bør vælge. Teltet vil jeg gjerne ha plass til 2-3 pers selvom jeg vanligvis kommer til å bruke det alene og jeg må ha myggnettingdør på teltet. Jeg ønsker også å kunne bruke teltet alle sesonger og det bær ikke veie alt for mye.....og gjerne litt fortelt man kan lage litt mat i om det pøser. Sovepose til vinteren trenger jeg også, jeg har sett litt på helsport extrem men har ingen erfaringer med dem. Trenger litt råd og tips fra dere erfarne fjellfolk😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport Spitsbergen x-trem camp-4 er et bra vintertelt både for to og tre. Men spesielt lett er det jo ikke, passerer nok 5 kg. Til pulkturer er det veldig hendig med tunneltelt som da er rulla sammen med ferdig tredde stenger, hele teltet ligger da klart og skal bare rulles utover og barduneres. 

Sovepose til vinter bruker jeg en Rap Andes, den takla 35- på Hardangervidda forrige vinter så jeg kan gå god for den!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bård B skrev:

Helsport Spitsbergen x-trem camp-4 er et bra vintertelt både for to og tre. Men spesielt lett er det jo ikke, passerer nok 5 kg.

Så noe spesielt bra telt å bruke under alle sesonger og når man er alene slik trådstarter skriver er det mao ikke ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags budsjett har du tenkt?

En viktig ting er hva slags vintertur du tenker deg på, ut i skogen duger det meste, men på snaufjellet så må man være litt mer nøye med valg. Ofte er det slikt at man fort skjønner at ett godt vintertelt er litt tungt å dra med seg på sommeren, så velg ett telt du kan beholde som vintertelt når du evt vil ha ett lettere sommertelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @tubbs skriver, så ser Kaitum ut som et veldig kurrant telt. Jeg ser Kaitum 3 GT veier 4.1 kg. Jeg ville også tatt en titt på Hilleberg Nallo 3 GT (3,1 kg) eller Helsport Fjellheimen X-Treme Camp 3 (4,5 kg). (ja, jeg liker store fortelt)

Fjellheimen har myggnetting på ytterdør og døra på innerteltet, Nallo har kun på innerteltet. Fjellheimen har stormmatter rundt teltet, noe Nallo ikke har. Nallo kan man åpne helt i front, tror ikke man kan det med Fjellheimen, gikk i hvert fall ikke før. Fjellheimen har kanskje noe bedre ventilasjon siden luken i enden av innerteltet er oppe på teltet, ikke nede som på Nallo, selv om ventilasjonen fungerer finfint på Nallo. Alle tre teltene er kurrant å bruke hele året. Det koker vel litt ned til hva man vil bære med seg.

http://no.hilleberg.com/EN/tent/red-label-tents/nallo-3-gt/

https://www.helsport.no/fjellheimen-x-trem-camp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke i pulk eller bære? Om du skal bære, mye vertikale meter eller horisontalt (vidde, langs daler, etc.)?

 Helsport Spitsbergen x-trem camp 4 er et knalltelt, men ganske tungt, og det er mer krevende å få opp varmen i en mindre telt. For to personer (eller alene med pulk) foretrekker jeg Helsport Svalbard High 3 Camp. (Litt lettere, mindre volum/rom og merkbart kjappere å få opp varmen i.)

Med "vertikal" solo tur i vinterforhold og bæring av teltet foretrekker jeg enda lettere og mindre telt som f.eks. Mountain Hardwear EV2 (enduks "kokong") eller Salewa Litetrek II Pro (3 sesongs men vindsterkt, mulig å kneppe ned litt av inneteltet for å få litt fortelt å kokkelere i.)

Nevnte telt et ingen direkte anbefaling fra min side, bare et forsøk på å få frem det det at forskjellige telt har ulike egenskaper. 

Til basecamp sommersesong funker Helsport Spitsbergen bra (gitt at man har stort nok flate i terrenget), men skal det bæres lengre/flere etapper bruker jeg konsekvent andre lettere telt.

Nevnte Helsport og Hilleberg er produsenter som lager bra telt men det finnes mange andre også.

Gå for et solid telt til vinteren som passer ditt hovedbruk (type bruk og antall personer) og supler med et lettere/billigere for sommerbruk om du finner ut at vinterteltet blir for tungt å bære på. (Og blir dere flere personer på tur en det teltet du velger er laget for så et det vel en tjangs for at noen av dem har eget telt?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Terka skrev:

Gå for et solid telt til vinteren som passer ditt hovedbruk (type bruk og antall personer) og supler med et lettere/billigere for sommerbruk om du finner ut at vinterteltet blir for tungt å bære på

Trådstarter etterspør ett telt for alle sesonger med myggnetting på dør, enkelt og greit. Ergo skal det nok bæres i sekk og myggnettingen indikerer et ikke alt for vertikalt friluftsliv.

