Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødhjelp, fiskestang og kjærlighet.


ost

Anbefalte innlegg

God jul til alle!

Jeg lurer på om dere fiskere kan hjelp en stakkar i en fortvilet situasjon...

Det er i dag tredje juledag, og nyttårsaften fyller min kjære kone år. Som vanlig har forberedelsene før jul gått med til gavekjøp til barn, husvask og andre nødvendige gjøremål. Bursdagsgavehandling til kona har de siste årene hatt en tendens til å bli utsatt til romjula. Så også i år. I tillegg får vi valp i huset 3. janaur - fokuset har altså ikke ligget på romantisering eller kurtisering. Jeg har i alle år lempet på med friluftsrelaterte gaver til henne, men har etterhvert innsett at overnattings-/ekspedisjonsdrømmings-/lettvekstkjøret/fancyschmancy osv er min drøm. Hun er av den huslige typen - hjemmet og barnas velvære står i fokus. Av tidligere erfaring har jeg derfor innsett at kjøkkenting som regel faller i god smak, og hadde tenkt å kaste meg på det kjøret i år også. 

Julaften kommer det plutselig fra kona at hun ønsker seg ny fiskestang!

Av alle de fabelaktige ting man kan gjøre ute, så har jeg klart å gifte meg med en dame som foretrekker stille stunder langs Trondhjemsfjorden med fiskestanga. Jeg - som i utgangspunktet ikke var noe fisker i det hele tatt, har etterhvert latt meg fascinere av denne formen for avkobling, men opp til det nivået kona har kommer jeg nok ikke. Om det er zen-tanker, sjøluft i lungene, lading av batterier eller bare innhenting av barndomsminner, det vet jeg ikke. At jeg ønsker at hun skal får gjøre det når vi har muligheten - helt klart. Og i sommer knakk hennes kjære gamle fiskestang.

Når hun en sjelden gang ønsker seg noe friluftsrelatert - og noe som betyr noe for henne - selvfølgelig skal hun få det da! Det er bare noen utfordringer her:

1. Det er i dag tredje juledag, og nytt utstyr må handles i Oslo innen Nyttårsaften
2. Jeg er grønn når det gjelder fiskeutstyr. 
3. jeg er HELT grønn når det gjelder fiskeutstyr.

Alt jeg vet er følgende: Hennes kjære gamle stang, som garantert ikke var noe fancy greier, og som hadde minst 15-20 år på baken, var en 8 fots stang beregnet for slukvekt fra 15 til 50 gram og med en streamstar ls4500-snelle. Fisket skjer fra land i Tronsdhjemsfjorden, og er reinspikka matfiske. Fra der vi vanligvis står er det torsk, lyr, sei og makrell som blir med hjem. Er vi heldig får vi en sak på 3-5 kg, som regel drar vi opp ting mellom 500 til 1500 gram. Vi bruker å holde oss på slukvekter mellom 25 og 50 gram.

Jeg ser for meg et tak på ca 2500,-, vi får som sagt valp i huset snart, og uansett hvor mye kjærlighet gjør blind og lommeboka lett, må jeg legge visse begrensninger på meg selv.  

Derfor - kan dere hjelpe en stakkar med gode forslag til kjøp?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 27.12.2018 den 11.37, karfil skrev:

Hei 

Jeg vil foreslå at du tar en tur til Angler i Nydalen. Der er en kjempefin sportsfiskebutikk som helt sikkert kan hjelpe deg med å finne noe passende. De har også mange gode tilbud for tiden.

Lykke til !

 

Takk for tips om butikk. Flott sted, godt utvalg og ikke minst god hjelp. Nå gjenstår det bare at kona blir fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du gitt henne et gavekort med teksten 'selvvalgt fiskestang' på selve fødselsdagen? Jeg vet jeg liker å velge selv...

Og da har du et større utvalg i nettbutikker også. Det blir vintersalg i månedene fremover.

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Shun skrev:

Kunne du gitt henne et gavekort med teksten 'selvvalgt fiskestang' på selve fødselsdagen? Jeg vet jeg liker å velge selv...

Og da har du et større utvalg i nettbutikker også. Det blir vintersalg i månedene fremover.

Godt forslag, problemet er bare det at kona mi har en god/stygg/fantastisk (stryk det som ikke passer) evne til å alltid prioritere ungene først. Hvis jeg hadde gitt henne ett gavekort på x kr der og der ville hun brukt noe på seg selv og resten på ungene. Det er både prisverdig og flott, men akkurat nå ville jeg prioritere henne. Derfor må jeg kjøpe noe fysisk. 

Når det er sagt - jeg endte opp med Forcemaster. Det ble en kombinasjon av pris/anbefaling. Prisen var såpass god at jeg la på Fjellreven keb curved bukser som jeg fant til 1499 på Gmax. Ingen dårlig pris det heller. Det stod på ønskelisten det og. Og skulle kona kjøpt bukse selv hadde hun aldri kjøpt et plagg med normalpris på 2300,-...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.