Gå til innhold
  • Bli medlem

03.08.06: Travers av Rognestøylstindane, Sunnmørsalpane


Svein

Anbefalte innlegg

Lite turrapporter fra Sunnmøre om dagen, så vi får prøve å gjøre noe med det.... ;-)

Rognestøylstindane, eller Sledalstindane som de noe sjeldnere kalles, sto for turen denne dagen. Alle de som har gått til Skårasalen har nok sett disse toppene på motsatt side av Kvistaddalen. Jeg og Geir fikk en flott travers, inkludert klatring til den toppen i Sunnmørsalpane som er klatreteknisk vanskeligst å nå ad letteste vei? (ser vekk fra pinakler mv som ikke er selvstendige topper). Kan ikke komme på noe som er vanskeligere....

Vi startet ved Kvistadsætra og gikk rett på Kopphornet ad nordryggen, dernest videre til Klovtindens nordtopp. Litt klyving ned i skaret mot Klovtinden (1274) hvor det i følge litteratur er klatring grad 4-5 til Klovtinden. Vi setter standplass ved ei markert kløft og Geir skifter til svasko før han klatrer ei rute litt mot høyre/vest for skaret. Ei taulengde knappe 30m, vanskeligst første halvdel, deretter enklere klatring. Vi går ut av tauet like ved ei stor blokk som blir brukt som rappellfeste på returen. Det siste stykket mot toppen klyver vi usikret, et lite opptak like før toppen, ellers kurant.

Etter en kjapp rappell ned igjen til skaret, pakker vi klatreutstyret i sekkene og klyver opp igjen til nordtoppen. Nå venter et par timer med super tinderangling langs en skarp og fin rygg nord til topp 1221 og Sakshornet, mye fin klyving. Greie passasjer til topp 1221, fra topp 1221 er det et bratt og luftig parti som må passeres for å komme videre, men det er gode tak og underlaget var knusktørt. Klyvinga fortsetter et stykke til før ryggen blir bredere og vi kommer bort til Sakshornet (1213). Årsethornet (1084) nås enkelt fra Sakshornet, og blir siste topp på denne rundturen.

Mer tekst og noen bilder på http://www.fjellinordvest.net/content/view/39/32/

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jau takk, såg skyggen av en som hang fast opp i der... var det du :wink::wink:

Turen var super den med mye fin klyving. Opp første bratta på vei mot 1221-toppen likte jeg meg dårlig, der var noe uggent/løst underlag (kunne kanskje funnet et annet rutevalg..). Ellers bare lovord :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp første bratta på vei mot 1221-toppen likte jeg meg dårlig, der var noe uggent/løst underlag (kunne kanskje funnet et annet rutevalg..). Ellers bare lovord :)

Såpass må vi vel tåle, vi snakker da tross alt Sunnmøre............. :? Skal forresten ta på meg rutevalget, du snudde vel på ditt ? :wink:

Ellers må vi vel greie å finne et bedre navn enn 1221-toppen....., om vi ikke oppdriver noe annet, foreslår jeg Store Rognebusktind :)

Den mønelignende eggen sør for toppen døpte vi forresten "Ozzi's roof" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Ellers må vi vel greie å finne et bedre navn enn 1221-toppen....., om vi ikke oppdriver noe annet, foreslår jeg Store Rognebusktind :)

Sakshornet S2.. Rognebusken sto på S1.. :?

Høyeste toppen lengst nord i Rognestøylstindane er altså navnløs... :D

Kartstudie.... oppkalt etter fonna i sørvestsida KAN et passende navn være Grøtfonntinden :?

Såpass må vi vel tåle, vi snakker da tross alt Sunnmøre.............

Hadde kameraveska på magen/hofta, så det ble vel litt Donaldklyving...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein skrev

Jau takk, såg skyggen av en som hang fast opp i der... var det du

Nei. Det var ikke det tenkt!!! :?:?

gi skrev

Den mønelignende eggen sør for toppen døpte vi forresten "Ozzi's roof" :D

:):?

Forstår at det var mye internhumor på denne turen. Er det for mye forlangt å få en forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gi skrev

:?:?

Forstår at det var mye internhumor på denne turen. Er det for mye forlangt å få en forklaring?

Vi gikk å prata om at du hadde tatt turen der nylig, og det var nærliggende å tilegne karakteristiske passasjer til deg, verre var det vel ikke..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.