Det er bare å komplisere det ned, det går fint å klare seg med ett telt, selv om mange her inne mener svaret ligger på et sted mellom 4 og 7 telt.

Fjellheimen X-Trem Camp har alle egenskaper trådstarter etterspør og, men jeg synes Nallo er et vel så godt alternativ siden man sparer seg halvannen kilo. Sitter man i et fortelt og hygger seg om sommeren/høsten og myggen kommer i fullt frontalangrep, da bruker jeg å fyre opp en slik myggspiral. Etter et par minutter har man teltet for seg selv igjen resten av kvelden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle velge telt for 4 sesonger med plass til 2 stykker og en hund endte jeg opp med Hilleberg Nallo 3gt. Dette er teltet du kan bruke til det aller meste og i tillegg er det utrolig slitesterkt.

Dersom du finner ut at du skal begynne med skikkelige vinterturer i fjellet kan du investere i dobbelt stangsett. Da står teltet utrolig stabilt og fint, selv i sidevind.

Andre alternativer er helsport fjellheimen eller Lofoten helst i pro serien. X-trem teltene til helsport ville jeg ikke kjøpt som ett året-rundt telt da de blir veldig tunge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, graham skrev:

Trådstarter etterspør ett telt for alle sesonger med myggnetting på dør, enkelt og greit. Ergo skal det nok bæres i sekk og myggnettingen indikerer et ikke alt for vertikalt friluftsliv.

Jess, og det er derfor jeg skriver "Gå for et solid telt til vinteren som passer ditt hovedbruk" mot slutten 😉 (Prøvde ellers bare å få frem at man bør prioritere mellom egenskaper for å få et telt som passer til det det skal brukes oftest til.. )

Nevnte Helsport Fjellheimen X-Trem Camp er vel det X-Trem teltet fra Helsport som gir mest innvendig volum ift vekt.

Helsport Fjellheimen Pro Camp er også angitt som et helårstelt, og veier nesten kiloet mindre enn X-Trem.

Fra Hilleberg er Nammatj GT et alternativ til Fjellheimen X-Trem, og Katium GT/Nallo GT to andre alternativer med ulike egenskaper prioritert.

Keb Endurance, Abisko Endurance, og Abisko Shape fra Fjellreven er vel i samme område mtp funksjonalitet.

Er lav pris et kriterie så er nye telt fra disse leverandørene fort ute av lista, brukt/demobrukt kan fås tak i billigere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elinx Jeg bruker Hilleberg Allak. Det er et kuppeltelt for 2 personer, med to fortelt. Jeg valgte dette teltet fordi det er et supert allround-telt, og leste mye her inne før valget falt på dette. 

Jeg foretrekker kuppeltelt pga takhøyden (får klaustrofobi i tunneltelt), det er enkelt å slå opp, og man kan ikke gjøre så mye feil. Kan også slås opp overalt. Har brukt teltet i snø, rett på stein og i skogen, og det har vært enkelt og greit å sette det opp på alle disse underlagene. Det har mindre fortelt enn tunneltelt, men jeg syns det funker greit allikevel. Det er mange luftemuligheter, og mulig å kun ha myggnetting i døråpningen på innerteltet. Tror det veier 3,1kg, og når man er 2 på tur kan en bære teltet og en bære stengene. Jeg har oftest brukt dette teltet alene, og syns ikke det er noe problem å bære selv. 

Angående sovepose har jeg dessverre ingen erfaringer å dele. Ser selv på Helsport Rago Down X-trem, så spent på å høre andres erfaringer med denne. Vurderer også Mountain Hardwear Lamina Z Bonfire, men den tar ganske mye plass og veier en del. I vinter brukte jeg to soveposer, og det funket helt greit. Det var mellom 0 og -8 de gangene jeg var ute, så vet ikke hvordan dette vil være i kaldere temperaturer. Nå i helga skal jeg prøve en sovepose fra militæret med komf.temp på -9, med en ekstra sovepose i reserve. Jeg er veldig kald av meg, og bruker gjerne sovepose med komf.temp på -3 en vanlig sommerdag :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk allesammen. Ja jeg er på utkigg etter et alsidig telt som kan brukes til det meste og ja blir båret mest. Tusen takk for svar, jeg skal se godt på forslåtte alternativer. Men noen som har erfaring eller har hørt noe om den Rago extrem soveposen ?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Terka skrev:

(..) det er mer krevende å få opp varmen i en mindre telt. For to personer (eller alene med pulk) foretrekker jeg Helsport Svalbard High 3 Camp. (Litt lettere, mindre volum/rom og merkbart kjappere å få opp varmen i.) . (..)

Dette med volum å varme opp har jeg faktisk aldri tenkt på, men det var et svært bra poeng,  så takk!  (og nå angrer jeg mindre på at jeg nettopp solgte mitt Spitsbergen :-))  Skal prøve å ha kun ett telt frem til neste høst.... Skal holde hardt, men skal greie det. Har lenge hatt lyst til å teste Svalbard High 3 Camp. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, graham skrev:

Som @tubbs skriver, så ser Kaitum ut som et veldig kurrant telt. Jeg ser Kaitum 3 GT veier 4.1 kg. Jeg ville også tatt en titt på Hilleberg Nallo 3 GT (3,1 kg) eller Helsport Fjellheimen X-Treme Camp 3 (4,5 kg). (ja, jeg liker store fortelt)

Fjellheimen har myggnetting på ytterdør og døra på innerteltet, Nallo har kun på innerteltet. Fjellheimen har stormmatter rundt teltet, noe Nallo ikke har. Nallo kan man åpne helt i front, tror ikke man kan det med Fjellheimen, gikk i hvert fall ikke før. Fjellheimen har kanskje noe bedre ventilasjon siden luken i enden av innerteltet er oppe på teltet, ikke nede som på Nallo, selv om ventilasjonen fungerer finfint på Nallo. Alle tre teltene er kurrant å bruke hele året. Det koker vel litt ned til hva man vil bære med seg.

http://no.hilleberg.com/EN/tent/red-label-tents/nallo-3-gt/

https://www.helsport.no/fjellheimen-x-trem-camp

Har sett litt på hilleberg nallo 3gt, og jeg lurte litt på hvor lave de er. Kan man fint sitte inni teltet uten å hodet kommer i taket?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Thenil skrev:

@Elinx Jeg bruker Hilleberg Allak. Det er et kuppeltelt for 2 personer, med to fortelt. Jeg valgte dette teltet fordi det er et supert allround-telt, og leste mye her inne før valget falt på dette. 

Jeg foretrekker kuppeltelt pga takhøyden (får klaustrofobi i tunneltelt), det er enkelt å slå opp, og man kan ikke gjøre så mye feil. Kan også slås opp overalt. Har brukt teltet i snø, rett på stein og i skogen, og det har vært enkelt og greit å sette det opp på alle disse underlagene. Det har mindre fortelt enn tunneltelt, men jeg syns det funker greit allikevel. Det er mange luftemuligheter, og mulig å kun ha myggnetting i døråpningen på innerteltet. Tror det veier 3,1kg, og når man er 2 på tur kan en bære teltet og en bære stengene. Jeg har oftest brukt dette teltet alene, og syns ikke det er noe problem å bære selv. 

Angående sovepose har jeg dessverre ingen erfaringer å dele. Ser selv på Helsport Rago Down X-trem, så spent på å høre andres erfaringer med denne. Vurderer også Mountain Hardwear Lamina Z Bonfire, men den tar ganske mye plass og veier en del. I vinter brukte jeg to soveposer, og det funket helt greit. Det var mellom 0 og -8 de gangene jeg var ute, så vet ikke hvordan dette vil være i kaldere temperaturer. Nå i helga skal jeg prøve en sovepose fra militæret med komf.temp på -9, med en ekstra sovepose i reserve. Jeg er veldig kald av meg, og bruker gjerne sovepose med komf.temp på -3 en vanlig sommerdag :) 

Takk for tips. Jeg må nok ha litt fortelt da jeg synes det er praktisk med tanke på hvis jeg har med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Elinx skrev:

Har sett litt på hilleberg nallo 3gt, og jeg lurte litt på hvor lave de er. Kan man fint sitte inni teltet uten å hodet kommer i taket?😬

Kommer jo an på hvor høy du er og hva du sitter på. Jeg er 194cm og kan sitte oppreist på midten ved den høyeste buen i teltet. Jeg liker også å ligge i midten av teltet for å få lengst plass.

Har hatt to døgn med møkkavær der vi var to stykker og en hund inne teltet, var bare ute for å gå på do. Det er klart man skulle ønske at teltet var større i slike situasjoner, men dette skjer jo sjeldent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anders_G skrev:

Kommer jo an på hvor høy du er og hva du sitter på. Jeg er 194cm og kan sitte oppreist på midten ved den høyeste buen i teltet. Jeg liker også å ligge i midten av teltet for å få lengst plass.

Har hatt to døgn med møkkavær der vi var to stykker og en hund inne teltet, var bare ute for å gå på do. Det er klart man skulle ønske at teltet var større i slike situasjoner, men dette skjer jo sjeldent. 

Er du ellers fornøyd med teltet? Ville du kjøpt det igjen om du skulle kjøpe igjen? Jeg er bare 163cm så da burde det gå bra å sitte😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Elinx skrev:

Er du ellers fornøyd med teltet? Ville du kjøpt det igjen om du skulle kjøpe igjen? Jeg er bare 163cm så da burde det gå bra å sitte😂

Ja jeg er godt fornøyd, det har holdt til hard bruk og mange netter. Jeg ville nok kjøpt det igjen. 

Teltet er mye brukt og det var med fra Lindesnes til Finse og fra Fauske til Nordkapp på vår Norge på langs tur i år. Eneste skaden er fra da jeg mista en spiss stein på duken, ellers er det litt slitasje på innerteltet men det er bare kosmetisk. Teltet har mange netter igjen før det er oppbrukt.

Med 163cm vil du ha kjempe god plass, du hadde kunne sove i forteltet 😄

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elinx skrev:

Har sett litt på hilleberg nallo 3gt, og jeg lurte litt på hvor lave de er. Kan man fint sitte inni teltet uten å hodet kommer i taket?😬

Hei jeg sitter i mitt 2 GT nå og med mine hundreogparogåtti så går det helt fint

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, graham skrev:

Hei jeg sitter i mitt 2 GT nå og med mine hundreogparogåtti så går det helt fint

Ser at mange mener at luftingen ikke er bra nok på vinterturer på dette teltet og det fort kan bli litt kondens. Opplever du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Elinx skrev:

Ser at mange mener at luftingen ikke er bra nok på vinterturer på dette teltet og det fort kan bli litt kondens. Opplever du dette?

Dersom det føyker snø er det fort gjort at det blåser rett inn i luka i fotenden. Da må man lukke luka. I slike situasjoner blåser det ofte så mye at ventilasjon ikke er noe problem. Til vanlig vil jeg påstå at ventilasjonen er god nok. Teltet skal slås opp med forteltet mot vinden og da vil du få luft inn gjennom den store luka der.

Siden teltet er såppas lett, men fortsatt sterkt mangler man noen finesser, det er ulempen med å velge ett lettere telt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2018 den 19.40, tubbs skrev:

Så noe spesielt bra telt å bruke under alle sesonger og når man er alene slik trådstarter skriver er det mao ikke ? :)

Det er nesten umulig å komme med et konkret tips på et telt som skal fungere godt under alle årstider, om jeg likevel skal forsøke så ville jeg selv valgt Spitsbergen x-trem camp teltet. Ja det er tungt til en solotur på sommer, men vinteregenskapene er så gode at de langt på vei rettferdiggjør den høye vekta likevel. Spesielt lett telt vil nok ikke trådstarter ende opp med uansett, det etterspørres et telt som er stort nok til opptil tre personer og da er det vel  i praksis fort snakk om et 4 pers. telt.

Med dette sagt så vil jeg nok si at den beskrevne bruken tilsier to telt, mange vil muligens mene det er utstyrshysteri. Men jeg tror en må godta et telt som veier litt mer enn komfortgrensa på aleneturer sommerstid om en krever at det samme teltet skal fungere som vintertelt på fjellet. 

Da vil jeg for og prøve å være litt konkret, anbefale og gå for et vintertelt i første omgang som er stort nok til 3 voksne. Videre er det bare og teste om det funker som solotelt, da kan en eventuelt gå for et telt nr. 2. Helsport har en del utstyr på outlet siden sin, en stund før jul hadde de faktisk et Spitsbergen x-trem camp 4 til ca. halv pris, tror de teltene de legger ut der kun er demobrukt så det er mulig og gjøre gode kjøp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Elinx skrev:

Ser at mange mener at luftingen ikke er bra nok på vinterturer på dette teltet og det fort kan bli litt kondens. Opplever du dette?

Abisko shape har bedre lufting sommer og vinter enn Nallo GT, veier mindre, og har lavere pakkvolum. Jeg stod mellom dise teltene, og det er hovedsakelig mye bedre ventilasjonsmuligheter, sommer og vinter, som gjorde at jeg falt for Shape.

Jeg er 170 høy, og har ingen problemer med høyden og chair kit i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.